• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tent vs tarp

Kciroj

Elementary prepper
Ik heb geen ervaring met een Tarp, en zit aan een laag budget.

5093.jpg


Deze heb ik binnen 5 minuten opgezet (Coleman bedrock 2), binnen en buitentent, zeer stevig in de wind, ik denk dat het warmte beter vasthoudt dan een tarp en houdt insecten buiten, een pluspunt voor mij.
Weegt 2,5 kg.

Greetz,
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik dan toch minimaal 1 week de tijd heb dan kies ik toch liever een tent . Aan een tent kun je eventueel ook nog een kleine tarp maken .
Je hebt zoveel tenten ! ja ik weet het . Maar voor langere tijd een onderkomen dan kies ik toch voor een 3 Pers Zwitserse Seilschaftszelt . Twee personen met bepakking is het meest ideaal .
Je kunt hem redelijk opengooien waardoor er een mooie ventilatie ontstaat . Wanneer nodig natuurlijk .
Ze zijn oerdegelijk en van een hoge kwaliteit Canvas . Wanneer je hem al wat vaker hebt opgezet dan doe je er 10 a 15 Min over .
Binnentent is 1,95 lang en 1,75 Breed. Buiten maten zijn 4,70 L x 2,60 Br x 1.50 H .
Enigste nadeel zij de 11 Kgm ( is zonder de dikke alu Haringen ) . Daar kun je andere voor gebruiken .
Ook hebben we nog een grote lichtgewicht Rip Stop Tarp erbij . De tent is natuurlijk een heel gesjouw . Dus je moet met minimaal twee personen zijn of je hebt er een leuk ( Zelfbouw ) karretje voor . Dan kun je toch nog alles mee . Besef wel dit word dus alleen gebruikt wanneer het kan en de situatie het toelaat . Moeten we deze tent achterlaten dan zal dat ook zeker gebeuren . Helaas ook weer hier , veel voordelen en veel nadelen . Vooral wanneer nat en je hebt niet de tijd om hem te laten drogen :(
Foto 1 is van onze eigen tent .
Ook hebben we nog dat kleine zware nederlandse pup tentje in Camo van 8 Kgm .
Maar dit is een wel en niet blijvertje :confused:

seilschaftszelt.jpg seilschaftszelt 2.jpg
 

Dreutel

Prepper goeroe
Tarps worden door bushcrafters vaak gebruikt in combinatie met een hangmat. Een filmpje om je een idee te geven, maar je setup hoeft niet hetzelfde te zijn:

 
F

frans81

Gast
Tarps worden door bushcrafters vaak gebruikt in combinatie met een hangmat. Een filmpje om je een idee te geven, maar je setup hoeft niet hetzelfde te zijn:

Voor in Nood ! Wanneer het niet anders meer kan hebben we twee Hangmatten ( Defensie ) met klamboe .
Persoonlijk vind ik het ondingen . Ik kan er letterlijk en figuurlijk mijn Draai niet in vinden :lol: .
Ik lig dus liever op de grond . En op een ondergrond van Natuurlijk materiaal ( Zomer ) , daar weer je zeiltje op of direct met de slaapzak .
Let wel op scherpe dingen ( Takjes die gehard zijn door weersinvloeden ) , die komen je slaapzak niet ten goede en ook niet je Huid ;)
 
F

frans81

Gast
hangmat lijkt me ook niks.
op de grond is meer geïsoleerder en onopvallender.

Vergis je niet ! Maar in de zomer heeft een Hangmat wel degelijk voordelen . Ik ben helaas een draaier .
Circulatie van lucht rondom :D Volgens mij veel minder warm , vooral wanneer het toch al zo'n zwoel weer is .
En een hangmat hoeft niet persee opvallend te zijn .
Ook hier geld Camo opstelling . Let gewoon op waar je gaat Hangen:lol:
 

walrus

Elementary prepper
heeft het nog voordelen/nadelen als een tarp rechthoekig is of vierkant?
ik zit te twijfelen tussen een 4,5x3 of 4x4 van hammocks
 

JamHard

Prepper goeroe
heeft het nog voordelen/nadelen als een tarp rechthoekig is of vierkant?
ik zit te twijfelen tussen een 4,5x3 of 4x4 van hammocks

Mijn ervaring met afmetingen van tarps is dat je met een rechthoekige alle configuraties kunt verwezenlijken voor zowel rechthoekig als vierkant (i.c.m. Tarpklemmen) en met vierkante tarps je beperkt bent tot de configuraties van de...

