• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ramen beveiligen

DO-it

Diehard Prepper
Ik kan me heel goed voorstellen dat men zich zo goed mogelijk wil beveiligen, binnen ieders budget. Het hoeft ook niet in 1 keer, maar hierover nadenken lijkt me helemaal niet verkeerd. Een hoekwoning vraagt weer wat anders dan een flat of middenin een rijtjeshuis. Ik denk dat het tijdens een shtf wellicht beter is om in een ‘arme’ wijk te wonen, dan in een ‘rijkere’ wijk. Dan zo onopvallend mogelijk veilig wonen, met al je prepperkennis en inhoud, lijkt me, een uitdaging en vraagt om een plan! Ben benieuwd @Mayo wat je uiteindelijk beslist en wat je gaat doen en wat je redenen zijn voor deze keuzes.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ok, om @petroman en @markske niet te dwingen hun geheimen prijs te geven over hoe zij hun huis beveiligen ...:eek:
wil ik voor deze casus uitgaan van een SHTF waar de massa's níet rovend en plunderend door de straten trekken.
(Vooral ook omdat ik dat nergens in dit draadje genoemd heb en het steeds over Inbrekers heb gehad..)

Er zijn voldoende situaties te bedenken, zoals bv een zware economische crash, waar de criminaliteit (lees: inbrekers en andere opportunisten ;)) flink toeneemt en het fijn zou zijn deze personen aan te moedigen een ander huis te proberen. Zorgen dat je goede sloten op deuren en ramen hebt is nu al een pré, maar het gaat mij er dus om wat er nog meer te doen is zonder meteen aan de stalen rolluiken te beginnen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat men zich zo goed mogelijk wil beveiligen, binnen ieders budget. Het hoeft ook niet in 1 keer, maar hierover nadenken lijkt me helemaal niet verkeerd. Een hoekwoning vraagt weer wat anders dan een flat of middenin een rijtjeshuis. Ik denk dat het tijdens een shtf wellicht beter is om in een ‘arme’ wijk te wonen, dan in een ‘rijkere’ wijk. Dan zo onopvallend mogelijk veilig wonen, met al je prepperkennis en inhoud, lijkt me, een uitdaging en vraagt om een plan! Ben benieuwd @Mayo wat je uiteindelijk beslist en wat je gaat doen en wat je redenen zijn voor deze keuzes.
Dank je @DO-it , je brengt precies onder woorden wat ik bedoel :thumbsup:

Ik denk ook dat dit onderwerp voor meer mensen hier op het forum interessant zou zijn, want er zijn waarschijnlijk meer mensen zonder hele dikke beurs.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Maar wat wil je nu eigenlijk? Inbrekers buiten houden of een plunderende meute? In de eeste post heb je het over SHTF dus iedereen gaat gelijk uit van het ergste.
Als er een bende met een grote graafmachine langs komt licht het hele blok zo plat, inclusief de bomen in de voortuin. Om daarna met de lepel jou blikvoorraad op hun gejatte vrachtwagen te gooien.

Als je tijd genoeg hebt kom je overal binnen, zelfs in een kasteel, duurt een paar maanden of langer maar het lukt, dus laat dat nu eens varen en zorg dat je de eeste 10 minuten haalt.
Plak die folie op het raam, het stopt de steen en het hele raam ligt er niet gelijk helemaal uit ( ook wel lekker bij slecht weer). Zorg voor een goed slot en dievenklauwen, ook op de ramen.
Zorg voor verlichting, En een hond, hoe klein ook, schrikt af.

En een hekwerk voor de ramen is een super ding, ook om mensen binnen te houden. Stel je eigen voor, tegen het hek gedrukt tewijl het achter je brand…
En wat dacht je van een stekelstruik onder je raam? Iets waar echte doorns aan zit.
 

