• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Raspberry Pi

D

Deleted member 192

Gast
En nu ik toch aan het posten ben,
iemand een idee hoe ik kan schakelen van stroom geleverd door de camping zonnepaneel naar 220v?
Doel is als er voldoende stroom geleverd wordt (minimal 4,5 volt) door het zonnepanneeltje, de stroom van het paneeltje komt, komt de stroom onder de 4,5 volt, de 220v het overneemt.
Heb gegoogeld, maar echt een antwoord vind ik niet.
ER moet toch wel een apparaatje zijn die dit kan.
Al dan niet zelfbouw ;)
 

phtvs

Sysop
Admin

Dat klinkt in ieder geval interessant. WiFi is toch altijd wel een hoop gepuzzel om dat goed aan de praat te krijgen met een el-cheapo wifi WiFi adapter. Vraag me alleen af hoe ze dat gaan doen met de stroomvoorziening. Ik verwacht dat je een flink zwaardere 5v adapter nodig gaat hebben voor de Rapsi III. En dat is jammer want juist het lage verbruik maakt de Raspi voor veel zaken erg bruikbaar.

Overigens denk ik dat 29-02 de datum van release zal zijn omdat de Raspi dan precies 4 jaar bestaat.

https://www.raspberrypi.org/blog/

 
D

Deleted member 192

Gast
Voor de liefhebbers, de Raspberry Pi 3 is uit. te bestellen oa bij thepihut.com voor 35 pond=€42.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik heb er één besteld, wordt morgen afgeleverd (als de post meewerkt)

Ben erg benieuwd naar de WiFi mogelijkheden. Wil de RPI inzetten als wireless accespoint (hotspot)
 

martin

Mankinds only hope
Ik heb er één besteld, wordt morgen afgeleverd (als de post meewerkt)

Ben erg benieuwd naar de WiFi mogelijkheden. Wil de RPI inzetten als wireless accespoint (hotspot)

Ik hoop dat er een update komt m.b.t. de wifi drivers, want tot nu toe heb ik zeer slechte ervaringen met de wifi.
Ik heb "het geluk" dat ik al een weekje met de rpi 3 v1.2 aan het spelen ben, maar de drivers ondersteunen geen "monitor mode" en dat verbaast me enorm.
Ik ga er in dit stadium vanuit dat er nog een update van de kernel drivers aan zit te komen, ik zit nu op 4.1.18-v7+ , maar zonder monitor mode is deze versie voor mij persoonlijk een complete mislukking.

Als je echter een raspberry zoek met een wifi kaart, en BT LE, dan is het een prima aanvulling.

Ik heb nog geen tijd gehad om hem als AP in te stellen, maar als de driver geen monitormode ondersteun dan zie ik het (tot moment van update) somber in.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik hoop dat er een update komt m.b.t. de wifi drivers, want tot nu toe heb ik zeer slechte ervaringen met de wifi.
Ik heb "het geluk" dat ik al een weekje met de rpi 3 v1.2 aan het spelen ben, maar de drivers ondersteunen geen "monitor mode" en dat verbaast me enorm.
Ik ga er in dit stadium vanuit dat er nog een update van de kernel drivers aan zit te komen, ik zit nu op 4.1.18-v7+ , maar zonder monitor mode is deze versie voor mij persoonlijk een complete mislukking.

Als je echter een raspberry zoek met een wifi kaart, en BT LE, dan is het een prima aanvulling.

Ik heb nog geen tijd gehad om hem als AP in te stellen, maar als de driver geen monitormode ondersteun dan zie ik het (tot moment van update) somber in.
Ik was er al bang voor. Maar ik ga er vanuit dat ze snel met een update zullen komen. even afwachten dus.

Ben ondertussen aan het spelen met mijn Raspi B+ en heb er een BBS op draaien. Erg leuk om weer eens mee te spelen. Ik ben begin jaren 80 begonnen met een BBS op een VIC20, later overgegaan op C64 en C128 en weer later op een Apple IIe. Het fijne herinneringen aan de BBS tijd. Veel gespeeld met Fido en HCC netwerken.
Vandaag kwam ik bij toeval een werkende versie tegen van Mystic BBS voor op de Raspi. Draait goed via telnet. Nu nog even kijken hoe alles precies werkt. Misschien laat ik hem wel online en sluit ik me weer aan bij FidoNet.
 

phtvs

Sysop
Admin
Gisterenavond de raspberry pi 3 binnen gekregen en het valt me niet tegen. Het ding is razendsnel in vergelijking met model B(+).

WiFi werkt prima al duurt het vrij lang voor hij contact heeft gemaakt met de router. Maar dat vind ik geen probleem. Wel merk ik dat hij flink warmer word dan mijn andere rpi's. Dus meteen maar een case erbij besteld met een blower erin. (nee geen joint roker maar een ventilator :p) Voor nu heb ik er alvast een paar heatsinks op gezet die ik nog had liggen.

De WiFi drivers ondersteunen idd geen AP, dus een hotspot zit er nog even niet in. Ik heb wel alvast een WiFI dongle besteld die wel AP ondersteunt. Dan komt de hotspot op mijn oude model B+ te draaien. Om even wat te testen heb ik op de nieuwe rpi 3 een web hosting servertje gezet met ISPconfig en dat draaide perfect. Nu draait er een openVPN server op.

Erg leuk speelgoed!
 
