• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Titans Nitro

Elementary prepper
Als reactie op de vraag welke kachels. Het betreft de : Qlima petroleumkachel SRE3230 TC-2 3,0kW (laser kachel) en de Qlima petroleumkachel R8128 SC-2 (kous kachel met dubbele brander) Je kunt online zien welke vestigingen voorraad hebben.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nou lekker, daar zit ik dan met een stapel (steeds 2 gekocht als ik er was) van die Actionflessen bedoeld voor het Foetsie kacheltje. :rolleyes:
:lol:
 

Ray

SHTF Expert
Nou lekker, daar zit ik dan met een stapel (steeds 2 gekocht als ik er was) van die Actionflessen bedoeld voor het Foetsie kacheltje. :rolleyes:
:lol:

Zo heb ik ook nog een hele rits flessen Farmlight met te lange koolwaterstof ketens. Toevallig ook een fles van de Action lampenolie in huis en daarop staat C12-C26 en dat is dus helaas niet de goede. Zo te zien is die van de Action dezelfde als Farmlight.

De lampenolie optie is de nek omgedraaid omdat mensen er dozen vol van bestelden bij de Jumbo en dan wordt er niet netjes belasting voor huisbrandstoffen op betaald. Dus heeft Farmlight de samenstelling moeten aanopassen zodat het alleen in decoratieve olielampjes werkt. 't Gaat nog net in de stormlantaarn, maar ook dan merk ik hier dat de pit snel dicht slibt. Niet zo'n punt omdat die pit/lont erg goedkoop is en heel makkelijk te vervangen.

Voor de kachel, de kosmos en matadorlampen, blueflame alladins, druklampen en brandertjes moet ik het nu kopen bij de pomp (maar die ruik je) of de dure Qlima in de bouwmarkt.
 

Mayo

Last (wo)man standing
iK gebruik (oa) de lampenolie van de Action voor in mn petroleumstelletje en dat gaat zonder problemen?
 

Ray

SHTF Expert
iK gebruik (oa) de lampenolie van de Action voor in mn petroleumstelletje en dat gaat zonder problemen?

Net als een stormlantaren zijn dat hele simpele vlakke pitten die heel goedkoop en makkelijk te vervangen zijn. Net als een stormlantaarn, zou een petroleumstelletje het nog wat beter doen op petroleum.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Net als een stormlantaren zijn dat hele simpele vlakke pitten die heel goedkoop en makkelijk te vervangen zijn. Net als een stormlantaarn, zou een petroleumstelletje het nog wat beter doen op petroleum.

ik heb nog 12 flessen staan, dus die maak ik eerst wel op in het stelletje, aangezien ik het nergens anders voor kan gebruiken ;)
 

Willem27

Prepper
M'n buurman heeft dacht ik bij bol.com lampolie besteld van farmlight. Dacht check de verpakking en daar staat weer C10-C13 op. Is de samenstelling weer veranderd naar het oude?
 
  • Confused
Waarderingen: Mayo

petroman

SHTF Expert
@Willem27, misschien goed om die vraag bij farmlight te stellen en het antwoord hier te delen.
Wij, of in ieder geval ik, krijg van geen enkel bedrijf een bericht dat ze hun productie proces hebben aangepast. Mara asl je logish nadenkt zal er vast het een en ander gewijzigd zijn omdat de markt overspannen is. Zowel aan de vraag kant als de productie kant.
 

marzman

Diehard Prepper
iK gebruik (oa) de lampenolie van de Action voor in mn petroleumstelletje en dat gaat zonder problemen?

Ik heb dat meer gehoord, maar dat lijkt me niet echt goedkoper. 2,50 per liter. Het is ook niet genoeg voor mijn kacheltjes trouwens en je moet erg opletten dat de samenstelling niet veranderd (je moest een bepaalde kleur dop hebben?) :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb dat meer gehoord, maar dat lijkt me niet echt goedkoper. 2,50 per liter. Het is ook niet genoeg voor mijn kacheltjes trouwens en je moet erg opletten dat de samenstelling niet veranderd (je moest een bepaalde kleur dop hebben?) :)

toen ik ze kocht waren ze € 0,99 :)
Ik heb ff gekeken en ze hebben allemaal dezelfde kleur dop...
Deze week er nog zonder problemen sukadelapjes op gestoofd 😋
👍
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb al eens gelezen dat er bij het verbranden van olie gevaarlijke gassen vrij kunnen komen, maar wanneer en in hoeverre vraag ik mij af. Goed in de gaten houden zou wel belangrijk zijn. Laten we daar dan wel op letten mensen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Je hebt me (weer eens) op een goed idee gebracht Andre. Hier heb ik zeker wat aan.
Uiteraard heb ik wat jerries met euro 95 in de sjuur staan die ik om de drie maanden ververs. Het is me opgevallen dat je ze voorzichtig moet openen. Er ontstaat na een tijdje een klein beetje druk in de jerry wat maakt dat je morst bij te snel openen.

De beste deal voor stalen 20l jerries krijg je bij hornbach. Ik geloof 18 eu het stuk.

Nu mijn vraag/opmerking> ik ga dr ff van uit dat het voor het langdurig goedhouden van petroleum belangrijk is dat de jerry tot aan de nok gevuld moet worden. Dit om te voorkomen dat er lucht bovenin zit.

Mogelijkerwijs kan er dan meer druk in de jerry komen.

Of zie ik beren op mijn weg?

Beetje een late reactie 😎 , maar mijn petroleumboer raadt het gebruik van stalen jerrycans af voor petroleum. Dit in verband met de aanwezigheid van water in de petroleum. Ik heb dat probleem ook gehad met benzine en diesel. Dan gaan de jerrycans eerst zweten en daarna lek. Van binnenuit door geroest. Zal niet van vandaag op morgen gebeuren, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb al eens gelezen dat er bij het verbranden van olie gevaarlijke gassen vrij kunnen komen, maar wanneer en in hoeverre vraag ik mij af. Goed in de gaten houden zou wel belangrijk zijn. Laten we daar dan wel op letten mensen.

Bij een test in de woonkamer, met ventilatie, zag ik met een zibro achtige kachel het CO2 niveau enorm omhoog schieten. Let daar dus goed op.
 
Bovenaan