• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Super goedkope noodradio

Eigenlijk is het bizar.

1745175474489.png

Dus voor dit bedrag zou men dit kunnen fabriceren, en het ook nog voor je inpakken, verzenden via een vliegtuig, en gratis bezorgen als je boven de 10 euro uitkomt. Ik voel me er dan wel een beetje oncomfortabel bij.

Hou er wel rekening mee dat je voor een noodradio je eigenlijk voor de korte golf zal moeten gaan. De korte golf kan een veel grotere afstand overbruggen omdat de zendgolven worden gereflecteerd op de ionosfeer (of zoiets). Dus als de heel de omgeving in puin zou liggen met een diameter van 500 KM ga je niet veel ontvangen met een AM of FM. Dan zal korte golf of satelliet je mogelijk nog wat van informatie kunnen voorzien.

Ja je kunt je dat niet voorstellen, maar goed het is mogelijk.

Wat je over de ontvangst op de FM omroepband en de Middengolf zegt klopt niet geheel. Wanneer bijvoorbeeld heel Nederland en een deel van Duitsland en België in puin ligt kun je gewoon de sterkere FM zenders vanuit België en Duitsland ontvangen (op de middengolf wordt sowieso niet proffecioneel uitgezonden vanuit Nederland, België of Duitsland). Dit komt omdat die Duitse en Belgische zenders op de zelfde frequenties zitten als de Nederlandse alleen in het geval dat alle zenders in Nederland werken zijn die signalen stukken sterker dan de Duitse en Belgische en daardoor ontvang je de Duitse en Belgische dus niet tenzij je in het grensgebied zit dan ontvang je soms op een frequentie twee zenders bijvoorbeeld de Nederlandse en Duitse door elkaar.

Al vraag ik me af hoeveel je er nog aan zult hebben als geheel Nederland in puin ligt, zeer waarschijnlijk komt dit dan door een atoombom of iets dergelijks en dan gaan we uiteindelijk toch allemaal dood aan de straling. En overigens is dit denk ik ook ook nog eens totaal geen realistsche situatie.

Laatst bewerkt:
Als ik de link volg, is die bij mij 5.72.
Maar maar een image search...

Bekijk bijlage 28483
@joepmeloen , dat is €6,75 bij jou, dat van die image search!😂
Je vergat de verzondkesten😉

Tja, ik kom niet verder dan...
1000060960.png
Waar deeltijdSpanjaard @martin het voor krijgt, daar kunnen wij slechts van dromen. Lagere belastingen daar, de benzine €0,60 goedkoper dan hier, meer zon en goedkopere radio's. Het is ongelijk verdeeld in de wereld😂

Hoewel, hee, ik kom het nu als "bundelvoordeel" tegen voor:
1000060961.png

Ik doe dat wel vaker. Tip: Eerst normaal zoeken in de Ali app, en dan naar het startscherm en op de bundel-aanbiedingen klikken. Die radio stond meteen vooraan, voor die inderdaad belachelijk lage prijs.😁
Maar, @#$!& nog steeds €0,27 duurder dan @martin😵‍💫

Ja je moet op alie af en toe gewoon wat zoeken soms krijg je van dezelfde aanieder verschillende prijzen bij dezelfde advertentie.

Ik zou dan toch echt eerder voor deze gaan:

1745688831769.png
(kans is groot dat je hem goedkoper kunt vinden, ik heb niet echt verder gezocht)
Het voordeel is dat hier een accu in zit die je met usb-c kunt opladen, en je kunt hier ook de korte golf mee ontvangen. Als ik de reviews lees van die andere radio dan lees ik dat hij zowat uit elkaar valt als je er een batterij in probeert te stoppen. Misschien dat ik deze ga bestellen om te kijken hoe lang hij het uithoud op 1 accu lading. En of het geluid een beetje om aan te horen is.

Persoonlijk zou ik juist niet voor een ding met ingebouwde accu gaan juist omdat die accu er niet uit kan, zul je altijd zien moment dat je hem nodig bent is de accu verrot. Als je al voor een ding gaat met ingebouwde accu koop dan een die ook met defecte accu via de oplaad poort werken kan.

De kwaliteit van die uit mijn post zijn inderdaad laag maar voor nood radio prima, ik heb er een c.a. 2 maand dageljks gebruikt om te testen en div keren de baterijen moeten wisselen als je dat met beleid doet werkt dat prima. Geluid is voor een nood radio meer dan voldoende, en ontvangst op de FM band is goed genoeg, AM is daarintegen waardeloos, maar daar ga je in nood situaties toch niets op horen.

Met dat standaard antennetje ga je niet veel op de korte en middengolf ontvangen, en dan heb je nog is een hele broerde band afstemmer ook. Als je perse een radio met korte golf wil, koop dan een TEF, Tecsun, ATS 20 of 25 of iets dergelijks die kosten tussen de 20 en 100 euro en heb je een prima radio waar ook fatsoenlijk een externe antenne op kan. (heel belangerijk bij korte golf)

Je kunt ook nog een SDR kopen die kun je koppelen aan je telefoon, tablet of pc. Die kosten starten bij de 50,- en voor 200,- heb je al een aardig goede.

