• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Portofoon als basisstation - tips gedeeld

Ben je in principe geinteresseerd in dit onderwerp, en heb je iets aan goede tips ?


  • Totaal aantal stemmers
    37

023ed

Elementary prepper
In feite wil de overheid weten of je op aktieve basis je apparatuur gebruiken kunt.
De gridnauwkeurigheid van 15 meter komt overeen met het eerder al aangehaalde meetnetwerk.

In het ATOF is dan ook (als voorbeeld in deze discussie) aangehaald dat enkele amateurs zijn aangesproken vanwege gebruik buiten de hun toegestane banden.
Ik weet niet of ze tussen de kerkradio zwierven, of ' Freenet ' dan wel PMR, maar het geeft wel aan dat er gemonitord wordt.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Mijn GPA voor de 27Mhz is 5,5mtr :mad:.
ijzerzaag-groot-30cm-1929.jpg


:fluit:
 

023ed

Elementary prepper
Niks mis met een vliegerantenne (zeker voor de heel lage banden), of simpeler de vishengelantenne, maar voor prepper gebruik denk ik meer aan NVIS.
Zo'n GPA is voor 11 mtr gebruik niet echt voor kort verkeer bedoeld, anderzijds, er is niet een makkelijker oplossing.
 

preplist

Elementary prepper
Het hele idee van communicatie tussen preppers onderling is natuurlijk prima. Ik heb zelf wel de afweging gemaakt of een vaste plek handig is, ik woon in het centrum van een stad met zo'n 80k inwoners. Afhankelijk van de 'verstoring' moet er bepaald worden of ik thuis blijf, of de BOB's in de auto's gooi en we moeten vluchten.

Hoewel ik een antenne aan de buitenkant van onze woning heb hangen en een simpele bureau scanner (rx/tx) klaar heb staan, denk ik dat het veel belangrijker is dat preppers onderweg met elkaar kunnen communiceren en er een soort 'richtlijnen' worden vastgesteld voor prep-frequenties in Nederland. Elkaar ergens in een bosrijke omgeving kunnen vinden, kunnen samenwerken, etc, kan van levensbelang zijn.

Er zijn vele lijsten op internet te vinden die verschillende frequenties 'bepalen' die handig zijn om voor te programmeren. En hoewel ik een goede (Uniden Bearcat) portable scanner heb, die o.a. Close Call scans ondersteund, zal deze niet een transmissie van een prepper op enkele kilometers afstand vinden omdat het signaal te zwak is voor deze functie. Wanneer een van mijn porto's (2x 888s, 1x GT3, 2x WLN KD-C1 en nog een nieuwe voorraad UV-5RA+'s) ingesteld zou staan op deze frequentie, zou hij waarschijnlijk wel reageren.

Welke frequenties hanteren jullie?
 

Niels

Mankinds only hope
Is er al ergens iets van een "Preppers frequentie lijst"?

Zelf heb ik een Yeasu VX7r porto die ik volledig ontgrensd heb, dus kan zowat overal komen. 70cm / 2m / 6m.

Nu gebruik ik de standaard antenne, maar die is belabberd.
Weet iemand welke antenne goed is voor 70cm / 2m voor op de porto, en ook een antenne voor aan mijn schoorsteen?

Dank voor jullie reactie's!
 
L

lichtje

Gast
Ik mag dan ook wel een portofoon hebben .

Maar hoe zit dat met de 70cm 2m en 6m.

Hoe groter hoe meer bereik je hebt? Of denk ik nu te simpel ?
 

Ray

SHTF Expert
Ik mag dan ook wel een portofoon hebben .

Maar hoe zit dat met de 70cm 2m en 6m.

Hoe groter hoe meer bereik je hebt? Of denk ik nu te simpel ?

Probleem is dat je voor de meeste 'interessante' frequenties en zendmethoden een licentie nodig bent. Zonder dat kun je geeneens af en toe oefenen, ze hebben je zo uitgepeild en dan wordt de hobby erg duur.
Welke precies, geen idee, ben geen zendamateur.
 

preplist

Elementary prepper
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik heb de porto's voor een SHTF situatie, niet om met mijn vriendin in het bos te oefenen met de 'ether discipline' ;)

Beetje hetzelfde verhaal als de 'verdedigings atributen' die menig forum lid thuis zal hebben. Zijn ook niet legaal, maar bij SHTF zal de politie je echt niet aanhouden omdat je met bijv. een machete aan je koppel rondloopt.

Is er al ergens iets van een "Preppers frequentie lijst"?
Ik heb alleen Amerikaanse lijsten kunnen vinden. Wellicht is het een idee dat iemand hier een nieuwe post over start en waar we gezamenlijk kunnen nadenken over de 'kant-en-klare' voorgeprogrammeerde SHTF porto.
 

Ray

SHTF Expert
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik heb de porto's voor een SHTF situatie, niet om met mijn vriendin in het bos te oefenen met de 'ether discipline' ;)

Beetje hetzelfde verhaal als de 'verdedigings atributen' die menig forum lid thuis zal hebben. Zijn ook niet legaal, maar bij SHTF zal de politie je echt niet aanhouden omdat je met bijv. een machete aan je koppel rondloopt.

