• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

schimmel op voedsel

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Vooral bij brie ben ik dol op de schimmel. Dus ja, die eet ik op.
Harde kaas snij ik de schimmel er ruim af. Nog nooit ziek van geweest.

Schimmel in jam ligt een beetje aan de kleur van de schimmel. Wit schep ik er ruim van af. Andere kleuren gooi ik weg.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Schimmel op voedsel.
Oud droog fijn volkoren brood daar haal ik nog wel eens stukjes groene schimmel uit, maak ik ze wel klaar als een broodje gezond met rode pesto wat soms aan de binnenkant tegen het glas wat gaat schimmelen dat haal ik dan weg met droog keukenpapier, en doe wat pesto op het broodje en daarop gezonde kruiden, eet het dan met groenten er bij.
Ook rode pepers eet ik er bij, bijt soms stukjes schimmel er af, ik heb er in geen jaren last van gehad.

Apel heeft soms ook wat schimmel dat snij ik er ruim uit met een lepel, als er dan toch nog een schimmel smaakje aan zit snij ik er meer af, soms smaakt de hele appel naar schimmel dan gooi ik het weg.

De grens voor mij,
Is het moet niet naar schimmel smaken, en er moet niet te veel opzitten.
ook zal zeker geen vlees en dergelijk met schimmel eten, vegetarisch voedsel zal ik ook met beleid eten wat betreft schimmels.

In vijf en twintig jaren hebben we geen verkoudheid of griep gehad, dus wat dat betreft zijn wij aardig gezond, maar ook preventief.

Dat is even mijn schimmel verhaaltje voor jou @Mayo .
 

PBear

Mankinds only hope
Ik mag graag blauwschimmel kaas eten, maar van de goudse kaas schrap of snijd ik eventuele schimmel af voor die opeet.
Nooit gezondheidsproblemen mee gehad.
 

marzman

Diehard Prepper
Als het op brood zit eet ik het niet meer, dan geef ik het niet eens meer aan de dieren van de stadsboerderij (hoewel sommige daar volle tassen beschimmeld voedsel naartoe sjouwen). We vriezen brood ook meestal in, dus gelukkig beschimmeld dat niet snel.

Schimmelkaas kan ik wel lekker vinden, maar als het op gouda kaas zit hoef ik dat ook niet meer (van die blauwe schimmel, dat witte heeft met de gisting te maken denk ik dat haal ik er gewoon af). Een appel met een rot stukje haal ik dat wel uit.
 
F

frans81

Gast
Alles waar nu schimmel opkomt dat er niet thuishoort knikker ik weg. Waarom ?
Gewoon omdat het kan. Omdat er nog overvloed is.
Ik liever geen risico's neem omdat niet nodig.
Dus weg ermee. Komt er schaarste en ik heb nog amper wat. Lijd honger ! Tja dan is het wat anders.
 

phtvs

Sysop
Admin
Alles waar nu schimmel opkomt dat er niet thuishoort knikker ik weg.

Hier ook hoor. Ik heb een keer een hap van een volkoren bolletje genomen waarvan ik niet gezien had dat er aan de onderkant schimmel zat, ik heb voor mijn gevoel 2 dagen boven de wc gehangen. Ook een keer een slok melk genomen wat bedorven was. Als ik eraan denk, komt mijn maaginhoud alweer omhoog. Dus beschimmeld voedsel gaat hier meteen de kliko in.
Los van het feit dat het smerig smaakt, kun je er ook behoorlijk ziek van worden.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Alles waar nu schimmel opkomt dat er niet thuishoort knikker ik weg. Waarom ?
Gewoon omdat het kan. Omdat er nog overvloed is.
Ik liever geen risico's neem omdat niet nodig.
Dus weg ermee. Komt er schaarste en ik heb nog amper wat. Lijd honger ! Tja dan is het wat anders.

Nou Joeppies logica:
Schimmel groeit doordat het eten te oud word, te lang bewaard, vergeten... dat komt door de overvloed.
Bij schaarste zal de kans op schimmel afnemen omdat alles sneller word opgegeten, want minder en zonde om het te laten beschimmelen.