Na mijn mening verwachten mensen dingen van de korte golf die er niet zijn, ik luister dagelijks korte golf radio. Er zijn op china, kuba, noord korea, roemenie, vaticaanstad, enkele afrikaanse landen, (vast nog wel wat vergeten) na eigenlijk geen landen meer die nog op de korte golf uitzenden athans niet als staats zender. Genoemde landen gebruiken dit alleen om hun eingen standpunten te verkondigen( van het ik ben goed, jij bent fout niveau). Bijna alle stations die erop zitten zijn illegale of legale amateur (doorgaans de betere) stations of semi profecioneele stations waar airtime gehuurd wordt waar jij en ik programmas kunnen laten uitzenden.De laatste jaren hoor ik steeds meer en meer stadsions uitschakelen omdat de luisteraars terug lopen en de kosten te hoog worden om alles draaiend te houden. De jaren dat de kortegolf vol zad met radio stadions van elk land in de wereld liggen ver en ver achter ons. Het runnen van een kortegolf zender die wereldwijd te ontvangen is kost ontzettend veel geld, radio china bijvoorbeeld draaid met verschillende zenders die 500 kilowatt hebben en dan nog vele die tussen de 5-100 kilowatt hebben nu is de stroom daar een stuk goedkoper maar je kunt na gaan hoeveel geld dat per dag zelfs daar kost. Radio china wel een exteem voorbeeld ma neem bijvoorbeeld 1 zender a 500 Kilowatt dat loopt al gigantisch in de papieren op jaarbasis.

Darentegen zijn ook nog eens in alle west europese landen de rampen zenders FM zenders, alleen de UK en enkele Zuid europese landen hebben Middengolf of Langegolf rapenzenders geen een heeft een Kortegolf rampenzender.

CQ14, CQ14, is daar nog iemand staande bij!?

Voor mensen die een nieuwe telefoon nemen, kijk of die fm kan ontvangen. Meestal zit je dan wel in de budget kant. Maar zijn vaak wel prima telefoons.

Ik zou dan toch echt eerder voor deze gaan:

grappig dat Ali. Ik kan hem niet goedkoper vinden dan:

radio1.png

Maar serieus. Als je echt een radio zoekt waar je ook echt iets aan hebt, geef dan wat meer uit en koop deze Tecsun PL-330:

radio2.png

Ik betaalde iets van 35 euro een paar maanden geleden en kocht er twee.

Laatst bewerkt:
grappig dat Ali. Ik kan hem niet goedkoper vinden dan:

Bekijk bijlage 28525

Maar serieus. Als je echt een radio zoekt waar je ook echt iets aan hebt, geef dan wat meer uit en koop deze Tecsun PL-330:

Bekijk bijlage 28526

Ik betaalde iets van 35 euro een paar maanden geleden en kocht er twee.

@phtvs , dat moet telepathie zijn geweest want ik wilde zojuist ook die PL-330 aanbevelen: serieuze kwaliteit. Ik heb die ook al eens eerder genoemd, en ook het draadantenne katrolletje dat er voor te koop is.

*naschrift: oeps, ik noemde eerder de Tecsun PL 310 ET zie ik, en dat zijn degenen die ik heb, prima wereldontvangers. Nu ik zie dat de prijzen nagenoeg gelijk zijn, zou ik nu ook voor de PL-330 gaan denk ik.*

Een zeer goed alternatief vind ik de Retekess V115. Er is micro-SD op te nemen en muziek op af te spelen, en het heeft zelfs een subwoofer! Het heeft een verwisselbaar li-ion accu'tje.
1000061356.png

De tecsuns en retekes zijn inderdaad prima radio's. Kijk bij de tecsuns wel even of ze het ook doen zonder de ingebouwde accu zodat je hem in nood dus op een externe accu kunt laten werken ik heb zlf in het verleden een tecsun gehad die dat dus niet kon. Als je accu stuks heb je niks meer, zul je altijd zien op een moment dat je hem nodig hebt.

Die jog tg-77 is voor de kortegolf 3x niks, voor de kortegolf ben je of een veel greder afstem gebied nodig of een digitale afstemming.

@phtvs , mooie tips zijn dat, maar "op z'n Zeeuws" kruip ik even enorm onder jouw prijzen door, sorry!😉

Hier de BL-5C accu voor €4,04. Deze accu past ook in de Retekess V115 radio, en overigens ook in die geweldige WLN KD C1 Portofoontjes en Baofeng BF-T20 portofoontjes, dus een paar achter de hand is nooit weg.
1000061364.png
Deze oplader is voor de BL-5C accu's geschikt maar heeft tegelijk verstelbare contactpennen en kan ook andere 3,7V accu's laden, en heeft een lcd- ladingsmeter!
1000061363.png

Terug
Bovenaan