• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Spiritus alcohol mini brander

Niels

Mankinds only hope
Vandaag kwam de Chinese variant binnen van de Trangia, of eigenlijk "GOHIKE", maar lijkt op de Trangia.
Het viel meteen op dat de Chinese variant lichter is, de "wand" binnenin is slecht afgewerkt, en zit los.
Qua branden doet hij het ook een stuk minder.
De helft van de tijd komen de vlammetjes niet uit de gaatjes, en en opwarmen duurt veel langer (van water, niet de brander).
Het lijkt er op alsof het vermogen drastisch minder is.
Ik zou zeggen, voor die € 13,50 koop een echte.

Ik ga ook nog spiritus proberen i.p.v. bio-ethanol, kijken of dat minder geel brand.

Maar mensen nog in de running om a.s. weekend branders te testen @ "een" paalkampeerplaats in Nederland oid?
 
L

lichtje

Gast
GOHIKE, heb er zelf nog geen problemen mee. Okay ik hen dan die van Trangia ook niet. En tja het werkt.

Maar ongetwijfeld dat ik ook nog wel die van Trangia.

Lijkt me wel leuk, om even weer wat te doen, alleen hoe en waar.... Voor mij even op en neer naar Brabant is net iets te veel van het goede.
 

Niels

Mankinds only hope
@lichtje , ik zag op youtube dat het na 2 of 3 keer kan zijn dat die het wel goed doet.
Het schijnt dat sommige opstartproblemen hebben.
Ik woon ook niet in Noord-Braband, ergens anders kan ook gewoon.

>Hier< de kaart van de >paalkampeerlokatie's<.

We zouden naar "Het Schot" (nummer 15) kunnen gaan, maar die heeft geen beschrijving.
Ik vind het wel zo fijn dat het niet zo vanuit de weg te zien is, en je er eventueel nog een vuurtje kunt maken.
Maar die lokatie is redelijk te doen voor ons beide.

Ik vind >"Canadabos"< (nummer 1 bij Overige) ook wel leuk klinken, en dicht bij Ommen = Douwe's Dump :p waar ik maandag niet aan toe kwam :p.
 
L

lichtje

Gast
Okay, ik zo het eens in de gaten houden. En laat ik mijn bevindingen ook achter. Misschien wel zo leuk om dat te weten.

Ik zal eens thuis kijken welke locatie het zijn.. Kan niets beloven. Maar zou er zeker wel zin in hebben.
 

Carismo

Prepper goeroe
Je eens moeten experimenteren met de afstand tussen pan en brander. Misschien staat hij er nu wel te dicht op en wordt hij daarom zwart.
Alcohol zou toch prima zonder kwalmen moeten kunnen branden.

Ik heb eerder de indruk als deze te hoog staat en de vlam zelf niet genoeg zuurstof krijgt dat deze roetvorming aan te bot geeft..

die kruisjes die nickx heeft gemaakt is het ideaal ontwerp echter zouden ze een 12 mm hoger mogen zijn...
 

Niels

Mankinds only hope
Ik denk ook dat het brander afhankelijk is.
Ik heb vandaag van een brander die ik al eerder gemaakt had een opgevoerde versie gemaakt voor de lol :p.
360.jpg

Grote foto.


Grote foto.


Grote foto.


Grote foto.


Grote foto.


Grote foto.


Grote foto.

Erg grappig!
Wat ik wel merk is dat je niet moet richten op het tussenwandje met de lucht. Bij een andere brander probeerde ik dat, en smolt het tussenwandje weg :p.

In het koperen pijpje zijn de gaatjes naar binnen gericht. Het resultaat is binnen een paar min. 0,5 L water aan de kook.

Voor in de rugzak nog niet echt praktisch, maar leuk leermoment :p.
 

Carismo

Prepper goeroe
Vandaag ontdekt dat m'n highlander spiritus brandertje dat in m'n auto-kit grote verticale lekkende barsten heeft gekregen (zat nog beetje brandstof in)
Dus niet echt een aanrader om dit ding (al dan niet gevuld met brandstof) in wisselende temperaturen te laten liggen. :(

Eens uitkijken naar een rvs modelletje van Tatonka.
 

petroman

SHTF Expert
@Carismo: Klinkt als spannings corrosie > dus slechte materiaalkeuze/fabricage van de fabrikant.
Sommige oude lampen hebben daar ook last van.

