• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppers zakmes , wat wel en wat niet aanwezig moet zijn volgens jou

Gigo

Elementary prepper
Ik heb dit mes een tijdje geleden van mijn vader gekregen, die hem op zijn beurt weer heeft verdient met de dienstplicht. Een heel fijn mes. wat mij het meeste opvalt is dat het mes zelf veel dikker is dan bij de andere victorinox die ik thuis heb liggen.

Het enige wat ik hier aan mis is de kurkentrekker. bij mijn andere messen gebruik ik die namelijk best vaak.

upload_2016-11-29_10-12-47.jpeg

Een mes moet duurzaam zijn en niet snel roesten. Ik heb ook nog een ander merkloos mes liggen zonder toeters en bellen (van de gamma denk ik) waar ik veel plezier mee heb gehad maar die na mijn avondturen in afrika en azië helemaal zwart is uitgeslagen en zelfs een beetje begint te roesten nu. Jammer dat je zo'n trouwe vriend kapot ziet gaan. (foto kan ik even niet vinden)
 

Flos

SHTF Expert
Het regent niet in je broekzak, dat klopt, maar je broek word wel vochtig ( als je vaak buitenzit toch ), en in de zomer door het zweten krijg je ook vocht...
Dus roest vorming ( als je hem niet genoeg gebruikt ) gebeurt wel ;)
Met een opninel kun je wel niets verkeerd doen.
Victorinox ook niet ( levenslange garantie he ). Zelf heb ik de officer uitvoering aan de sleutelbos zitten ( die met het zaagje en zonder de schaar versie ). De zaag erop gebruik ik vaak voor het maken van vallen/vuurboog.
Een leatherman hangt aan de riem. En een spyderco heb ik altijd bij me ( top dingen ).
Ok Jantje aan jou bericht kan ik uitmaken dat jij mij niet kent.
Hier wordt meer gesneden dat een nomaal mens lief is.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Jaah, ik heb 'm gevonden, tenminste... een plaatje ervan. Mijn verloren Victorinox. Lang geleden dat ik deze heb mogen zien. En is toch iets anders dan ik dacht in mn eerdere bericht in dit topic.
De Victorinox 108mm Safari.
http://www.vicfan.com/tag/108mm/

victorinox-safari.jpg

Vooral dat beschermhoesje van het zaagje was erg fijn omdat de zaag mega scherp was.

Info:
http://www.sakwiki.com/tiki-index.php?page=Trooper

(Er gebeurt hier trouwens iets vreemds... mijn rechterhand... wil het mes van het scherm afpakken... mijn hand herinnert zich het mes... ;) )
 
J

J.J

Gast
Oo wat ben ik zot van mijn opinel nr.8 carbon staal. Een zakmes zonder al die fiekfak.
Dag Flos,

Het is ook een bijzonder fijn mes om met een goede aanzet de mes scherp te houden, omdat het blad zo mooi plat afloopt, kan je het echt vlijmscherp houden, test het altijd uit op het haar van mijn arm.
Het is net als een kappers scheermes zo mooi dun, als ik zo'n mes had zou ik zelfs een lerenband kopen die de kapper gebruikt om zijn kappers scheermes scheer scherp te houden.
En een wedsteen om het vlak te houden.

Mhg,
J.J
 

Niels

Mankinds only hope
Qua zakmessen ben ik persoonlijk afgestapt van de zakmessen met meer dan 1 functie (mes).

Ik heb deze dagelijks op zak:
175074575.jpg

[LINK].
Betreft een RVS mes. Vrij prima mesje. Ligt redelijk fijn in de hand, met 1 hand te openen, goede stevige lock.
Fijne clip aan de achterkant, zodat die in mijn werkbroek past in een bepaald vakje, en stevig over de rand blijft met de clip.
Nooit los geschoten eigenlijk.
Half jaar gebruikt, en iets van die zwarte coating op de hoeken is doorgesleten, maar lekker boeiend.
Mes is niet duur, ik zou hem kopen als je hem voor een leuke prijs ergens ziet, en je hebt een mes nodig.

En met kamperen heb ik deze ook mee:
2811d40003_5050_01_nl.jpg

[LINK].

De laatste is meer voor broodjes snijden, door de soep roeren, touw snijden, enz.
Niet scherp uit de verpakking trouwens. (sterker nog, gewoon bot).


Het enige wat is mis aan de zakmessen met meer functies is de blikopener.
Kurkentrekker zou voor kunnen komen, maar zelf drink ik geen wijn.
De rest van het spul heb ik niet echt nodig, en wanneer nodig bij me, zoals een zaag.
Toch is zo'n simpele versie met blikopener, zaag en kurkentrekker zo gek nog niet.
 

janvanloon

Senior Prepper
Ok Jantje aan jou bericht kan ik uitmaken dat jij mij niet kent.
Hier wordt meer gesneden dat een nomaal mens lief is.

