• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tent vs tarp

Dreutel

Prepper goeroe
Deze tent van de NL commando's heeft nogal wat nadelen. Ik moet wel zeggen dat ik die tent wat strakker op zou zetten dan deze amerikaan, want die laat lelijke vouwen in het tentdak zitten. Ik ben benieuwd of @frans81 ervaring heeft met deze tent.

 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze tent van de NL commando's heeft nogal wat nadelen. Ik moet wel zeggen dat ik die tent wat strakker op zou zetten dan deze amerikaan, want die laat lelijke vouwen in het tentdak zitten. Ik ben benieuwd of @frans81 ervaring heeft met deze tent.



Tentjes zijn in de brede zin uitgereikt aan verschillende eenheden .
Niet alleen aan Korpsen die wat harder hebben moeten afzien .

En idd bij ( Langdurige ) en harde regen loopt er water naar binnen bij de Horizontale rits . Dit aan de buitenkanten waar rits naar binnen gaat .

Verder zijn ze oerdegelijk en ideaal . Stevig grootzeil en hufterproof .

Tarp er boven en het lekken is ook voorbij .

Helaas zijn er heel veel slechte te koop die vochtig zijn opgeslagen .
En die lekken dus ook door het canvas .
Maar wanneer je een nette of nieuwe koopt dan valt het wel mee en zijn ze op het Canvas waterdicht .
Mijn ervaring dus .
Voordeel ze zijn redelijk goedkoop en hebben een 165 euro inkoop gekost bij defensie .
Als er dat ritsen constructie foutje niet was geweest dan keurde ik ze helemaal goed .

Helaas lees je veel negatieve ervaringen op www . En de positieve blijven uit .

Koop een nieuwe en bij harde regen een Tarpje erover .

Nadeel zijn ook het aan de kwaliteit van materialen gekoppelde gewicht haha en pffff
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik heb er twee in de praktijk gezien met winterkamperen (-5) en het blijft idd niet droog door de constructie zoals beschreven wordt in al die review's en youtroep-filmpjes. Het leek me jaren geleden ook leuk om te gaan gebruiken maar toen ik kampeergenoten zsg sjouwen/zeulen van de kofferbak naar enkele meters verder wist ik genoeg. En dan moest er nog nat van sneeuwval opgebroken worden:confused: daarna.
En zoals @frans81 al aangeeft; een gigazwaar pakket om mee te nemen. Neemt niet weg dat het leuke tentjes zijn om te zien.
 
F

frans81

Gast
Ik heb er twee in de praktijk gezien met winterkamperen (-5) en het blijft idd niet droog door de constructie zoals beschreven wordt in al die review's en youtroep-filmpjes. Het leek me jaren geleden ook leuk om te gaan gebruiken maar toen ik kampeergenoten zsg sjouwen/zeulen van de kofferbak naar enkele meters verder wist ik genoeg. En dan moest er nog nat van sneeuwval opgebroken worden:confused: daarna.
En zoals @frans81 al aangeeft; een gigazwaar pakket om mee te nemen. Neemt niet weg dat het leuke tentjes zijn om te zien.

Tja haha , ze zijn idd wel leuk om te zien !
En als ze nieuw zijn koop ik ze nog steeds .
Maar wel voor flut bedragen .
En dat lukt geregeld doordat ze inmiddels een slechte naam hebben .
Het is een soort Haat / Liefde verhouding met deze dingen .
 
F

frans81

Gast
Het hele ontwerp is slecht. Te lange en te vlakke dakpanelen.
Kijk eens bij de lokale hengelsportafdeling wat ze daar aan tentjes en shelters hebben.
Duur maar wel doordacht.

Idd Petro het ontwerp Had anders gekund , maar dat is niet gebeurd .
Ik vind dus alleen de wijze waarop de ritsen geplaatst zijn , Waardeloos . En dat is het dan ook . Ze zijn waterdicht en zelfs die lange zijde heeft zijn voordelen .
Vergeet ook vooral niet !
Het is voor Jan Soldaat :eek::lol: ontworpen .
Die Burgertjes :(:( tja die hebben andere eisen en een kijk op ;)
Maar idd veel Karper Tentjes uit de hengelsportwereld dus !
Zijn mooi en goed doordacht .
Ook ik vind er prachtige modellen tussen zitten .
 

Larik

Diehard Prepper
Ik heb flinke tegenbuien meegemaakt terwijl ik in in mijn puptentje lag te snurken, poncho gebruikte ik als luifel.
Nooit ergens last van gehad, lekkage oid.
 
D

Deleted member 2099

Gast
ik zag in het topic 'je moet 1 week overleven' dat veel mensen een tarp meenemen.
ik vraag me waarom? gezien een tent meer voordelen bied

voordelen tent
- laag bij de grond en totaal dicht. (de wind krijgt de tent niet makkelijk te pakken)
plus een tent heeft zijlijnen om het zeil goed straks te trekken.
- beschut tegen grond vocht, wind, lopende en vliegende insecten.
- word goed warm binnen, nadeel is misschien wel te warm.
- kan binnen minuut opgezet worden (paraplu tent)

nadelen tent,
- je kan er moeilijk in koken, maar licht eraan welk type tent je hebt.
je hebt in iedergeval een ingang die open en dicht kan
- je voelt je ingesloten, je ziet niet wat er om je heen gebeurd.
- weegt wat zwaarder
- meer werk om het op te zetten,

tarp nadelen.
- kans is groot dat de wind met het zeil ervandoor gaat. (blaast eronder door)
ook heeft een tarp geen zeil lijnen om de zeil goed wind bestendig te maken.
- houd je lichaamswarmte niet vast, en dus moeilijk te verwarmen
- niet safe voor insecten. je zou dan een extra net eroverheen kunnen hangen maar ja kom je kwa gewicht weer in de buurt van een tent en kan je dus beter een tent aanschaffen.
- duurt langer deze op te zetten en je hebt waarschijnlijk ook meer werk aan om deze in goede staat te houden tijdens wat slechtere weersomstandigheden.

voordelen:
- makkelijk snel op te hangen, je krijgt lichte bescherming, kleine beetje wind, regen, uv straling.
- je bent niet ingesloten, en veel ruimte,
- weegt iets lichter dan een tent


een Tent lijkt me toch wat meer comfort, veiligheid, snelheid en voordelen te bieden dan een tarp.
zeker als je een hele week of langer op weg gaat.
je kant ook nooit het weer voorspellen en is dus handig als je op het ergste bent voorbereid.

aangenaamd allemaal ben will. ben nieuw.

een tarp is veelzijdig, je kunt er ook regenwater in opvangen. en deze makelijk in verschilende configuraties plaatsen (denk orogami). ook kan je deze met een hout frame van licht gewicht kompleet afsluiten (soort van piramide opzet. en het vouwt makelijk weg. liever een tarp kan je zelf kiezen of je het hoog of laag wilt hebben.
 
J

J.J

Gast
aangenaamd allemaal ben will. ben nieuw.

een tarp is veelzijdig, je kunt er ook regenwater in opvangen. en deze makelijk in verschilende configuraties plaatsen (denk orogami). ook kan je deze met een hout frame van licht gewicht kompleet afsluiten (soort van piramide opzet. en het vouwt makelijk weg. liever een tarp kan je zelf kiezen of je het hoog of laag wilt hebben.
Beste @willPrept misschien mag ik je hier voor uitnodigen: https://www.preppers-shelter.nl/forum/forums/voorstelronde.12/
Je zal snel leuke reactie krijgen.

Mvg,
J.J
 
Bovenaan