Voor recervoirs die niet onder druk staan kan je er voor kiezen om te solderen.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik moet na elke winter mijn verfblik vervangen waar ik schoonmaak spiritus in stook. Het roest door het water wat er in zit weg, met name de bodem gaat er aan door dat het laatste beetje niet op brand.
Het zou mij niet verbazen als dat met andere brandertjes niet ook zou gebeuren.
Ik heb met brandbare vloeistoffen altijd geleerd er na gebruik niks meer in de brander te laten zitten. Dat wat over is weer terug te gieten in waar het uitkomt.
 

Highway

Last (wo)man standing
Het zou mij niet verbazen als dat met andere brandertjes niet ook zou gebeuren.
Vandaar dat die vaak van messing, aluminimum of rvs zijn gemaakt.
Als je nou op die bodem een laag metaalwol doet? dat kan goed warm worden zodat het water makkelijker verdampt, lijkt me... of is die knutsel constructie daar niet geschikt voor? :p
 

Lai

Prepper goeroe
Aluminium corrodeert ook als daar vocht in blijft staan, schoonmaak spiritus bevat water wat niet altijd verdampt.

Da's nog eens een idee :thumbsup: Knutsel constructie leent zich daar goed voor ;) Volgens mij heb ik nog ergens metaalwol. Ga het morgen testen :D Verfblik staat nu aan, is een beetje heet aan de vingertjes.
 

petroman

SHTF Expert
Staalwol is geen goed idee, dat trekt zelfs nog water aan en roest als een roestbak op vier wielen.

Spiritus (die blauwe) bevat +/-15% water en als je dat laat staan tast het water maar ook e alcohol je metaal aan.
Alcohol 100% doet dat ook maar langzamer.
Heb je een metaal waar veel inwendige spanning in zit, door fabricage proces, dan helpt alcohol de scheurgroei te versnellen.
 

Highway

Last (wo)man standing
Aluminium corrodeert ook als daar vocht in blijft staan, schoonmaak spiritus bevat water wat niet altijd verdampt.

Da's nog eens een idee :thumbsup: Knutsel constructie leent zich daar goed voor ;) Volgens mij heb ik nog ergens metaalwol. Ga het morgen testen :D Verfblik staat nu aan, is een beetje heet aan de vingertjes.
.. en als het verf emmertje met wol allemaal niet voldoet zou je misschien een aardewerk pot zonder gat kunnen gebruiken, die zijn zeer bestendig tegen deze soort van preppersfratsen ;)
 

Lai

Prepper goeroe
Het uit testen word hem morgen pas. Kwam tot de ontdekking dat ik voor vanavond geen spiritus meer heb :oops: En geen winkel meer open.
Ik heb al eens een aardewerken pot zonder gat geprobeerd, die was het niet met jou eens. Heeft niet lang geleefd helaas. Gebeurde gelukkig buiten, da's ook de reden dat ik een schoon leeg verfblik gebruik.
 

Highway

Last (wo)man standing
Het uit testen word hem morgen pas. Kwam tot de ontdekking dat ik voor vanavond geen spiritus meer heb :oops: En geen winkel meer open.
Ik heb al eens een aardewerken pot zonder gat geprobeerd, die was het niet met jou eens. Heeft niet lang geleefd helaas. Gebeurde gelukkig buiten, da's ook de reden dat ik een schoon leeg verfblik gebruik.
oh? dat is een gevaarlijke verrassing dan... Die bloempotten heb ik vaak gebruikt om in te stoken, omdat ze dan lekker gaan stralen. En omgekeerd op een petroleum stel gaat ook goed. Maar er zitten slechte tussen, op het petroleum stel is er ook wel eens eentje geknapt.
Nou heb ik nog wel eens overwogen om ze van binnen met vuurcement te bekleden, zodat de temperatuur verschillen op de pot niet ver uit elkaar komen...maar dat experiment heb ik nog niet gedaan dus ik weet dat nog niet. Maar zolang die verfblikken het goed en veilig doen, zou ik ze gewoon lekker blijven gebruiken en gewoon vervangen als het nodig is.
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik verwacht dat het breken van dergelijke potten eerder een gevolg van vocht is dat te snel uitzet dan door de spanning op de pot..
Of eigenlijk dat het de combinatie van die 2 is..
Dergelijke potten worden namelijk ook best heet bij het bakken van de klei.
 

petroman

SHTF Expert
Bloempotten vriezen ook vaak kapot dus zal vocht een grote meespeler zijn in dit geval.
Maar er zijn natuurlijk ook potten die wintervast en waterdicht zijn.
 
Bovenaan