• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Robert

Diehard Prepper
Dan is er hoop voor mijn kachelbrandstof die in gewone petroleumstellen wordt gebruikt.
Als dat spul van jou het na 20 jaar nog doet... Mmm, dan ben ik 85.... gaat goed komen.
Alleen nog even stalen cans aanschaffen...:)

Ik ben bang dat je voor stalen cans bij de hornbach uitschuift. De vraag is momenteel te hoog.
Andere verkopers durven momenteel over de veertig eu te vragen voor een 20 literse jerrycan.
 

Roel

Mankinds only hope
Tweede hands gevonden op MP. 10 stalen jerrycans voor 80 euro. Ietsjes roest aan de onderkant, maar daar is gauw iets aan te doen...:)
Valthermond, twintig minuutjes rijden van hier...
 

Ray

SHTF Expert
Tweede hands gevonden op MP. 10 stalen jerrycans voor 80 euro. Ietsjes roest aan de onderkant, maar daar is gauw iets aan te doen...:)
Valthermond, twintig minuutjes rijden van hier...
Even goed met een zaklampje de binnenkant inspecteren. Staat die goed in de oranje menie, dat is dat een prima koopje!
Normaal zijn ze het voordeligst direct van Sietsema dump in Heerhugowaard, maar dat is een eind weg. Toen ik ging kijken waren de goedkoopste 7,50, maar die van 10,00 euro waren een stuk netter.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Leven even hierin brengen .

Ben ik te impulsief geweest ?

80 liter Qlima gekocht die ik nog lang niet ga gebruiken of toch maar alvast ga gebruiken !?

Dit ivm de ? houdbaarheid van theoretisch volgens mij 3 mnd .

Wat nu ?

2 kannen a 20 ltr verkopen ?
Of ruilen tegen werkende Petromax 500 Cp hk of wat ever .
Heb ze maar in de schuur gezet . Daar waar koud nu en donker .
Hoi @frans81 , dan heb je prima belegd, dat spul is nu goud waard!
Zonder ervaring met die specifieke Qlima-Kristal brandstof, heb ik hier nog wel gewone petroleum C in opslag dat inmiddels wel 6 jaar oud is en indertijd 85 centen per liter kostte. Mijn kacheltjes draaien er prima op, en doen dat over 10 jaren ook nog wel vermoed ik.
Dick Berts sprak al over een houdbaarheid van petroleum van 5 jaren, vond ik zojuist: http://preppers.nl/forum/threads/1582-Brandstof-voor-petroleumkachel?p=28203&viewfull=1#post28203
Ik kan mij dan maar moeilijk voorstellen dat die gezuiverde Qlima-Kristal brandstof van jou dan na 3 maanden in iets onbruikbaars zou zijn veranderd. Wat Dick meldde, zal daarvoor ook wel opgaan vermoed ik. Als ik jou was dan zou ik er bovenop gaan zitten (goed bewaren, voor later).
Ik kan mij wel voorstellen dat het in de meest kritische kachels (Qlima Turbo?) misschien problemen kan gaan geven op den duur, en dan ligt het anders, maar daar weet @petroman vast meer over te vertellen...?
Volgens Hubo.be: "De brandstof is ongeveer 3 maanden houdbaar op voorwaarde dat deze op een koele, droge en donkere plaats bewaard wordt. Daarna begint de brandstof te verzuren (door veroudering gaat hij sterk ruiken)."
So what... Laat het dan maar "sterk gaan ruiken" denk ik dan, zolang het maar prima brandt in een ongecompliceerd kacheltje. Hier, geen Qlima Turbo maar een eenvoudiger Zibra, een Aladdin Blue Flame en een paar Foetsies.
In een eventuele crisissituatie ruiken we zelf ook niet meer zo fris meer, en dan kunnen we de kachel de schuld geven;)
 

Roel

Mankinds only hope
Ik ga de jerry's morgenvroeg eens even bekijken. Bij goed aan de binnenkant neem ik er tien mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

marzman

Diehard Prepper
Als je de officiele QLima hebt (of een ander merk) en die dicht laat zal het wel langer houdbaar zijn, die zijn goed gesealed. Ik laat ze bijvullen aan de pomp en dan is het iets minder perfect (het trekt vocht aan), maar ik maak het ook wel op binnen een jaar.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Als je de officiele QLima hebt (of een ander merk) en die dicht laat zal het wel langer houdbaar zijn, die zijn goed geseald. Ik laat ze bijvullen aan de pomp en dan is het iets minder perfect (het trekt vocht aan), maar ik maak het ook wel op binnen een jaar.
@marzman , daar zeg je wat... Ik bewaar brandstoffen in stalen Jerrycans, behalve voor benzine en petroleum telkens een apart kleiner Jerycannetje voor direct gebruik. Door staal diffundeert nagenoeg niets, dus dat lijkt me toch wel het beste voor brandstofopslag. Nu heeft zo'n stalen Jerrycan alleen een relatief kleine rubberen afdichting, en wat er daardoor aan koolwaterstoffen kan ontsnappen of aan vocht en zuurstof kan binnendringen is vast gering.

