• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ramen beveiligen

Ray

SHTF Expert
Wij hebben er eigenlijk voor gekozen om niet te veel uit te geven aan hang en sluitwerk. We wonen in een houtenhuis dus met een bijl ben je toch zo binnen. Wel hebben wij er voor gekozen om enkele ruimtes extra te beveiligen zoals de voorraadkamer en onze slaapkamer (hier staat ook een groot deel van de voorraad)

Soort van saferooms eigenlijk.

Panicroom, saferoom, dat principe is wellicht een betere optie dan je hele huis om te vormen tot burcht. Dat is bijna altijd van buiten te zien, zo'n panicroom is wel OPSEC.

Ipv een kamer, kan dat ook gelden voor de tweede verdiepen van je huis. Trapgat afsluiten (evt. verdedigen) en vanaf een laddertje tegen de gevel is het toch een stuk lastiger inbreken, vooral als iemand daar aanwezig is om dat te voorkomen.
 
D

Deleted member 569

Gast
"An offense is the best defense". Ik las ergens dat jij uit Zuid-Holland komt @Mayo? Ik zou dan sowieso niet teveel waarde hechten aan een verblijf (bug-in) als de SHTF langdurig is en ook inhoud dat de lange arm der wet ophoudt met functioneren. Van uitgaande dat jij maximaal 4 dagen zonder de hulp van de overheidsdiensten zit "onze premier zei ooit eens dat tijdens een ramp, de regering 3 dagen de tijd nodig heeft om te hergroeperen" . Dan is een bug-in nog te doen.

Bij een langdurige SHTF met het uitvallen van de hulpdiensten dan is Zuid-Holland een slechte plek om te zitten. Het ligt (inmiddels) onder zee niveau, wanneer de pompen stoppen (uitval elektriciteit) is het binnen no-time een moeras gebied (dit heb ik al een keer uitgelegd in een andere post, samen met andere forumleden). De andere reden is de enorme bevolkingsdichtheid relatief tot de andere plekken in Nederland en Europa. Risico op confrontatie is zeer groot, eigenlijk gewoon onvermijdelijk.

Ik blijf bij mijn mening dat een bug-in voor in de randstad een heel slecht idee is. Het beste scenario waar jij op mag hopen is wanneer jij het 10 dagen volhoudt in jou bug-in dat de omgeving is weggetrokken of zwak, ziek en misselijk door ondervoeding.

@petroman groepsvorming betekent nog niet goed georganiseerd. Tenzij jij het imponerend vind dat zij als groep stenen kunnen gooien naar de politie (refererend aan de woonwagenkampen). De koeien in de weiland bij mij achter staan ook voortdurend in een groep maar gaan bij een SHTF toch echt op de BBQ.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

imker

Survivor
Je kan natuurlijk altijd beginnen met de basis, een deurspion camera, een breed grindpad rond het huis, een bouwlamp met sensor op elke zijde en houten luiken voor de ramen aan de buitenkant. Zelf zou ik nooit kiezen voor luiken aan de binnenzijde, je houdt dan altijd schade aan de buitenkant en je sluit jezelf op. Zoals eerder beschreven, als je houten luiken plaatst valt het op, 6 weken later ziet niemand ze meer. Je kan ze elke avond sluiten of alleen als je onraad verwacht, net waar je je prettig bij voelt. Zelf sluit ik ze elke avond meestal na het avondeten, in de zomer net voor bedtijd, niemand vindt dat vreemd. Stalen rolluiken vind ik juist uitnodigend. Zorg in ieder geval ook voor een kleine aggregaat met voldoende brandstof voor een week, en zorg ervoor dat bij een bug in je alles kunt bereiken zonder op te vallen. Als je op dergelijke momenten nog in je tuin moet graven ben je heimelijk te laat en veel te opvallend.

Groeten, imker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
hi @imker

Ik heb de basis wel al gedekt: goede meerpuntssloten op deuren en ramen die open kunnen, inderdaad een spion in de voordeur en buitenverlichting.
Ik woon in de stad en ik heb geen mogelijkheid om grind om het huis te leggen, omdat daar het (openbare) trottoir al ligt :D

Jouw luiken sluit je waarschijnlijk door je raam te openen, luiken naar je toe trekken en vergrendelen en het raam weer sluiten.
De ramen waar het in mijn geval om gaat kunnen niet open, dus luiken aan de buitenkant hebben het probleem dat ze dus vanaf buiten gesloten moeten worden en dat het slot dus ook aan de buitenkant zit (en daarmee kwetsbaarder is). Vandaar het idee van (metalen hekwerk en) luiken aan de binnenkant ;)

Een aggregaat is een fijn idee en zou ik wel willen, voornamelijk omdat de inhoud van mn vriezers dan niet verloren gaat. Probleem is dat ze erg veel lawaai maken, wat weer ongewenste aandacht zou trekken en ze gebruiken inderdaad flink brandstof.
Een andere optie zou misschien een aggregaat op zonne-energie zijn, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Behalve voor mn vriezers zou ik in principe redelijk zonder stroom kunnen. Opladen van mn laptop/tablet zoek ik nog iets voor, maar verlichting, verwarming en koken zijn op een andere manier op te lossen, net als de was. :)
 

