• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Singer 132k6 Naaimachine met 220v / 380 v Clutch Motor

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het loeizware beest in de uitdrupbak en daarna op de workmate voor de check van afstellingen .

Laatste 2 foto's zijn van de hevel die het steekinstelmechanisme bedienen mogelijk maakt . Deze hevel is dus helemaal oké zag ik . Laatste foto is de schijf van het mechanisme . Deze loopt tussen 2 metalen ringen / bussen . Zie gele aanduidingen . De kronkelige lijn is de schijf .



20200916_130204.jpg 20200916_161334.jpg 20200916_132133.jpg 20200916_174551.jpgScreenshot_20200916-174728_Gallery.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
En de deur ging open :eek::eek:
Poetsvrouw was te duur :confused:

Voor
20200917_095039.jpg

Zonder alles los te halen heb ik met Petroleum, kwasten en tandenborstel in een half uurtje het meeste verwijderd . Zelfs slierten zwart garen kwamen eruit . Daarna compressor en met max Bar het ding schoongeblazen! En daarna gesmeerd.
Nu nog staalwol halen om bepaalde onderdelen te polijsten .

Reiniging lijkt op foto minimaal ! Maar geloof me wat er uitkwam dat wil je niet hoeven te verorberen haha .

Na
20200917_102803.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Al dit mooie oude degelijke spul heeft wordt slechts gekoesterd door een kleine groep liefhebbers . Oa hier op forum @Flos .

Veel wat uiteindelijk op mijn pad beland kan ik niet behouden door plaatsgebrek . Wil dat echter zeggen dat ik niet iets moois kan bezitten !?
Jawel dat kan . De oude Adler 30-1 schoenmakers machine uit jaren 20 heb ik nog steeds .

Ook nu deze Singer wou ik eigenlijk behouden . Maar er zal tijd en energie in gestoken moeten worden .
Tijd heb ik ! Maar energie moet ik zuinig mee omspringen haha .

Voor mij gaat het erom iets functioneels te hebben . Iets dat ik meteen kan gebruiken wanneer nodig . Maar ik heb nog zoveel bezigheden die mijn dag vullen ;) . Mannen en iets bezitten :D maar in dit geval iets klaarmaken om te ( kunnen ) naaien is geen geduld voor :eek::eek: :lol:

Meer ruimte / energie en geduld is waar ik iedere dag de brievenbus voor in de gaten houd :D

Naar iets kijken is ook genieten :rolleyes: Met iets werken is dubbel genieten :rolleyes::rolleyes: . Met iets , iets moois maken / herstellen is :rolleyes::rolleyes::rolleyes: genieten . Hoe dan ook het blijft :hug::rolleyes:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie machines.
En zoals mijn vader zei: als je het gebruikt waar het vioor gemakt is gaat het eeuwig mee.
Dus zoek afstellen, op tijd smeren.


Dit houd in dat we binnenkort al wat proefstukken voorbij gaan zien komen ?


Dat gaat nog effe duren eer er iets van de band rolt haha .
Smeren van al die bewegende delen is noodzaak .En vooral bij 2800 + toeren .
Ik wacht nog effe tot er een 220v stappen/ servo motor op mijn pad komt .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 moest die singer in de weg komen te staan. Mag je mij altijd contacteren.

Wanneer ik besluit deze machine weg te doen denk ik eerst aan jou ! Dit omdat het toch wel een bewezen goede machine is ( edit : in verschillende takken van werk .) .
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

frans81

Gast
Oa ook waar ik nu iets over te weten ben gekomen is de Tension unit ( weerstand op de bovendraad ) . Namelijk dat deze bij veel machines ook door ander ontwerp ervoor zorgt dat de draad bij een bepaalde hoogte van de naald de weerstand even weghaalt.

Zie filmpje vanaf ongeveer 3.20 min .
Er zit een metalen pen die een specifieke lengte heeft en die door een hevel bedient word ( zie uitleg in filmpje ) . Vaak echter zou dit onderdeel versleten zijn en beter vervangen kunnen worden . De beste man geeft aan dat imitatie units niet zo duur zijn .

