• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Project Rocky Energy - stoken zonder (gas) te stoken

Hoe stook jij "de hut" warm, en heb je de stookwijze aangepast of denk je erover om dat te doen?

  • ik stook nu (alleen of ook) met een andere warmtepomp dan een airco

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik ben (nagenoeg) off-grid, en verzorg (nagenoeg) zelf in mijn energie

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    15

PBear

Mankinds only hope
Gisteren was het behoorlijk koud buiten, tot zo'n -1,5C. Ik had de airco's achteraf bezien beter op een iets hogere temperatuur kunnen instellen. De 20C in de woonkamer was prima, maar de 21C in de hal was net onvoldoende om het in de keuken en werkkamer behaaglijk te krijgen.

Het ligt niet aan de capaciteit van de airco want 25C of meer redt het ding dan ook, maar meer aan het feit dat de warme lucht grotendeels boven de deuren tegen het plafond van de hal blijft hangen. Kijkt de opstijgende warme lucht omhoog, dan ziet het "ene grote omgekeerde doos" waaruit het maar moeilijk ontsnapt.

De oplossing is dan, om een klein stil ventilatortje in de wand boven de deur naar de keuken te plaatsen. Ergens tegen de bodem van die omgekeerde doos aan, zogezegd. Net naar gelang de temperaturen in huis, kan ik die straks automatisch aan-en uit zetten, en warme lucht nog beter wegduwen naar waar het moet zijn. Ik ga de onderstaande proberen; traploos regelbaar.

Ik heb gisteren wel even een uurtje de gas-CV aan gezet (zwak gedrag, ik weet het...) om het huis toch even iets sneller warmer te krijgen, en de airco's houden het sindsdien moeiteloos op niveau.

Allebei de airco's zie ik terugmoduleren naar wel zo'n 150 watt minimaal, prima. Slaat een airco af dan is dat duidelijk te zien aan de 10,7 watt die het vraagt voor de meet-luchtstroom. Lekker modulerend doortokkelen is m.i. het beste.
Bekijk bijlage 23463Bekijk bijlage 23464Bekijk bijlage 23465
Bekijk bijlage 23466Bekijk bijlage 23467

Misschien is een gat ter hoogte van het plafond al voldoende om de warme lucht doir te voeren. De trek ontstaat vanzelf al als de warme lucht die in een bel gevangen zit weg kan. Maar met een fan is natuurlijk iets chiquer.
 

RockyFlats

Ruttaan
Misschien is een gat ter hoogte van het plafond al voldoende om de warme lucht doir te voeren. De trek ontstaat vanzelf al als de warme lucht die in een bel gevangen zit weg kan. Maar met een fan is natuurlijk iets chiquer.

@PBear, daarin heb je gelijk. Echter, achter de deur naar de trapopgang toe, heb ik ook een plafond dat net zo hoog ligt als het plafond in de hal. Er is dan dus geen "schoorsteeneffect", maar alleen een zijwaarts uittreden. Een rooster zou zeker werken, maar waarschijnlijk "te langzaam", en er is dan gevoelsmatig ook een groter gat nodig. Ik koos bewust voor "computer-type" fans, omdat die waarschijnlijk veel stiller zijn dan een doorsnee jakkerende wandventilator, en met een stroomverbruik van 5 watt en traploos regelbaar zit het ook wel goed.

Ik merkte, dat de hal-airco soms ging pendelen. Even afhankelijk van de temperatuur buiten en de ingestelde temperatuur. Gisteren was het buiten vrij koud en kon de airco z'n warmte op minimaal vermogen nog goed kwijt, en geen pendelen. Maar wekt het ding op minimaal vermogen net even teveel warmte op, dan slaat het af en toe af (pendelen).
Hier hangt die airco eigenlijk in een te kleine ruimte (hal), en die moet ik als het ware "vergroten". Ik heb liever dat het apparaat op minimaal vermogen voort tokkelt (moduleert).
Mooi is met de verbruik-metende stopcontacten, dat ik daarmee ook net naar gelang het verbruik van de airco, andere zaken kan laten schakelen. Stel ik in, dat de ventilator gaat draaien zodra de hal-airco de 300W verbruik onderschreidt, dan voorkomt dat pendelen.
Ik denk 3 ventilatoren te plaatsen: 1x naar de keuken, 1x naar de werkkamer en 1x naar de trapopgang. Net naar gelang de temperaturen daar (sensoren), kan ik dan dus ook regelen waar de warmte het beste naartoe gaat, behalve alleen naar de hal (en diffuus naar andere ruimten).
 

