• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dreutel

Prepper goeroe
Ook hier wordt capsaïcine zalf gebruikt bij bv. gordelroos patiënten om de zenuwen te verdoven als pijnbestrijding. Heb het zelf mogen aanbrengen bij m'n vader. Geen idee of die gemaakt is van echte pepers of synthetisch wordt verkregen.

Tot een aantal jaren geleden kon je bij de drogist cayennepeperpleisters kopen. Bij rug- of spierpijn moest je die op de zere plek plakken en dan werd het heet. Dat werkte bij mij heel goed bij rugpijn.

Tegenwoordig verkopen ze enkel nog warmhoudpleisters met ijzeroxide. Die worden dan warm, maar de cayennepeperpleisters werkten veel beter.
 

Ray

SHTF Expert
Tot een aantal jaren geleden kon je bij de drogist cayennepeperpleisters kopen. Bij rug- of spierpijn moest je die op de zere plek plakken en dan werd het heet. Dat werkte bij mij heel goed bij rugpijn.

Tegenwoordig verkopen ze enkel nog warmhoudpleisters met ijzeroxide. Die worden dan warm, maar de cayennepeperpleisters werkten veel beter.
Dat lijkt me prima te improviseren dergelijke pleisters, 't is alleen wel even uitkijken dat je dan niet meteen zo'n idioot scherpe peper neemt als die Dragon's Breath.
 

Erny

Last (wo)man standing
Na het Internationaal Filmfestival Rotterdam in Groningen (IFFRG) gaat er door mij gezaaid worden. Dan heb ik genoeg tijd om goed voor de kiempjes te zorgen. :cool:

Ga dit jaar weer voor bijna dezelfde soorten die mij goed bevallen als gebruikspepers. En dat zijn wat pepers om zo te gebruiken, ééntje die ook leuk is voor de inmaak, de Surinaamse pepers (rood en geel) voor het hete gebeuren en de Padrons voor het lekkere snacken.
En dan denk ik weer wat gele soorten voor de gele Hotsauce en dan nog een leuk pepertje die ik nog niet eerder heb geprobeerd.

Dit jaar met nieuwe lampen (de 50 W Floodlights) naast de TL's van 18 W die ik al gebruik.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Wat ik ga kweken weet ik niet, kwam van het weekend "kinder ei" capsules tegen met zaad maar zonder opschrift. welaten ons verrassen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Westland Peppers heb ik al in het eerste bericht in dit topic genoemd en gelinkt. :cool:
https://www.preppers-shelter.nl/threads/hotsauces-oftewel-hete-sausjes-chilisaus.2258/

Ik zie het @Erny , leuk! In de allereerste post had je het al genoemd zag ik.
Ik wilde er langs gaan, maar dat is helaas nog niet gelukt.

Mijn vrouw heeft hier de groene vingers, en kwam vanochtend met haar eerste eigen peper aan:
1666744017872.png
Ik wist niet dat ze een peperplant had staan, en dit is de allereerste vrucht die ze oogstte.
Piepklein, maar ... het is alvast een beginnetje ;)
 

marzman

Diehard Prepper
@RockyFlats Staat die plant binnen, want het is wel een beetje einde seizoen voor de peperplanten ;)

Bij mij staat het in de veranda en er komt nog wel veel aan (links) maar de diepvries en koelkast liggen ook al vol en we hebben ook al een paar sausjes gemaakt (we weten eigenlijk niet meer wat we met de pepers moeten ;) )
IMG_20221025_160750.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats Staat die plant binnen, want het is wel een beetje einde seizoen voor de peperplanten ;)
Het staat nog buiten, maar veel hangt er niet aan. Daar doe jij dan toch iets beter.
Enfin, zojuist nog een sweet chili saus gescoord van een Chinese supermarkt. Van Sriracha saus hadden ze daar niet veel meer. Ik las weken geleden dat de peperoogst tegenviel, en dat verklaart het wellicht. Je hebt goud aan die struikjes hangen ;)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
@RockyFlats Staat die plant binnen, want het is wel een beetje einde seizoen voor de peperplanten ;)

Bij mij staat het in de veranda en er komt nog wel veel aan (links) maar de diepvries en koelkast liggen ook al vol en we hebben ook al een paar sausjes gemaakt (we weten eigenlijk niet meer wat we met de pepers moeten ;) )
Bekijk bijlage 23286

Als ik zo naar mijn plantjes kijk staan die er maar treurig bij in vergelijk met deze foto.
 

