• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Project: Zelfvoorzienend tiny house, een tiny farm

Lai

Prepper goeroe
Een tiny house mag max 50 m2 woon oppervlakte zijn om nog tiny genoemd te mogen worden. Ik woon nog iets te groot :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Henk88

Diehard Prepper
In Almere is een wijk waar je redelijk vrij kun bouwen, 50% van je grond moet gebruik worden voor stadlandbouw. Je kun ook een huisje van 40 m2 bouwen. Voor dieren heb je een dergelijk onderdak nodig. Trouwens alles neem veel meer tijd zonder moderne gemaak. Koken op hout is de moeite ward om te leren, warm huis,warm water en kook opties.

Ik wil liever niet in een woonwijk wonen, dat vind ik het probleem van veel van die initiatieven. Dan mag een tiny house wel maar zit je alsnog met 40 huisjes op een klein lapje grond. Het koken en stoken op hout en meer tijd nemen voor dingen is wel iets wat ik graag wil leren :).

@Henk88 ik ben het met je eens dat gemeenten en woningbouwverenigingen er een ander denkbeeld opleggen dan de denkbeeld die de tiny house liefhebbers hebben. De huren zijn voor de oppervlakte schrikbarend hoog. Vaak gelijk aan een eengezinswoning. En ze plaatsen die dingen hutje mutje bij elkaar. Denkende dat mensen die klein willen wonen ook weinig tot geen tuin hoeven. Eigenbouw mag dan meestal ook niet, ze willen eenheid in het straatbeeld.
https://www.voordewereldvanmorgen.n...-het-eerste-tiny-house-straatje-van-nederland

@petroman in veel gemeentes staan de tiny house gewoon op de grond. Dat ze verplaatsbaar moeten zijn in zijn geheel of delen is een voorwaarde. De eisen verschillen per gemeente.
Dat is precies wat ik bedoel. Ik las ergens dat de gemiddelde verkoopprijs voor landbouwgrond 60.000 euro per hectare is in Nederland. Hoe mooi zou het zijn als je zo'n tiny house midden op en hectare grond neer zet. Zelfvoorzienend, betaalbaar en alle ruimte om je heen. Dat een Tiny house verplaatsbaar moet zijn is inderdaad geen universele eis.

Leuk idee, en leuke schetsjes ook. Als ik alleenstaande zou zijn, zou ik nu ook met dit soort projectjes bezig zijn. Ik denk wel dat als je echt klein en compact wil wonen, dat je dan nog wat meer aandacht kan besteden aan interieur (multi)functionaliteit en nuttig gebruik van (verticale) ruimte. Een simpel voorbeeld hiervan is een opklapbaar bed, waar een werkplaats/bureau onder zit (met als aanname dat je toch nooit tegelijk wil slapen en werken) en iets vergelijkbaars geld voor een keukenblok dat afgedekt kan worden tot werktafel. Denk ook aan een plek waar al je spullen liggen die je nodig hebt voor het tuinieren en het dieren houden. En opslagsystemen die naar het plafond getakeld kunnen worden.

Overigens, die royale bank en de tv opstelling in het 2e ontwerp, dat zou het bij mij nooit halen, dat zie ik echt als pure overtollige luxe ruimteverspilling. Als je per se een tv moet, monteer die dan lekker bij het bed, daar kan je ook met 2 personen op chillen. Huppa, weer 10+ m2 bespaard!

Voor nog wat extra inspiratie m.b.t. efficient ruimte-gebruik, kijk eens naar dit filmpje van een dame die op 8m2 woont (in Tokyo).


(Nog een terzijde: ik zie niet goed voor me hoe het idee van een boerderij/homestead goed samen gaat met het idee van mobiliteit... waar zijn je dieren en je tuin als je met je huis gaat verkassen?)

Leuk filmpje, kan ik nog wat van leren haha.

Wat betreft die mobiliteit, daarom vind ik een zeecontainer ideaal. Deze is niet bedoeld om zomaar te verplaatsen als een camper of een tiny house maar KAN wel zeer eenvoudig worden verplaatst op elke standaard container trailer als het moet. In een ideaal scenario zou ik een lapje grond in het buitenland hebben. Mocht ik dan in een andere fase komen van mijn leven of is er een SHTF scenario wat je enigszins vantevoren kan zien aankomen. Dan hop de container op een trailer naar het andere lapje grond. Dit is uiteraard niet iets wat je dagelijks of zelfs jaarlijks zou doen maar hooguit 1x in de paar jaar.

Wat betreft de indeling van de ontwerpjes, dit zijn oude ontwerpjes die stammen uit de tijd dat ik nog geen 'prepachtige' ideeën had. Ik ben bezig met een nieuw ontwerpje en dat gaat een stuk efficiënter zijn qua ruimte en bevat ook geen grote TV kamer ;)


Grappig, de een wil kleiner gaan wonen en ik zou wel ietsje groter willen :)

Vraag: alle groenten en melk, vlees, eieren, wol, huiden etc die je 'produceert', wat doe je daarmee?
Ik neem aan dat je in t najaar een flinke voorraad aan wilt leggen om de winter door te komen.
Dus dat betekent bv vlees drogen, zouten, inmaken. Kaas, boter, yoghurt maken van je melk. Groenten en fruit wecken, jam en chutney van maken, fermenteren (oa zuurkool) etc. Huiden looien, wol spinnen en kleden/kleding van maken?

