• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
  • We zijn er weer!!! KLIK HIER

Singer 132k6 Naaimachine met 220v / 380 v Clutch Motor

Laatst bewerkt door een moderator:
Het was zover ! Onderdelen van spoelhuis en tension gedeeltes uit de petroleum en gepolijst met behulp fijn staalwol en de Dremel en juiste borsteltje.

Alles in elkaar gezet , gemonteerd . Zomaar een klos garen die niet matchte met groef van naald . Tension niet ingesteld en toch pakte ie na draaien aan het wiel deze keer wel de onderdraad en heb ik zowaar een stukje genaaid :thumbsup: .
Draad zat natuurlijk zeer los en liet ook los in het leder . Maar ! Ik had boven en onder een stiksel .

Binnenkort gaat de rest ontdaan worden van vliegroest en vuil .

Staalwol gedrenkt in petroleum is daarbij een handig hulpmiddel .

Heel veel onderdelen op deze machine zijn gemaakt door en gemerkt met Simanco .

20201010_152924.jpg 20201010_153054.jpg 20201010_145946.jpg 20201010_153124.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag even rust en de Singer bekeken . Oa dus het steekverstel gedeelte .
Het liet mij niet met rust dat iemand mij vertelde dat de hele as eruit moest .
Beetje goedgelovig gebleven ondanks dat ik al wist dat dat gewoon niet kon . Het moest simpeler .
Een gat van 6 mm in de bovenkant bied toegang tot de twee schroeven . Schroeven die net te ver naar rechts staan om er fatsoenlijk bij te kunnen .
Dit had men dus bewust gedaan zodat de steek die gekozen was niet meer veranderd kon worden van buitenaf . Derhalve nu weer op originele plek terug plaatsen .
Met juiste schroevendraaier zou het moeten lukken . Met veel kracht en griptang op de juiste schroevendraaier kreeg ik één schroef met wat extra kracht los . Nu no 2 nog ! En zoals altijd sputtert die tweede ( laatste ) tegen . De groef in de schroef was te ondiep en zodoende gleed de schroevendraaier weg .
Al improviserende heb met een zaklampje in de mond en met een oude kleine schroevendraaier en hamertje de schroef losgetikt . Net op het einde van de groef een verticaal sleufje erin en het kwam los . Eindelijk kon ik het hele gedeelte zover opschuiven dat de twee ( foto 1 aangegeven ) borgschroeven nu precies onder dat gat vallen ( foto 2 zichtbaar ) en ik de hevel weer kan benutten om de traploze steeklengte te kunnen benutten . De nok valt nu in het gat en vergrendeling werkt weer .
Het werkt dus weer en fransje kan weer kiezen welke steeklengte hij wil .

Gefikst :hug:

Edit

Ik kwam er zojuist achter dat de machine nu ook veel soepeler beweegt .
Zoiets als geen wrijving/ weerstand meer voelbaar .

20201109_162223.jpg 20201109_155608.jpg

Vandaag gewogen op de schaal omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet meer kon bedwingen .
+-42.6 Kg .
20210408_234853.jpg

Eindelijk deze Singer kunnen testen .
Dit door mijn recent aangeschafte Singer 132Ksv18 uit de tafel te tillen en deze erin .
13 ( tamelijk dik ) garen erin en een 216x3 naald .
Het werkt perfect . Zie oa even kleine test via Youtube link .

Ik ga denk ik wel even improviseren om met lagere snelheid te kunnen naaien .
Als je eenmaal zo'n machine kent dan kun je redelijk beheerst toch goed uitkomen op het werkstuk . Op tijd ontkoppelen .

Terug
Bovenaan