• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sleutelen is straks passé bij auto's

Ray

SHTF Expert
Wist je dat er een hele techniek achter die snellaadpalen van tesla zit ? En dat je alleen met een tesla daar kan en mag gratis laden ?

Ook dat gaat veranderen. Kijk de reden waarom Tesla zo'n succes is, zakelijk gezien, is niet de winst die ze maken op de auto's. Wel op de technieken die ze ontwikkelen, dat is gepatenteerd en prima verkoopbaar. Tesla heeft een enorme voorsprong en elke autofabrikant wil de boot niet missen.
 

Niels

Mankinds only hope
Nee, de meeste laadpalen die geplaatst worden zijn "universeel" op dit moment.
Het bedrijf waar ik werk plaatst ook laadpalen als de klant dat wil bij bedrijven en instellingen.

Ik heb ook nog nooit een Tesla laadpaal gezien, ik weet dat ze er zijn hoor, maar hier in de regio is alles "universeel".
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Jullie vergeten dat er nog een mogelijkheid kan aankomen. De hybride wagen, combi van stroom en waterstof of iets anders..
zonnepanelen op het dak en meteen een probleem minder,

Of we pakken de 1 PK genaamd black beauty. Kosten voor een redelijke pony is laag.
Huifkar of woonwagen erbij en meteen een uitbreiding voor als SHTF.
 
F

frans81

Gast
Hoe dan ook en vanwaar de wind ook gaat waaien , je zult mee moeten met de tijd .
Nu nog meer dan vroeger .
Dit omdat men tevens op een andere wijze gedwongen word .
Yep "Gedwongen " .
Zo gauw als oa het er door is dat wetten veranderd worden in no time voor de , benzine / diesel / gas voertuigen .
Dit betrekking hebbende op het niet meer mogen gebruiken daarvan . Dan hang je als consument .
En helaas zal de economie geld moeten verdienen dus ook dit Electrisch rijden zal niet storingsvrij verlopen .
Anders word het onbetaalbaar zo'n electrische auto .
Massa product mag niet te lang mee gaan . Lang leve de Hackertjes die nog in de schoolbankjes zitten haha .
Computergestuurde Elektrische auto's met WIFI .
waarschijnlijk spelen de verzekeringsmaatschappijen er dan ook op in haha . Rete dure beschermingssoftware / Anti dit , Anti dat .
Het zal nooit voorbij gaan .
Wij hanteren een systeem en dat draait om $$$€€€€££££¥¥¥¥ enz . Het heeft ook niets te doen met bezuinigen .

Dus Sleutelen zal altijd blijven haha misschien middels een andere inhoud van de Gereedschapskist .
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik moet het allemaal nog zien dat electrisch rijden.
Auto's met verbrandingsmotor zullen gerust blijven bestaan voorlopig, al is het in de rijke landen dan als hobbyauto voor in het weekend of als verzamelobject etc.
Verwacht dat de armere landen op aarde hoogstwaarschijnlijk onze oude benzine en diesel auto's kunnen overnemen en daar voorlopig gerust nog mee mogen/ kunnen rondtuffen.
Dus koop een oude diesel van voor de jaren 1990 ongeveer, ( schorsen) pas het wat aan en tank elke olie die je maar wilt en lekker rijden dan wanneer het shtf is. Brandstof genoeg dan in heel Europa en weinig die waarde inziet in oud frituurvet etc.
Zouden ze zonne, frituur, slaolie etc gaan verbieden, lijkt me niet hé.
Mercedes van die jaren is nog uiterst comfortabel en betrouwbaar.

Is waterstof al helemaal uit de gratie/ ontwikkeling of zit hier toch ook nog toekomst in?

En als dat allemaal toch niet meer kan of mag, dan kun je toch te paard of pony of een genetisch gemanipuleerde pakezel die niet koppig meer is en braaf meeloopt als een labrador:)
 

Ray

SHTF Expert
Ik moet het allemaal nog zien dat electrisch rijden.
Auto's met verbrandingsmotor zullen gerust blijven bestaan voorlopig, al is het in de rijke landen dan als hobbyauto voor in het weekend of als verzamelobject etc.
Verwacht dat de armere landen op aarde hoogstwaarschijnlijk onze oude benzine en diesel auto's kunnen overnemen en daar voorlopig gerust nog mee mogen/ kunnen rondtuffen.
Dus koop een oude diesel van voor de jaren 1990 ongeveer, ( schorsen) pas het wat aan en tank elke olie die je maar wilt en lekker rijden dan wanneer het shtf is. Brandstof genoeg dan in heel Europa en weinig die waarde inziet in oud frituurvet etc.
Zouden ze zonne, frituur, slaolie etc gaan verbieden, lijkt me niet hé.
Mercedes van die jaren is nog uiterst comfortabel en betrouwbaar.

Is waterstof al helemaal uit de gratie/ ontwikkeling of zit hier toch ook nog toekomst in?