En waar ga je dat dan allemaal doen, en opslaan als t klaar is? ;)

Daarom zou ik wel een flinke kelder of extra kamer erbij willen... Én een flinke woonkeuken waar ik alles kan bereiden, met een Aga en genoeg ruimte om oa kaarsen, zeep en wasmidelen te maken :p
Het ontwerpje is wat verouderd, ik ben bezig met een nieuw ontwerpje met een efficiëntere inrichting. Overigens is het doel om zelfvoorzienend te wonen maar ik wil mijzelf niet perse isoleren van de samenleving of moderne gemakken. Er komt zeker een goede voorraad voedsel en de mogelijkheid voor het wecken van producten. Maar ik weet niet of ik zover ga als het zelf inmaken van vlees of het looien van huid. Mocht dat ooit wel zover komen dan wil ik de container zo ontwerpen dat hij ooit uitbreidbaar is met een 2e container.

:off:Precies zoals ik denk momenteel. De laatste jaren heb ik juist behoefte aan meer ruimte. Vandaar dat ik het maximale uit mijn nieuwe BOL wil halen. Lijkt me heerlijk een woonkamer en keuken van +50m2 elk straks.

Ik zou me alleen kunnen voorstellen kleiner te willen wonen, als ik het niet meer zou kunnen bijhouden en wanneer de kids zijn uitgevlogen.

Dat neemt niet weg dat ik een project als een Tiny house of Bug out Camper niet zou willen. :thumbsup:
Ik ben alleenstaande dat scheelt al iets denk ik. Verder ben ik echt fan geworden van minimalisme. Niet perse denken in meer maar in minder, het is voor mij ook een soort persoonlijke uitdaging om te kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om alles wat ik nodig heb om te leven in zo'n huisjes zou kunnen realiseren.

:eek: Woonkamer/keuken van elk 50 m2? Mijn hele huis is 70 m2 en dat vind ik al te groot :confused: Met alleen de beneden verdieping (5 x 5,5) zou ik mij meer dan genoeg vermaken, wel helemaal onder keldert dan :fluit: Moet mijn voorraden/zooi ergens kwijt ;) Ik heb wel veel behoefte aan buiten ruimte.
Dat gevoel heb ik dus ook. 25 m2 moet genoeg zijn als er maar genoeg buitenruimte is. Dat je dan in december en januari een beetje opgekropt zit is jammer dan.

Ik ben in ieder geval nu bezig om het ontwerpje van m'n nieuwe tinyhouse uit te werken. Zodra dat af is ga ik actief op zoek naar een lapje (land)bouwgrond, liefst via een particuliere koper of boer. Als ik een geschikt lapje grond op het oog heb ga ik eens goed onderhandelen met de Gemeente en kijken hoever ik kom om daar een eigen adres of toestemming voor bewoning te krijgen. Die ervaringen zal ik hier dan ook wel delen.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Zodra dat af is ga ik actief op zoek naar een lapje (land)bouwgrond, liefst via een particuliere koper of boer. Als ik een geschikt lapje grond op het oog heb ga ik eens goed onderhandelen met de Gemeente en kijken hoever ik kom om daar een eigen adres of toestemming voor bewoning te krijgen. Die ervaringen zal ik hier dan ook wel delen.

Zou je dat niet andersom doen : eerst goed inlezen wat de landelijke en lokale regels zijn. Dan lapje grond zoeken ?
 

Arie

Diehard Prepper
Mijn broer heeft een lekker stukkie landbouw grond.
Om zijn dieren de mogelijkheid te geven om te schuilen wilde hij een schuurtje bouwen op zijn grond.
Dat was verboden.

Wat hij wel mag is een schuurtje bouwen wat verplaatsbaar is.
En geen vaste aansluiting heeft. (Water, elektra, riool)
Verplaatsbaar is een ruim begrip in zijn vergunning.
Er hoeven geen wielen onder te zitten.
Met de verreiker pak je hem ook zo op.
Maar de wielen onder de wagen maken het wel aannemelijk dat hij verplaatsbaar is.

Nu staat er een aangepaste pipo wagen met een loop plank er in zo dat de schapen en geiten naar binnen kunnen om een te schuilen.