DO-it

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Vannacht bedacht ik me dit: als er dan een shtf is, dan zou het fijn zijn als de beveiliging niet heel zichtbaar. Dus als alle huizen er geplunderd uitzien, dan zou het raar zijn dat mijn huis er niet zo uitziet. Dus in mijn shftdroom: ligt er bij de buren zooi in de tuin, dan bij mij ook. Van de binnenkant kan ik de deur ‘ s nacht barricaderen (of ik heb een saferoom, maar ik wist niet waar, dus dat stopte) aan de buitenkant ziet mijn deur er gehavend uit. In de keukenkastjes ligt weinig meer, behalve een blikje uit..... 2014 en een pot eieren in azijn :fluit:. Vervolgens ging ik op de Home Alone 1 t/m ......5 (?) tour.

Eigenlijk komt het erop neer, zo veilig mogelijk, maar wel aanpasbaar aan de omgeving, zodat men denkt hier al geweest te zijn..... en als ze langskomen, mogen ze meenemen, wat ik voor ze heb ‘klaar liggen’. Zo iets?
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dat hierboven van @DO-it is wel slim eigenlijk.
Je kan het ook verder laten gaan, je hele benedenverdieping er geplunderd en oninteressant uit laten zien en boven lekker leven.
Moet je alleen iets als een plaat in je trapgat vastmaken.
En een bovenverdieping hebben :)

PS, die folies, er zijn te koop die een Europese certificering hebben.
Zal vast niet zo nutteloos zijn als door enkele hier beweert.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Maar wat wil je nu eigenlijk? Inbrekers buiten houden of een plunderende meute? In de eeste post heb je het over SHTF dus iedereen gaat gelijk uit van het ergste.
Als er een bende met een grote graafmachine langs komt licht het hele blok zo plat, inclusief de bomen in de voortuin. Om daarna met de lepel jou blikvoorraad op hun gejatte vrachtwagen te gooien.

Als je tijd genoeg hebt kom je overal binnen, zelfs in een kasteel, duurt een paar maanden of langer maar het lukt, dus laat dat nu eens varen en zorg dat je de eeste 10 minuten haalt.
Plak die folie op het raam, het stopt de steen en het hele raam ligt er niet gelijk helemaal uit ( ook wel lekker bij slecht weer). Zorg voor een goed slot en dievenklauwen, ook op de ramen.
Zorg voor verlichting, En een hond, hoe klein ook, schrikt af.

En een hekwerk voor de ramen is een super ding, ook om mensen binnen te houden. Stel je eigen voor, tegen het hek gedrukt tewijl het achter je brand…
En wat dacht je van een stekelstruik onder je raam? Iets waar echte doorns aan zit.

Shit komt in vele vormen... en de aanname van mensen dat ik uitga van het allerergste als ik het over een SHTF-situatie heb laat ik helemaal bij hen :cool:
Ik denk dat iedereen het erover eens is dat een plunderende meute, die al of niet met shovels door de straten rijden om huizen open te breken, niet tegen te houden is.
Als de situatie díe kant op dreigt te gaan is het, denk ik, zaak om te vertrekken. Vandaar ook mijn insteek dat ik ga voor een bug-in, tenzij het niet anders kan (zie eerste bericht van dit draadje ;))

Echter, afhankelijk van de SHTF, zie ik zelf een flinke periode vóór de plunderende meutes waarin de situatie wel slechter wordt, maar nog niet onhoudbaar. Wel veel meer criminaliteit, waardoor het op straat minder veilig wordt en er vaker ingebroken wordt, maar nog geen ramkraken van huizen.
Om in díe fase je huis zo goed mogelijk te beveiligen, zonder een uithangbord te plaatsen van 'hier is wat te halen', is de kunst.