Flosje :thumbsup:
Was niet persoonlijk zunne! Vandaar ik ook zei: als je hem niet gebruikt ;)
Aangezien je hem goed gebruikt zal er ook geen roest op komen.
 
G

Gamble

Gast
20161130_095316.jpg Jarenlang een Kershaw zakmes gedragen.
Simpel model met slechts 2 kruiskoppen en 2 platte schroevendraaiers er aan.
Blikopenener en het uitschuifbare verlengstuk waar de schroevendraaier in moet, meet tevens in mm's, cm's en inches.
Altijd een succesverhaal als ik ben bij bekenden die me vervolgens vragen: Heey Gamble jij hebt toch een schroevendraaier op zak....?

Paar jaar geleden via de Prepshop de Sidekick gekregen. Nooit gedacht dat ik hier zo verliefd op zou worden.
Diverse Leathermans in mijn handen gehad en tevens de MUT ook in mijn bezit, maar de Sidekick is simpel en doeltreffend en alles er van gebruik ik meermaals in het dagelijkse leven.
De schroevendraaiers echter dienen binnenkort wel vervangen te worden, maar zijn dan ook intensief gebruikt.

Als Boswachterszoon met een vader die me altijd vertelde dat een man altijd een mes op zak dient te hebben (als geteedschap eh), kan ik me mijn eerste victorinox nog goed herinneren.
Wat was ik trots toen mijn vader me als 7 of 8 jarig jochie mij meenam en ik een speciale editie in hout van hem kreeg.
Helaas ben ik deze in latere jaren verloren en sinds dien ben ik nooit meer een mes kwijtgeraakt omdat ik er kostbaar op ben.

Omdat in mijn gezin de dames ook een man zijn ( :p ), kijk ik naar een ieder en besluit vervolgens welk mes het beste bij hem/haar past.
Zo heeft mijn vrouw een 11 inch handgemaakt (en versierd) model gekregen die ze voornamelijk gebruikt om het vlees mee te bewerken.
Ze wilt geen zakmes bij haar dragen en dus dus doe ik ook geen moeite.
Mijn oudste dochter van 10, kreeg 2 jaar geleden haar eerste bushcraftmes welke ze alleen in het bos mag gebruiken als ik er bij ben en haar victorinox hunter zakmes. Ze is er eentje die houd van knutselen en dus ook een zakmes nodig heeft met alles er op en er aan.
Mijn zoon van 8 heeft toevallig gisteren zijn eerste zakmes gekregen. Een simpel klein modelletje van mc gyver met slechts alleen een mes.
Ik twijfelde tussen een iets uitgebreider model, maar mijn zoon kennend gaat hij alleen het mes gebruiken en heb ik dus ook goed gekozen en we kunnen later altijd nog zien.
Trots als een aap was hij! :)
Heb nu wel het probleem dat mijn andere dochter van 6 nu ook klaagd dat ze een zakmes wilt hahahah...
Die moet nog even wachten tot ze ook 8 is en net als de rest eerst voldoende mesveiligheidstraining heeft gehad.
Ik ben altijd van het type dat als je iets verbied, ze het stiekum gaan doen en dus is het beter om er onderwijs in te geven (niet in alles hoor. Papa heeft ook grenzen).
De allerjongste van 2 (destijds jongste prepper van Nederland :p ) is een aardje naar zijn vaatje en denk dus dat hij later gewoon ALLE messen wilt/nodig heeft/ moet hebben :p
 

Nomad

Diehard Prepper
Leuk om te lezen hoe jullie er mee omgaan@gamble.
Wij waren met drie broers thuis en ik ben de enige die nog met een mes rondloopt.
Veilig met een mes om kunnen gaan is één van de basisvaardigheden in het leven vind ik. Of dat nu een keukenmes is of een bushcraft mes maakt niet uit.
Ik ben dan ook van plan om de kleine preppertjes (mocht dat er van komen) vroeg te leren hoe ze veilig met een mes om moeten gaan.