Mijn oud oom (broer van m'n opa) die heeft de "45 oorlog als 11? jarige meegemaakt, leeft nu niet meer, die man had een kennis over techniek, met name radio golven, magnetisme en wist eigenlijk overal wel wat van af waar een stroompje doorheen liep, natuurkundig ook vrij veel over de elementen, waar ik nu nog steeds niet aan kan tippen, ondanks de oorlog heeft hij toch een goede opleiding genoten tot engenieur met een leuk salaris en later pensioen.. Altijd veel voedsel en ook spullen in huis, elk stroom draadje, lijmrestje, verf restje, schroefje, zaagsel, stukkie plakband alles, werd bewaard want er zou maar eens oorlog kunnen komen. Je werd vol gestampt met eten eten eten en nog meer eten als je daar kwam. Want bang dat er morgen geen eten meer is en inderdaad de schimmel korsten van de kaas werden geschraapt, ondanks dat die het voor het geld niet hoefde te doen.
Mijn oud tante (zijn vrouw) was 5 toen ze de oorlog meemaakte en die was niet zo, ze wist nog wel dat ze stond te schuilen met haar moeder in de poort axhter het huis omdat de bommen werden gegooid, en dat een duitse soldaat hen hielp om dekking te zoeken.
Afijn terug naar mijn oud oom: naarmate de tijd vorderde en de zoveelste hart-infarct, door stress en wellicht teveel kaas, is ie met elke dag een aardig handje vol pillen toch nog 87 geworden in goede geestelijke gezondheid.
Alleen vaak wel met veel ontstekingen en klachten endergelijke mede doordat die beschimmeld spul at, en m'n oud tante die is er nog steeds, maar die is sinds het overleiden van, geestelijk erg snel afgetakeld en zit nu in een verpleeghuis, zij zei altijd: je heb niks aan bergen met eten als de oorlog komt, je kan het toch niet meenemen en als je wel kan blijven raakt het uiteindelijk op, zit wel wat in, maar goed preppen is een hobbie en nog geen noodzaam en wellicht heb ik de trekjes van mijn oom aangenomen omdat ik altijd naar hem opkeek en er als kind veel was, want ook ik heb bergen met eten, bewaar alles en pluk de pluisjes van m'n brood.
 
F

frans81

Gast
pluk de pluisjes van m'n brood.

Het enigste pluisje dat ik tegenkom op mijn broodt is stof in huis dat de warmte van elkaar opzocht en zich bundelde tot pluisje.
Tja ik kan niets anders doen gemeen. Ik blaas het ervanaf. Chill effe en pak ....oops de DYSON. Het stof in paniek en de dyson bewijst alweer waar ie goed in is.
Hadden we er maar een Dyson in Bus formaat ! Dan konden we de ( knusse STOF ) schimmels in de regeringen verwijderen:fluit:

:off: I know . And it's very mean ! But last and not least! I'm in a bad hair day :confused:
 

marzman

Diehard Prepper
Alles waar nu schimmel opkomt dat er niet thuishoort knikker ik weg. Waarom ?
Gewoon omdat het kan. Omdat er nog overvloed is.
Ik liever geen risico's neem omdat niet nodig.
Dus weg ermee. Komt er schaarste en ik heb nog amper wat. Lijd honger ! Tja dan is het wat anders.

Wij proberen het wel op te hebben voor die tijd (vooral mijn vrouw). Iedere keer als we boodschappen kopen dan halen we ook brood, maar als het vorig brood er dan nog is dan eet ze eerst dat op. Ik zei ook, als je dat zo blijft doen dan eet je altijd oud brood, vant volgende week kopen we weer een vers brood en dan is dit brood niet op. En zo kopen we elke week een vers brood en eet je toch je hele leven oud brood terwijl als je een keer een oud brood weg had gegooid ... :p
 

marzman

Diehard Prepper
Persoonlijk denk ik als ik kijk naar mijn opa's en oma's dat je gewoon weinig moet eten en niet te veel suiker (aan beiden houd ik me niet zo goed) en dat je dan oud kunt worden. Als je weinig eet maar genoeg blijft je lichaam relatief fit en je gewrichten hebben het niet zwaar waardoor je mobiel blijft en als je niet te veel suiker eet krijgen je hersenen niet te grote klappen van insuline pieken.

Maar ik ben geen dokter, dat is gewoon wat ik denk als ik om me heen kijk hoe mensen eten en hoe ze er aan toe zijn (of ze fysiek nog fit zijn, wel niet dementeren). Of je oud brood of vers brood eet maakt denk ik niet zo veel verschil behalve dat het een lekkerder is dan het ander, beschimmeld brood lijkt me voor niemand goed :)
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hier ook hoor. Ik heb een keer een hap van een volkoren bolletje genomen waarvan ik niet gezien had dat er aan de onderkant schimmel zat, ik heb voor mijn gevoel 2 dagen boven de wc gehangen. Ook een keer een slok melk genomen wat bedorven was. Als ik eraan denk, komt mijn maaginhoud alweer omhoog. Dus beschimmeld voedsel gaat hier meteen de kilo in.
Los van het feit dat het smerig smaakt, kun je er ook behoorlijk ziek van worden.

Ik ben er haast wel van overtuigt dat mensen die op afvalbergen wonen er van eten een behoorlijke afweer hebben en beter door een heftige SHTF komen dat wij die zo schoon zouden zijn leven.
Je lijkt dus op de goede weg te zijn @phtvs :bbq: :thumbup:

Mijn vrouw daar in tegen is altijd heel hygiënisch geweest, als klein kind al en heeft veel allergieën, wat haar leven beheerst.
 

Red

Senior Prepper
Het ligt aan de kleur van de schimmel en waar het op zit. Bij Jam of kaas haal ik het weg afhankelijk van de hoeveelheid.
Bij brood ligt het aan de hoeveelheid, maar daar kunnen de schimmeldraden door het hele (wat er dan nog over is) brood heen zitten. En dat wordt dus sneller weg gegooid.
Ik ben niet kieskeurig. Eet rustig over de datum. Maar neem geen risico's
 
Bovenaan