In mijn wijk wordt, in tegenstelling tot de rijkere wijken, op dit moment amper ingebroken. Dieven weten blijkbaar dat er bij de meeste gepensioneerden niet zo veel te halen valt en dat de mensen vaak thuis zijn. Daardoor is het een hele rustige buurt. Maar wat niet is kan komen o_O

@DO-it klinkt inderdaad heel logisch! 'Positief' opvallen in zware tijden wil je inderdaad niet, vandaar ook dat stalen rolluiken voor mij niet handig zijn.
(daarom ook dat ik in een ander draadje al aangaf dat het een probleem is dat ik áánkom als ik alleen eet van mn voorraad :fluit:)
Je huis op te laten gaan 'in de menigte' lijkt me een goed plan (een 'Gray (Man) Huis'? :)), maar hoe doe je dat zonder je beveiliging te compromiteren? Het er vooral niet te verzorgd uit laten zien inderdaad, maar zodra ze binnen komen heb je toch een probleem, lijkt me...
Want, waar zijn jij en je 'goede stash'dan als ze in je huis komen 'snuffelen'? Ik heb ook geen (ruimte voor) een safe-room, bovendien kun je daar niet eeuwig blijven zitten. (saferooms zijn gebaseerd op het idee dat de politie je komt 'ontzetten' zodra je op de alarmknop drukt).

Wat ik wel ees heb overwogen is om een ondergrondse schuilruimte te maken waar ik me, in geval van nood kan tijdelijk verstoppen ( a la WW2 met joodse onderduikers). Ook mijn stash zou ik ondergronds kunnen verstoppen, met in de keukenkastjes inderdaad iets wat gevonden 'mag' worden, zodat de inbrekers toch nog iets als buit hebben. Hahaha! Als ik een paar potten eieren in azijn achter laat komen ze noooooit meer terug! :lol:
Dingen ondergronds opslaan geeft wel weer andere problemen (vocht, ongedierte, etc), maar het is zeker een optie.

@Larik Helaas wonen op mijn 'bovenverdieping' andere mensen (buren).. :D
Ik heb wel hun sleutel en ga goed met ze om, dus als de S die plaatsvind een plotselinge overstroming zou zijn, dan zou ik me daar zeker wel kunnen terugtrekken.
Bovenverdiepingen lijken sowieso iets veiliger omdat men een ladder nodig heeft om bij de ramen te komen en je via het portiek niet echt een aanloop kunt nemen om de deur in te beuken. Frappant genoeg is in de 25 jaar dat ik hier woon nog nooit bij mij ingebroken, maar wél bij de bovenburen.. ;)
Naar mijn idee júist omdat ik weet dat ik hier beneden 'kwestbaarder' ben voor inbraak (en dus al wat voorzorgsmaatregelen genomen heb) en de bovenburen er minder aan deden omdat ze denken daar beter te zitten. o_O
 

petroman

SHTF Expert
PS, die folies, er zijn te koop die een Europese certificering hebben.
Zal vast niet zo nutteloos zijn als door enkele hier beweert.

Klopt, er zijn hele volksstammen bezig met het ontwikkelen van speciale folies die glas beter geschikt maken en vooral de breekbare kant er van proberen te beinvloeden.
Denk bv eens aan de autoindustrie, de ontwikkeling van met naem de voorruit is enorm. Van gehard , gelaagd, verwarmd, warmte werend getint etc.
Dan is er nog een hele industrie tak die glas maakt en en ruiten. Ik kan het iedereen aanbevelen om als je kan een rondleiding mee te doen bij een glasmaker zoals bv Saint Cobain.
Als je dan ziet wat er voor mahcines en techniek er nodig is om een bepaalde kwaliteit te maken dan begrijp je ook dat wij met onze huis tuin en keuken spulletjes niet die kwaliteit en performance gaan halen die de bv de folie fabrikant beloofd.

Topic gaat over ramen beveiligen.
Ruiten zitten in een kozijn dat noemt men een raam.
Per definitie zitten die ruiten (glas dus) vast met kleine houten latjes op het kozijn met ditto kleine spijkertjes.
Dus als ik wil inbreken dan haal ik gewoon die latjes er af, plak twee of drie zuignappen op de ruit en til samen met mijn strijdmaker de ruit inclusief folie en kogelwerende eigenschappen er uit.
Goed georganiseerd hoort niemand dat en belangrijk ik als inbreker loop weinig risico door scherpe glas stukken.

