• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tent

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@InfernoSis , hebben jullie al een tent gevonden?

Zoal al eerder vermeld, het is vooral veel uitproberen. En kijken wat je eisen zijn. Zo hebben we een hele koopavond gespendeerd in het "proefliggen" van tenten. Doel: een redelijk compacte, functionele tent voor relatief weinig geld en relatief laag gewicht. Geschikt voor kamperen maar ook comfortabel genoeg als we iets langer weg moeten blijven ;) geschikt voor op de motor (bov) en in geval van nood draagbaar. Als we de smaak echt te pakken hebben kunnen we altijd nog verder kijken en deze weer verkopen.

Na enkele tenten bekeken te hebben, hadden we een ruime voortent met grondzeil als eis, en twee persoons was wel krap, dus werd het een drie persoons.

Aangezien ik wel goede ervaringen had met Coleman, was ik een beetje bevooroordeeld.

Het is deze geworden:
http://www.coleman.eu/uk/p-26099-tasman-3.aspx
Prijs ligt rond de 130 euro.

We hebben er ook gelijk een tarp bijgekocht die er bij past.

De Tasman 3 heb ik ook, alleen welk tarp heb je dan?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als men dan toch een tarp koopt, waarom dan niet meteen één die je voor meer doeleinden kan gebruiken, een DD-tarp bijvoorbeeld. Kan je veel mee, onder andere een zelfstandig tentje van maken, of als luifel gebruiken. Het is meteen een handige lichtgewicht backup voor je tent.

tarp setup.jpg

68.jpg
 

The mad engineer

Diehard Prepper
@Stuudje , dat heet impulsaankoop :D lag er bij opgesteld en we dachten dat is handig, past bij de tent dus inpakken.

Wel was de tarp iets verder voorbij de ingang geplaatst, leek mij ook handiger.

Maakte een mooi geheel, ik denk in geval van nood dat we ook die tarp goed kunnen gebruiken. Verder zie ik mij niet al die mooie origami achtige constructies bouwen ;)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
@InfernoSis , hebben jullie al een tent gevonden?

Zoal al eerder vermeld, het is vooral veel uitproberen. En kijken wat je eisen zijn. Zo hebben we een hele koopavond gespendeerd in het "proefliggen" van tenten. Doel: een redelijk compacte, functionele tent voor relatief weinig geld en relatief laag gewicht. Geschikt voor kamperen maar ook comfortabel genoeg als we iets langer weg moeten blijven ;) geschikt voor op de motor (bov) en in geval van nood draagbaar. Als we de smaak echt te pakken hebben kunnen we altijd nog verder kijken en deze weer verkopen.

Na enkele tenten bekeken te hebben, hadden we een ruime voortent met grondzeil als eis, en twee persoons was wel krap, dus werd het een drie persoons.

Aangezien ik wel goede ervaringen had met Coleman, was ik een beetje bevooroordeeld.

Het is deze geworden:
http://www.coleman.eu/uk/p-26099-tasman-3.aspx
Prijs ligt rond de 130 euro.

We hebben er ook gelijk een tarp bijgekocht die er bij past.
Hier ook bevooroordeeld met Coleman ;)
Het is uiteindelijk de Coleman Tatra 3 geworden. http://www.wijgaankamperen.be/nl/trekkerstent-coleman-tatra-3
Iets duurder, maar ook minder zwaar. De voortent is iets kleiner dan bij de Tasman denk ik (of zo lijkt het toch). Maar ik heb met een Tatra3 3 weken in Zuid-Afrika verbleven en dat ging perfect. 2 personen en bagage in de tent. Schoenen (met opgepropte sokken in) en nog wat spul in de voortent.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Verschil is idd dat de Tasman een grotere voortent heeft met een grondzeil die omhoog loopt (must have is gebleken na een verregende vakantie in de Belgische Kempen met de vorige Coleman).
Verder is de Tatra voorzien van ripstop (hebben wij dus niet) en aluminium stokken ipv glasfiber. En is 1,5kg lichter. Mooie tent!
 