Maar wat heet niet duur pff . Ik vond de prijzen toch wel uiteenlopend en hoog .
Vooral wanneer je eens even goed kijkt naar hoe dat ding is opgebouwd. Like a tank . De discs kunnen opnieuw gepolijst worden en zo'n pennetje kan gemaakt worden uit een staalnagel met juiste dikte .
De bewegende veer die de draad op spanning houd is meestal nog in zeer goede staat . Zo ook in de unit uit mijn machine .
Daar zat wel geen stalen pennetje meer in bleek na demontage .
Foto 4 toont hevel in mijn machine en rechts een gele lijn waar pennetje moet zitten .

Ik vind revisie in improviserende zin goedkoper en zinvoller dan duur nieuw .
De veren zijn nog goed genoeg voor gebruik zonder storing . Het leertje even reinigen en licht invetten en de rest effe schoonmaak en een polijst behandeling .

20200917_110204.jpg 20200916_133310.jpg 20200917_111803.jpg Screenshot_20200919-131224_Gallery.jpg



 
F

frans81

Gast
Even voor de Vintage/ Antique Sewingmachine fanatics,

ben voorzichtig met de schroefjes / moertjes enz van jou machientjes .
Eenmaal kwijt of kapot word het vaak een heel gedoe om hetzelfde terug te vinden op www . Dit vanwege ( meestal ) een apparte schroefdraad en doorsnede .
Mij wou laatst iemand 8 euro betalen voor een schroef van een Singer ( De Rode lange arm op dit forum ) . In eerste instantie had ik de rode Singer al aan hem verkocht voor 45 :eek:
Ja 45 want onderstel zat er niet meer bij daar dat nu staat te pronken met een Singer korte arm bij een ander forumlid :hug:

I week later kreeg ik voor nog een partijtje schroeven en verdere kleine toebehoren 75 euro .
De Man stond erop dat ik het aannam .

De Rode 29K72 op een kist en de korte arm op het onderstel .

20190909_162842.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
@Flos zijn nieuwe Singer aanwinst bracht mij op een idee ! Het lampje ;)
Van de Pfaff 130 heb ik het bakelieten lampje gehaald , van nieuwe tijdelijke kabel voorzien en er is wanneer nodig licht bij de kop :rolleyes:
Uiteindelijk zal ik een tweede moeten vinden en iets grotere voor bij deze joekel .

20200923_103409.jpg
 
F

frans81

Gast
Hierbij even een inhoudelijk leerzaam youtube filmpje met als inhoud de werking van en problemen die je kunt tegenkomen met een ( Leder ) naaimachine .

48 minuten +- gratis les . Interessant ja , sowieso daar het niets kost . En met die bespaarde centjes kun je weer wat anders .

Oa Garen kopen of Naaimachine olie of een goede luie stoel om inspiratie in op te doen of om in neer te ploffen als het effe niet wil haha

 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Singer 133KSV2 uit 1930 in niet gereviseerde staat
Lijkt zo uit de schuur te komen ( nog vol roest ) .
Alleen hebben ze de naaldopname aangepast .
Onderdraad word mooi opgepakt .

Het stikt zonder al te veel problemen . Machine in beeld heeft exact dezelfde spoel en spoelhuis als mijn machine .
Ik zie nu ook dat de vergrendeling veel verder naar het midden staat bij die machine . Waarschijnlijk moet ik dat dus ook doen .

Foto 1 is van machine uit filmpje .
Foto 2 van mijn machine en nog in niet gereinigde staat .


Zie mooie youtube filmpje

20200929_100534.jpg 20200913_102614.jpg

 
F

frans81

Gast
Jullie naaimachines verdienen een eigen hoek op dit forum.

Dat roep ik al jaaaren
.
Naaimachines zijn uit de mode . Jeugd gooit kapotte kleding weg en koopt nieuw . De ouderen brengen het naar de kring en kopen nieuw bij de kring wanneer iets kapot .
Tijd kost geld , naaien kost tijd en dan is er weer de pfffff van ik heb er geen geduld voor haha .

Er moeten meer preppers komen die de naaimachine vergaren categorie vullen .