Er zijn genoeg regels om iets te verbieden maar er zijn ook genoeg manieren om toch je zin te krijgen.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb geleerd dat als je zoals wij een hectare grond achter het huis hebt liggen je beter geen klein huisje kunt hebben.
Alleen al het onderhoud van de grond vergt zoveel gereedschap dat je alleen daarvoor al een tiny house nodig hebt.
Spade's, snoeischaren groot en klein, schoffels, harken diverse soorten, maaimachines, zeisen, sikkels e.d., bijlen en (motor)zagen, grondboren,
Kistjes voor de oogst, opslag van alle soorten imaakglas, potten en flessen.
En je zult een soort van werkplaats met bijbehorend gereedschap moeten hebben om alle reparaties aan bovenstaande gereedschappen en machines te kunnen uitvoeren.
En zoals @Mayo al opmerkte, al die zaken die je wilt inmaken, drogen, roken, pekelen, noem maar op, waar laat je al dat spul en waar doe je al die werkzaamheden?
Het tiny house idee is op zich wel aardig, maar minder praktisch als je eigenlijk keuterboer wilt gaan spelen...
Dan moet je volgens mij gewoon wat groter denken.
 

drent

Diehard Prepper
Verplaatsbare schuurtjes voor vee mogen ook lang niet overal, heeft met gebruiksdoel te maken, dat is hier namelijk permanent en dan is dat schuurtje het ook. Ken de ellende, in de paardenwereld komen er zat van dit soort voorbeelden voorbij.

Verder heeft Roel gelijk, keuterboeren en minihuisjes gaan slecht samen. Leuk en practisch is het zeker om een zitplek met toilet en zelfs bed te hebben bij zo'n stukje ivm lammerenwacht, etc. maar je hebt echt ruimte nodig om dingen op te slaan en je dieren te huisvesten. Voer groot inkopen is financieel voordelig, niet misgrijpen als de dieren om ontbijt staan te brullen is helemaal fijn.
Nu zou ik wel een heel stuk liefst opvangen via technieken als hier beschreven :
Four Season Harvest van Eliot Coleman, want zeker alleen is het anders een berg werk om alles nog meer keren door je handen te laten gaan zoals voor wecken nodig is en echt vers is toch lekkerder.
Vlees blijft levend ook lang houdbaar, je moet alleen anders je jonge dieren plannen. Voordeel is dat een paar per keer flink veel apperaten overbodig maakt.

Kwartels zijn leuk, lekker en schattig, maar minibotjes die je tussen je tanden uit mag vissen en je zal altijd afhankelijk zijn van electriciteit (ze worden niet meer broeds), net als kippen zijn het omnivoren (maar niet honkvast te krijgen, los = foetsie). Wil je een kleinere (dubbeldoel) vogel, dan zijn er zat krielsoorten kip te vinden die veel zelfredzamer zijn dan kwartels en door de sterkere snavels ook beter in staat je te helpen met je keukenafval. Qua practisch en zelfredzaam voor mensen is kwartel imho geen optie, maar qua vlees kip ook niet. Omnivoren zijn duur om te voeden, je wil ze dus niet als hoofdvleesvoorziening hebben, daar heb je herbivoren voor. Op kleine schaal konijn (slachtafval gaat naar je kippen, zo kan je die compleet van eigen land voeren), groter inderdaad schaap/geit. Voor melk liever geit, meestal meer melk en grotere tepels (essentieel als je wil melken). Eerlijk gezegd zou ik als zelfvoorziener alleen met baan er naast het melkgebeuren aan een ander overlaten en geen melkvee houden of in elk geval jongen er bij laten en melken als mogelijk (je kan dan een dagje overslaan zonder melkgift kwijt te raken). Handmelken is funest voor je handen, kijk naar een geschikte melkmachine als je echt dit pad op wil.
Qua bomen is fruit zeker erg lekker, maar plant ook zeker zoveel mogelijk notenbomen (hazelaar, amandel, walnoot) er schijnen zelfs ge-ente walnoten te zijn nu die redelijk klein blijven en al snel aardig wat oogst geven. Je grote bottleneck bij zelfredzaam/zelfvoorzienend is al snel een goede vetbron nl en dat is zo het simpelste op te vangen. Het is ook zeer geschikt voor zowel oliepersen als meel maken (al dan niet na het er uit persen van de olie), er zijn mensen die qua vertering op vet lopen ipv koolhydraten, bv ivm diabetes, maar ook uit permacultuur oogpunt. Het zou je ook een stukje onafhankelijker maken omdat je dan zonder graan zou kunnen, al is een standaard brood bakken dan geen optie meer.

Kijk goed naar hoe dieren vroeger gevoerd werden qua gratis te rapen bv, en zorg voor genoeg opslag voor een jaar (tot volgende oogst) van zo'n onderdeel voerrantsoen. Samen met wat je plant als bv heg kom je een heel eind qua voer voor je dieren en jezelf.

Maar zoals hier ook al gezegd : boeren vereist een permanente plek, vruchtbaarheid opbouwen, goede stallen, moestuin, de vaste planten die veel werk uit handen nemen opstarten kost tijd. 3 tot 5 jaar ben je zo kwijt, 10 voor alles goed draait. Dan oppakken en vertrekken is niet aantrekkelijk, zelfs als je een groot deel kan uitgraven en verhuizen (en het daar weer wil groeien). Met enkel vee en wat groentes ben je redelijk mobiel in de zin van pak alles in en vertrek, mits je goede keuzes maakt qua omheiningen (flexinet bv), maar dan ben je beperkt qua voedselvoorziening en je draait meer uren dan noodzakelijk. En je kan je als alleenstaande niet veroorloven om elke dag enkel voor moestuin en vee volle werkdagen te draaien, huis moet ook nog en inkomen voor minimaal verzekeringen en belastingen blijft altijd noodzakelijk. In het begin zal je altijd meer tijd kwijt zijn ivm opstarten en onervarenheid, maar dat kan je niet volhouden.
 