RockyFlats

Ruttaan
Ventilatortje niet te hard laten draaien hè? @RockyFlats. Je weet hoe het zit met bewegende lucht, dat voelt koeler aan.
Het ís niet zo, maar daar geeft je gevoel niks om.

@Roel , helemaal waar. Nu is de luchtstroom van de airco's prima in te stellen, en is dat warme lucht, maar met wapperende haren op de bank zitten hoeft nu ook weer niet. Vooral in de stand "ventileren", waarbij de airco alleen lucht van gelijke temperatuur in beweging houdt, kan het koeler aanvoelen. Het stinkende zweet (gadverdamme, sorry 🤪 ) verdampt dan vast sneller, en verdampen onttrekt warmte.

Ik heb bewust kleine ventilatoren gekozen. Inderdaad, net zoals je zegt, gaat het mij meer om een gestage luchtverplaatsing, en dat moet zo wel lukken. Er zijn slechts rond 10 cm gaatjes voor nodig, dus ook dat wordt niet "bloody shocking". Ik heb al wel commentaar van m'n liefste moeten verdragen, bij het vooruitzicht, maar @Roel, genialiteit is nu eenmaal "het kruis" dat we toch zullen moeten dragen;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Zeg @Rocky, kan je niet beter de monitoring portal/dashboard delen hier op het forum? Scheelt nogal wat fotos plaatsen ;-)

@petroman , dat vind ik nu toch wel wat gemeen van je. Ik heb immers nog geen "home-automation portal/dashboard", anders dan alleen de Woox-app.;)

De diverse plaatjes komen uit de Nextenergy-app, de Woox-app, de Mitsubishi-airco-app. Wat ik over automatiseren schreef, is ook daarin al mogelijk, maar beperkter.

Jij bent al met Domoticz bezig, en ik wil daar de komende weken werk van maken, en dan op die app overstappen.
 

Flos

SHTF Expert
Ik woon denk ik in een iets groter huis dan de standaard Nederlander.
Wij verwarmen normaal met gas. Doormiddel van een cv ketel.
Ik bespaar door de onnodige radiatoren gewoon op vriesstand te zetten.
Die geven dan wel geen warmte af of bijna geen maar hebben wel een water doorstroom.
Verder heb ik het warm water voor de douche op een elektrische boiler gezet. Een oud ding maar het werkt.
Al is het water niet zo warm als dat uit de gas cv ketel.
Er is hier enkel verwarming in de woonkamer ( keuken ook want die zijn één)
Voor de rest verwarmen we ons met beven. ( rillen)
Ook heb ik een mobiele airco gekregen maar die staat momenteel niet aan het is het een of het ander.
Koken ( in huis ) doen we elektrisch ik heb ook nog buiten huis een keuken daar kook ik op flessen gas. Maar daar heb ik nog voor een jaar of drie voorraad van.
Oja elektriciteit kost mij voorlopig niets.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@Flos , alleen de belangrijkste ruimten verwarmen is dan inderdaad het beste. De rest van het huis krijgt dan vanzelf wel weer wat warmte mee daarvan.
Mij lukt het nog, om het gehele huis m.b.v. de twee airco's op temperatuur te houden, terwijl die op een lage stand draaien (overdag 19,5 ingesteld).

De huiskamer-airco trekt nu 204,3 watt en die van de hal 206,8 watt, bij 7,7C buitentemperatuur. Met nu 20C in huiskamer en gang, en 19-20C op de overloop. In de keuken is het 18,5C maar een klein ventilator'tje gaat voor luchtverdeling zorgen, zodat het straks ook daar 19-20C kan zijn. Ook bij de 0C buiten van eergisteren, trekken de airco's het prima. Ik heb toen wel kort doorgewarmd op CV-gas, maar dat was even een leer. Dan de airco's beter de gehele nacht op (stel) 18C laten draaien, zodat ze overdag alleen het warmteverlies (en opwarming naar 19-20C) hoeven te compenseren.