Ik heb alleen Amerikaanse lijsten kunnen vinden. Wellicht is het een idee dat iemand hier een nieuwe post over start en waar we gezamenlijk kunnen nadenken over de 'kant-en-klare' voorgeprogrammeerde SHTF porto.

Tja, met een machete kun je prima oefenen in de tuin, ding is niet verboden te gebruiken. Zonder licentie 'oefenen' op bepaalde frequenties (en dat is bij enige afstand die je wilt overbruggen noodzakelijk) is erg risico vol en de boetes hoog. Het is idd wel jammer dat er niet genoeg actieve preppers zijn om een 'netwerkje' met legale zendapparatuur op te bouwen. Ik heb nu door de jaren heen meerdere initiatieven daartoe zie mislukken omdat er simpelweg te weinig mensen zijn om mee over de ether te communiceren. Je mag al blij zijn als je één prepper van dit forum in je bereik hebt. :(
 

Nomad

Diehard Prepper
Is er niet een 'ondergeschoven' frequentie die we aan kunnen wijzen als prepper-kanaal?
We kunnen er natuurlijk niet actief op gaan oefenen, dit veroorzaakt overlast en speelt de frequentie ook op andere manieren onnodig in de kijker.
Maar als de PDVR (poep de ventilator raakt) hebben we wel een uitgangspunt.
 

hans013

Senior Prepper
In een ander draadje komt de 3 3 3 regel ter sprake. Een goed uitgangspunt denk ik om mee te beginnen.

Zowel alle China portofoons als bijvoorbeeld uhf Motorola, icom en Kenwood kunnen 446.03125 aan. Als shtf dan kan je wat makkelijker afwijken van de opgelegde zendvermogens en met een radio van 75 dollar al snel een km of 20 afleggen met een goede basis antenne. In een test heb ik ooit eens met 20W 80 km kunnen werken op een frequentie net wat hoger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
Je zou maar een Yeasu hebben... Een step van 5 heb ik i.p.v. 2,5.
Ik heb nu de progammeerkabel besteld, en hoop dat ik via de software wel de exacte frequentie's kan instellen.

Voor de rest ben ik van plan wat Baofeng's te bestellen, maar ik twijfel nog sterk over welke, en met welke accu's (groot of normaal).
 

hans013

Senior Prepper
Oef das idd jammer maar net er naast met een wat bredere bandbreedte zal het echt wel werken met die bamiporto's.
 

Niels

Mankinds only hope
Qua ontvangst gaat het best aardig als ik met een paar creapy motorola's van de kijkshop zend.
Terugzenden vanaf de Yeasu wil niet echt lekker werken.
 

preplist

Elementary prepper
Je zou maar een Yeasu hebben... Een step van 5 heb ik i.p.v. 2,5.
Voor de rest ben ik van plan wat Baofeng's te bestellen, maar ik twijfel nog sterk over welke, en met welke accu's (groot of normaal).
Ik heb momenteel van Baofeng 2x 888s, 2x UV-5R, 4x UV-5RA+ (handel) en de GT3-MarkII.
Op zich bevallen ze allemaal prima, maar de GT3 ligt wel heel erg fijn in de hand, goede grip en fijne flexibele antenne. Hij heeft praktisch dezelfde techniek als een UV-5R maar heeft schijnbaar een (stuk) beter VHF circuit en uitstekend bereik op deze band in combinatie met de antenne bij dit model.

De 888s + UV-5R (reserve) modellen zitten aan beide BOB's en voor alle porto's heb 2 extra accu's per persoon.
De GT3 heb ik meestal bij me wanneer ik met een maatje ga 'metaaldetectoren' om onderling contact te houden en houdt het echt dagen en dagen vol zonder te hoeven opladen. Ik heb dus bewust voor de normale accu's gekozen en niet voor de dikke variant om ruimte in de BOB's te besparen.

Zowel de UV-5R(A+) als GT3 hebben trouwens ook een FM radio aan boord die automatisch 'mute' zodra er communicatie is. Is de communicatie voorbij, dan gaat de radio weer aan.
 

Niels

Mankinds only hope
Mijn keuze is gemaak afgelopen nacht na uren zoekwerk,
wat het beste is, en waar goedkoop, enz.

Ik heb nu 3 x een Baofeng GT-3TP (mark 3) onderweg, met 3 extra accu's.
Een UV-3Rplus.
En 4 x een Nagoya NA-771 antenne SMA-F.
Duplex repeater kabel.
Progammeerkabel Baofeng.
Progammeerkabel Yeasu VX7r.
1x Nagoya NA-771 SMA-M (voor de Yeasu).

Ik wil nog een extra accu voor de UV-3Rplus, maar nog niet goedkoop genoeg gevonden.

Overigens niks bij Ali besteld, EBay was stukken beter qua deals.

Dat word over een paar weken dus flink testen.
Misschien zijn er tegen die tijd meer gegaardigden die e.e.a. willen testen.
 
Bovenaan