Henk88

Diehard Prepper
Zou je dat niet andersom doen : eerst goed inlezen wat de landelijke en lokale regels zijn. Dan lapje grond zoeken ?
Ik heb me al redelijk ingelezen, ook al 2x bij een tiny house meeting geweest. 1x georganiseerd door liefhebbers en 1x door een gemeente. Probleem is alleen dat elke gemeente andere regels hanteert en dat beschikbare stukjes grond schaars zijn.

Beter is dus om eerst een geschikt lapje grond te zoek (daarbij focus ik me wel op een paar kleinere gemeente hier in de buurt waarvan ik weet dat ze wat soepeler zijn met regelgeving). Als ik dat een lapje grond heb kan ik met een goed verhaal naar de Gemeente. Kijk dit is het ontwerp van mijn huis, dit zijn mijn intenties, dit is hoe ik het wil financieren, ik heb al een stuk grond wat aan mij verkocht kan worden. Dan heb je een aardige kans dat een Gemeente ja zegt.

Mijn broer heeft een lekker stukkie landbouw grond.
Om zijn dieren de mogelijkheid te geven om te schuilen wilde hij een schuurtje bouwen op zijn grond.
Dat was verboden.

Wat hij wel mag is een schuurtje bouwen wat verplaatsbaar is.
En geen vaste aansluiting heeft. (Water, elektra, riool)
Verplaatsbaar is een ruim begrip in zijn vergunning.
Er hoeven geen wielen onder te zitten.
Met de verreiker pak je hem ook zo op.
Maar de wielen onder de wagen maken het wel aannemelijk dat hij verplaatsbaar is.

Nu staat er een aangepaste pipo wagen met een loop plank er in zo dat de schapen en geiten naar binnen kunnen om een te schuilen.

Er zijn genoeg regels om iets te verbieden maar er zijn ook genoeg manieren om toch je zin te krijgen.
Mooi krom is dat inderdaad. Een schuurtje bouwen mag niet maar een schuurtje met wielen neerzetten is prima :confused:. Wat dat betreft maakt ik mij ook niet zo'n zorgen, het enige punt wat echt van belang is, is toestemming krijgen van de Gemeente voor permanente bewoning. Andere eisen valt allemaal een mouw aan te passen.

Ik heb geleerd dat als je zoals wij een hectare grond achter het huis hebt liggen je beter geen klein huisje kunt hebben.
Alleen al het onderhoud van de grond vergt zoveel gereedschap dat je alleen daarvoor al een tiny house nodig hebt.
Spade's, snoeischaren groot en klein, schoffels, harken diverse soorten, maaimachines, zeisen, sikkels e.d., bijlen en (motor)zagen, grondboren,
Kistjes voor de oogst, opslag van alle soorten imaakglas, potten en flessen.
En je zult een soort van werkplaats met bijbehorend gereedschap moeten hebben om alle reparaties aan bovenstaande gereedschappen en machines te kunnen uitvoeren.
En zoals @Mayo al opmerkte, al die zaken die je wilt inmaken, drogen, roken, pekelen, noem maar op, waar laat je al dat spul en waar doe je al die werkzaamheden?
Het tiny house idee is op zich wel aardig, maar minder praktisch als je eigenlijk keuterboer wilt gaan spelen...
Dan moet je volgens mij gewoon wat groter denken.
Kijk ik heb (nog) geen hectare grond achter mijn huis dus hoe het in de praktijk precies zal gaan weet ik niet. Maar toch denk ik dat je met minder rond kunt komen dan je denkt, het is alleen wat meer behelpen. Daarnaast kun je ontzettend veel buiten doen onder een zeil/tent of tarp in de zomer, het voorjaar en het najaar. Alleen in de winterperiode heb je wat weinig leef- en werkruimte, maar voor de beeldvorming heb ik wat nieuwe schetsjes gemaakt en je hebt meer ruimte dan het lijkt.
house_1.png
Het huisje is gebaseerd op 1 zeecontainer met effectieve binnenruimte voor nu gerekend met 11,7 lang x 2,17 breed x 2,5 meter hoog. Het schuurtje is 6 x 3 meter. Genoeg voor een paar schapen in winterstalling en een kleine werkbank.

house_2.png
Links heb ik een bed van 1,4 meter breed met een mini douchecabine (camperformaat), het blauwe vlak is ruimte voor de douchepomp en afvoer. Express in de hoek ontworpen zodat je bij beter weer eventueel kunt omschakelen naar een buitendouche voor meer doucheruimte en minder vocht binnen. De zwarte vlakken zijn opbergruimte voor kleding, bij elkaar 3 kuub, meer dan genoeg voor mij, schuifdeur voor scheiding tussen vertrekken. Daarnaast een vertrek met een 3 persoons opklabbankje van 1,40 meter breed en een in hoogte verstelbaar bureau (multifunctioneel in gebruik). Met een flinke ikea kast waar ongeveer al mn belangrijke bezittingen inpassen. Idee is om in dit vertrek ook een buitendeur te maken of een vrij laag raam zodat je wat ademruimte hebt bij lekker weer.