Enki

Survivor
Sinds een paar jaar overwinter ik m'n pepers (en puntpaprika's), gaat uitstekend, terugsnoeien tot ongeveer een meter hoog, vruchten er allemaal vanaf en dan naar binnen, in de vensterbank. Zo nu en dan een beetje water zodat 'ie niet helemaal uitdroogt, half februari weer wat meer water geven en wat voeding en zie 'm weer helemaal tot leven komen na een paar weken, met een enorme voorsprong op nieuw gezaaide plantjes! :)

Paprika/peper planten zijn meerjarig, ze kunnen makkelijk 3-5 jaar oud worden en in hun 2e jaar geven ze al zoveel meer oogst dan 't eerste jaar, het verschil hier was echt extreem. Met 2 planten had ik meer paprikaatjes dan ik op kon eten (en er gaat er elke dag wel 1tje in de sla).
 

martin

Mankinds only hope
Sinds een paar jaar overwinter ik m'n pepers (en puntpaprika's), gaat uitstekend,

Het is inderdaad prima mogelijk maar.....
Je moet de plant dan binnen plaatsen en minimaal verzorgen en wat voeding geven.
Deze tijd is een veelvoud van de tijd die je nodig hebt om een vanuit zaad een nieuwe plant op te kweken.
De kans dat hij het overleeft is rond de 33% dus dat is ook nog een afweging die je moet maken.
En de plant zal iets minder resistent zijn tegen ziektes (oké, pepers zijn redelijk sterk, maar na 2 jaar overwinteren gaat het echt wel een twijfelgeval worden)

In Spanje is het een ander verhaal want daar kan hij lekker buiten blijven staan en is het meer de uitdaging om die plant in de schaduw te houden en voldoende water te geven in de zomer.
 

Enki

Survivor
Naja, hier in Zweden is het seizoen te kort om vanaf zaad een goed producerende plant te laten groeien in 1 jaar, maar het 2e en 3e jaar doen ze 't gewoon echt erg goed. Het klopt uiteraard wel dat ze plek op de vensterbank innemen en dat je ze water moet geven, maar dat kan ik echt niet veel werk noemen. Of het in Nederland de moeite is weet ik niet, misschien niet, tuinders doen het iig ook niet...

Voor mij werkt het iig erg goed, maar uiteraard kan het best dat jullie daar andere resultaten/ervaringen mee hebben :)
 

marzman

Diehard Prepper
Naja, hier in Zweden is het seizoen te kort om vanaf zaad een goed producerende plant te laten groeien in 1 jaar, maar het 2e en 3e jaar doen ze 't gewoon echt erg goed. Het klopt uiteraard wel dat ze plek op de vensterbank innemen en dat je ze water moet geven, maar dat kan ik echt niet veel werk noemen. Of het in Nederland de moeite is weet ik niet, misschien niet, tuinders doen het iig ook niet...
Heb je geen probleem met luizen binnen? Ik moet ze regelmatig afspoelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Enki

Survivor
Heb je geen probleem met luizen binnen? Ik moet ze regelmatig afspoelen.

Tot nu toe niet, al heb ik hier sowieso bijna geen last van luizen, alleen de pruimenboom een beetje, maar alles in en rond de kas is luis-vrij, al jaren :)
Tot nu toe ook nog geen slakken, wel rupsen die de boerenkool opeten...
Oh, en herten, maar daar doet een hek wonderen tegen :)
 

Erny

Last (wo)man standing
Het overwinteren van peperplanten is voor mij geen succes gebleken. Het meest vanwege de al eerder genoemde luizen.
Het besmettingsgevaar naar de jonge peperplantjes toe in het voorjaar is dan ook te groot.
 
Bovenaan