• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Size matters? Wat is het beste formaat voor survival / preppen wat betreft je go-to mes?

Carismo

Prepper goeroe
Ach, je moet maar denken, het beste mes is het mes dat je op dat moment bij je draagt.
En uiteindelijk wil je niet anders dan een scherp randje....;)

Beetje simplischtisch voorgesteld. langs de ene kant treed ik je daarin bij. aan de andere kant als je een mes in een noodsituatie in de steek laat door te breken of je kan het niet manueel aanscherpen krijg je een tool dat gevaarlijker is dan wanneer het scherp is...
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Grote voordeel is ook nog, als je m laat vallen vind je m nog terug ook in het bos

Dus je koopt een mes van 30 euro(met een bagger garantie en een ali variant waarschijnlijk minder dan de helft kost) nog juist omdat het oranje is? Is een rolletje oranje elektriciteitstape dan niet goedkoper?

voor 57 euro nieuw (ik heb mijne voor 30 gekocht) koop je dit

https://2sharp.nl/nl/condor-tool-knife-eco-parang-machete



De bear grylls tools waren ook in oranje. Volgens sommige bagger anderen waren tevreden. iig hadden deze een beter garantie dan de 2 jaar van decathlon... die dan ook bedenkelijk is want als je een mes lemmet breekt telt deze niet... (een kennis van me voorgehad met een ander zakmes van die zaak)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Een rolletje oranje elektriciteitstape is goedkoper, denk een euro. maar dan heb je er geen mes bij.
En kwa kwaliteit is het maar waar je tevreden mee bent en hoeveel je te besteden hebt.
En kapot gaan? net als met auto's, somige rijden jaren met een Darcia en zijn tevreden, andere lukt het om een Audi in de kortste tijd tot schroot te veranderen. Dus het is maar hoe je er mee omgaat.
 

Papillon

Diehard Prepper
Dus je koopt een mes van 30 euro(met een bagger garantie en een ali variant waarschijnlijk minder dan de helft kost) nog juist omdat het oranje is?

Nee ik koop dat mes niet, ik heb een scrapyard scrapper, als degene van de post tevreden is, en het is een bijkomend voordeel dat ie m ziet liggen als hij in de bladeren valt benoem ik dat.
 

Robert

Diehard Prepper
Het is een mooie middenweg, die parang van je @Carismo . Niet te lang, toch lang genoeg om onkruid te choppen. Niet te zwaar en toch zwaar genoeg om takken mee te choppen. Mooie prijs ook. Als ik nog geen mes had dan wist ik het wel.
 

Carismo

Prepper goeroe
Een rolletje oranje elektriciteitstape is goedkoper, denk een euro. maar dan heb je er geen mes bij.
En kwa kwaliteit is het maar waar je tevreden mee bent en hoeveel je te besteden hebt.
En kapot gaan? net als met auto's, somige rijden jaren met een Darcia en zijn tevreden, andere lukt het om een Audi in de kortste tijd tot schroot te veranderen. Dus het is maar hoe je er mee omgaat.

Dat is het punt, voor het budget van 30 euro heb je voor rond de 25 euro een goede victorinox van goede kwaliteit en kan je daar alsnog een stukje oranje tape op kleven. dus als je budget beperkt is het toch interessanter voor hetzelfde geld voor een merk te gaan dat voor kwaliteit tegenover (een voor mij) redelijk onbekend merk. als zo'n ding voor een paar euro op een vlooienmarkt of garagesale te vinden is zal ik het ook niet laten om het aan te kopen en af te raggen als test maar 30 euro is niet het bedrag dat ik eraan zou willen geven.

echter dacht ik dat het ging om een all rounder en vooral fixed voor overlappende kleine taken alsook om beetje hout te kunnen preppen voor een vuurtje.. er zijn folders waar je mee kan batonnen maar die zitten in meestal in de hogere prijsklasse.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Als je murphy's law of combat /war/survival opzoekt kan men zich ook afvragen waarom mensen zich eigenlijk nog voorbereiden... :fluit:

Maar in hoeverre dat relevant is met het topic?


zonder spullen op stap gaan allemaal goed en wel als je in een noodsituatie komt en je hebt de keuze tussen niets, een tool uit de grabbelbak van een doe het zelver of een deftige tool dat zich al jaar en dag bewezen heeft... ik weet wel wat ik zou kiezen.
 

Roel

Mankinds only hope
Dat is waar, als je keuze hebt. Nou ja, keuze heb je...altijd.
Afhankelijk zijn is ook een keuze. ;)
 

ronin

Survivor
Goed gereedschap is belangrijk, zeker aan een mes mag je hoge eisen stellen, maar dit hoeft niet perse duur te zijn.
Als voorbeeld genoemd, Ganzo - de Chines fabrikant - produceert oa. voor Bear Grylls / Gerber en waarschijnlijk andere 'grote merken', dus staar je niet blind op een naam. Mora en Hultafors https://www.bushcraftshop.nl/hultaf...MIzNmL0dyh4QIV1-d3Ch3eZQeFEAQYBCABEgLYkPD_BwE hebben ook uitstekende messen en zijn zeker ook niet duur. Ik heb een Hultafors Craftsman HVK standaard in de gereedschapskist liggen, blijft goed scherp, onlangs graszoden mee op maat gesneden (langs stenen) en als je kijkt wat deze kost....
EUR 4,99, dus daar kun je mooi je skills mee oefenen, inclusief het mes slijpen, zonder dat je bang bent dat het beschadigd.
Persoonlijk vind ik een Falkniven F1 schitterend, maar als ik deze zou kopen, zou ik het zonde vinden om het te gebruiken / misbruiken en zou deze op de plank belanden.