Ik heb wel besloten om twee ramen in de keuken van een voorzetraam te voorzien, en ook het glas in de keukendeur en de voordeur. Op een raam in de keuken na, is dat alles nog enkelglas, en dat vreet warmte en levert veel condens-nattigheid op.

Hoe? Gewoon, door 3 mm dik plexiglas op maat te bestellen, en dat met "nano-tape" rondom de sponning vast te plakken. Ik dacht eerst nog aan magneetstrips, maar dat kost een relatief vermogen, ook omdat je ze dan op sponning en voorzetraam (dus dubbel) nodig hebt, en het ziet er niet uit (dikke bruine strip).
Ik heb deze tape gekocht, en dat zal best werken denk ik...

Screenshot_20221122-141151.png
Een afgewerkt voorzetraam is niet goedkoop, en ik hoef ook helemaal geen opzichtige rand rondom zo'n ding, die je dan ook nog eens duur betaalt. Dan liever iets beters en tegelijk goedkopers. Weg met die fratsen!

Gewoon een simpele 3 mm dikke perspex plaat is alles dat er nodig is. Dat is prima transparant, en als de bevestiging dat ook is (die tape) dan is het zo niet alleen de goedkoopste maar ook de visueel mooiste oplossing! Win-win!

Kijk eens bij www.plexiglas.nl, maar er zijn meer aanbieders.

Ik denk dat ik die "bare-bone" voorzetruit prima op de sponning kan plakken en afdichten met die tape, zodat er ook geen vocht achter kan trekken en kan condenseren. Tussen de oude ruit en de voorzetruit ontstaat er een extra luchtbuffer, met een hogere temperatuur dan het buitenglas maar met een lagere temperatuur dan de lucht in huis. De binnenzijde van de voorzetruit is dan aanzienlijk warmer dan nu het enkele glas, en dat spaart energie.

Het gaat mij bij die voorzetramen hoofdzakelijk om een gewin aan comfort als het buiten echt koud is, maar energiebesparing is natuurlijk ook belangrijk.

Ik heb ook al eens gekeken naar die spanbare-opföhnbare raamfolie, maar dat lijkt me een slechtere oplossing. Dat spul kost ook aardig wat, en je hebt dan alleen een kwetsbaar "eenmalig folie'tje" voor je dure geld.
Plexiglas is eerder een oplossing voor meerdere jaren; na de winter is het m.i. ook verwijderbaar door de plakstrip er voorzichtig tussenuit te trekken (tot zover de theorie ;)).

Ook 2 mm plexiglas zag ik aangeboden, voor minder €€ dan het 3 mm, en zou ook prima zijn denk ik. Gevoelsmatig, wilde ik iets meer "body", maar nodig is het m.i. niet. Dat plexiglas is ook in 2 mm dikte al loeisterk. Wel voorzichtig schoonmaken om krassen te voorkomen.

@Flos, wellicht zijn zulke voorzetramen voor jou ook interessant?
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
De energiekosten over 21/3 en 22/3 vallen alles mee, relatief gezien. Met nu 8,7C buiten, is dat ook wel te bgrijpen. Volgende week woensdag wordt het pas wat kouder zo te zien, dus de echte test van de airco's moet nog komen.
Screenshot_20221123-170531.png
Hieronder een overzicht van verbruikers. Ik ben van plan om nog verdere verbruik metende stopcontacten in te zetten, voor een nog beter inzicht. Er valt nog wel wat te besparen, zo te zien ;)

Ik heb geen flauw idee of al dit geneuzel voor een ander interessant is of enig nut heeft, maar zo bedoeld is het natuurlijk ook? Er gaat immers niets boven het leren van andermans fouten;)

