• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Spiritus alcohol mini brander

L

lichtje

Gast
Vandaag mijn mini spiritus brander geprobeerd, dit met schoonmaak spiritus. Tja had niets anders. Werkt goed.

Echter is mijn vraag wat is het beste brandstof?

En zit er verschil tussen schoonmaak spiritus en brand spiritus? Of is het merr de benaming?
 

petroman

SHTF Expert
Wat staat er verder nog op de fles ?
Zonder de brander gezien te hebben denk ik dat de bio ethanol van de action een goede brandstof zal zijn.
 
I

Invictus

Gast
De "standaard" spiritus uit de supermarkt wordt voor beide doeleinden in gezet, op de fles van de jumbo wordt aangegeven dat er 85% (alcohol) in zit.
Volgens wikipedia : "De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof."

En van die 10% water heb je last. Het kost energie om dat water te laten verdampen en er blijft een plakkerige prut achter in/op je brander.
Beter is om te zoeken naar een variant met bijv. 95% alcohol.
En als alternatief is (bio) ethanol voor de hand liggend.

edit: zie ook mijn post in https://www.preppers-shelter.nl/for...preppen-gedaan-vandaag.343/page-14#post-11843
 
L

lichtje

Gast
Veel informatie staat niet op de fles. Alleen over dat het onvet en dingen schoonmaakt. Niet echt relevante informatie.

Wel staat er 85% spiritus in zit.

Ik heb een Mini Spirit Burner Alcohol Stove van eBay gekocht.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
fonduebrander.jpg

Vroeger (en nu nog) werd die spiritus ook gebruikt voor fonduen.
Het kan dus prima, hoewel sommigen bij outdoor spiritusbranders zeggen last te hebben van die 10% water.
Lijkt mij vooral een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt.
 

Wafels

Diehard Prepper
En het voordeel van deze brandertjes is dat de alcohol wordt geabsorbeerd door wat in de brander zit zodat wanneer
je hem per ongeluk om zou gooien de alcohol er niet uit stroomt .
Ik heb in het verleden een keer een ongelukje gehad met zo'n zelfgemaakt brandertje welke ik
per ongeluk omver tikte met mijn schoen en dat was een vervelende en verrassende ervaring :rolleyes:
Sindsdien als ik experimenteer met deze dingen dan zit er altijd glaswol in .
gr will
 
L

lichtje

Gast
Ik heb samen met @easy even getest. Brander met die schoonmaak spiritus van de Jumbo (had ik nog thuis). En we mogen niet klagen.

brander1.jpg
brander2.jpg
brander3.jpg
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik zie deze scrollend door "alie" vaak voorbij komen en twijfel iedere keer. Ben wel nieuwsgierig of hij enigszins sluit, of moet hij echt helemaal leeg voor vervoer?
Tijdens paalkamperen zag ik dat er wel bio ethanol gebruikt werd in branders.
 
L

lichtje

Gast
Ik zal straks ook even kijken hoe hij sluit, volgens schrijven hoeft hij niet leeg. En dat heb ik ook van sommige mensen gehoord.

Maar ik ben er tevreden over @easy vond het ook zeker lekker.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De meeste brandertjes van ali, en de Tatonka, lekken, dus leeg vervoeren is dan wel zo handig.
Die van Trangia lekt niet, en er zijn reserveonderdelen van te koop.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik zie deze scrollend door "alie" vaak voorbij komen en twijfel iedere keer. Ben wel nieuwsgierig of hij enigszins sluit, of moet hij echt helemaal leeg voor vervoer?
Tijdens paalkamperen zag ik dat er wel bio ethanol gebruikt werd in branders.

en @lichtje Lees ook even deze review, en dan vooral de latere toevoegingen / inzichten en ervaringen van anderen in de reacties: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/review-highlander-spiritus-brander.1433/
 
L

lichtje

Gast
@AWOL leuke review, en bedankt voor de tip, om brandstof om dat niet in de brander te gasn vervoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL
L

lichtje

Gast
Nu zag ik dat na gebruik ern randje in de brander komt, gewoon laten zitten, of weg poetsen? Ik ben zelf geneigd om het weg te poetsen.

brander4.jpg
 

petroman

SHTF Expert
hhm, op je eerste foto zie ik die rand ook al. Is dat niet een "soldeerring", dus van de fabrikage.
Is die binnenrand van messing ?
 

Carismo

Prepper goeroe
Hmm brandertje binnen testen met tapijt/stof in de buurt is niet zo'n bijster plan, hopelijk voorzorgen genomen...
 
L

lichtje

Gast
Nou zo benauwd ben ik niet, heb ik vaker gedaan. En geb zo mijn veiligheid.
 

JamHard

Prepper goeroe
De meeste brandertjes van ali, en de Tatonka, lekken, dus leeg vervoeren is dan wel zo handig.
Die van Trangia lekt niet, en er zijn reserveonderdelen van te koop.
Wij hebben zowel de Tatonka en de Trangia staan en beiden lekken af en toe,... Trangia geeft ook aan dat de brander niet bedoeld is om brandstof in mee te vervoeren.
Het afsluitrubber van de Tatonka heeft dezelfde maat als de Trangia en als je bij de DHZ zaak gaat kijken voor O-ringen, dan zit er een tussen die nagenoeg dezelfde diameter heeft, maar enkel dikker is dan de standaard meegeleverd. Dit komt weer ten goede tegen het lekken, want sinds we de dikkere O-ringen gebruiken hebben we geen last meer van lekken.
 
L

lichtje

Gast
In de instructie staat ook dat na gebruik vloeistof terug in de fles te doen.

Zie het zesde plaatje.

brander5.jpg
 
Bovenaan