Zeker voor survival/ preppen zoals de ts aangeeft moet het mes - of messen - handzaam - draagbaar zijn, scherp en goed scherp te houden en letterlijk tegen een stootje kunnen. Inderdaad keuze genoeg.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik heb zojuist het ideale survivalmes gevonden:

"Rambo First Blood part 2 Standard Edition Knife - Dit officieel gelicenseerde mes uit de film Rambo 2 wordt geleverd met een lederen sheath. Het vaste mes is gemaakt van 440 roestvrijstaal en heeft een zaagblad op de rug van het lemmet. Het heft is omwikkeld met een krachtig zwart nylon koord en wordt afgesloten met een aluminium dop. Via deze dop kun je in het heft een inhoud vinden: een kompas en survival kit (bestaande uit een vis lijn-Lucifers-Mesje-Haakje-Naald en een geïntegreerde schroevendraaier)."

rambo knife.jpg

https://www.messen.nl/rambo-2-standard-edition.html

:p
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
oh ja ik zou niet meer kunnen zonder het kleine mesje op m'n victorinox :fluit:

Zoals ik al zei het draait beetje om wat je van een mes verwacht alsook hoeveel je eraan kan geven. een mes is in eerste instantie bedoeld om te snijden.
kleine dunne messen kan je heel fijn mee werken, een dunschiller werkt het beste waarvoor wat het bedoeld is maar de eerste video waar zo'n dunschiller gebruikt wordt om een dikke tak hout mee te splijten moet ik nog tegenkomen (zelfde voor een aardappelmesje). Echter heb ik al mensen bezig gezien met parangs en latin machetes die daar ook de fijnste taken mee kunnen doen.

Een groot mes dat toevallig toch breekt (afhankelijk waar) kan mits kennis en skills alsnog aangepast worden naar een kleiner mes. Met een klein mes is dat moeilijker. Ik heb zelf latin machete aangepast door de punt eraf te slijpen zodat de machete effectiever werkt alsook ik een kleinere tool heb om mee te werken.

Ik ben al jaren afgestapt dat een one tool option mes bestaat. 101 voorbereiden canterbury rule is 2 is 1 en 1 is geen. 2-3 messen van verschillende grootte voor overlappende taken lijkt me de meest logische wat men kan doen. (mijn persoonlijke mening) en ja er zijn er die graag een mes maken uit glas, steen,... en ik vind het ook best leuk om te doen maar zonder een deftig mes op pad gaan en in een noodsituatie komen waar je geen bronnen vind om iets mee te maken.

Als ik filmpjes zie van mensen die met een stenen mes 6 keer over iets moeten gaan wat een deftig mes in 1 keer kan doen... je kan het afhankelijk noemen maar ik noem het eerder onvoorbereid en tijdrovend, tijd die je in sommige situaties niet hebt.
 

Pr3parator

Prepper
Nee ik koop dat mes niet, ik heb een scrapyard scrapper, als degene van de post tevreden is, en het is een bijkomend voordeel dat ie m ziet liggen als hij in de bladeren valt benoem ik dat.

Ik geef inderdaad aan dat dit mes van decathlon voor mij ideaal is voor het ontweiden van wild.( in winkel voor 27,95 euro)
Afgelopen weekend heb ik er een wild zwijn mee ontweid, nadeel is wel dat je steeds in en uit moet klappen omdat je steeds een ander instrument nodig hebt.
Voordeel is dat je alles bij je hebt en dat de zaag vlijmscherp is omdat je gewoon een nieuwe koopt als ie bot is.( Ik zou niet weten hoe ik een bottenzaag moet slijpen.)
Ik kan trouwens met een machete niet ontweiden (denk ik).........
 

Carismo

Prepper goeroe
Oei! Daar had ik zo 1-2-3 niet bij stilgestaan... Dank voor de constructieve wijzende vinger!!
Wellicht toch om de Gerber LMF II te kiezen.

LMF II is geen full tang mes ;)

taktisches_messer_gerber_lmf_ii_x_ray_4_700.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een wedervraag voor je: wat is het precies het essentiele verschil tussen survival/prep en bushcraft (voor jou)? Ik bedoel dit niet filosofisch, maar gewoon concreet: welke mesklusjes horen er wel of niet bij.
Nou, je raad het nooit...
Ik ben letterlijk avonden lang bezig geweest met het zoeken naar een mes.
Grote voorkeur ging uit naar een Esee 3 (al dan nier HM), maar dit is 1095 carbon steel wat vrij snel bot is en roest en die kl*te coating heeft.
Verder zoeken en zoeken... het ideale mes zou zijn een Enzo Trapper 95 in scandi van 3V steel, maar daar zit geen kydex bij voor horizontaal dragen.
Al met al als ik daar kydex voor zou moeten bestellen of laten maken zou een dure grap worden, maar dat mes blijft absoluut op mijn verlanglijst staan.
Ook de BarkRiver huppeldepup uit 3V zie ik wel zitten.


Maar... wat is het geworden? Een Reel Steel Buscraft 3! >Likje naar Knives And Tools<.

Waarom deze?
Nou, mooi maatje, mocht een cm kleiner, D2 staal, scandi, G10 handvat, kydex sheath, rechte snede, prijs.

20190403_200313.jpg

20190403_200327.jpg

20190403_200338.jpg

20190403_200348.jpg

De riemclip is van Boker en heb ik er zelf op gemaakt.
Heb al een aantal keer er mee rond gelopen, en het draagt erg prettig.
 
Bovenaan