Dan een royale keukenruimte, keukenblad is 3 meter breed, stuk breder dan het blad wat ik nu in mijn huurhuisje heb. Eventueel in het midden een opklapbaar keukenblad om aan te werken of te kunnen eten me gezelschap. Onder de keuken komen koelkast en installatiebenodigdheden voor waterinstallatie. Boven de keuken 3 meter aan opbergkasten van 50 cm diep. Dan een klein toilethokje met een vriestoilet en nog een bovenkast voor toiletbenodigdheden. Dit is in principe alles wat ik zelf nodig heb. Dan hou ik het groene vlak nog helemaal vrij, dat is 3,17 x 2,17 x 2,5 meter, bijna 17 kuub aan vrije ruime puur om spullen op te bergen om te tuinieren en voor installatie van de batterijen/energievoorziening. Nu doe ik dat in een kelderkast van 3 kuub...

Kortom, meer dan genoeg ruimte om zelfs een paar maanden aan voedsel op te slaan. Het schuurtje mag bij nader inzien wel wat groter, een werkruimte van 2x 3 meter is wat krap en ik wil ook een kas. Dus ik zal er misschien wel voor kiezen om de schuur/stal/kast combinatie wat groter te maken. Omdat dit echter minder eisen vergt qua isolatie en verwarming en hopelijk qua vergunning een bijgebouw wordt is het een stuk goedkoper om hier wat uitbreidingen in te doen.

house_3.png
Voor de beeldvorming nog het huisje en het schuurtje op een hectare grond. Het grootste deel zou grasland blijven voor het vee om te grazen. Het bruine vlak is de minimum beoogde oppervlakte van de moestuin (30x20 meter, oftewel 600 m2).
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Mijn zus is op zoek naar een chalet voor tijdelijke bewoning. De afgelopen tijd heb ik daardoor veel chalets en caravans gezien van ongeveer deze afmeting. Maar van deze wordt ik wat claustrofobisch.
Daarbij heb ik jarenlang een biologisch dynamische boerderij gehad, waar we een woonwagen hadden als kantoor/kantine.

Wat tips voor je.
- je bent alleen. Waarom die schuifdeuren?
- ik heb geleerd dat je de natte gedeeltes bij elkaar moet doen. Je hebt dan minder leiding nodig, hebt sneller warm water en hoeft minder te isoleren tegen bevriezing.
- waar komt de houtkachel?
- hoe krijg je warm water?
- probeer wat vrijer te denken. Hiermee bedoel ik minder in hokjes en meer in zone 's. Rust, werk, nat.

Ik snap je droom. Waarom koop je nu niet gelijk een chalet of caravan op een camping, begin een moestuin, neem wat kippen en een houtkachel en ga ervaring op doen. Dan krijg je ondertussen nog betere ideeën om je tiny farm vorm te geven. Als je je ideeën uit gaat voeren verkoop je de caravan.
 

Henk88

Diehard Prepper
Mijn zus is op zoek naar een chalet voor tijdelijke bewoning. De afgelopen tijd heb ik daardoor veel chalets en caravans gezien van ongeveer deze afmeting. Maar van deze wordt ik wat claustrofobisch.
Daarbij heb ik jarenlang een biologisch dynamische boerderij gehad, waar we een woonwagen hadden als kantoor/kantine.

Wat tips voor je.
- je bent alleen. Waarom die schuifdeuren?
- ik heb geleerd dat je de natte gedeeltes bij elkaar moet doen. Je hebt dan minder leiding nodig, hebt sneller warm water en hoeft minder te isoleren tegen bevriezing.
- waar komt de houtkachel?
- hoe krijg je warm water?
- probeer wat vrijer te denken. Hiermee bedoel ik minder in hokjes en meer in zone 's. Rust, werk, nat.

Ik snap je droom. Waarom koop je nu niet gelijk een chalet of caravan op een camping, begin een moestuin, neem wat kippen en een houtkachel en ga ervaring op doen. Dan krijg je ondertussen nog betere ideeën om je tiny farm vorm te geven. Als je je ideeën uit gaat voeren verkoop je de caravan.
Dat claustrofobisch is denk ik persoonlijk, vooral wanneer je voor je gevoel te weinig ruimte hebt. Er komen wel veel ramen in en als het haalbaar is 2 schuifpuien, 1 ter hoogte van het werkgedeelte en 1 ter hoogte van de keuken/berging. Daarmee is voor mij in ieder geval het beklemmende er wel af.