F

frans81

Gast
Voor mijzelf heb ik besloten dat ik/we bij een BOB out :) geen Tent ( en ) mee te sjouwen .
Waarom :confused:;) Het gewicht en daarmee ook een gereduceerde verplaatsingssnelheid .
Ik ga toch voor de Tarp ( Groter formaat ) opzet met Bivy's ( voor liefhebber ) en twee Muskieten Dome's ter voorkoming van het als muggenvoedsel dienen ( Ikke ) .
Daarbij de slaapzakken en het gewicht is nog leuk verdeeld over twee of drie personen . Goede slaapzakken zijn een must en helaas zijn de M90 versies ook al zwaar .
Beetje degelijke tent is veel te zwaar voor de lange afstand . Mijn lichtste tent is zowat 8,5 Kgm :( en de Zwitserse Seilschaftszelt is 11 Kgm .
Dus wanneer ik / we echt op pad moeten en er een zeer grote afstand mee gemoeid is dan blijven de tentjes in de tentjes thuis ( Mooi samengevoegd pakketje ) verborgen .
En als er over vijf jaar nog niets zoals SHTF gebeurd is dan moet ik weer gaan schrappen en over tien/ vijftien jaar , moet ik iemand meenemen om voor mij te sjouwen :lol:
 

Ray

SHTF Expert
Voor mijzelf heb ik besloten dat ik/we bij een BOB out :) geen Tent ( en ) mee te sjouwen .
Waarom :confused:;) Het gewicht en daarmee ook een gereduceerde verplaatsingssnelheid .
Ik ga toch voor de Tarp ( Groter formaat ) opzet met Bivy's ( voor liefhebber ) en twee Muskieten Dome's ter voorkoming van het als muggenvoedsel dienen ( Ikke ) .
Daarbij de slaapzakken en het gewicht is nog leuk verdeeld over twee of drie personen . Goede slaapzakken zijn een must en helaas zijn de M90 versies ook al zwaar .
Beetje degelijke tent is veel te zwaar voor de lange afstand . Mijn lichtste tent is zowat 8,5 Kgm :( en de Zwitserse Seilschaftszelt is 11 Kgm .
Dus wanneer ik / we echt op pad moeten en er een zeer grote afstand mee gemoeid is dan blijven de tentjes in de tentjes thuis ( Mooi samengevoegd pakketje ) verborgen .
En als er over vijf jaar nog niets zoals SHTF gebeurd is dan moet ik weer gaan schrappen en over tien/ vijftien jaar , moet ik iemand meenemen om voor mij te sjouwen :lol:

Wat wil je ook met al dat legerspul, dat weegt tonnen! Heb je een vrachtwagen bij nodig voor een Bug Out/Kampeerset compleet.

Zelf echter ook wel een tarp, maar die weegt alweer 820 gram en m'n tentje van 1050 gram biedt een grondzeiltje en muskietennet erbij.
Slaapzak kan rond de kilo, matje max 600 gram, voor onder de drie kilo moet je je shelter en slaapgerij toch wel voor elkaar kunnen hebben als lichtgewicht backpacker. ;)

Ik begin te snappen waarom soldaten zoveel moeten trainen. :lol:
 
F

frans81

Gast
Wat wil je ook met al dat legerspul, dat weegt tonnen! Heb je een vrachtwagen bij nodig voor een Bug Out/Kampeerset compleet.

Zelf echter ook wel een tarp, maar die weegt alweer 820 gram en m'n tentje van 1050 gram biedt een grondzeiltje en muskietennet erbij.
Slaapzak kan rond de kilo, matje max 600 gram, voor onder de drie kilo moet je je shelter en slaapgerij toch wel voor elkaar kunnen hebben als lichtgewicht backpacker. ;)

Ik begin te snappen waarom soldaten zoveel moeten trainen. :lol:

Kracht / uithoudingsvermogen en dus ook weer snelheid zijn levensreddende verplichte zo te noemen skills .
Conditie staat bovenaan en Mentale kracht staat zelfs daar weer boven .
ALS JE JONG Bent geen probleem en je toch al van sporten houd .
Als soldaat moet je en als prepper eigenlijk ook .
Het grootste gedeelte van de Militairen is LUI en lopen ver achter met Training ( Conditie op pijl houden )
Ze roken en drinken alcohol tot xe het verschil in Rang niet meer zien :lol:( Zuipen enz )
 

Niels

Mankinds only hope
Waar kopen jullie zo'n tarp?
Wat zijn goede winkels (buiten Bever?) voor zulke items?
 

Ray

SHTF Expert
Waar kopen jullie zo'n tarp?
Wat zijn goede winkels (buiten Bever?) voor zulke items?

