• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppers zakmes , wat wel en wat niet aanwezig moet zijn volgens jou

petroman

SHTF Expert
Wat je fijn vind en handig is persoonlijk.
Soms ga je voor eenvoud: gewoon een scherp mes. De andere kant is een multitool.
Ergens in het midden verlies je het ZAKmes idee. Je broek zakt dan wel af door het gewicht. Vind ik ook een beetje het nadeel > gewicht.

Ik vond laatst in een werkplaats een verweesd Brinko 3520 kabelmes. Heb mij er meteen over ontfermd, gewoon stijlvol en praktisch.
 
F

forumlid 1447

Gast
ofupload_2018-6-9_0-37-53.jpeg of
Een van deze 3 heb ik zeker bij, heb ooit mijn tas en zakken moeten legen tijdens een veiligheidscontrole bij een wielerwedstrijd.
Wist niet dat er daar iets te doen was, gevolg een zakmes in jas,
een in tas, een in laptoptas en een in broekzak.
Kreeg de vraag wat mijn intenties waren, maar allen binnen het juiste formaat,
ik heb gewoon gemeld,dat ik sinds mijn 6 jaar ,nooit zonder ga.
Overigens de linkse altijd in mijn tas, deze is nl met 1 hand te openen ,
en daar kunnen ze over zeuren bij controle van broekzakken.
Stekmes en snoeimes alleen thuis in zakken.
 
F

forumlid 1447

Gast
Wat je fijn vind en handig is persoonlijk.
Ik vond laatst in een werkplaats een verweesd Brinko 3520 kabelmes. Heb mij er meteen over ontfermd, gewoon stijlvol en praktisch.

Iemand moet zich er over ontfermen, het leven is hard.
Dan moet je ook nog het hout steeds oliën, en lemmet scherpen. Pfff.
 
F

forumlid 1447

Gast
Maar deze zijn minstens zo belangrijk.

Deze is voor overdag even tussendoor aanscherpen,

de 1000/3000, 5000/7000 stenen voor de nodige periodieke verzorging.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb terug een edc upgrade gedaan van een huntsman naar een ranger. de toevoeging van een vijl (metaal, hout, nagelvijl en nagelschraper) kleine schoevendraaier en een kleine beitel. is amper te voelen qua gewicht.

ranger1.jpg


Ook heb ik recentelijk een wenger classic28 in het bezit (oudere versie van de evo28) en deze bevalt me ook wel. enkel heb ik dus niets met die schraper (al kan ik die wel omvormen tot een kartelmes) en het vergrootglas is helaas niet sterk genoeg om een stukje papier te doen verkolen (misschien dat het recenter model van Victorinox een sterkere lens heeft)... maar ik zet vaak moertjes en boutjes vast en daar is de mini wrench echt ideaal voor..
show_image.php
 

Ray

SHTF Expert
………………... en het vergrootglas is helaas niet sterk genoeg om een stukje papier te doen verkolen (misschien dat het recenter model van Victorinox een sterkere lens heeft...…

Het heeft niet met de sterkte te maken, maar de diameter van de lens dat een vuurtje maken niet lukt. De diameter van de lens bepaalt de maximale hoeveelheid energie die tot een klein puntje is te bundelen. Nu helpt een betere kwaliteit lens wel iets, laat meer energie door en focust deze beter, maar dan heb je het over procenten. Een grotere diameter lens, schiet echt op.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Het heeft niet met de sterkte te maken, maar de diameter van de lens dat een vuurtje maken niet lukt. De diameter van de lens bepaalt de maximale hoeveelheid energie die tot een klein puntje is te bundelen. Nu helpt een betere kwaliteit lens wel iets, laat meer energie door en focust deze beter, maar dan heb je het over procenten. Een grotere diameter lens, schiet echt op.
Wat vind je van de Fresnell lens, die kun je op A4 formaat kopen en op maat knippen?
Maar dit is wel :off:, want het gaat over zakmessen.
Dus effe on topic, ik heb een Buck Bantam en die bevalt heel erg goed. Een goede vergrendeling, want het draaipunt bij een zakmes is altijd het zwakste punt, en je voelt gewoon de degelijkheid hoewel die licht is. Er zit levenslange garantie op... dus ik beveel hem aan. Maar, dit gezegd hebbende :), heb je een zakmes niet nodig zolang je een goed vast mes (dolk e.d.) bij je hebt en een bijl of (klap)zaag :rolleyes:.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Wat vind je van de Fresnell lens, die kun je op A4 formaat kopen en op maat knippen?
Maar dit is wel :off:, want het gaat over zakmessen.
Dus effe on topic, ik heb een Buck Bantam en die bevalt heel erg goed. Een goede vergrendeling, want het draaipunt bij een zakmes is altijd het zwakste punt, en je voelt gewoon de degelijkheid hoewel die licht is. Er zit levenslange garantie op... dus ik beveel hem aan. Maar, dit gezegd hebbende :), heb je een zakmes niet nodig zolang je een goed vast mes (dolk e.d.) bij je hebt en een bijl of (klap)zaag :rolleyes:.


Ik heb fresnells ter grootte van een bankkaart maar deze zijn ook niet altijd even handig. Je moet die dingen ook beetje plooien om een mooi lichtpuntje te krijgen, terwijl je een vaste lens eventueel beetje kan vastzetten zodat je deze niet vast hoeft te houden en je de zon het werk laat doen...

Ik vind een extra zakmes geen overbodige luxe 2 is 1 en 1 is geen... dus ik heb altijd minstens 3 overlappende messen bij ;)

Meeste outdoormessen zijn van koolstofstaal dus roestgevoelig en dat spul... ik wil het niet echt in m'n eten... :confused: Daarom dat ik minstens 1 rvs mesje heb voor voedingspreps ook zijn deze minder dik en is het iets handiger met een dun mesje iets te schillen..
 

imker

Survivor
In mijn broekzak een klein leger zakmesje uit de jaren ´90, wel vlijmscherp. In mijn EDC zitten een Robert Herder molenmesje en een Gerber Multitool met uitschuifbare tang verder niet te veel extras. Over beide ben ik zeer tevreden, Leatherman ook gehad maar beviel niet, te kwetsbaar en twee keer een gebroken mespunt opgelopen. Tegenwoordig zijn er messen ten overvloede, vaak slecht geslepen door de fabrikant. Persoonlijk ga ik dan liever voor kwaliteit, welke zich zal terugbetalen door gebruikersgemak, levensduur en taaiheid.

Groeten, imker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
F

frans81

Gast
Een punt van een leatherman breken :eek:... dan moet je dat ding al serieus mishandeld hebben en/of het gebruikt hebben waar het niet voor diende.

Idd , ik heb van de Surge ook eens een puntje van het lemmet afgebroken .
En eigenschuld idd . Gebruikt voor iets waar je eigenlijk een ander stuk gereedschap voor nodig had pff .

Leatherman is kwaliteit en de trotse bezitters op forum zijn er volgens mij alle blij mee :hug:
 

Carismo

Prepper goeroe
Een afgebroken puntje is ook de grootste ramp niet, Deze terug in vorm brengen (mits toegang tot het juiste materiaal) is naar mijn ervaring vaak sterker omdat de rug breder is.
 
Bovenaan