Vierkante. (Tenzij je enorm gaat inboeten op beschikbare ruimte)
 

Scratch

Senior Prepper
Dan hier! Het slechtste van 2 werelden: "de Puptent"

Het is geen tarp, het is geen tent. Ja het is wel een tent, maar er is geen grond zeil en de wind waait er onder door...
Toch gebruik ik hem veel, want met een poncho op de bodem, en de tent juist opgezet, dan kun je er prima in bivakkeren . Beide helften los als tarp, poncho, bivakzak, deken, zeil voor water oversteek, je noemt het!! De stof is water werend en na een regen bui in geen tijd droog. Het is dat beide helften in je rugtas net even te veel is en dat het lastig is om op "locatie" een pup maatje te vinden!! Maar in de auto gaat hij altijd mee, al gebruik ik hem maar als mat om onder de auto te sleutelen :D

nqybyo.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan hier! Het slechtste van 2 werelden: "de Puptent"

Het is geen tarp, het is geen tent. Ja het is wel een tent, maar er is geen grond zeil en de wind waait er onder door...
Toch gebruik ik hem veel, want met een poncho op de bodem, en de tent juist opgezet, dan kun je er prima in bivakkeren . Beide helften los als tarp, poncho, bivakzak, deken, zeil voor water oversteek, je noemt het!! De stof is water werend en na een regen bui in geen tijd droog. Het is dat beide helften in je rugtas net even te veel is en dat het lastig is om op "locatie" een pup maatje te vinden!! Maar in de auto gaat hij altijd mee, al gebruik ik hem maar als mat om onder de auto te sleutelen :D

nqybyo.jpg

In deze tentjes was het behoorlijk afzien . Vooral tijdens langdurige oefeningen .
Slaapzakken waren al niet veel beter . IK koop zo'n ding ook nooit . Dat wil ik een ander die hier geen ervaring mee heeft niet aandoen :thumbsup:
Soms werd je aanbevolen zo'n Koude brug te graven ! Net voor het afwateringskanaal ( Rondom tentdoek ) .
Het heeft nog nooit geholpen . Ja , als je net na een Langdurig moment uit je schuttersput kwam ( Tijdens Waterkoude dagen of Dagen met Flinke Vorst ) ,
ja dan was het Tentje Warm :p
En natuurlijk ook hier weer , let op hoe je hem plaatst en gebruik een grondzeil .
Dan vallen er al een paar minpunten af .
Nu kun je zoiets zetten waar je wil . Zover als ik mij kan herinneren werd er toen voor ons bepaald waar de Tent kwam te staan . Hier had je geen invloed op :(
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
In deze tentjes was het behoorlijk afzien . Vooral tijdens langdurige oefeningen .
Slaapzakken waren al niet veel beter . IK koop zo'n ding ook nooit . Dat wil ik een ander die hier geen ervaring mee heeft niet aandoen :thumbsup:
Soms werd je aanbevolen zo'n Koude brug te graven ! Net voor het afwateringskanaal ( Rondom tentdoek ) .
Het heeft nog nooit geholpen . Ja , als je net na een Langdurig moment uit je schuttersput kwam ( Tijdens Waterkoude dagen of Dagen met Flinke Vorst ) ,
ja dan was het Tentje Warm :p

Heb 1 week in zo'n (graf) puptent geslapen met gemiddeld -10, dat was in Duitsland met sneeuw, dit was echt afzien, vergeet ik nooit meer:confused:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
dat vanwege geen grondzeil in zit?
Als je 1 Week al lang vind . Wat is dan 3 Wkn . Destijds bijna continue regen ,met minimale temperaturen en veel wind .
Geef mij maar vorst . Waterkoude is een onderschatte vorm van weerstype . In de eind jaren 70 , begin jaren 80 Had je een heel ander weerstype dan nu .
Je hebt nu veel zachtere jaargetijden . En als het dan al eens wat extremer word dan is het van korte duur . Vergeleken met toen .
Hen die 50 plus zijn en ook in het leger hebben gediend die kunnen dat beamen ( Bevestigen ) .

En voor wat betreft Hooi in de Tent :lol::lol: Als die optie al aanwezig was dan zou die luxe
nog niet eens toegepast mogen worden :D
We moesten zelfs het koude wapen mee in de slaapzak ( Oa Fal ) .Heb je al eens ooit met een stuk ijzer in bed gelegen ;)
En het afzien is een combinatie van beide , TENT type en Weersomstandigheden ;)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Als je 1 Week al lang vind . Wat is dan 3 Wkn . Destijds bijna continue regen ,met minimale temperaturen en veel wind .
Geef mij maar vorst . Waterkoude is een onderschatte vorm van weerstype . In de eind jaren 70 , begin jaren 80 Had je een heel ander weerstype dan nu .
Je hebt nu veel zachtere jaargetijden . En als het dan al eens wat extremer word dan is het van korte duur . Vergeleken met toen .
Hen die 50 plus zijn en ook in het leger hebben gediend die kunnen dat beamen ( Bevestigen ) .

Het was 1984, dussssss
 
F

frans81

Gast
Het was 1984, dussssss

Dussssss is een leuk en bevestigend woord :cool:
En ik denk dat als wij dat destijds met dat Hooi zouden doen , dat we dan een een paar emmers water in de tent zouden krijgen ;) Als bevestiging dat we niet moeten klagen .
 
F

frans81

Gast
gingen ze in die tijd ook zonder kleren in de slaapzak?

In opleiding bestaat er geen luxe . Dus met of zonder kleren kan zowel positief zijn als negatief in een desbetreffende Situatie met de bedoeling van ???
Ja ook toen was het wel eens , alleen een vorm van ondergoed , of of .
 
Bovenaan