Wat betreft de tips:
- Schuifdeuren zijn vind ik praktischer in zo'n kleine woning, een klapdeur zit toch altijd op een of andere manier in de weg.
- Beter is inderdaad om al het nat bij elkaar te doen denk ik. Maar bed + en douche passen wel bij elkaar qua rust en anders heb ik loze ruime op de slaapkamer. Bovendien is de afstand van de keuken tot de douche alsnog maar een meter of 8. Dus ik verwacht niet dat problematisch is, wellicht dat ik te zijner tijd de douche nog verplaats in het ontwerp.
- Houtkachel, dat is een goede haha :p compleet vergeten in het ontwerp. Daar ga ik nog eens over na denken.
- Warm water komt van een zonneboiler

Wat betreft een caravan of een chalet. Allereerst investeert ik dan geld in iets wat ik eigenlijk niet wil en het is niet gezegd dat ik het voor hetzelfde geld weer kan verkopen. Daarnaast hebben veel campings en vakantieparken die permanent bewoont worden toch een wat twijfelachtig imago qua niveau van de bewoners. Ik weet niet of dat overal zo is maar de parken hier in de buurt staan in ieder geval slecht bekend. Tot slot is zo'n caravan of chalet natuurlijk niet zelfvoorzienend, wat betekend dat ik alsnog een hoop geld kwijt ben aan stroom (isolatie van zo'n ding is natuurlijk 0,0), eten en huur of lening om zo'n ding af te lossen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Mijn vraag had wat duidelijker gekunt. Waarom wil je überhaupt tussendeuren. Voor de wc snap ik. En een tochtportaal voor de winter snap ik ook. Maar als ik alleen zou zijn hoef ik geen slaapkamerdeur of keukendeur. Ik snap je keuze voor schuifdeuren tov klapdeuren wel.

Wat is het idee achter het opklapbankje?
Is de tafel verplaatsbaar?
 

Lai

Prepper goeroe
In mijn gemeente mag je niet eens een paardentrailer met klep open op je eigen land hebben staan. Word aangemerkt als veestal.

@Henk88 in plaats van schuifdeuren zou je ook kunnen gaan voor dikke gordijnen. Of van die harmonicadeuren. Al vind ik dat lelijke dingen.
En voor schuur zou je ook een zeecontainer kunnen nemen. Net zo makkelijk te verplaatsen als het huisje.
 

Sieb

Survivor
Volg dit topic, al even.

Vraag me af waar het vertrouwen op gebaseerd is, dat je op 1 ha. agrarische grond een bouw vergunning zou kunnen krijgen.

Een levensvatbaarheid bedrijf kun je er niet, of bijna niet op realiseren. Wat ook niet je bedoeling is. Maar hoe krijg je het bestemmingsplan dan in je voordeel gewijzigd ?

Ook zullen je buren zeer waarschijnlijk, niet zitten te wachten op een particulier, als buurman... Ook verwacht ik niet dat er een boer is die 1ha. aan je gaat verkopen voor de actuele prijs van 1 ha. landbouw grond, omdat deze hun grond vaak nodig hebben bv. voor de mest rechten, die hier op rusten.
 

drent

Diehard Prepper
Verstening van agrarisch gebied valt dit onder en dat wil gemeente/provincie niet. Ze zijn juist bezig met zaken als rood voor rood regeling (wat super dure postzegels met huizen oplevert) naast al bestaande bebouwing en in plaats van de 2-4x zo grote schuur die er stond. Bouwblok krijgen op agrarisch stuk zodat je er een schuilstal mag plaatsen (ding max. 3 dichte wanden en geen stroom, want dan wonen er zo toch weer mensen in), is al een onzeker gevecht voor mensen met lange adem. Voor wat jij wil is het belangrijkste dat er een internetverbinding is, zodat je je werk kan doen en een inkomen hebt, waar dat is, is niet zo relevant. Over de grens heen kijken dus richting zuiden of oosten, hier in NL is het een speld in een hooiberg en die energie + tijd kan je beter in een optie met meer zekerheid van slagen steken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Je hebt in italië een eiland waar ze huisjes voor 1 euro verkopen... het enige waar je aan moet voldoen is dat je het opknapt.

Misschien een aantal van ie huisjes naast elkaar kopen. Een om in te wonen de andere ombouwen tot schuur / stal...
Zelf voorzienend te maken en internet?

Wel een leuk idee voor de rest.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
ik heb me hier ook in verdiept maar dit gaat niet lukken hier in Nederland.
Er zijn tientallen mensen je voorgeweest met dezelfde ideeen maar geen 1 gemeente wil dit hebben en zijn daarom naar het buitenland gegaan.
(of je moet een echte klein tinyhouse op wielen hebben, grote van een caravan, dat word af en toe nog wel eens getollereerd gezien alles wat op wielen staat andere regeltjes heeft)
Een theorie dat ik hebt wat meest kans op slagen is een stuk land kopen van een boer en daarop gaan bouwen.
Maar ook hier moet gemeente toestemming voor geven.
Aan de andere kant: Je moet niet willen om in nederland een tiyhouse te willen bouwen. De grondprijzen zijn enorm.
Voor dat geld kan je in het buitenland veel meer krijgen. (vandaar ook de meeste in buitenland gaan zitten)
Geen bank die je een hypotheek geeft trouwens voor deze doeleinde.