Wat ik wel jammer vind, is dat de airco's prima de ingestelde temperatuur aanhouden. Met jammer bedoel ik dan, dat de airco's mooi gaan moduleren tot een verbruik van minimaal zo'n 175 Watt. Stel ik 20C in en wordt het 20,1C bij wijze van spreken (bij dat al minimale verbruik) dan zal de airco toch gaan pendelen omdat het een te hoge temperatuur wil voorkomen. Ik heb dan veel liever dat het met 175 Watt door suddert tot de temperatuur een uur later bijvoorbeeld 20,2C is. Met andere woorden: hoe krijg ik ze zover dat ze het setpoint loslaten, tegen het minimale verbruik aan? Het is een luxeprobleem, maar toch...

image001.png
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik heb geen flauw idee of al dit geneuzel voor een ander interessant is of enig nut heeft, maar zo bedoeld is het natuurlijk ook? Er gaat immers niets boven het leren van andermans fouten;)

Ik vind het interessant. Want hoe het ook voor je uitpakt, het is altijd informatief.
Alles op papier is leuk, maar de praktijk is vele malen interessanter.

En als ik mijn verbruik naast dat van jouw zet dan zijn de verhoudingen redelijk gelijk.
De grootste factor (m.b.t. het verbruik) is de buitentemperatuur. Dat is voor mij wel duidelijk.

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik letterlijk koude voeten heb. Met een radiator krijg je toch een andere warmteverdeling dan met een elektrische kachel. En het andere probleem is dat het voor mij een vraagteken blijft wat het effect zou zijn als we echt een flinke vorstperiode krijgen.

De onmogelijke rekensom die we straks in december moeten maken kan gelijk de prullenmand in voor de maand januari. Want dan hebben we weer andere regels (belasting en prijsplafond). Dus het blijft lastig om het eenduidig uit te rekenen.

Dit zijn de tarieven voor 2023 (vattenfall) en ik zet ze toch maar even in deze post.

1669233358533.png

Dus met die 0,84 per kWh gaat mijn rekensom van 3 maanden geleden ook weer compleet mank.
En die 3,22 euro per M3 is ook niet echt representatief want dan hebben we vermoedelijk een prijsplafond waardoor we wederom kunnen gaan rekenen.

Aan de ene kant is het een sport geworden (voor mij dan toch) om zo zuinig mogelijk om te gaan met energiekosten. Maar aan de andere kant heb ik het ondertussen wel een beetje gehad met de complexiteit van de tarieven. Een "normaal" mens word toch helemaal gek van deze situatie?

Stel dat het ooit -15 graden zou worden voor een week of 4 achter elkaar dan zou ik (in verhouding met mijn huidige extreem gierig stookgedrag) op minimaal 100 euro per dag, dus dat is 3100 euro voor 1 maand.
Probeer hier eens een schatting over te maken @RockyFlats wat je verbruik zou worden met een buitentemperatuur van -15.
Ik denk dat je het sowieso nooit op temperatuur zal krijgen. Je zult wel een stuk goedkoper uitkomen omdat je een variabel tarief hebt. Maar ik gok dat je dan alsnog rond de 1800 zal uitkomen.
 

RockyFlats

Ruttaan
@martin , zijn die tarieven van Vattenfall vast voor 2023? Dat lijkt me onwaarschijnlijk, want daaraan waagt geen enkele energieleverancier zich, toch?
Zijn het vaste kwartaaltarieven of gewoon een inschatting voor 2023 en maandtarieven of zo?

Ik zie dat je dan netto 0,68 € /kWh in rekening gebracht krijgt, terwijl ik in november op geen enkele dag meer dan (gemiddeld) 0,22 €/kWh betaalde, en het hoogste uurtarief 0,35 €/kWh was, enkele uurtjes. De piekuren liggen steevast zo rond de 0,20-0,25 €/kWh. Geen garantie voor de toekomst, maar ik krijg de indruk dat Vattenfall er gewoon knalhard 0,40 € bovenop legt, zonder veel extra prestatie.

Bij het gas is dat dan helemaal een €€€-feest voor ze, want 2,62 € netto per kuub gas...? Ik heb dagenlang rond de 0,50 € betaald, en zit nu op 1,14 €/m3. Dat is zo'n 2,00-1,50€ kassa voor ze, per kuub.

Is het voor jou niet ook het beste om op uurtarieven stroom over te stappen, en op dagtarieven gas? Je steekt dan het huidige verschil al direct in jouw zak, en voordat je dat ooit eens meer zou moeten gaan uitgeven vanwege die dagtarieven...?

