• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum kooktoestel wat is het ?

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wat ik deed met je afbeeldingen @petroman,
afbeeldingslocatie kopiëren met linkermuisknop,
in nieuwe werkbalk plakken,
dan met ctrl en muisscrol vergroten, prima leesbaar.
 

Highway

Last (wo)man standing
Dit is de gebruiksaanwijzing van een Ditmar Demon brander: http://hytta.de/info/demon3/
Ik dacht dat ik een printje had meegeleverd @Highway, onderdeel 6 moet los gedraaid worden om het hele lont te kunnen vervangen.

Hier wat info over pitten in het algemeen van Milesstair: http://www.milesstair.com/Kero_Heater_wicks.html

Dat printje zat er inderdaad bij, kan je nagaan hoelang ik er al niet meer naar gekeken had :rolleyes:

...maar, goed nieuws! Het werkt allemaal weer en hij doet het uitstekend! :thumbsup: De oude lont was gaan rafelen en dat werd een prop, en die remde de hele handel. Netjes weggeknipt, terug gezet en laten volzuigen met olie. Zojuist dikke rook gordijnen met aansteken want de verf op de brander kop ging er vandoor, deze nu wit geworden zoals je op de foto kan zien.
DitmarDemon69.jpg

en jij @Wafels ? is het jou ook gelukt? ;)
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Highway jawel ik heb hem nu mooi brandend met blauwe vlam , alhoewel mijn gebruik toch iets anders is als
die van jou Ditmar (denk ik ) de pit die hier in zat was nagenoeg nieuw en had niet of misschien maar 1 x gebrand of zo
dus dat was mazzel hebben . Ik denk wel dat jou kooktoestel meer warmte geeft als de mijne .Maar ik ben helemaal niet bekend
om met zo'n ding te koken en vergelijken met een gasfornuis is dan ook niet eerlijk :rolleyes: Ik geloof wel dat dit zuinige en efficiente
kooktoestellen zijn dat wel .
ik heb met mijn telefoon een plaatje geschoten van boven af ,in de schuur ( met het licht uit ) en dan kun je zien dat hij wel mooi
blauw brand .
gr will
kooktoestel_blauwe_vlam.jpg
 

Highway

Last (wo)man standing
mooie blauwe vlam! :thumbsup:
bij mij werd de kop uiteindelijk ook gloeiend rood, dus na een tijdje flink terug draaien anders komen de vlammen er bovenuit en stook je te veel olie. Denk dat we wel ongeveer het zelfde vermogen hebben.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Highway ik denk niet dat deze '' kop'' (schoorsteen ) roodgloeiend wordt ook niet na verloop van tijd
maar ik zal hem nog eens een keertje langer laten branden en kijken wat hij dan doet en ook eens kijken
hoe snel hij een halve later water of zo aan de kook brengt .
Het is wel jammer dat ik niet weet wat voor merk (en type) dit toestel is , er staat enkel maar Demon op
en made in austria in het engels en in het frans maar verder staat er niets .Ik weet dus ook niet of deze''demon'' het
merk is of het type ??
gr will
 

petroman

SHTF Expert
@Wafels, DEMON is het merk van Ditmar en die zaten ooit in Oostenrijk.

Er is wel een verschil tussen een kachel en kooktoestel.
Een kachel moet warmte uitstralen en misschien kan je er iets op warm maken.
Een kooktoestel (zoals jij die hebt) daar moet je op koken.
Dus qua vlambeeld en dergelijke anders van opbouw.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman hartelijk dank voor je uitleg en informatie (ik schreef dat hij njet roodgloeiend werd en dat klopt
maar hij wordt toch ook best wel heet als je je hand er boven houd :cool:
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Het hele idee is dat door een uitgekiende constructie je de maximale verbranding krijgt > hete blauwe vlam.
Bij een lamp heb je daar niets aan omdat je licht wilt dus meer gele/witte vlam.

Uitzondering zijn de drukloze gloeikouslampen zoals bv Aladdin die verkoopt. Daar heb je die hete blauwe vlam weer nodig om de gloeikoud tot aanschijf te brengen.
Dan heb je zo 100-150W licht.

Aladdin-Lamp-lit1.jpg


normal_001~2.JPG


Afbeeldingen van internet geplukt.
En in stijl nog wat informatie oven de lamp.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman over deze Aladdin lampen had ik inderdaad wat gelezen en vroeg me daarbij af of dit een zelfde
kousje is als van een gaslamp ?? Wat u zegt die blauwe verbranding dat klopt , deze verbranding is erg geoptimaliseerd
maar een ''gewone olielamp is toch daarom ook een goed doordacht concept want hij mag dan geen blauwe vlam geven ,
als je hem goed afstelt dan rook en ruikt hij bijna niet en is de verbranding toch ook erg hoog .
Ik heb die constructies bij gewone olielampen weleens bekeken en helaas voor een doehetzelver
moeilijk te maken .
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Over alle petroleum branders voor lampen is goed nagedacht :)

Een collega verzamelaar en vriend, Anton Kaim, heeft er een boek over geschreven. Erg leuk en leerzaam.

Je wilt zo veel mogelijk licht voor zo weinig mogelijk geld (brandstof).
Maar je wilt ook geen warmte naar je tank overbrengen, dus lucht om te koelen, maar ook niet te veel want dan brand je lamp weer slechter dan je concurent.
Er woede dan ook een felle concurentie strijd op patent niveau.

Elke gloeikous is in de basis eigenlijk identiek. Echter je hebt harde en zachte varianten. De harde zijn bedacht voor gaslampen en bv de Aladdin lamp. De zachte kousjes vind je nu meer in de overdruklampen.
Campinggaz zit daar precies tussen in gaslamp met zachte gloeikous.
Maar de zachte varianten vormen zich naar het vlambeeld/vorm en harden uit. Dus worden uiteindelijk ook een harde variant.

Wil je gaskousjes, in gebruik, langer laten leven spuit ze na gebruik in met haarlak. VAN EEN AFSTAND ! Iets te dichtbij en je kousje zit tegen de muur geplakt.
De haarlak brand de volgende keer meteen weg zonder verder problemen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Highway ,dat ziet er mooi uit en inderdaad erg warm :cool: die van jou geeft iets meer hitte als die van mij
dat is iets wat zeker is :rolleyes: ik wil nog een keer gaan kijken w at het vermogen is van die van mij
maar ik ben nu eerst nog even bezig met een blikken bussen kacheltje , dat is ook wel leuk rotzooien
(al ben ik nu al 2 x een gerookte paling geweest :confused::( )
gr will
 
Bovenaan