Of je koopt een kant en klare voor 80.000 euro. (helemaal naar beneden scrollen)
https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-blogs/deze-6-tiny-houses-staan-in-nederland
 

Henk88

Diehard Prepper
Mijn vraag had wat duidelijker gekunt. Waarom wil je überhaupt tussendeuren. Voor de wc snap ik. En een tochtportaal voor de winter snap ik ook. Maar als ik alleen zou zijn hoef ik geen slaapkamerdeur of keukendeur. Ik snap je keuze voor schuifdeuren tov klapdeuren wel.

Wat is het idee achter het opklapbankje?
Is de tafel verplaatsbaar?
Ah zo, sorry. Het opklapbankje heeft als idee dat je ook staand kunt werken achter het bureau, ivm teveel zitten wat ongezond is (zit-sta bureau). Ik zit daar nog vooral mee te brainstormen, nog geen definitief idee over. Het bureau wordt wel verplaatsbaar (wellicht zelfs inklapbaar met een scharnierbaar blad) zodat je zoveel mogelijk vrije ruimte kunt creëren als je het bureau niet nodig hebt.

In mijn gemeente mag je niet eens een paardentrailer met klep open op je eigen land hebben staan. Word aangemerkt als veestal.

@Henk88 in plaats van schuifdeuren zou je ook kunnen gaan voor dikke gordijnen. Of van die harmonicadeuren. Al vind ik dat lelijke dingen.
En voor schuur zou je ook een zeecontainer kunnen nemen. Net zo makkelijk te verplaatsen als het huisje.
Dikke gordijnen is geen slecht idee, stuk goedkoper dan schuifdeuren. Harmonicadeuren vind ik inderdaad ook lelijke dingen. Schuur als zeecontainer is ook geen slecht idee, misschien 2 stuks van 20 voet dan kun je een vierkant schuurtje maken van 6x5 meter.

Volg dit topic, al even.

Vraag me af waar het vertrouwen op gebaseerd is, dat je op 1 ha. agrarische grond een bouw vergunning zou kunnen krijgen.

Een levensvatbaarheid bedrijf kun je er niet, of bijna niet op realiseren. Wat ook niet je bedoeling is. Maar hoe krijg je het bestemmingsplan dan in je voordeel gewijzigd ?

Ook zullen je buren zeer waarschijnlijk, niet zitten te wachten op een particulier, als buurman... Ook verwacht ik niet dat er een boer is die 1ha. aan je gaat verkopen voor de actuele prijs van 1 ha. landbouw grond, omdat deze hun grond vaak nodig hebben bv. voor de mest rechten, die hier op rusten.
Ik heb tijdens eerder onderzoek gezien dat zowel boeren als gemeentes best welwillend zijn mits je met een goed plan komt. De opvattingen zijn ook aan het veranderen he. 10 jaar geleden was een Tiny house nog compleet nieuw, was milieu nog minder een issue en was de huizenmarkt pas een beetje oververhit. Intussen staat het huizentekort hoog op de agenda, net als milieu en in sommige gebieden de verkrotting van landelijke gebieden.

Dat betekend natuurlijk niet dat de gemiddelde boer of gemeente zal staan te springen om mij een stukje grond te verkopen of een bestemmingsplan te wijzigen. Maar van wat ik heb gezien is dit zeker mogelijk, wel met een lange adem helaas alsnog. Al verwacht ik dat dit in de nabije toekomst alleen maar eenvoudiger zal worden. Dit soort woonvormen (al dan niet op een kleiner stukje grond) zijn grotendeels co2 neutraal en hebben daarom de toekomst. Door bureaucratie loopt alleen de overheid nog een beetje achter.

Verstening van agrarisch gebied valt dit onder en dat wil gemeente/provincie niet. Ze zijn juist bezig met zaken als rood voor rood regeling (wat super dure postzegels met huizen oplevert) naast al bestaande bebouwing en in plaats van de 2-4x zo grote schuur die er stond. Bouwblok krijgen op agrarisch stuk zodat je er een schuilstal mag plaatsen (ding max. 3 dichte wanden en geen stroom, want dan wonen er zo toch weer mensen in), is al een onzeker gevecht voor mensen met lange adem. Voor wat jij wil is het belangrijkste dat er een internetverbinding is, zodat je je werk kan doen en een inkomen hebt, waar dat is, is niet zo relevant. Over de grens heen kijken dus richting zuiden of oosten, hier in NL is het een speld in een hooiberg en die energie + tijd kan je beter in een optie met meer zekerheid van slagen steken.
Wat jij stelt is juist maar geldt zeker niet voor elke gemeente of zelfs elke provincie + zie bovenstaande reactie.