Het ligt volgens mij in de lijn der logica, dat maand- of kwartaaltarieven altijd duurder zullen uitpakken dan dagtarieven...
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
dat ikletterlijk koude voeten heb. Met een radiator krijg je toch een andere warmteverdeling dan met een elektrische kachel
Hee @martin , misschien is een radiator-ventilator dan een uitkomst. Je maakt de convectie-warmte-overdracht dan efficiënter, met als gevolg dat je meer warme lucht hebt rond de benen dan straling tegen de ene kant en kou aan de andere. Ik zag die dingen toevallig ergens aangeboden - even Googlen. De luchtstroom is dan vast ook te richten, en behaaglijker is het vast...

Mocht het een extreme -15C worden dan trekken de airco's het vast niet volledig. Ze geven dan samen wellicht nog 4-5 kWh af, en de rest wordt dan diesel-hete-lucht of oliekachel en gas. Ik houd dan wel meer ruimten koeler dan nu, en dat spaart ook. Mijn ZSX airco gaat door tot -20C en m'n ZS tot -15C, volgens opgave, en het rendement zal op die grenzen wel tot COP 2,3 dalen denk ik.
 

martin

Mankinds only hope
@martin , zijn die tarieven van Vattenfall vast voor 2023? Dat lijkt me onwaarschijnlijk, want daaraan waagt geen enkele energieleverancier zich, toch?

Nee, dat zijn "variabele" tarieven die vermoedelijk 3 maanden geldig zijn. Wat ze doen is de prijzen flink omhoog gooien want er is dan toch een energieplafond dus de overheid (oftewel iedereen die belasting betaald) gaat zorgen voor een megawinst. Dat is dan ook de kritiek op het energieplafond. Het idee was aardig, maar ze hadden iets moeten inbouwen dat de energiebedrijven geen misbruik konden maken van dit idee.

Is het voor jou niet ook het beste om op uurtarieven stroom over te stappen, en op dagtarieven gas?

Nee. Mijn contract loopt van oktober tot oktober 2023. Over deze periode van 12 maanden is een salderingsregeling van kracht. Mijn energieverbruik zal onder de 0 uitkomen. Mijn gasverbruik een fractie wat het geweest is omdat ik meer gebruik maak van elektrisch verwarmen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Nee, dat zijn "variabele" tarieven die vermoedelijk 3 maanden geldig zijn. Wat ze doen is de prijzen flink omhoog gooien want er is dan toch een energieplafond dus de overheid (oftewel iedereen die belasting betaald) gaat zorgen voor een megawinst. Dat is dan ook de kritiek op het energieplafond. Het idee was aardig, maar ze hadden iets moeten inbouwen dat de energiebedrijven geen misbruik konden maken van dit idee.



Nee. Mijn contract loopt van oktober tot oktober 2023. Over deze periode van 12 maanden is een salderingsregeling van kracht. Mijn energieverbruik zal onder de 0 uitkomen. Mijn gasverbruik een fractie wat het geweest is omdat ik meer gebruik maak van elektrisch verwarmen.

OK, duidelijk. Dat "schreeuwt" m.i. wel om een airco'... Een MHI ZSX gaat door tot -20C, en je wint sowieso enorm aan comfort...
 

martin

Mankinds only hope
OK, duidelijk. Dat "schreeuwt" m.i. wel om een airco'... Een MHI ZSX gaat door tot -20C, en je wint sowieso enorm aan comfort...

Die optie hou ik ook zeker open. Vandaar dat ik jouw draadje met belangstelling ga blijven volgen. En vooral je ervaring in de maanden december en januari gaan voor mij interesant zijn.
mensen kunnen voor gas toch een andere leverancier nemen dan voor stroom.
dus voor stroom de partij die de hoogste teruglever vergoeding geeft en voor gas de partij met de laagste tarieven
Is dat zo?
Dat zou interesant kunnen zijn. Ik ga hier even verder induiken. Bedankt voor de tip.
Hee @martin , misschien is een radiator-ventilator dan een uitkomst.
We hebben hier nog een paar van die ouderwetse elektrische kachels met ventilator. Dat werkt ook wel aardig maar in de kamer krijg ik een soort van tocht effect wat ik niet prettig vind. Vloerverwarming zou ideaal zijn maar dat is geen optie in onze woning (houten vloer met parket, jaren 30). We houden het tot nu toe maar op een paar pantoffels.
1669239535554.png
 

RockyFlats

Ruttaan
@martin , ventilatorkachels, en tochteffect? Kunst, die blazen het tandvlees tussen de tanden vandaan en de voetschimmel nog uit gesloten schoenen.

