• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum kooktoestel wat is het ?

Wafels

Diehard Prepper
DSCF9441.JPG

DSCF9442.JPG
DSCF9443.JPG
DSCF9446.JPG
DSCF9447.JPG

DSCF9441.JPG
Een vraagje aan jullie hier , ik heb afgelopen week een petroleum kooktoestel gekregen , een oudje en er staat geen merk ,geen serie nummer of wat ook , niks . mijn zoektocht op vintage paraffine burner /cooker ed heeft ook niets opgeleverd dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen ?? Is het een vergasser of een gewoon petroleum toestel met een ronde pit of wat ?? Mijn grootmoeder had vroeger ook zoiets in haar schuurtje staan waar ze ba vis op bakte , dat was een vergasser en gaf een hoop warmte .Deze lijkt er wat op ,maar ik vraag me af of het een vergasser is of niet ?? en hoe werkt hij en waar moet ik op letten als ik hem wil gebruiken
Iemand een idee hiervoor @Ray , @petroman ,jullie weten er veel van ,wellicht hiervan ook ???
bij voorbaat mijn dank ;)
gr will
 

Ray

SHTF Expert
@Wafels, dit is een 'normaal' type brander met pit. Meeste petroleumkachels, kooktoestellen en combi's zijn van dit type.
Een dergelijke brander lijkt enorm op bv. de brander in de bekende bekende Valor kacheltjes.

De bekende Primusbrander is een voorbeeld van een vergasser, hierbij gaat de aanvoerleiding van de petroleum door de vlam, waardoor deze verdampt en daarna verbrand. Dergelijke toestellen moet je ook primen/voor verwarmen.

Welk merk/type, geen idee, maar een nieuwe pit bestellen kan ook door de maten door te geven aan http://milesstair.com/

Ik zag vandaag bij de kringloop ('t was vandaag kringloop dag -20% op alle prijzen) een spiritus variant. Veel groter dan de bekende spiritus brandertjes voor 't fonduen, ongeveer hetzelfde formaat. De prijs van 45 euro hield me tegen.
 

Flos

SHTF Expert
Volgens mij is dit een frankenstein model :thumbsup:. Gemaakt van een heel goed vakman. De brandstof tank is er een van een valor kachel . En de rest is goed aangepast.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Ray dan probeer ik hem gewoon uit , de lont die erin zit ziet er nog goed uit en hij gaat goed op en neer ,maar heeft wel een beperking
van maar een kwart slag van dat wieltje waar je hem mee omhoog draait .Ik ben wel benieuwd naar hoeveel warmte
dit ding dan geeft (meer of minder als een gewoon petroleumstel . die vergassers als Primus en Optimus ed die ken ik wel .maar wat mijn
grootmoeder vroeger had zag er wel ongeveer zo uit en ik weet eigenlijk niet meer of je dat ding moest oppompen .Ik weet wel dat
er wel gewoon een lont in zat . @Flos , wat u zegt dat zou goed kunnen kloppen want het deel waar de pit in zit en dat blik met al die gaatjes
ed heeft een andere kwaliteit als het reservoir .dit laatste is duidelijk anders van materiaal en kwaliteit .
Ik ben benieuwd wat dit ding doet , het geheel is wel erg stabiel .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
@Wafels,
Gefeliciteerd, je hebt één van de beste petroleum branders te pakken die er gemaakt zijn.

Deze petroleum branders zijn zo goed geoptimaliseerd dat ze een superhete blauwe vlam afgeven en dus maximale verbranding van de petroleum veroorzaken.
Op je 2e foto kan je goed zien dat je de pit niet te hoog kan stellen.

Ik zou zeggen petroleum er in en daarna de fik er in !

Ene fotos maken !