Je hebt in italië een eiland waar ze huisjes voor 1 euro verkopen... het enige waar je aan moet voldoen is dat je het opknapt.

Misschien een aantal van ie huisjes naast elkaar kopen. Een om in te wonen de andere ombouwen tot schuur / stal...
Zelf voorzienend te maken en internet?

Wel een leuk idee voor de rest.
Een supergaaf idee voor als ik wat avontuurlijker ingesteld was. Maar zonder bekenden of familie in de buurt is italie me toch wat te ver.

ik heb me hier ook in verdiept maar dit gaat niet lukken hier in Nederland.
Er zijn tientallen mensen je voorgeweest met dezelfde ideeen maar geen 1 gemeente wil dit hebben en zijn daarom naar het buitenland gegaan.
(of je moet een echte klein tinyhouse op wielen hebben, grote van een caravan, dat word af en toe nog wel eens getollereerd gezien alles wat op wielen staat andere regeltjes heeft)
Een theorie dat ik hebt wat meest kans op slagen is een stuk land kopen van een boer en daarop gaan bouwen.
Maar ook hier moet gemeente toestemming voor geven.
Aan de andere kant: Je moet niet willen om in nederland een tiyhouse te willen bouwen. De grondprijzen zijn enorm.
Voor dat geld kan je in het buitenland veel meer krijgen. (vandaar ook de meeste in buitenland gaan zitten)
Geen bank die je een hypotheek geeft trouwens voor deze doeleinde.

Of je koopt een kant en klare voor 80.000 euro. (helemaal naar beneden scrollen)
https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-blogs/deze-6-tiny-houses-staan-in-nederland
Ik geloof niet dat iemand alle gemeentes in Nederland heeft benaderd. Bovendien zie ook bovenstaande reactie is de perceptie aan het veranderen. Ik zie alleen al in een straal van 50 km 8 Gemeentes die aan het experimenteren zijn met tiny houses waar die 5 jaar geleden nog zeiden, daar moeten we niks van hebben.

Ik zie wel wat beren op de weg qua doorgeslagen regelgeving in Nederland maar dat dit onmogelijk zou zijn is zeker niet juist.
 

Lai

Prepper goeroe
Mijn idee om een zelfde container als schuur te gebruiken ligt met het oog op eenheid in je gebouwen. Veel gemeenten zijn niet zo happig op een ratjetoe aan gebouwen. Hoe meer je bouwsels een eenheid vormen hoe meer kans.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Voor diegenen die toch aan een tinyhouse denken en dan (natuurlijk) off-grid willen gaan of voor wie zn/haar eigen huis wil aanpassen:

Cursusdag Zelfvoorzienend Off-grid: https://www.permacultuur.nu/index.php/agenda/zelfvoorzienend-off-grid-5?idU=1

"Na deze cursus heb je maandenlang uitzoekwerk uitgespaard en ken je ruim voldoende basisbegrippen om zelf ecologisch te isoleren, een zonneboilersysteem aan te leggen of aan te schaffen, een standalone zonnepaneel systeem te bouwen of aan te schaffen, de basisbegrippen van een helofytenfilter te doorgronden, het hoe en waarom van een composttoilet te kennen en deze zelf te bouwen, en om te beslissen hoe je je wateropvang gaat regelen. Je krijgt de juiste basisbegrippen om de werking van allerlei off grid zaken te snappen en om de zin en vooral ook de onzin van "nieuwe" technologie qua duurzaamheid te kunnen inzien. De permacultuur begrippen helpen je om nieuwe technologische vooruitgang kritisch te bekijken."
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Aanvulling op hun website: De opleiding en de cursussen, die dit voorjaar starten willen we zoveel mogelijk laten door gaan.
Door de geldende beperkingen zullen voorlopig en zo lang als nodig is de eerste cursusdag(en) online door middel van livestreaming gegeven worden.
Dit ondersteunen we met extra ondersteuning met een computerprogramma voor uitwisseling informatie, aanbieden lesmateriaal en vraag-en-antwoorden.

Dan denk ik:Via livestreaming is er ook de mogelijkheid voor meer cursisten, en goedkopere cursusdag. Groter bereik voor minder curusgeld,terwijl ze er zelf prima aan verdienen.
Hopelijk doen ze daar wat mee. De kookworkshops die ik volg worden soms gevolgd door 500 personen...daardoor kosten ze nu bijna niks!
 

Jabo

Elementary prepper
leuk topic dit die ook mij aanspreekt.
Ik ben al langer met dit onderwerp bezig en wil ook graag n stuk land gaan wonen met gelijkgestemden zoals eerder uitgelegd.
Veel TH woonplekken zijn echt niet allemaal mensen die bewust zijn wat er gaande is en ook steeds meer zie je de overheid het overnemen met mini huisjes liefst erg duur en erg klein en dan lekker belasting heffen ieder wakker mens snapt wat ik bedoel.
En toch moet het mogelijk zijn om iets dergelijks op te zetten dus delen is de sleutel mi om er zo achter te komen wie wat wil en wie waar staat.
 
Bovenaan