Pjotr Prep
Prepper goeroe
Ik zou me ook niet blindstaren op een kortegolf radio, tenzij die uitluisteren nu al een hobby van je is. Een eenvoudige FM radio zal voor 98% volstaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het is wel een beetje koffiedik kijken, maar zou het niet kunnen dat juist lokale zendamateurs in crisistijden een rol gaan vervullen in de informatievoorziening dichter bij huis? Het kunnen ontvangen van de korte golf is dan mooi.Ik zou me ook niet blindstaren op een kortegolf radio, tenzij die uitluisteren nu al een hobby van je is. Een eenvoudige FM radio zal voor 98% volstaan.
@Pjotr Prep , zou het zoeken naar frequenties in crisistijden niet gewoon een nationale hobby worden?Ik zou in iedergeval geen DAB radio als noodradio achter de hand houden.
Een simpel ding op batterijen volstaat m.i. om de landelijke en regionale omroepen te beluisteren.
Grootste probleem is op welke frequentie ze zitten. We (ikzelf iig) zijn zo gewoon geraakt aan voorkeuzezenders, geprogrammeerd onder een geheugen plaats.
Het is wel een beetje koffiedik kijken, maar zou het niet kunnen dat juist lokale zendamateurs in crisistijden een rol gaan vervullen in de informatievoorziening dichter bij huis? Het kunnen ontvangen van de korte golf is dan mooi.
@Pjotr Prep , zou het zoeken naar frequenties in crisistijden niet gewoon een nationale hobby worden?Degene die dan alle frequenties al heeft, die heeft er vast enorm de smoor in en zit in ledigheid duimen te draaien...
Ik vraag mij wel af, jouw dilemma lezend, hoeveel mensen een radio zien als "een doosje dat het doet" en er verder geen flauw benul van hebben waar alle knopjes voor zijn?![]()
Ik zou in iedergeval geen DAB radio als noodradio achter de hand houden.
Een simpel ding op batterijen volstaat m.i. om de landelijke en regionale omroepen te beluisteren.
Grootste probleem is op welke frequentie ze zitten. We (ikzelf iig) zijn zo gewoon geraakt aan voorkeuzezenders, geprogrammeerd onder een geheugen plaats.
Het is wel een beetje koffiedik kijken, maar zou het niet kunnen dat juist lokale zendamateurs in crisistijden een rol gaan vervullen in de informatievoorziening dichter bij huis? Het kunnen ontvangen van de korte golf is dan mooi.
Of gewoon de radio die in je auto zit.
Er zijn ongeveer 10k tot 12k zendamateurs.
In iedere locatie zijn er wel beschikbaar.
De meeste (zend) ontvangers die zij gebruiken kunnen ook AM ontvangen Het te ontvangen frequentie gebied is vaak ook geheel doorlopend.
Het gaat mij om de gewone man. Die is doorgaans voldoende geholpen met een eenvoudige radio voor FM ( Op de 3 meter band, om volledig te zijn.)
Luisterden ze in Spanje massaal naar de radio tijdens de stroomstoring? Of tijdens covid, 9/11, of tijdens de financiele crisis? Als je thuis bent is het meestal de televisie (tijdens de stroomstoring even uitgezonderd maar als gsm masten uitvallen dan zullen radiomasten ook wel uitvallen?), en in de auto zit een radio.
Of moet het oorlog zijn? Gebruiken ze in Oekraine zo veel radio's?
Persoonlijk zou ik juist niet voor een ding met ingebouwde accu gaan juist omdat die accu er niet uit kan, zul je altijd zien moment dat je hem nodig bent is de accu verrot.
Als ik dat zo zie is dat een 18650 batterij, de zenders die je op de Kortegolf (SW) ontvangt zijn zeer waarschijnlijk allemaal radio china stations die zenden inderdaad uit in chinees, russisch, oekrains, engels, arabisch, spaans, frans etc etc en zenden met ongeveer 500kw dus dat is met elke radio te ontvangen. Dat draai wieltje is inderdaad het probleem wat ik omschreef je hoeft het knopje soms maar aan te raken en hij is van de zender af, op de middengolf (am) en omroepband (fm) zal dat doorgaans wel goed gaan.Ik heb hem ondertussen al een tijdje binnen en eindelijk de tijd gevonden om hem aan een test de onderwerpen.
Als eerste de verrassing dat ik een klepje tegenkom met een "gewone" (oplaadbare) batterij.
Bekijk bijlage 28752
Maar meten is weten, dus we gaan toch even meten.
Bekijk bijlage 28753
Hmm, dat is geen 1,5 volt cel, dus ik moet nog even googlen naar een formfactor AA cel met 4 volt.
Het zal dan mogelijk eerder een 3,7 V cel zijn.
En er is inderdaad een USB-C oplaad aansluiting.
Bekijk bijlage 28754
En aan de andere kant hebben we een kroptelefoonaansluiting en de volume/aan/uit ronde schakelknop.
En nu de vraag: Komt er ook nog iets van geluid uit?
En tot mijn verrassing is het geluid eigenlijk prima zuiver en volume kan op de standaard luidspreker best wel hard. Het is wel gek dat ik alleen maar Spaanse zenders ontvang op de FM. Op de AM ontvang is een stuk of 8 zenders, op de FM een stuk of 14 zenders (een stuk duidelijker/zuiver dan op de AM) en zelfs op de SW ontvang ik een stuk of 8 zenders. Ik gok op Chinees / Russisch / Arabisch en een stuk of 2 Engelse zenders.
Uiteraard totaal niet te vergelijken met een professionele SW radio waar je veel nauwkeuriger de zenders zal kunnen afstemmen want dat is wel een dingetje met dat knopje, 1 tiende mm verschuiven en je zender is verdwenen.
Al met al een prima radio voor deze prijs.
En ik ben toch blij dat ik niet moet gaan rommelen met batterijen. Ik zal over een jaar of 2 nog eens kijken of die batterij niet ontploft is. Dus rond 14-5-2027 een vervolg.
@martin , het is een 500 mAh 14500 li-ion batterij volgens opgave, mooi! Een prima radio'tje voor die prijs, dat lijkt het mij ook.Ik heb hem ondertussen al een tijdje binnen en eindelijk de tijd gevonden om hem aan een test de onderwerpen.
Als eerste de verrassing dat ik een klepje tegenkom met een "gewone" (oplaadbare) batterij.
Bekijk bijlage 28752
Maar meten is weten, dus we gaan toch even meten.
Bekijk bijlage 28753
Hmm, dat is geen 1,5 volt cel, dus ik moet nog even googlen naar een formfactor AA cel met 4 volt.
Het zal dan mogelijk eerder een 3,7 V cel zijn.