• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Super goedkope noodradio

Laatst bewerkt:

Even voor de duidelijkhied in NL kan je de hulpdiensten niet meer beluisteren via ene scanner.

Hier bespreekt de man dus het belangerijke van locale radio stations, in zijn geval een AM middengolf station.

Laatst bewerkt:
Toevallig net geupload:
In jet VK ziet het er voor de middengolf en langegolf stations niet goed uit. Dit jaar worden er weer enkele afgeschakeld en waarschijnlijk ook de
198khz langegolf BBC zender.

Ik zou in iedergeval geen DAB radio als noodradio achter de hand houden.

Een simpel ding op batterijen volstaat m.i. om de landelijke en regionale omroepen te beluisteren.
Grootste probleem is op welke frequentie ze zitten. We (ikzelf iig) zijn zo gewoon geraakt aan voorkeuzezenders, geprogrammeerd onder een geheugen plaats.

Ik zou me ook niet blindstaren op een kortegolf radio, tenzij die uitluisteren nu al een hobby van je is. Een eenvoudige FM radio zal voor 98% volstaan.
Het is wel een beetje koffiedik kijken, maar zou het niet kunnen dat juist lokale zendamateurs in crisistijden een rol gaan vervullen in de informatievoorziening dichter bij huis? Het kunnen ontvangen van de korte golf is dan mooi.

Een simpel ding op batterijen volstaat m.i. om de landelijke en regionale omroepen te beluisteren.
Grootste probleem is op welke frequentie ze zitten. We (ikzelf iig) zijn zo gewoon geraakt aan voorkeuzezenders, geprogrammeerd onder een geheugen plaats.
@Pjotr Prep , zou het zoeken naar frequenties in crisistijden niet gewoon een nationale hobby worden?😉 Degene die dan alle frequenties al heeft, die heeft er vast enorm de smoor in en zit in ledigheid duimen te draaien...

Ik vraag mij wel af, jouw dilemma lezend, hoeveel mensen een radio zien als "een doosje dat het doet" en er verder geen flauw benul van hebben waar alle knopjes voor zijn?😂

Het is wel een beetje koffiedik kijken, maar zou het niet kunnen dat juist lokale zendamateurs in crisistijden een rol gaan vervullen in de informatievoorziening dichter bij huis? Het kunnen ontvangen van de korte golf is dan mooi.

@Pjotr Prep , zou het zoeken naar frequenties in crisistijden niet gewoon een nationale hobby worden?😉 Degene die dan alle frequenties al heeft, die heeft er vast enorm de smoor in en zit in ledigheid duimen te draaien...

Ik vraag mij wel af, jouw dilemma lezend, hoeveel mensen een radio zien als "een doosje dat het doet" en er verder geen flauw benul van hebben waar alle knopjes voor zijn?😂

De hoeveelhied zendamateurs die nog op de korte golf zitten slinkt ook steeds verder doordat er geen nieuwe aanwas is en de examens voor deze licentie ook het zwaarst zijn. Zendamateurs die op de de kortgolf zitten gebruiken ook nog eens geen AM modulatie maar LSB of USB dat moet jou radio dan dus ook kunnen. Als alles weg valt zoals bijvoorbeeld bij de watersnoodramp dan zullen zendamateurs wellicht weer nuttig kunnen zijn maar vergeet ook niet dat het aantal zendamateurs sinds die jaren elk jaar afneemd en dat op een moment van een ramp ook de zendamateurs zonder stroom etc zitten. Er bestaat een soort noodnetwerk van zendamateurs genaamt dares die bij uitval van alle communicatie een deel van de communicatie kunnen overnemen, wat ik hiervan gezien heb heeft nou niet echt heel veel indruk op mij achter gelaten. Het zijn hobbyisten die uiteraard hun best doen maar het blijven hobbyisten en ook zei zitten in het zelfde schuitje als alle anderen bij een ramp, uitgezonden wordt in spraak (USB/LSB) en in digitale modus waarmee text berichten verstuurd worden. Wat ik verwacht dat je dan zult gaan horen is alleen hier is hulp nodig, brandwer moet daar heen etc etc.