Mijn vriendin was in het begin compleet avers tegen mijn messen. Wat voor mij niet meer is dan een stuk gereedschap was voor haar een moordwapen. Inmiddels ziet ze wel dat het voor mij niet meer dan een gebruiksvoorwerp is en dat het eigenlijk verrekte handig is om een mesje bij je te hebben.
Ze is zelfs zo ver dat ze er ook één wil.
Ik ben nog op zoek naar mintgroene Vixtorinox schalen voor een Climber...
 

revoluta

Elementary prepper
Mijn kleine rooie mesje,
(Victorinx,model?) Ik denk zo'n 18,jaar geleden gekocht, in een legerdumpwinkel.
Ik zag hem, en ik moest hebben.
Omdat er een fluitje inzit.
En ik nog steeds niet op mijn vingers kan fluiten. Perfect klein,hangt aan mijn sleutels. Handig schaartje en pincet. Goed om dingen te priegelen. IMG_20170227_175324445.jpg IMG_20170227_174836379.jpg IMG_20170227_175910731.jpg
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
De Victorinox is ook mijn favoriet, ik gebruik zelf de Victorinox Hiker in m'n EDC.

Lekker compact en voor mij zit al het nodige erop.

Uiteraard heb ik ook diversen Leathermans.

Hiker.jpg
 

revoluta

Elementary prepper
Leatherman sidekick heb ik niet vaak op zak. Die gebruik ik in in om het huis. En als ik echt op pad ga.
Mijn "rooitje" gaat altijd mee...
 

Ray

SHTF Expert
Mijn kleine rooie mesje,
(Victorinx,model?) Ik denk zo'n 18,jaar geleden gekocht, in een legerdumpwinkel.
Ik zag hem, en ik moest hebben.
Omdat er een fluitje inzit.
En ik nog steeds niet op mijn vingers kan fluiten. Perfect klein,hangt aan mijn sleutels. Handig schaartje en pincet. Goed om dingen te priegelen. Bekijk bijlage 6028 Bekijk bijlage 6029 Bekijk bijlage 6030

Een Fluitende Victorinox, die kende ik nog niet, wat een schatje. :)
 

revoluta

Elementary prepper
@Ray ,wat een schatje toch, altijd als ik ergens "ben" waar ze dit merk verkopen. Kijk ik of ze deze( met fluitje) hebben,
maar nooit meer in de winkel gezien.
 
J

J.J

Gast
Haha wat klinkt dat grappig een mes met een fluitje:thumbsup:;)
het krijgt menselijke trekjes.:oops:
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik heb sinds gisteren 3 modelletjes van victorinox om eens te testen...

de spartan, hiker en de ranger grip 61

Ik ga deze eens in m'n edc roteren ipv 1 van de 2 mid size Leathermans die ik anders bij heb als om te zien of het lichte gewicht effectief een meerwaarde kan zijn.

een eerste indruk van de grootste de rangergrip 61: ik vind dit formaat aangenaam om als camping tool mee te nemen. Maar merk wel dat de kleine tools bij deze redelijk veel weerstand hebben en beide duimnagels hebben het al te verduren gekregen, als camp en prep tool mis ik op deze wel een zaag dus als deze me bevalt misschien overstappen naar een rangergrip 78 of een wenger grip 95. Ook vind ik de ranger wood 55 wel interessant maar deze blijkt niet te bestaan met een one handed blade. (of ik moest verkeerd gezocht hebben)
 

Carismo

Prepper goeroe
ik ben sinds het gebruik van de hiker en deze heb geupdate naar een Huntsman
image.jpg


wel beetje fan geworden van Victorinox.
en heb nu een buiten Leatherman ook steeds een Victorinox in m'n zak zitten.

Echter vind ik het jammer dat je bij Victorinox niet je set up kan bestellen. zo ben ik wel fan van de handyman

194236_victorinox-handyman-rood.jpg

en vind ik de extra features van de swiss champ wel leuk (naald , pen, vergrootglas) maar vind de scaler (visschubkrabber) beetje nutteloos
194243_victorinox-swisschamp-rood.jpg


en vind ik de set up van het lichtje en het vergrootglas bij de cybertool lite ook wel interessant maar heb niets met die bit driver...

63y884.jpg




Dus voor mij zou de ideale SAK bestaan uit een aangepaste Swisschamp waar de vischubbenkrabber is weggelaten en de kruiskop vervangen is door een lampje (zoals bij de cyber lite) en de kurkentrekker vervangen door een kruiskop (zoals bij de hiker) ;)
 

Alberto

Senior Prepper
Oo wat ben ik zot van mijn opinel nr.8 carbon staal. Een zakmes zonder al die fiekfak.

Ik ben ook fan van de Opinel.
Als ik dan toch een punt zou moeten geven, ik heb een N°09 en die is me eigenlijk net ietsje te groot.
Voor de rest super mesje, doet wat het moet doen.

Een jager raadde me aan om in het handvat een stukje uit te wrijven, daar waar de inkeping zit op het lemmet, zo zou je hem makkelijker met één hand kunnen openen.
Maar daar ben ik nog niet toe gekomen.
 
Bovenaan