Ditmar had de Demon serie, Clarus is een bekend merk, en zo zijn er nog een paar.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman ,hartelijk dank voor je uitleg en reactie , ik ga hem morgen zeker proberen :cool:
het is enkel jammer dat er helemaal geen merk, tekentjes , of nummers of wat op staat :(
Ik heb hem zonet nog een keer helemaal bekeken en @Flos het geheel hoor toch wel degelijk bij elkaar
al is het brander deel van een andere staal soort .
Wim het is inderdaad wel een heel slim systeem want ik zag nu net pas dat door het reservoir een luchtkanaal
loopt dus de brander krijgt langs onder ook nog eens zuurstof .
Ik ga hem morgen proberen en hou jullie wel op de hoogte ;)
gr will
 

Ray

SHTF Expert
@Wafels,
Gefeliciteerd, je hebt één van de beste petroleum branders te pakken die er gemaakt zijn.

Deze petroleum branders zijn zo goed geoptimaliseerd dat ze een superhete blauwe vlam afgeven en dus maximale verbranding van de petroleum veroorzaken.
Op je 2e foto kan je goed zien dat je de pit niet te hoog kan stellen.

Ik zou zeggen petroleum er in en daarna de fik er in !

Ene fotos maken !

Ditmar had de Demon serie, Clarus is een bekend merk, en zo zijn er nog een paar.
De Ditmar Demon die ik had, heeft nu @Highway. Zat wat vast aan dat ding, vast geverfd door vorige eigenaren, weet niet of Highway dat al los heeft gekregen.
 

petroman

SHTF Expert
De hele truuk is extra zuurstof naar de brander krijgen en meteen luchtkoeling zodat de brander de tank niet gaat opwarmen.
Daarom heb je bovenop ook zo'n constructie zitten.
@Wafels Wat staat er op het handwieletje ?
 

Highway

Last (wo)man standing
De Ditmar Demon 69 die ik had, heeft nu @Highway. Zat wat vast aan dat ding, vast geverfd door vorige eigenaren, weet niet of Highway dat al los heeft gekregen.
Nee, dat is nog niet gebeurd :oops: ... goed dat je dat zegt, ik was er al aan begonnen, maar zit echt behoorlijk vast... en eigenlijk kan ik niet goed zien welke delen los kunnen om bij die lont te komen.
 

petroman

SHTF Expert
Even goed in de petroleum zetten.
Als de pit vochtig wordt roest eea soms aan elkaar dan moet je voorzichtig te werk gaan.
Je kan ook proberen, afhankelijk hoe hoog/laaf de pit zit om het ding gewoon aan te doen. de warmte kan ook helpen met losmaken. Pitten, de juiste, worden steeds moeilijker te krijgen dus oogjes open houden op de rommelmarkten.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Highway ik weet dat bij oude petroleumlampen waarbij de lont vastzit je dit systeem kunt loskrijgen
door het geheel in water met een klein beetje afwasmiddel aan de kook te brengen en een poosje zo houden
alles weekt dan los . Het stinkt wel :rolleyes: dus het beste kun je dit buiten doen in een oude pan op een gastelletje
ik heb indertijd zo 3 olie lampen gangbaar gemaakt .Het moet wel zijn tijd hebben , want bij 1 lamp heb ik het indertijd zelfs
2 keer moeten herhalen . Je merkt wel dat het raderwerk steeds losser wordt en beter gaat werken .
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
DSCF9460.JPG @petroman
ik ben zojuist een poos bezig geweest met dat petroleumtoestel , dat ging toch anders als ik in gedachte had
:rolleyes: en het is jammer dat ik er geen gebruiksaanwijzing bij had :( .Ik heb hem werkend gekregen en het is inderdaad
een effficiente brander , beter als een gewoon petroleumtoestel .Ik ging er van uit dat hij echt vergast en dus als een gastoestel
zou werken .dat is niet waar het blijft gewoon een toestel met een lont ,maar je hebt gelijk ik zag wat blauwe vlammetjes
alhoewel dat is moeilijk te zien overdag (en ik wil het nog een keer in het donker proberen )
Ik stak hem aan en dit ging al moeizaam ,maar dat kon ik begrijpen nadat iets ergens 30 of 4o jaar stof heeft staan happen
dat alles niet zo vlotjes gaat . Punt was ik heb weinig to geen ervaring met dit soort dingen en telkens als ik hem aan had gestoken
en die kap erop had gezet ging hij roken (en stinken :rolleyes::fluit: )en ging hij uit .Mijnoog viel toen op dat schuine randje naast de drie
stripjes die de kap op de brander houden (uitlijnen ) ik heb hem toen opnieuw aangestoken en toen die kap bovenop die ring gezet
dus er bleef een spleet over van plm 10 mm.De brander bleef toen branden maar niet echt optimaal .Na een poosje gewacht te hebben
heb ik die kap langzaam verdraait zodat hij omlaag kwam en alles afsloot . Toen bleef de brander wel branden .
Of dit de gebruikelijke manier was om zo iets aan te steken weet ik niet maar het werkte .
Je ziet dit ding niet brander en ruiken doe je hem ook erg weinig enkel je kunt hem horen dat hij brandt
Nu moet ik er wel bij vertellen dat het hier in mijn tuin op het moment niet echt windstil is dus ook niet een optimale
omgeving om zoiets uit te proberen .
Wat ik gisteren eigenlijk geheel over het hoofd gezien heb is dat op die kap wel degelijk een rond koperen plaatje zit
met de tekst DEMON en daarboven made in austria en aan de onderkant fabrique en autriche (dus in het frans gemaakt in oostenrijk )
maar ik zie nergens iets van Ditmar of zo .
Ik wil nog een keer kijken hoelang dit kooktoestel erover doet om een liter water aan de kook te brengen , maar ik wil dit buiten doen
want als dat ding weer zo gaat roken zit ik er niet op te wachten om dit in mijn keuken te doen .
Nu deed hij er ongeveer een half uur over om het tot 70 C te verwarmen maar de omstandigheden waren verre van ideaal .