Tja, ik gewoon uit China, maar dan wel bij eentje die redelijk goede tarps verkoopt: http://nl.aliexpress.com/item/3-3m-...012690271.html?spm=2114.13010608.0.110.xSOBRg

Ik heb er nog weinig ervaring met tarps, ben meer een tentjes man, dus van mij moet je niet al te veel aan nemen op dat vlak.

Dit topic ging toch over tentjes? Deze heb ik, net iets meer dan een kilo: http://www.tentcenter.nl/product/30...83224-301838&gclid=CNTDybaN4s0CFRBmGwodLiAPTw
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, oke, maar haal je het van Ebay dan ofzo?
Hoe weet je dat je kwaliteit krijgt?
 

Ray

SHTF Expert
Ja, oke, maar haal je het van Ebay dan ofzo?
Hoe weet je dat je kwaliteit krijgt?

Weet je vaak niet, maar er zijn wel dingen waarop je af kunt gaan. Reviews en beoordelingen van de shop. 98% satisfied customers zegt iets bij 1000 bestellingen.
Ik bestel best veel in China, via wat voor website dan ook en eerlijk gezegd werkt het gewoon. In dit geval geef ik als 'tevreden klant' een oordeel over de aan mij geleverde waar.

Als jij een powerbank besteld van 2,49 euro gratis verzending, wees dan niet verbaasd dat de capaciteit erg werd overdreven.
Vele spullen zijn echter gewoon hetzelfde als je hier als 'aanbieding' ziet, maar dan voor de helft of minder. Je koopt wellicht bij de Action zo'n stylus met plugje voor bij je smartphone voor 1,49 ?
Dit kost hij in China en zelfs per stuk verzenden ze hem gratis... http://nl.aliexpress.com/item/Facto..._7&btsid=195a6fbd-388a-4d0c-b253-c0d33b91f7da

Dit is extreem natuurlijk, maar ook kwaliteitsspul wordt net als sportschoenen heel vaak in China gemaakt. Direct van de bron scheelt het vaak 40% voor echte merkproducten. Eén nadeel wat genoemd moet worden, garantie. Wil je garantie claimen dan moet je het product terugsturen alla 35 euro verzendkosten. Daarom bestel ik of alleen dingen waarop garantie niet zoveel uitmaakt, of spullen die de helft of meer goedkoper zijn. Via creditcard, Paypal heb je vaak nog wat extra bescherming, Aliexpress biedt de meest veilige omgeving, als jij niet aangeeft dat je het spul goed hebt ontvangen, krijg je zeer makkelijk je geld terug. Ook onvrede over bv. capaciteit wordt vaak opgelost met teruggave van een deel van het geld, al meerdere malen goede ervaringen mee. Je moet het alleen wel zelf aankaarten en verkopers willen graag goede voet houden met hun moeder Ali, maar onderhandelen ook over elke dollar refund. Gewoon poot stijf houden en 't komt goed.

Blijkt maar weer, als je op het dubbeltje wilt besparen, moet je wat moeite doen. :lol: ('k vind gewoon een leuk spelletje)
 
F

frans81

Gast
Ik heb de Tarps bij een Dump gekocht en een mooie zilvergrijze bij iemand die ik ken .
De grijze had niet meteen mijn voorkeur maar toch . Dient nu als schaduwdoek .
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ga naar Obelink zie ik :).
Is mooi in de buurt, en goed gpul, en goede prijzen.
Die hebben ook tarps enzo.

Hoeveel liter is jullie rugzak?
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik ga naar Obelink zie ik :).
Is mooi in de buurt, en goed gpul, en goede prijzen.
Die hebben ook tarps enzo. Hoeveel liter is jullie rugzak?
Obelink is goed en vaak niet al te duur. Vaak bijna zelfs nog een "dagje uit", zo groot is het daar. Helaas haak ik er nog wel eens af als ik me goed heb ingelezen en heel specifiek iets zoek waarvan ik goed de prijzen ken. Tarpen die ze hebben zijn over het algemeen gewoonweg te zwaar voor rugzak wandelen. Zo weegt mijn tarp 460gram. Link...
Voor een degelijke rugzak kun je er wel kijken, maar ook daar zou ik eerst even goed voor inlezen en vooraf voor jezelf bepalen zoals @Stuudje al zei hoe je op pad wil en vooral met enig gewicht erin voor de aanschaf "passen".
Succes, want het is best leuk om je hierin te verdiepen. :thumbsup: En laat vooral nog even weten wat het geworden is en waarom je die keuze hebt gemaakt.
 
Bovenaan