En als dat allemaal toch niet meer kan of mag, dan kun je toch te paard of pony of een genetisch gemanipuleerde pakezel die niet koppig meer is en braaf meeloopt als een labrador:)

Meeste mensen zullen bij de aanschaf van een auto niet aan een SHTF denken en zelf vele preppers denken dat het vrij kansloos wordt om nog gebruik te kunnen maken van de weg als het zo ver is.

Noorwegen verbiedt de verkoop van brandstofmotoren voor personen wagens vanaf 2025, meeste andere landen vanaf 2040. Het komt er dus echt wel van en de ontwikkelingen gaan nu best snel. Eerste "gewone" Tesla die meer dan 1000 km op één lading rijdt, nu net de introductie van de Model 3 en de rest van de fabrikanten komen binnenkort.

Kijk die E-auto's die slechts 150km afleggen op één lading, die zijn alleen geschikt voor de stad. De nieuwe Model 3 is met 5,6 seconden naar de honderd veel sneller en zelfs ruimer dan een BMW 3 serie EN de prijs zal niet veel verschillen. De kilometer kosten zijn echter maar een fractie. Ik denk dat veel mensen gewoon naar hun portemonnee zullen kijken wanneer ze overstappen.

Het is onvermijdelijk, net als toen de auto werd geïntroduceerd en paard en wagen verving. Mijn opa maakte altijd opmerkingen over de auto, zelfs nog in de jaren tachtig als er eentje weer naar de garage moest en verlangde nog steeds terug naar paard en wagen. :lol:
 

Ray

SHTF Expert
En waterstof dan? is dat afgeschreven als mogelijkheid?
Shell, BP en dat soort bedrijven zouden dolgraag waterstof willen, hebben ze nog wat aan al die tankstations en productie locaties. Waterstof zal wellicht gebruikt gaan woorden voor vrachtwagens, hoewel daar ook andere veel belovende alternatieven voor zijn. Grootste probleem bij waterstof is de dure productie ervan.
 

petroman

SHTF Expert
hhmm, laten we/ze nu eerst die projecten : stadsbussen op stroom/gas eens afmaken.
En daarna de volgende pot geld opentrekken.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Shell, BP en dat soort bedrijven zouden dolgraag waterstof willen, hebben ze nog wat aan al die tankstations en productie locaties. Waterstof zal wellicht gebruikt gaan woorden voor vrachtwagens, hoewel daar ook andere veel belovende alternatieven voor zijn. Grootste probleem bij waterstof is de dure productie ervan.

Als ik ff snel wat lees erover, dan zet Shell er toch goed op in met de geplande bouw van honderden waterstof stations in duitsland.
Met subsidie uit Brussel staan er voor in nederland ook 20 waterstof/elektra laadstations gepland, zodat er dan dadelijk net als in duitsland een landelijke dekking komt.
Shell heeft plannen om op zee icm windmolenparken waterstof te maken en dan per schip het te transporteren naar wie maar betaald.

In een paar minuten je tank vol met waterstof, klinkt beter dan een hele tijd aan de stekker, al zal dat met accuwissel ook goed te doen zijn natuurlijk.

Ik hoop dadelijk toch nog een tijd te kunnen genieten van het v8 geluid en de prijs van LPG:thumbsup:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Mazda heeft een aantal jaren geleden al belovende tests gedaan met waterstof, met name de rotatie of wankelmotor is hier erg geschikt voor. :)
 
F

forumlid 1447

Gast
Ruimte is nog een probleem, en explosiegevaar wegens de druk die nodig is
En dan vooral bij ongevallen. Dus Musk en andere moeten opschieten met zelfrijdende voertuigen en het kan snel gaan
 

Sabrina

Senior Prepper
Olie verversen, bougies vervangen en motoren afstellen is er niet meer bij in de garage van de toekomst. Die is een stuk schoner en de sleutelaar is vervangen door een specialist die met zijn laptop storingen opspoort en software vervangt.
http://www.destentor.nl/apeldoorn/sleutelen-is-straks-passe-bij-auto-s~a238b80a/

Aldus het krantartikel en dat komt door de opkomst van de elektrische auto. In de nabije toekomst alleen nog maar elektrisch rijden.

Haren rijzen me te berge, hoe moet dat dan tijdens een SHTF waarin je moet vluchten met je Bug Out Verhicle.
Immers een stekker auto moet steeds opgeladen worden aan een laadpaal en dan is de vraag is er nog stroomlevering (werkt het elektriciteitsnetwerk net nog) en je komt dan nooit aan de beurt bij de laadpalen.
Een alternatief bedenken, een motorfiets (als dit nog wel leverbaar blijft met verbrandingsmotor) of een oldtimer bewaren.
Of gewoon afwachten en dan eventueel de fiets pakken en hopen dat de SHTF het toelaat om te fietsen en er tijd voor is om te vluchten per fiets.

