• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (gekocht)

Meer panelen laten leggen (het dubbele, moet een bedrijf doen en kost 3000 euro),

Dan zou ik op zoek gaan naar een ander bedrijf, of het alsnog zelf doen.

500Wp panelen kosten nu rond de 80 euro incl btw (moet je ze wel zelf ophalen)
Via een leverancier kan ik ze voor 85 euro stuk op ieder adres in nederland laten bezorgen.

De kosten van montage zijn extreem als je dit uitbesteed aan een bedrijf, vandaar dat ik samen met mijn klusmaat het zelf heb gedaan.
En dat was 4 jaar geleden. Ondertussen zijn de prijzen van montage nogmaals verdubbeld. Dit gaat echt nergens meer over. Dan kun je nog beter je panelen 100% verticaal op de grond plaatsen op het zuiden als een soort van wand. Stel je koopt 10 panelen dan ben je 800 euro kwijt. Dan heb je "maar" 50 % rendement want niet optimaal geplaatst en heb je "maar" 2500Wp. Maar is alsnog heel interessant.

Of maak een carport. 4 palen in de grond, en maak een simpele constructie met wat goedkope balken. Leg er panelen op (wel onder een hoek van 30% zodat het vuil kan wegspoelen) en je heb een nuttige constructie, en je hebt extra Zonne opbrengst. Een solarpanel is goedkoper dan een stuk dakbedekking van hetzelfde oppervlakte.

In België zijn die dingen duurder en strenger. Er moet dan ook nog een erkende keuringsinstanties langs komen wat het installatiebedrijf meestal regelt. De panelen die ik nu heb worden gezien als apparaat en hoeven niet extra gekeurd te worden. Je moet dan een omvormer gebruiken die goedgekeurd is door de netbeheerder (ze hebben een lijst).

Mijn cv ketel was ook veel duurder (drie keer zo duur) dan wanneer ik een bedrijf uit Nederland had laten komen. Maar ik wil toch dat mijn huis verzekerd is bij brand dus heb ik een Belgisch bedrijf laten komen.

Mijn zonnepanelen zo een 7000kw hebben in 2014 . 12000 € gekost.

En? heb je ze al "terugverdiend" ?

Ik vind dat wel forse bedragen. En het zal dan uiteraard een totaalprijs zijn van zowel panelen, als de montagematerialen, als de arbeid, en de omvormer. Het is die arbeid wat het (in mijn ogen) zo belachelijk duur maakt. Als ik sommige offertes zie en je gaat het terugrekenen dan kom je soms op 300 euro per arbeidsuur uit. Tja, sorry, maar dan hoeft het voor mij echt niet. Dan ga ik liever met mijn klusmaat aan de slag.

Terug
Bovenaan