Dus het gaat er helemaal niet om wat ik of wie dan ook als geheime oplossing heb bedacht.
Als het zover is op de algemene situatie die kant op gaat dan kies ik voor platen voor de ramen vastgezet op de muren. Had ik het huis er voor dan zou ik gaan voor luiken zoals de overburen die hebben. Die zitten ook in de muur vast en met wat handigheid kan je de binnen op buiten zijde bekleden met wat metaal.
maar rolluiken mits goed gemonteerd doen ook al wat. En dan niet op de muur zoals Hollanders dat doen maar in de spouw zoals Duitsers dat doen.

Heb je poep aan alles zet dan draadglas in je ramen. Dat houd in ieder geval iets tegen.
Heb je geld dan lat je speciaal glas monteren in speciale kozijnen.

In landen waar het normaal is dat rondtrekkende roversbenden langskomen heeft men vaak zware stalen raamstijlen geplaatst inclusief ruimte voor bloembakken.

Maar bedenk bij alles wat gaat het mij kosten en wat is de zwakste schakel in je constructie. Dus bij ramen een houten latje van 1 euro die je ruiten vasthouden.

Tot slot: plunderende bendes die met geweld langs komen hou je niet tegen.
Er wordt aangebeld, je doet open, meteen duwt iemand je naar binnen en zet een wapen tegen je hoofd. Dat is waar we heengaan.
O ja je hond, nou die wordt meteen neergeschoten of anders afgemaakt.
 

Ray

SHTF Expert
@Mayo, je begrijpt zelf best wel wat wij bedoelen.
Je hebt het nu ineens over inbrekers en niet over plunderaars bij een shtf situatie.

Volgens mij geldt hetzelfde voor 'plunderaars' als voor inbrekers. Je wilt niet het makkelijkste doel zijn. Uiteindelijk, wat je ook doet, hoe je je ook voorbereidt, niets is tegen alles bestand, want ja, men neme een voorhamer en binnen een paar minuten ben je door een spouwmuur heen.

Met stip de beste 'verdediging' tegen wetteloosheid in je eigen wijk, is samenwerken met andere wijkbewoners.
Met stip de slechtste 'verdediging' is vanuit je slaapkamer raam potentiële indringers weren met wapens. Dan komen ze terug met een groepje en die voorhamer, waarna je aan de verkeerde kant van een lynchpartij staat.

Als voorbereiding heb ik een dikke rol ruitenfolie zoals gebruikt door glaszetters die een kapotte ruit moeten afvoeren. Bij breuk houdt de ruit zijn verband, wat nou niet meteen de boze hordes buiten houdt, maar wel de warmte en geuren binnen houdt. Als een beetje grote ruit sneuvelt is het toch een heel gedoe dat weer netjes dicht te krijgen.
 

petroman

SHTF Expert
Als voorbereiding heb ik een dikke rol ruitenfolie zoals gebruikt door glaszetters die een kapotte ruit moeten afvoeren. Bij breuk houdt de ruit zijn verband, wat nou niet meteen de boze hordes buiten houdt, maar wel de warmte en geuren binnen houdt. Als een beetje grote ruit sneuvelt is het toch een heel gedoe dat weer netjes dicht te krijgen.

he goede tip waarbij ik meteen moet denken aan de andere versie: een stuk glas met kit er op vastkitten.
Ik heb eea aan oude raampartijen van verbouwingen staan.
 

Wafels

Diehard Prepper
he goede tip waarbij ik meteen moet denken aan de andere versie: een stuk glas met kit er op vastkitten.
Ik heb eea aan oude raampartijen van verbouwingen staan.

@petroman kogelwerend glas is glas wat gelamineerd ,het is opgebouwd uit gehard glas en doorzichtig polycarbonaat platen (lexaan) ,dit lexaan is veel sterker als glas
maar glas is veel harder , samen wordt een heel sterk soort ''glas'' dus als u extra glas tegen u ramen lijmt doe het dan in combinatie met platen lexaan.
(Het is niet goedkoop dit lexaan ,maar soms zie je wel eens restpartijen aangeboden )
gr will
 

petroman

SHTF Expert
@Wafels, klopt ik heb zelfs ooit salontafels gemaakt van platen die uit een bank kwamen.
Stalen frame lassen waar ze op pasten en heel voorzichtig de hoeken slijpen met een slijptol. Niet te heet laten worden want dan verbrande die plastic tussenlaag.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Maar bedenk bij alles wat gaat het mij kosten en wat is de zwakste schakel in je constructie. Dus bij ramen een houten latje van 1 euro die je ruiten vasthouden.
.