Hmmm, misschien is een plafondventilator net wat er aan ontbreekt; zo'n langzaam draaiend ding...
Meet voor de gein maar eens wat het temperatuursverschil is, tussen de hoogte van het bijzettafeltje met de whisky onder handbereik, en Karel-achtoog die tegen het plafond hangt. Spinnen zijn wel koudbloedig maar niet gek...
Je hebt bovenin zomaar 3-4 graden meer dan op relaxfauteuil-niveau, en zeker in een Zeeuws kasteel. Het is dan warm genoeg, zonder dat je het weet.

En als de keuze dan is tussen 1. voor de spinnen stoken, 2. het plafond een meter verlagen of 3. een plafondventilator die de warmte duwt naar waar het hoort...

Zo'n ding heeft dan wellicht als bij-effect ook, dat je geen tocht-effect meer voelt van het heteluchtkanon. "Als alles wervelt, dan tocht het niet meer" ;)

Even serieus: Ik ben wel benieuwd wat je meet, boven en onder...

Wil je dan nog niet aan een plafondventilator, dan is dit misschien iets? https://www.networldsports.nl/tennis-umpire-stoel 🤪
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
mensen kunnen voor gas toch een andere leverancier nemen dan voor stroom.
dus voor stroom de partij die de hoogste teruglever vergoeding geeft en voor gas de partij met de laagste tarieven

Als je 2 EAN nummers hebt op je stroommeter, dan kan je zelfs terug leveren aan een ander dan die waar je stroom afneemt. Maar ik weet niet of dat ook Europees geregeld is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
;) Ik heb nog eens de meterstanden van 1-9-2021 tot 1-9-2022 vergeleken, en zie dat ik in die periode 1617 m3 gas verbruikt heb. Dat is lager dan de circa 1750-1800 m3 die ik als gemiddeld jaarverbruik aannam. Wisseling van gasmeter en overstap (binnen het Greenchoice contract) op een andere energieleverancier, en "eindfacturen op wisselende data", maakten het niet eenvoudig om er de vinger op te leggen. Het was natuurlijk ook een beetje het eerder ontbreken van de noodzaak, om het preciezer te weten, waardoor het mij minder interesseerde.

Enfin, minder is beter. Nu ik sinds een paar maanden ook mijn spouw heb laten isoleren, en een groot enkelglas raam heb vervangen door geïsoleerd, kan ik die 1617 m3 best nemen voor een strengere winter dan die van '21/'22. Uitgaand van 15% voor warm water, resteert er 1375 m3 verbruikt voor verwarmen.

In dit draadje is veel nuttige info te vinden over airco's, een must voor wie er aanschaf overweegt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376
Er staat een berekening van de vervangende verwarmingscapaciteit genoemd, die ik eens uitprobeer.

"Koevlaasformule is: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven."

Dat wordt voor mij 1375 x 8 = 11000 kWh en dan /1659 = 6667 W aan benodigd airco-vermogen. En laat ik nu 2 x 3,5 kW hebben geïnstalleerd...
Als deze formule klopt, dan zou ik het verwarmen met alleen die twee airco's in principe moeten kunnen redden... :thumbup:

We gaan het zien...
 

petroman

SHTF Expert
Als deze formule klopt, dan zou ik het verwarmen met alleen die twee airco's in principe moeten kunnen redden...
Yup, maar verwarmen die 2 airco's ook je hele huis?
Dus alle vertrekken die normaal door de cv verwarmd worden? Qua warmte inhoud W/h kan een berekening wel kloppen maar dat zegt niets over of je die warmte ook op de gewenste plekken krijgt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Je legt de vinger wel op de (potentieel) zere plek @petroman. Een goede verdeling van de warme lucht wordt belangrijk.