D

Deleted member 192

Gast
Nice.
Je leest idd op het Raspberry Pi forum dat deze best warm kan worden.
Ik wacht nog steeds op de mijne. Had hem op 29-2-2016 om 0700 uur bij de Thepihut.com besteld, doch die zijn overweldigd door de belangstelling.
Ik had hem daar besteld vanwege goede ervaring met de Pi zero.
Maar hij is vandaag verzonden.
Overigens schijnt de foundation te werken aan betere wifi en bluetooth drivers.
 

phtvs

Sysop
Admin
De WiFi drivers ondersteunen idd geen AP, dus een hotspot zit er nog even niet in.
Ik kom hier even op terug....

De WiFi drivers ondersteunen wel degelijk de AP (hotspot) mode. Heb het inmiddels werkend. Al moet ik erbij zeggen dat het bereik van het WiFi signaal belabberd is.
Ik heb daarom een externe WiFi adapter besteld met bijbehorende externe outdoor antenne + versterker. Dit moet ervoor zorgen dat het signaal sterk genoeg is om de toeristen in ons dorp te voorzien van WiFi.

De bedoeling is namelijk dat er een hotspot komt waarmee iedereen gratis verbinding kan maken met een lokaal gehoste website. Dit werkt met een zogenaamde 'captive portal'. Er is overigens geen toegang tot internet via de hotspot. Dit vanwege beperkingen die mijn provider heeft opgelegd. (openbaar delen van je internet verbinding is niet toegestaan)
Op deze portal draait nu een website van mijn weerstation en een info portal met toeristische info.
 

martin

Mankinds only hope
De WiFi drivers ondersteunen wel degelijk de AP (hotspot) mode

Ik heb (tot vorige week) geprobeerd om de wifi in monitor mode te krijgen, en dat is me tot dan toe niet gelukt
Welke kernel heb je actief ?

(uname -a)
heb je de standaard drivers, of heb je afwijkende drivers actief?

Ik denk dat je wel eenvoudig de antenne voorzien van een aansluiting op een SMA aansluiting, en dan aansluiten op een antenne.

Kan je eens proberen of je dit commando kan intypen ?
Code:
iw dev wlan0 interface add mon0 type monitor
ifconfig mon0 up

De BT vind ik wel ok, de wifi (nog) niet.

Dit vanwege beperkingen die mijn provider heeft opgelegd. (openbaar delen van je internet verbinding is niet toegestaan)

Dat begrijp ik niet helemaal.
Hoe zou je provider kunnen zien dat je dit doet?
Ik neem aan dat er iets anders fout ga, want als een provider dit zou kunnen blokkeren, dan zou ik wel eens willen weten hoe je dit technisch gezien zou kunnen detecteren.
(ik ben bekend met de techniek van "deep packet inspection" maar ik kan me niet voorstellen dat je provider dit zou toepassen.)
 

phtvs

Sysop
Admin
I heb de info uit deze post op het raspberry forum gebruikt om het werkend te krijgen.

Finally managed to get the bridge/hotspot up and running on the Pi3. I used the tutorial provided here https://learn.adafruit.com/setting-up-a ... t/overview and modifed the hostapd config to hash out the line including the driver to get the onboard wifi into AP mode(Info courtesy of DirkS and PiPuppy) . Im now getting my full broadband speeds through the Pi which is 30Mbps down and 4Mbps up. Hope it helps
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=36&t=138550

Ik neem aan dat er iets anders fout ga, want als een provider dit zou kunnen blokkeren, dan zou ik wel eens willen weten hoe je dit technisch gezien zou kunnen detecteren.
Het probleem is dat het gewoon niet is toegestaan en als ze erachter komen, dan mag je zonder internet verder want ze gooien je abo direct eraf. Staat ook gewoon in je contract, zo heb ik begrepen.
Daarnaast krijg je te maken met de telecom wetgeving. https://ictrecht.nl/factsheets/draadloos-internet-wifi-aanbieden-aan-anderen/

Maar voor mijn situatie is dat ook geen probleem omdat het toch al niet de bedoeling was om internet te gaan aanbieden. Het gaat om een lokaal netwerk waar toeristische info op komt te staan en waar bijvoorbeeld de horeca (tegen een kleine vergoeding) op mag adverteren. Ik ben in overleg met verschillende partijen om te kijken of ik dit lokaal van de grond kan krijgen. De raspberry setup gebruik ik als demo om te laten zien hoe het werkt.
 

phtvs

Sysop
Admin
Kan je eens proberen of je dit commando kan intypen ?
Ik krijg 'Operation not supported' op die codes

Maar het werkt als een zonnetje....

Code:
Using interface wlan0 with hwaddr b8:27:eb:3a:d4:55 and ssid "weerstation-lemmer.nl"
wlan0: interface state UNINITIALIZED->ENABLED
wlan0: AP-ENABLED
wlan0: STA 00:16:0a:21:04:db IEEE 802.11: associated
wlan0: AP-STA-CONNECTED 00:16:0a:21:04:db
wlan0: STA 00:16:0a:21:04:db RADIUS: starting accounting session 56E5A710-00000000
wifi-lemmer.png
 

phtvs

Sysop
Admin
wifi-lemmer2.jpg
En internet toegang werkt ook, al heb ik dat niet nodig :thumbsup:

De signaalsterkte is hier in dit voorbeeld uitstekend omdat de Rpi naast mijn pc ligt op het moment. Maar als ik het spul verplaats naar de zolder, dan heb ik nog maar 1 streepje signaal.
 
Bovenaan