Wat me wel aanspreekt is dat een elektrische auto nauwelijks onderhoud nodig heeft.
Elektrische auto's hebben vrijwel geen onderhoud nodig. Volgens de ANWB is een elektrische rijder zo'n 60 procent minder kwijt aan onderhoudskosten.



Laatst een discussie met de plaatselijke autoboer. Hij verkondigde dat binnenkort alleen nog maar automaat auto's zullen bestaan, en dat electrisch/autonoom rijden
over tien/vijftien jaar zo normaal zal zijn dat men het onverantwoord vindt als iemand nog zelf achter het stuur kruipt. Ik heb de beste man gevraagd of hij er ooit bij
stil had gestaan dat zulke auto's mogelijk onbruikbaar zijn in een noodgeval, maar vanaf dat moment keek hij me alleen nog maar aan alsof ik van een andere planeet
kom. Nou ben ik zelf niet zo'n held in het sleutelen aan auto's, maar ik krijg de kriebels bij de gedachte dat ik straks in een electronisch monster moet rijden dat zelf
bepaalt hoe het van A naar B moet gaan, dat wellicht allerlei gegevens lekt over mijn reisgedrag/locatie, en waar waarschijnlijk niets aan de 'finetunen' valt. Doe mij
maar gewoon zo'n oerdegelijke oude LaRo Defender :) op benzine, maar die zijn helaas nog relatief duur.
 
F

forumlid 1447

Gast
Voor mij geen zelfrijder, maar energie technisch zal er iets moeten veranderen.
In een stress situatie, is er ook snel geen olie meer.
Wordt het de elektrische techniek die het beter gaat maken, de tijd zal het leren.
 

wildemossel

Diehard Prepper
maar ik krijg de kriebels bij de gedachte dat ik straks in een electronisch monster moet rijden dat zelf
bepaalt hoe het van A naar B moet gaan, dat wellicht allerlei gegevens lekt over mijn reisgedrag

En je dacht dat dat nu niet gebeurde? Op de snelweg wordt je om de haverklap gefotografeerd, o.m. bij alle trajectcontroles, en bij alle grensovergangen. Men kan je volgen via je gsm en eventueel navigatiesysteem.
Met het openbaar vervoer dan maar? Ook daar wordt je constant gefilmd. De meeste kaartjes staan op naam, en men weet zo precies wanneer je waar bent. Koop dan voor de zekerheid maar een naamloos ticket bij de automaat (niet met je bankkaart afrekenen hé maar cash) en draag een masker. Welkom in de "democratie" en "open samenleving" Nederland. ;):(
 
D

Deleted member 1696

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoop het mijn tijd nog uit te zingen. :fluit:
Heb net een 60 jarige diesel opnieuw opgebouwd met een beetje modernisering.
Hoop dus deze nog een paar decennia in mijn vrije tijd te kunnen blijven rijden.

Buiten alle privacy die in mijn ogen geschonden wordt :mad: zou ik zelfrijdende (noem je het dan nog auto) auto voor woonwerkverkeer niet erg vinden. Als ik instap en rustig de krant zou kunnen gaan lezen of alvast wat werk te kunnen doen totdat ik er ben, zou me een hoop tijd en frustratie schelen.
Liefst ook nog voor de deur uitstappen, laat dat ding dan ook maar lekker zelf een plekje zoeken. :lol:

En al rijd dat ding op lucht! :hug: zolang we er allemaal beter van worden.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Zelfs een lampje vervangen is bij sommige auto's al niet meer zelf te doen, laat staan zelf onderhoud doen.

Ik vind dit geen fijne ontwikkeling.
 

Lai

Prepper goeroe
Mijn camper veranderen naar een waterstof wagen lijkt mij wel wat, op 1 liter water 5000 km rijden. :D

Maar helemaal elektrisch??? :confused: Geef mijn portie maar aan fikkie.
Ik vind het een vreemd en verontrustende ontwikkeling. Die auto's zijn op afstand te beïnvloeden. Telsa heeft dat laten zien met orkaan katrina. Telsa heeft op afstand de auto's gezocht die in dat gebied waren en ze aangepast zodat er langer mee gereden kon worden. https://www.computable.nl/artikel/a...002/tesla-brengt-mainframepraktijk-terug.html
Kan natuurlijk ook de andere kant op. Misschien een grapjas die auto's heel ergens anders naar laten rijden zodanig dat er ook niet uit kan onderweg.

Techniek is mooi, tot een bepaalde hoogte. Mijn leven geef ik niet in handen van techniek.
 

petroman

SHTF Expert
Zelfs een lampje vervangen is bij sommige auto's al niet meer zelf te doen, laat staan zelf onderhoud doen.

Ligt aan je kennis en investeringen. Mijn wagen is in onderhoud bij mensen van een club.
Die hebben zoveel kennis en geld geinvesterd dat ze een pc aansluiten en een ander model van je wagen maken.
Alles kan je leren en als je dezelfde spullen als een stealer dealer koopt, dan kan je het ook.
 
Bovenaan