• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sleutelen is straks passé bij auto's

Ray

SHTF Expert
Mijn camper veranderen naar een waterstof wagen lijkt mij wel wat, op 1 liter water 5000 km rijden. :D

Maar helemaal elektrisch??? :confused: Geef mijn portie maar aan fikkie.
Ik vind het een vreemd en verontrustende ontwikkeling. Die auto's zijn op afstand te beïnvloeden. Telsa heeft dat laten zien met orkaan katrina. Telsa heeft op afstand de auto's gezocht die in dat gebied waren en ze aangepast zodat er langer mee gereden kon worden. https://www.computable.nl/artikel/a...002/tesla-brengt-mainframepraktijk-terug.html
Kan natuurlijk ook de andere kant op. Misschien een grapjas die auto's heel ergens anders naar laten rijden zodanig dat er ook niet uit kan onderweg.

Techniek is mooi, tot een bepaalde hoogte. Mijn leven geef ik niet in handen van techniek.
Elektrische aandrijving en al dan niet verbonden zijn van de autotechniek met het internet heeft niets met elkaar te maken, dat is ook al gebruikelijk bij de voornamelijk duurdere modellen met benzine motoren. Dat zijn twee aparte ontwikkelingen naast elkaar.

Elke keer als je in een voertuig stapt, geef je je leven over aan techniek. Of het nu een auto of vliegtuig is, modern of honderd jaar oud. ;)
 

Ray

SHTF Expert
De verkopen stijgen toch gestaag, 60% meer op kenteken gezet in 2017 dan het jaar ervoor en eerste kwartaal dit jaar staat de teller al weer op 4000 stuks. Dat maakt ruim 26.000 volledig elektrische voertuigen op kenteken in NL momenteel. Veel bedrijfswagentjes (bezorgautootjes) en lease auto's vanwege de lage bijtelling. In totaal nog slechts een krappe 3% van het gehele wagenpark.

Tweedehands is er nauwelijks wat te krijgen, maar dat komt vanzelf als die leasebakken er weer uit gaan. Komende tijd verschijnen er van zo'n beetje ieder merk wel volledige elektrische auto's in de meer betaalbare prijsklasse (< 45.000). BMW, Volkswagen, Mercedes, Opel, Renault, Hyundai, Nissan, Peugeot, etc.

Grootste hindernis voor particulieren blijft het beperkt aantal laadpalen, vooral in de ons omliggende landen en een mens moet tenslotte toch ook met z'n auto op vakantie kunnen. Techniek tegenwoordig laadt je auto in minder dan een half uur 80% op en eens per 300 a 400 kilometer rijden een half uurtje pauze is toch al geen overbodige luxe, maar moeten er daar in het buitenland dan wel zijn! Wil je vooralsnog ook in het Oost-blok (een achterhaalde term) rondtuffen, vergeet het dan nog maar even.

De oude actieradius meetmethode NEDC (uitgevoerd in het lab) begint het veld te ruimen voor de meer realistische internationale nieuwe norm WLTP, die wel rekening houdt met passagiers, belading, airco gebruik en dus een realistischer beeld geeft hoe ver je komt op één lading.

Het gaat langzaam, maar dat is logisch, eerst de lokale ondernemer die z'n patat/spare ribs/shoarma lokaal bezorgt en de leaserijder die zowel op kantoor als eigen oprit kan laden. Er wordt flink werk gemaakt om het aantal oplaadpunten te vergroten en laten we eerlijk zijn, daar wacht iedereen op. Voor de rest is het gewoon een rekenplaatje wat het meest voordelig is, die optie gaat sowieso winnen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ligt aan je kennis en investeringen. Mijn wagen is in onderhoud bij mensen van een club.
Die hebben zoveel kennis en geld geinvesterd dat ze een pc aansluiten en een ander model van je wagen maken.
Alles kan je leren en als je dezelfde spullen als een stealer dealer koopt, dan kan je het ook.
Klopt, maar dat is uiteindelijk met alles zo, de techniek gaat gewoon erg snel, dat maakt het voor de "gewone" burger lastig om het zelf te doen.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt, maar dat is uiteindelijk met alles zo, de techniek gaat gewoon erg snel, dat maakt het voor de "gewone" burger lastig om het zelf te doen.
De gewone burger sleutelt nooit aan zijn/haar auto.
Oud / nieuw/ diesel/elektrisch.
Die gaat naar de garage toe.

De gewone burger is ook geen prepper. Dus ik die zin gaat het verhaal nooit op m.i.
Als ik aan een oude diesel wil sleutelen of voor mijn part een stoomauto dan zal ik ook moeten leren hoe die werkt.
Speciaal gereedschap kopen/maken etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
De gewone burger sleutelt nooit aan zijn/haar auto.
Oud / nieuw/ diesel/elektrisch.
Die gaat naar de garage toe.

De gewone burger is ook geen prepper. Dus ik die zin gaat het verhaal nooit op m.i.
Als ik aan een oude diesel wil sleutelen of voor mijn part een stoomauto dan zal ik ook moeten leren hoe die werkt.
Speciaal gereedschap kopen/maken etc.

De "gewone" burger staat tussen aanhalingstekens, dus ik bedoel eigenlijk de niet gewone burgers:D:oops:
 
Bovenaan