Maar ! ULTRALIGHT is in dus Heavy is uit de mode .
 

petroman

SHTF Expert
Dit is deels waar maar waar zit naaien nog in een vakkenpakket op school?
Huishoudschool van vroeger bestaat ook niet meer.
Hoeveel moeders leren hun dochters nog borduren, naaien en kleding maken ?
Hoveel schoen- kledingmakers ken je ? En dan niet de hakkenbar of sportzaak die je bergschoen "repareert" ?
Er zijn meer (sociale) zaken die een rol (mee)spelen.

En inderdaad kosten spelen ook een rol.
Ik heb mijn schoenen laten verzolen. Dat ws een flink percentage van wat ik voor de schoen aanvankelijk betaald heb.
En dan komt de neiging snel op: nieuwe kopen ?
 
F

frans81

Gast
Dit is deels waar maar waar zit naaien nog in een vakkenpakket op school?
Huishoudschool van vroeger bestaat ook niet meer.
Hoeveel moeders leren hun dochters nog borduren, naaien en kleding maken ?
Hoveel schoen- kledingmakers ken je ? En dan niet de hakkenbar of sportzaak die je bergschoen "repareert" ?
Er zijn meer (sociale) zaken die een rol (mee)spelen.

En inderdaad kosten spelen ook een rol.
Ik heb mijn schoenen laten verzolen. Dat ws een flink percentage van wat ik voor de schoen aanvankelijk betaald heb.
En dan komt de neiging snel op: nieuwe kopen ?

Ik had emoticons moeten gebruiken :) Dan zou mijn reactie er heel anders uitzien :lol:
Deels waar en deels speelse woorden humor :)

Maar desondanks heb je gelijk met wat je vermeld .

Het is in de vergeethoek beland en de vakkennis word door nog slechts weinigen voortgezet .

We gaan achteruit in plaats van vooruit :(
 

Flos

SHTF Expert
@petroman mijn moeder heeft mij leren borduren. Bij gebrek aan een dochter die er interesse voor had.
In de eind jaren zestig tot half de jaren zeventig liep ik rond met zelf geborduurde bloemen op mijn jeans.
De Flower Power tijd.

Ik weet nog dat ik 3 bloempjes op mijn jeans broek had geborduurd ter hoogte van mijn knie.
In de les Nederlanders kreeg de leerkracht het in de gaten en vroeg mij of er water in mijn knie zat.
Ik zie nee waarom. Omdat er bloemen opgroeien.
Morgen moet dat van jou linkerknie zijn of je komt niet in de les.
Thuis haalde ik het van mijn linker broekspijp en borduurde het op mijn rechter.
De dag er op gaf de leerkracht de opmerking dat hij bevolen had dat het van mijn knie moest zijn.
Waarop ik antwoordde dat hij gezegd had dat het van mijn linker knie moest zijn.
Ik had 21 man getuigen. En de bloemen hebben tot het einde van het schooljaar op mijn broek gestaan.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik leerde nog op de kleuterschool kruissteekjes borduren en mijn moeder leerde mij m'n sokken stoppen. Zulke vaardigheden leerde je niet op de lagere jongensschool (basisschool). Dat kwam in mijn militaire diensttijd nog van pas. In de 90er jaren leerde ik nog in een opleiding activiteitenbegeleider nog het bedienen van een elektrische naaimachine. Maar ik moet bekennen de naaimachine die ik van mijn moeder erfde - een elektrische Singer - nog nooit gebruikt te hebben. Ik zou dus wel een opfriscursusje kunnen gebruiken. Maar een noodreparatie met naald en draad lukt me nog wel. Toch leuk om de naaimachine-renovaties hier te volgen. Heel wat nostalgie, want mijn moeder had ook zo'n Singer machine met trap-aandrijving.
Overigens zag ik dat zulke machines eind 90er jaren in Sri Lanka nog nieuw verkocht werden. Daar werd in eenmans naaiateliers waar geen elektra was, nog volop gebruik van gemaakt. Daar kan je wellicht ook aan nog reservedelen komen.
 

Flos

SHTF Expert
In het oriëntatie jaar op de technische school. (Het eerste jaar waar je verschillende hand vaardigheden krijgt )
Heb ik naast houtbewerking metaalbewerking elektriciteit ook nog textiel gehad.
Naast borduren naaien moesten we ook nog een sjaal weven op een niet gemotoriseerd weefgetouw.
Maar ah dat is allemaal bijna 50 jaar geleden.
 
Bovenaan