• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Spiritus alcohol mini brander

Niels

Mankinds only hope
Ik ga idd het risico niet lopen zoals @Kanina al aangeeft. Kleine moeite immers.

Als je de liter fles van de Action met bio-ethanol gebruikt word het wel lastig.
Zelf heb ik van die platte heup flesjes besteld in China om de brandstof in te vervoeren. Iemand vertelde me gisteren dat ze ook gewoon bij de Action liggen. Misschien een idee.
Kanttekeningen: Ethanol kan wel eens rubbers aantasten geloof ik. Misschien even proef ondervibdelijk vast stellen. Ik ga het iig in de gaten houden hoe de rubbers zich houden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
En anders gewoon de brandstoffles kopen die ervoor bedoeld is. Te koop in 300 ml, 500 ml en litervariant.
trangia-trangia-brandstoffles-05ltr.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
ander truukje is om een spuit zonder de naald te gebruiken om de brandstof eruit te trekken... zo kan je de bio ethanol terug in een flesje doen met een kleine opening zoals een heupflesje...
 

Nomad

Diehard Prepper
Zo, dit is een onverwacht interessant draadje!
De Trangia is een heel fijn brandertje. Zelf laat ik de spiritus in de brander zitten. Lekken doet het niet.
Maar het is inderdaad geen gek idee om het restant met een spuit terug in het flesje te stoppen.
Toch een veilig idee.

Als je de 'simmer lid' niet bij de Trangia hebt zitten is deze de moeite waard om aan te schaffen.

Het is een leuk houdertje voor de Trangia. Zelf gebruik ik hem in combinatie met de Zweedse Canteen.
 

Niels

Mankinds only hope
@lichtje , Nice flesje! Ik vind 1 l. wel veel om mee te nemen, maar het zijn mooie flessen.
Ik zag ze bij de bever. Zo'n spuit zonder naald kan je zo bij de apotheek halen trouwens.
Ook al eens gedaan om 1 of ander goedje tegen mijn tandvlees te spuiten :p.

Ook ik ben aan het testen met de brander.
De pan word wel zwart.
Hoe kort zit bij jullie de brander op de pan voor een zo best mogelijk resultaat?
Als ik die schuifdeksel onder de brander leg komt deze te vlakbij de pan waardoor
de brander niet genoeg lucht krijgt en uit gaat, zet ik hem op de grond heb ik het idee dat er wat verloren gaat van de warmte.
360.jpg

Link naar grote foto.


Link naar grote foto.
 

Ray

SHTF Expert
@lichtje , Nice flesje! Ik vind 1 l. wel veel om mee te nemen, maar het zijn mooie flessen.
Ik zag ze bij de bever. Zo'n spuit zonder naald kan je zo bij de apotheek halen trouwens.
Ook al eens gedaan om 1 of ander goedje tegen mijn tandvlees te spuiten :p.

Ook ik ben aan het testen met de brander.
De pan word wel zwart.
Hoe kort zit bij jullie de brander op de pan voor een zo best mogelijk resultaat?
Als ik die schuifdeksel onder de brander leg komt deze te vlakbij de pan waardoor
de brander niet genoeg lucht krijgt en uit gaat, zet ik hem op de grond heb ik het idee dat er wat verloren gaat van de warmte.
360.jpg

Link naar grote foto.


Link naar grote foto.

Je eens moeten experimenteren met de afstand tussen pan en brander. Misschien staat hij er nu wel te dicht op en wordt hij daarom zwart.
Alcohol zou toch prima zonder kwalmen moeten kunnen branden.
 
L

lichtje

Gast
@lichtje , Nice flesje! Ik vind 1 l. wel veel om mee te nemen, maar het zijn mooie flessen.
Ik zag ze bij de bever.

Ja 1ltr is misschien veel, wellicht dat ik deze thuis ga gebruiken. En voor onderweg ern kleinete variant ga aanschaffen.