Die Qlima Kristal zit volgens mij in PET-flessen, en die zijn volgens mij redelijk gevoelig voor diffusie van stoffen. Ik merkte het laatst toen ik een rest cyanoacrylaatlijm (het oorspronkelijke PE-HD flesje ging kapot) dacht in een dun PET-flesje te kunnen bewaren. Toen ik een paar maanden later keek, was het keihard geworden, vermoedelijk door waterdamp-diffusie. @frans81 , overgieten in een stalen Jerrycan zou dan kunnen helpen voor langere duur opslag...
 

marzman

Diehard Prepper
Die verpakkingen zijn 20 liter, dat is dan wel een hele grote petfles :) Ik hergebruik ze (sommige heb ik al drie jaar en het materiaal is onveranderd), de jerrycans die het tankstation verkoopt zijn ook van plastic. Ik denk dat het alleen een probleem is als je de petroleum 5+ jaar op wilt slaan, maar dat dit met de officiele Qlima prima kan zolang je de verpakking niet geopend hebt (net als een colafles, als je hem dicht laat blijft er prik op zitten, is die eenmaal open geweest dan wordt je cola steeds slechter ;) )
 

Marcov

Prepper goeroe
@frans81 Dat spul gaat jaren mee hoor, in zijn originele kan of nog beter stalen jerrycans. Zeker als je pitkachels e.d. gebruikt, die zijn wat minder kieskeurig dan druklampen en Zibro laser kachels.

@Roel, jouw dikke zwarte jerrycans zijn hoogstwaarschijnlijk van HDPE. Een stevige soort kunststof maar het is niet zo gasdicht. Wat minder geschikt dus als je erg lang brandstoffen wilt bewaren. De containers van Qlima zijn weliswaar dun, maar van een ander type kunststof dat minder gassen en vocht door laat. Ik vermoed dat het gewoon PET kunststof is, wat we ook gebruiken voor koolzuurhoudende dranken. Zou je cola in een HDPE fles stoppen, dan is de prik er veel te snel af.

Het minst vocht en gas doorlatend zijn stalen jerrycans.

Metaal is ook de truuk bij mylar zakken en folies. Een dun laagje metaal (aluminium) tussen twee kunststoflagen om het extra gasdicht en lichtdicht te maken.
Het advies van mijn petroleumboer was om het juist niet in een stalen jerrycan te bewaren. Omdat er in petroleum altijd wat water zit, en dat kan uiteindelijk doorroesten veroorzaken. Iets wat ik met diesel meerdere malen gezien heb. Dan lijkt het aan de onderkant wat vettig te worden, dan weet je dat het tijd wordt om de jerrycan te vernieuwen.
 

Ray

SHTF Expert
Klopt op zich @Marcov, ook in benzine en diesel zit een klein beetje water. Brandstoffen oneindig opslaan is dan ook simpelweg niet mogelijk. In een HDPE jerrycan komt er steeds meer vocht bij en diffunderen de lichtste fracties, maar na vele jaren (decennia) rot je stalen jerrycan uiteindelijk ook weg.

Het beste kun je brandstoffen, maar ook andere preps rouleren. Zelf heb ik vijf 20 liter stalen jerrycans waarvan de oudste steeds in de benzine tank van de auto gaat en de lege weer worden aangevuld. Daarmee voorkom je alle problemen die op lange termijn zouden kunnen ontstaan.
 

Roel

Mankinds only hope
Van de Deutsche Bundeswehr. Heeft olie in gezeten.
Binnenkant helemaal toppie.
De bodems zijn van sommigen licht bekrast, maar dat ga ik schoonmaken en voorzien van een likje ral 6014...
Daarna onder elke can twee strookjes rubber lijmen en ze gaan nog héél lang mee.
DSCF4074.JPG

DSCF4075.JPG
 

Marcov

Prepper goeroe
Klopt op zich @Marcov, ook in benzine en diesel zit een klein beetje water. Brandstoffen oneindig opslaan is dan ook simpelweg niet mogelijk. In een HDPE jerrycan komt er steeds meer vocht bij en diffunderen de lichtste fracties, maar na vele jaren (decennia) rot je stalen jerrycan uiteindelijk ook weg.

Het beste kun je brandstoffen, maar ook andere preps rouleren. Zelf heb ik vijf 20 liter stalen jerrycans waarvan de oudste steeds in de benzine tank van de auto gaat en de lege weer worden aangevuld. Daarmee voorkom je alle problemen die op lange termijn zouden kunnen ontstaan.
Dat decennia was bij ons maximaal een jaar of 4 - 6. Werden dagelijks gebruikt en stonden buiten.
 
F

frans81

Gast
Die Stalen jerrykannen van oa NL en Bw krijg ik gratis bij de kringloop daar ze deze niet mogen verkopen . Houden ze appart voor mij . Ik check ze daar en wanneer oké bevonden neem ik ze mee .
 
Bovenaan