• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Survival bunkers voor de elite

Gigo

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik van mening om op de begane grond zo min mogelijk in of uitgangen te maken, hierdoor is de kans kleiner dat er iemand binnen komt en minder kans op schade door overstromingen. Dit moet dan ook wel steen worden, en het liefst beton of met een folie waterdicht gemaakt. Op de begane grond kunnen dan de installaties voor zelfvoorziening, denk aan een warmtepomp en generator. deze hebben minder nut als ze hoger staan. Op de eerste verdieping kan dan gewoon geleefd worden en heb je meer overzicht in de omgeving.
Dat is een glimp van hoe ik het zou doen (heb bij mijn opleiding bouwkunde in de uren dat ik me verveelde er al veel over nagedacht:lol:)
 

petroman

SHTF Expert
@Gigo , heb je bij je bouwkunde opleiding ook iets met grondwater en de daarbij optredende druk te maken gehad ?
Met een beetje overstroming mag je blij zijn als je fundering incl. huis niet omhoog komt. Als dat een stevige betonnen bak is dan geeft dat nog niet maar toch.
 

Gigo

Elementary prepper
Dat probleem is al redelijk te dempen door een rijnwaterkelder die in het geval van een hoge grondwaterstand wat verder gevuld kan worden. Verder woon ik momenteel ook +6 NAP dus elke overtroming zal tijdelijk zijn en de grond is gelukkig geen laagveen. Kijk voor de grap maar is in de handreiking overstromingsrobuust bouwen van de gemeente Utrecht, hier staan veel interessante dingen in.

Link: https://www.provincie-utrecht.nl/pu...erstromingsrobuust_inrichten_januari_2010.pdf
 

petroman

SHTF Expert
Leuke link:
Bij een overstroming kan het noodnet van KPN niet goed functioneren, omdat
lokale uitlopers van het net zullen uitvallen. In dat geval zijn noodnummers niet
bereikbaar, is mobiele telefonie onmogelijk en kunnen het C2000-netwerk en
de rampenzender uitvallen. Tevens kunnen ICT-centra/server-hubs onder water
lopen.

De bouwkundige voorbeelden komen allemaal (die ik zo even gezien heb) uit Hamburg.
De overige voorstellen zijn allemaal hypothetisch. Dwz mooi bedacht maar zijn ze ook uitgevoerd ?
Waarschijnlijk niet.

Verder zie je op het kaartje dat de Hollandse waterlinie precies dat stuk snel laat overstromen.

Ik kom dagelijks in Utrecht en zie eerder zaken afgebroken worden dan opgebouwd met verstand. Wat een folder is leuk en makkelijk te amken maar de provincie, gemeente en het rijk gaan echt niet betalen voor een rijnwaterkelder onder een gebouw, zorgen dat nuts voorziningen een paar meter boven NAP liggen, of voorschrijven dat je waterdichte gevels moet bouwen, etc.
Overigens hebben ze wel weer een mooie gracht gebouwd. Weliswaar op de plek waar de vorige gemeenteraad de originele heeft laten dempen, maar geld moet rollen, dus daar klagen we niet over.

Als je als overheid een folder uitbrengt die bovnstaande meld: het noodnet valt uit bij noodsituaties.
Hallo, het valt uit bij noodsituaties.
 

Gigo

Elementary prepper
Ik ben kom zelf niet heel vaak in Utrecht maar vind de ideeën in het boekje wel interessant. Het gaat niet er niet zo zeer om dat alle ideeën precies zo moeten worden uitgewerkt, het gaat meer om bewustwording. Dat meer mensen bezig zijn met aanpassingen te maken in de bouwkunde of ruimtelijke ordening om de kans op schade in een noodsituatie te verkleinen. Aan het einde van de dag bepaalt iedereen natuurlijk helemaal zelf wat hij doet.
Breda is hier wel meer actief mee bezig, door de week van de waterveiligheid te organiseren en in de stad noodbalken of sluizen in het zicht te plaatsen. Dat ze werken is mooi meegenomen maar het gaat altijd meer om de bewustwording, dat de overheid het niet hoeft te verplichten maar dat mensen het zelf gaan doen. Dat is ook grotendeels de gedachte achter de folder.
Ik weet in iedergeval wel dat ik mijn huis ga beschermen tegen het water (in hoeverre het nodig is op de Brabantwal), of dat met één van deze ideeën zal zijn is nog de vraag..
 
Bovenaan