• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Size matters? Wat is het beste formaat voor survival / preppen wat betreft je go-to mes?

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Real steel is best goed qua prijs-kwaliteit.

Mijn persoonlijk ervaring is dat D2 wel redelijk moeizaam handmatig te slijpen is maar als je er een micro convex op kan (laten) zetten is het enkel beetje stroppen als onderhoud.
D2 waggelt ook tussen het rvs door het hoge chroomgehalte heeft evengoed een hoge carbongehalte, dus het is beetje afwachten in welke verhouding deze is samengesteld en welke hardingsbehandeling deze heeft gehad of het al dan niet roestgevoelig is.


Echter moet ik wel opmerken over 1095, indien het een goede harding heeft gekregen niet zo snel bot zal worden.
Tegen roesten kan je het beschermen door het juist versneld te laten roesten (patina) en regelmatig met olie insmeren.
 
G

Gast 2000

Gast
Go-to mes.... twijfel al een tijdje een reactie te geven in dit topic. Antwoord ik dan als Bushcrafter of als Survivalist?
Als Bushcrafter ben ik volledig blij met mijn Ruike Jager. Een klein en hanteerbaar mes, ideaal als Bushcraft mes en niet opvallend als ik de bossen in wandel.
Als Survivalist (prepper) zijnde kijk je alweer naar hele andere zaken anders dan je mes alleen voor gereedschap in het bos te gebruiken. Dit mes moet namelijk ook eventueel als verdedigingsmiddel werken en zodoende ook enigzins een afschrikwekkend effect hebben.
Dan kom je al snel op een groter formaat uit waar je veelal dezelfde dingen mee kan doen als het Bushcraft mes, maar ook stevig genoeg voor hakwerk en hefboom gebruik.
Ik denk deze nu gevonden te hebben in de Ka-Bar Warthog die ik lieflijk KleinZwijn heb genoemd :lol:
Het voornemen is deze in combinatie te gebruiken met de Ruike en/of de Mora Eldris die nu standaard zit in mijn vuurkit en als klein mes alle Bushcraft taken met groot gemak uitvoerd.

Zoveel mensen, zoveel wensen en het mes roept altijd de eigenaar en niet andersom is mijn mening.

Vind dat je een mooi mes hebt uitgezocht @Niels . Klein, compact en ideaal voor outdoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
Antwoord ik dan als Bushcrafter of als Survivalist?

Ik begrijp dat wel :p.
Ik zie mijzelf niet als bushcrafter maar als meer een prepper die van outdoor dingen houd.
Ik kook graag op houtvuur, maar pak ook wel de gasbrander, maar net hoe het uit komt.
Nu als zogenaamde "survivalist / prepper" ben ik ook meer met bushcraaft achtige dingen bezig als houtbewerken dan als zogenaamde "survival achtige" taken voor een mes als een staaldraad door hameren of iets.
Sterker nog, dat zou ik mijn mes nooit aan doen.
Onderaan de steep kwam ik ook op een bushcraftmes uit voor mijn taken, en niet op 1 of ander overkill groot lomp mes wat ik continue mee moet slepen.
Nou ja, daar komt voor mij ook bij dat ik graag wandel, dus mobiel wil zijn, en dan is een groot zwaar mes niet handig.

Dus ach...
 
Bovenaan