De temperatuursensoren laten me zien wat de temperatuur en luchtvochtigheid is in iedere ruimte. Voor nog meer inzicht, leg ik er af en toe eentje extra neer, zoals bovenop een airco-binnendeel of in- of net buiten een vermoede warme-lucht-stroom.

Wat sowieso goed werkt, is het opstijgen van warme lucht. Duw ik die vanuit de hal het trapgat in, dan is het in een mum van tijd boven. Daar wordt het op de overloop snel warmer, en geleidelijk aan ook in de aangrenzende kamers. Dat laatste gaat wel langzamer omdat het horizontale verplaatsingen zijn, maar het effect is zichtbaar en voelbaar.

Omdat ik de luchtstroom van de hal-airco precies in de trapopgang kan blazen, komt het nagenoeg neer "op het hebben van een airco boven" als mij dat eens zo uitkomt.

Het leuke is, dat er al mooi "te spelen" is met de luchtstroom van iedere airco. Luchtsnelheid, luchtuitblaasrichting en -hoogte zijn in te stellen, en kiest het apparaat desgewenst ook automatisch. De ZSX heeft zelfs een aanwezigheidssensor (PIR), die het ding rekening laat houden met "leven" in een ruimte.
Haha, of het ding dan misschien "helemaal los" gaat zodra ik de ruimte verlaat, en met orkaankracht de gordijnen horizontaal blaast, blijft dus wel even de vraag ;)

In ieder geval is het wel zo, dat een airco de ruimte waarin het binnendeel hangt goed en gelijkmatig kan verwarmen, tenzij het onderbemeten is natuurlijk. En, dat het bij open deuren aangrenzende ruimten (langzaam) mee-verwarmt, is ook een feit. Kan je de luchtstroom direct op de ene of andere open deur richten, dan is er al een prima regelmogelijkheid zonder extra poespas.

Door te experimenteren met een paar fluisterstille ventilatoren, wil ik de luchtverdeling naar de belangrijkste ruimten iets verder kunnen bijsturen.

Ik zie het verwarmen in hartje winter als een gestaag proces, waarbij de airco's nagenoeg voortdurend (modulerend) draaien. Waar dan warmte tekort komt is dan snel meetbaar, en met 3 ventilatortjes moet ik het mooi kunnen fijnregelen, en zeker als die ventilatoren automatisch schakelen.
Eentje naar de keuken, eentje naar de trapopgang en eentje (op de overloop) naar de verste slaapkamer, heb ik in gedachten.
Het lijkt een hoop gedoe, maar het wordt (deels) een simpel stekker-stopcontact proces, zonder de noodzaak tot vaste installatie.
Het zal alleen nodig zijn in de koudste maanden, en ook alleen waar iets grotere temperatuursverschillen ongewenst zijn.
Om een ergens onder het plafond op te kunnen hangen, heb ik twee van deze besteld:
Screenshot_20221126-045109.png
Ik steek ze dan in een smart-stopcontact, en blazen die dingetjes eens wat minuutjes in het uur, dan zal dat niet storen (hoop ik;)).

Nu heb ik ze nog niet nodig, maar "when push comes to shove", dan ben ik hier in ieder geval "PREPaired"!

Gisteren 4 € netto verstookt zie ik, excl. gas. Die gas-gegevens komen soms 1 dag vertraagd door, maar die 0,50 € er nog bij dat drukt de pret niet. Nu was het de afgelopen dagen nog relatief warm in de nacht, en bij minusgraden wordt het wel meer "zweten" vermoed ik.

Lang leve ons glorieuze Ruttanië, het ideale landje, waar de gedachte aan de energiefactuur ons al prima warm houdt!

@martin , en @Roel (en andere soms moeilijker verstaanbaren;)) , het wordt wel tijd voor een Ruttiaanse lofzang/volksliedje, en dan zou een portie Zeeuws/Grunnings niet misstaan...? Let's make Ruttanië great, and sing! Een beetje Monty-Python humor... Idee, voorzet?

Screenshot_20221126-045926.png
 
Bovenaan