Ah, een raam = ruit + kozijn : check! :thumbsup:
Bij mijn ramen zit de ruit niet aan de buitenkant met latjes vast getimmerd? De kozijnen zijn van hardhoud en de ruit is er van binnenuit in geplaatst, waarna er aan de bínnenkant latten tegen aan zijn geplaatst, die in de muur zijn vastgeschoefd.. Dat lijkt dan in ieder geval iets beter dan latjes aan de buitenkant. :cool:

Luiken zijn goed, maar mjn probleem is dat mijn ramen niet open kunnen.
In Frankrijk hebben we ook luiken voor de ramen (aan de buitenkant). Wil je die dicht doen, dan doe je de ramen open (gaan naar binnen toe open), trekt de luiken naar je toe en doet die op slot vanaf de binnenkant, en doet de ramen weer dicht.
Nu mijn ramen hier niet open kunnen, zou ik de luiken vanaf de straatkant dicht en op slot moeten doen. Dat maakt de sloten natuurlijk weer toegankelijk voor lockpickers etc. o_O
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij hebben er eigenlijk voor gekozen om niet te veel uit te geven aan hang en sluitwerk. We wonen in een houtenhuis dus met een bijl ben je toch zo binnen. Wel hebben wij er voor gekozen om enkele ruimtes extra te beveiligen zoals de voorraadkamer en onze slaapkamer (hier staat ook een groot deel van de voorraad)

Soort van saferooms eigenlijk.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Wij hebben er eigenlijk voor gekozen om niet te veel uit te geven aan hang en sluitwerk. We wonen in een houtenhuis dus met een bijl ben je toch zo binnen. Wel hebben wij er voor gekozen om enkele ruimtes extra te beveiligen zoals de voorraadkamer en onze slaapkamer (hier staat ook een groot deel van de voorraad)

Soort van saferooms eigenlijk.

Het blijft lastig te voorspellen waar je goed aan doet...

o_O
 

Arie

Diehard Prepper
Ik denk dat je er verzekeringtechnies beter aan doet om hun richtlijnen te volgen als dat je zelf extreme zaken gaat regelen.
Net het beetje extra dat ze bij de buren gaan kijken is niks mis mee.

Als je echt in een shtf situatie komt hou je toch niks tegen.
Al sluit je alles 100% af met een jerrycan benzine doe je na 5 min zelf de deur wel open.

Wij hebben in ons huis boven aan de trap een deur. Dit is bij ons een wat zwaardere brand vertragende deur waar ik een slot in heb gezet zo dat de kinderen niet naar beneden konden vallen.
Snacht gaat deze altijd opslot.
Alles van waarde licht boven en we kunnen er wel uit maar naar binnen word lastiger gemaakt.
Ze mogen de tv,radio en goudvis wel hebben als de elende daarmee klaar is.
 

Lai

Prepper goeroe
De metalen rolluiken kunnen toch ook aan de binnenzijde van een raam geplaatst worden? Er is nergens een wet dat dat niet kan. Die dingen worden ook op maat geleverd met gewenste aanvullingen/kleuren. https://www.rolluikenland.nl/rolluiken-prijzen
Als je de gordijnen dicht doet en dan de rolluik ziet geen kip dat je raam beveiligd is. Of het mooi staat in huis is wat anders, een mooi kunstwerk er op spuiten/verven is mogelijk. Het enige dat eventueel van buitenaf gezien kan worden zijn 2 stuks rails waar het rolluik door geleid word.
Je zou er zelfs de deur(en) van een potentiële safe room mee kunnen versterken. Voor huurwoningen geen gek idee zo dacht ik?
 
Bovenaan