Als het goed is hebben de rampen zenders brandstof voor generatoren voor 24 uur wellicht is dit inmiddels een beetje opgekrikt tot 36 uur hierna zullen ze zeer waarschijnlijk op vaste tijden gaan zenden bijvoorbeeld elke dag om 10:00 14:00 18:00 22:00 en dan bijvoorbeeld een kwartier lang om belangerijke info door te geven. Hiermee kunnen ze zeer waarschijnlijk de eerste 3-4 dagen wel door komen, als de brandstof op begint te raken zullen sommige zenders uit de lucht gaan en zullen er enkele goed beriekbare zenders in het land over blijven en deze zullen dan ook bevoorraad worden met brandstof.

Stel het hele land ligt plat door een stroom uitval of een andere senario, wat ga je dan op de kortegolf willen horen daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik luister dagelijks meerdere uren kortegold radio en heb daar naast de gebruikelijke nieuws berrichten niets aan info gehoord wat nuttig kan zijn voor de bevolking over bijvoorbeeld de stroomuitval in spanje, portugal en frankrijk van afgelopen week. Er zullen vast wel enkele staats zenders zijn die er een item aan gewijd hebben met dergelijke onzin van hoe goed hun land het wel niet voor elkaar heeft maar dat was het dan ook.

Of gewoon de radio die in je auto zit.

Er zijn ongeveer 10k tot 12k zendamateurs.
In iedere locatie zijn er wel beschikbaar.

De meeste (zend) ontvangers die zij gebruiken kunnen ook AM ontvangen Het te ontvangen frequentie gebied is vaak ook geheel doorlopend.

Het gaat mij om de gewone man. Die is doorgaans voldoende geholpen met een eenvoudige radio voor FM ( Op de 3 meter band, om volledig te zijn. 😉)

Luisterden ze in Spanje massaal naar de radio tijdens de stroomstoring? Of tijdens covid, 9/11, of tijdens de financiele crisis? Als je thuis bent is het meestal de televisie (tijdens de stroomstoring even uitgezonderd maar als gsm masten uitvallen dan zullen radiomasten ook wel uitvallen?), en in de auto zit een radio.

Of moet het oorlog zijn? Gebruiken ze in Oekraine zo veel radio's?

Laatst bewerkt:
Er zijn ongeveer 10k tot 12k zendamateurs.
In iedere locatie zijn er wel beschikbaar.

De meeste (zend) ontvangers die zij gebruiken kunnen ook AM ontvangen Het te ontvangen frequentie gebied is vaak ook geheel doorlopend.

Het gaat mij om de gewone man. Die is doorgaans voldoende geholpen met een eenvoudige radio voor FM ( Op de 3 meter band, om volledig te zijn. 😉)

Geregistreede amateurs moet je dan zeggen :) , ik kan er in mijn omeving zo al een stuk of 6 die geregistreerd amateur zijn maar de apparatuur niet hebben.

Luisterden ze in Spanje massaal naar de radio tijdens de stroomstoring? Of tijdens covid, 9/11, of tijdens de financiele crisis? Als je thuis bent is het meestal de televisie (tijdens de stroomstoring even uitgezonderd maar als gsm masten uitvallen dan zullen radiomasten ook wel uitvallen?), en in de auto zit een radio.

Of moet het oorlog zijn? Gebruiken ze in Oekraine zo veel radio's?

Wat ik opgepikt heb uit de media grepen mensen inderdaad terug naar de radio in spanje.

Zolang gsm/internet nog werkt zullen de meeste geen radio aanzetten, waarom zou je ook?

De BBC begon in 2022 naar de Russische inval een kortegolf zender speciaal gericht op Oekraine daar luisterde dus geen hond naar en stopten ze ook al snel weer mee. Tevens was er mede met Nederlandse financiering en aparatuur een middengolf zender opgezet in ik meende litouwen die uitzond in richting van Okraine die werdt beter beluisterd en volgensmij is die nog wel steeds in de lucht ik denk dat in de voormalige Oostblok landen net als zuid europe en het VK ook veel meer middengolf geluisterd wordt dan hier in west europa.

8 maand geleden draaide radio pravda nog:

Terug
Bovenaan