Mijn pannetjes worden trouwens ook wel zwart toen ik mijn esbit brander had gebruikt. Maar het heeft wel wat dat zwarte.

Ik zeg dan zo, "mijn nwe pannetje is ook weer ingewijd in het leven van een prepper" :D:D
 

Ray

SHTF Expert
Ja 1ltr is misschien veel, wellicht dat ik deze thuis ga gebruiken. En voor onderweg ern kleinete variant ga aanschaffen.

Mijn pannetjes worden trouwens ook wel zwart toen ik mijn esbit brander had gebruikt. Maar het heeft wel wat dat zwarte.

Ik zeg dan zo, "mijn nwe pannetje is ook weer ingewijd in het leven van een prepper" :D:D

Met esbit is dit normaal, dat spul zie je veel als noodbrandertje, maar voor het dagelijkse koken in de buitenlucht dus vrij irritant, mede om dat roeten.
Roeten vind ik zelf best vervelend, moet je alles weer schoonmaken en/of verpakken voor je het weer in de rugzak propt.
 
L

lichtje

Gast
Dat kan lastig zijn, maar zijn ook mensen die het niet erg vinden omdat ze hun pannetjes enzo in een soirt van een stuff bag hebben. Ik heb mijn setje in het bijbehorende bag..

En ja al ik dan thuis ben was ik alles toch weer af, oik ivm de etensresten die er misschien ernog in zitten.

Maar goed ieder zijn of haar methode.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ook ik ben aan het testen met de brander.
De pan word wel zwart.
Hoe kort zit bij jullie de brander op de pan voor een zo best mogelijk resultaat?
Als ik die schuifdeksel onder de brander leg komt deze te vlakbij de pan waardoor
de brander niet genoeg lucht krijgt en uit gaat, zet ik hem op de grond heb ik het idee dat er wat verloren gaat van de warmte.
Jazeker gaat er warmte verloren...zeker als je deze opstelling ook buiten gebruikt. Je brandt hier zonder windscherm. Dat verstookt ook meer brandstof, dus die berekening die ik vanmorgen gaf gaat al niet meer op. Het zal dan ook langer duren voor je water kookt.

Je ziet het wel meer trouwens, zwarte pannetjes.
DSC_0213_zpsyjkurhia.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Jazeker gaat er warmte verloren...zeker als je deze opstelling ook buiten gebruikt. Je brandt hier zonder windscherm. Dat verstookt ook meer brandstof, dus die berekening die ik vanmorgen gaf gaat al niet meer op. Het zal dan ook langer duren voor je water kookt.

Je ziet het wel meer trouwens, zwarte pannetjes.
DSC_0213_zpsyjkurhia.jpg

Heb jij er met je 'officiele en complete' Trangia set ook last van?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Heb jij er met je 'officiele en complete' Trangia set ook last van?
Nee, juist door dat goede windscherm denk ik. En als eten kookt en even moet koken doe ik die sudderdop er op.
Ik denk dat warmte ook goed verdeeld wordt door het windscherm zelf.

 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
@lichtje , Goed idee! Ik ben afgelopen 2 nachten ook op 2 verschillende paalkampeerlokaties geweest :p.
Van het weekend mini meeting in de trant van alkholbranders testen :p.

Kleine kanttekening. Een windschermpje is nog steeds vanuit China onderweg. Duurt al best lang, maar Bever was te duur :p.

Edit:
Ik zie die muts in dat filmpje gewoon de lucifer in de brander gooien. Wat een prutser :eek:.
 

JamHard

Prepper goeroe
Hoe kort zit bij jullie de brander op de pan voor een zo best mogelijk resultaat?
Na vele reviews gezien en gelezen te hebben over die brandertjes, kwam de "sweetspot" toch wel uit op zo'n beetje 2,5 cm.
En zoals @Stuudje ook al aangeeft is een windscherm een zeer welkome aanvulling, maar naar wat ik vernomen had, was je hierin ook voorzien voor buitengebruik.
 
Bovenaan