Flos

SHTF Expert
Voor jou diepvriezer @Mayo zou een geluidsarme generator een oplossing zijn.
Nadeel van die dingen is dat ze hoog in de euro's lopen. Maar verbruiken relatief weinig omdat ze een niet al te krachtig motor hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
"An offense is the best defense". Ik las ergens dat jij uit Zuid-Holland komt @Mayo? Ik zou dan sowieso niet teveel waarde hechten aan een verblijf (bug-in) als de SHTF langdurig is en ook inhoud dat de lange arm der wet ophoudt met functioneren. Van uitgaande dat jij maximaal 4 dagen zonder de hulp van de overheidsdiensten zit "onze premier zei ooit eens dat tijdens een ramp, de regering 3 dagen de tijd nodig heeft om te hergroeperen" . Dan is een bug-in nog te doen.

Bij een langdurige SHTF met het uitvallen van de hulpdiensten dan is Zuid-Holland een slechte plek om te zitten. Het ligt (inmiddels) onder zee niveau, wanneer de pompen stoppen (uitval elektriciteit) is het binnen no-time een moeras gebied (dit heb ik al een keer uitgelegd in een andere post, samen met andere forumleden). De andere reden is de enorme bevolkingsdichtheid relatief tot de andere plekken in Nederland en Europa. Risico op confrontatie is zeer groot, eigenlijk gewoon onvermijdelijk.

Ik blijf bij mijn mening dat een bug-in voor in de randstad een heel slecht idee is. Het beste scenario waar jij op mag hopen is wanneer jij het 10 dagen volhoudt in jou bug-in dat de omgeving is weggetrokken of zwak, ziek en misselijk door ondervoeding.

@petroman groepsvorming betekent nog niet goed georganiseerd. Tenzij jij het imponerend vind dat zij als groep stenen kunnen gooien naar de politie (refererend aan de woonwagenkampen). De koeien in de weiland bij mij achter staan ook voortdurend in een groep maar gaan bij een SHTF toch echt op de BBQ.

hi @Urban_myth
Je hebt gelijk dat bij een algehele langdurige stroomonderbreking de Randstad moet kunnen zwemmen, maar volgens mij geldt dat voor een groot deel van Nederland... ;) (zie ook de website overstroomik.nl)
Overstroom ik.png

In zo'n situatie is het voor de mensen in meer regio's zaak om weg te trekken.

Ook in geval van algehele anarchie door langdurige afwezigheid van politie/leger is dat een reden om niet langer thuis te blijven.
Ik gaf heel aan het begin ook aan dat ik ga voor een bug-in, tenzij het niet anders kan. Bovenstaande zijn zeker situaties dat het wellicht dus niet meer kan. Gezond verstand vliegt echt niet de deur uit, zodra er wat stront aan de knikker is. ;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Voor jou diepvriezer @Mayo zou een geluidsarme generator een oplossing zijn.
Nadeel van die dingen is dat ze hoog in de euro's lopen. Maar verbruiken relatief weinig omdat ze een niet al te krachtig motor hebben.

Dat blijft altijd een afweging: is de inhoud (en het hebben van) een paar vriezers de investering van een hoop geld waard?
Ik zou van wat er in mijn vriezers heb een héle tijd kunnen eten, maar ik heb het met opzet NIET meegerekend in mn voedselvoorraad.
Want ook nu, als ik een weekje naar Frankrijk zou gaan en ondertussen valt de stroom uit, dan ben ik wat in de vriezers zit kwijt.
Goed beschouwd zie ik de vriezers als luxe die ik eigenlijk af zou moeten bouwen, door bv meer te wecken/cannen/drogen.
Dat zou ook nu al in de kosten schelen ;)

Maar buiten dat, ik wist niet dat er geluidsarme generatoren zijn :fluit: Ik ga eens googlen. Dank voor de tip!
 

imker

Survivor
Laatst bewerkt:
Goedemiddag @Mayo,

mijn luiken gaan niet van binnenuit open of dicht, ik moet even rond het huis lopen maar vind dat geen probleem omdat ik dan meteen even de omgeving kan scannen. Wat betreft aggregaten zou ik zelf kiezen voor een Honda 2.2i dat is de opvolger van de 2.0, voor uw toepassing meer dan toereikend. Ze zijn superzuinig en super stil. Als het budget het niet toelaat zou ik eerder kiezen voor een gebruikte 2.0 dan een chinees alternatief. Grootste nadeel van de Chinese aggregaten is dat zodra ze kapot zijn loont reparatie niet meer, als je al aan onderdelen kan komen. Om de inhoud van de vriezer zou ik me niet al te snel druk maken, schade ontstaat pas na 24 uur en als je grofweg 2 uur stroom per dag levert blijft het lange tijd bevroren. Voor GSM, tablet en andere stroomverbruikers zijn er tegenwoordig zoveel zonnepaneel mogelijkheden dat er altijd wel een oplossing te koop is. Van uitrolbaar picknick kleed met zonnecellen tot matjes op je autodak of caravan.

Groeten, imker.
 
Bovenaan