DSCF9462.JPG DSCF9474.JPG

Het rechtse plaatje laat dat koperen plaatje zien en daaronder zie je goed dat schuine oplopende randje zien .Dit schuine oplopende zit vast aan het deel wat vastzit een het brandstof reservoir . de lipjes (3 stuks) zitten vast aan het deel wat je eraf kunt pakken en je dus het bovenste deel kunt verdraaien .
draai je de kap naar boven dan krijg je hier een opening van plm 10 mm die open is op de schuine stukjes . wanneer de kap omlaag is is alles daar gesloten .
Met het houten heft ''ding'' kun je de kap optillen en hem ermee verdraaien want die kap wordt wel heet .
Of het allemaal werkt zoals ik het gedaan heb weet ik niet maar wellicht dat jullie daar uitsluitsel over kunnen geven .
gr will
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik vond dit platje, vast niet dezelfde, wel eenzelfde.

Demon%20Stove%20Broadbents%20RACV%20Caravan%20amp%20Camping%20Guide%201938.jpg
 

Wafels

Diehard Prepper
@Stuudje hij lijkt er best erg veel op , maar nu nog een handleiding over hoe je zoiets gebruikt :cool:
dat namelijk best erg handig zijn , kan ik zien hoe ik het wel moet doen :D
gr will
 

Ray

SHTF Expert
Nee, dat is nog niet gebeurd :oops: ... goed dat je dat zegt, ik was er al aan begonnen, maar zit echt behoorlijk vast... en eigenlijk kan ik niet goed zien welke delen los kunnen om bij die lont te komen.
Zo heb ik ook duizend klusjes liggen en her en der wat opknappertjes en onderdelen. :lol:

De hele brander moet je uit het reservoir kunnen schroeven. 't Ding is geverfd, dus dat zit nu extra vast.
@petroman, de pit gaat op en neer en zit niet vast.
 

petroman

SHTF Expert
@Wafels, ik weet niet zo of ik nog ergens een handleiding heb liggen. Zal eens gaan zoeken.
Maar kan goed zijn dat A) die heel kop heet moet worden en B) er her en der nog stof of andere vervuiling in zit. Ook je pit zal de oude rest petroleum opgezogen hebben en is uiteindelijk met vuil en al opgedroogd.

Maar chapeau, je hebt het aan de praat gekregen.
 
Bovenaan