• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

martin

Mankinds only hope
Ik vind het jammer dat mensen vaak terugvallen op kapitalisme, er is meer in het leven dan geld.

Dat is zeker het geval en dat heb ik een paar berichten ook proberen toe te lichten.
Maar dat is een andere discussie en gaat denk ik flink OffTopic en dat wil ik de TS niet aandoen.

https://www.preppers-shelter.nl/threads/thuisbatterij-zelfbouw-en-gekocht.5989/page-2#post-141917

5 kWh is meer dan wat ik verbruik op een dag.

Dat jij uitzonderlijk weinig gebruik maakt mijn verbruik nog niet buitensporig.

Volgens het Nibud is het gemiddelde verbruik 7,2 Kwh per huishouden. Dat jij op 5 Kwh uitkomt is niet heel gek als je een alleenstaande bent. Net zoals het niet gek is dat ik boven dit gemiddelde want ik woon er met gemiddeld 4 personen.

1716401260615.png

En hoe lang denk je een warmtepomp te kunnen laten draaien op die 5 kWh? dat gaat in de wintermaanden echt niet voldoende zijn. Zelfs niet voor een alleenstaande.
Oeps, ga ik weer enorm OffTopic.

Ik denk niet dat er veel mensen op dit forum zo goed het verbruik inzichtelijk heeft weten te maken als ik.
Ik heb uiteraard eerst alles compleet inzichtelijk proberen te verkrijgen m.b.t. het verbruik.
1716405113922.jpeg
Maar nu ga ik weer OffTopic

Ondanks mijn negatief verbruik gaat die batterij in ieder geval niet de oplossing zijn.
(deze regel er nog even achter gezet, want ander heb ik alles offtopic gepost)

Maar ik neem aan dat je het toch wel eens ben met mijn post over de absurde situatie die er ontstaat als iedereen een batterij zou gaan aanschaffen?
Ik denk niet dat het milieu gebaat is met de extreem gefragmenteerde "oplossing" van een thuisbatterij.

En ja, er is meer in het leven dan alleen maar geld. Maar blijkbaar is geld voor heel veel mensen motiverender dan het milieu. Dat is in mijn ogen best wel hypocriet.
Ik geef het in ieder geval gewoon toe dat ik de zonnepanelen op mijn dak voor 90% heb aangeschaft om financieel gewin.
Maar als er nu mensen beweren dat ze een accu willen aanschaffen "voor het milieu" dan denk ik dat ze toch echt minimaal net zo hypocriet zijn als ik. En ja, als het gaat om offgrid dan is er een compleet andere afweging.

p.s. Ik moet echt iets anders verzinnen met mijn manier van posten. Als ik het teruglees is 90% off topic als het geen 95% is.
 

martin

Mankinds only hope
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer natuurlijk, en vind ik jouw overzicht wel zo mooi. Om de opbrengst in de winter te verdubbelen, het aantal panelen verdubbelen. Waarom niet eigenlijk, voor wie er plek voor heeft?

Omdat het extreem inefficiënt is.
Het is zoals @petroman aangeeft, heb je 3 dagen regen, dan heb je weer niks.
En dan kun je wel gaan rekenen met een zwaardere accu, maar dan krijg je dus weer dat je die accu maal 10 moet gaan doen om die 5 dagen regen te gaan overbruggen.
En hoe milieu bewust ben je bezig als je 10 keer meer accu's ga plaatsen om die maanden nov/dec/ja/feb zo nodig moet gaan overbruggen.
Ik denk dat je een stuk minder het milieu aan het belasten zou zijn als je tijdens die 4 maanden gewoon gebruik maakt van een gas CV voor je warmte. Sterker nog, ik weet het zeker.


Het blijft in mijn ogen een schande dat door de overheid zo word gerommeld met het sturen van "de burger" en dat men zowel met het straffen, als het belonen probeert de boel voor de gek te houden.
 

Henk88

Diehard Prepper
Dat jij uitzonderlijk weinig gebruik maakt mijn verbruik nog niet buitensporig.

Volgens het Nibud is het gemiddelde verbruik 7,2 Kwh per huishouden. Dat jij op 5 Kwh uitkomt is niet heel gek als je een alleenstaande bent. Net zoals het niet gek is dat ik boven dit gemiddelde want ik woon er met gemiddeld 4 personen.
Ik kom uit op 2 kWh per dag en ik heb gewoon een vaatwasmachine, een was droog combinatie, een computer met een breedbeeld scherm en een koffiezet apparaat. Er wordt gewoon heel veel energie verspild in Nederland en een thuis batterij is (vooralsnog) relatief duur en milieu vervuilend.

Het is dus veel effectiever om eerst te kijken of je verbruik omlaag kan en dan pas te beoordelen wat voor thuisbatterij je nodig hebt. Dan wordt het financiële plaatje ook interessanter. Ik kan bijvoorbeeld aardig vooruit met een 2kWh powerstation, een pecron 2 kWh powerstation kost 1100 euro met LFP accu's met 2500 laadcycli, dan kunnen we uitgaan van een levensduur van zeg 7 jaar.

Dan hoef ik dus maar circa 13 euro per maand te besparen aan energiekosten om dat ding rendabel te maken. Uitgaande van een verbruik van 2 kWh per dag tegen de huidige stroomprijs van 0,34 cent is dat dus al rendabel omdat ik met mijn zonnepanelen van Februari t/m November wel 2 Kwh per dag opwek waarmee ik dus 11x 20,40 is gemiddeld 18,70 euro per maand bespaar aan stroomkosten.

In de praktijk is het iets minder gunstig omdat ik in de winter net wat meer dan 2 kWh gebruik en een powerstation van 2 Kwh zeker met capaciteitsverlies een beetje krap is. Maar bovenstaande toont aan dat als je zuinig bent met verbruik een powerstation al snel financieel interessant is, zeker als de prijzen de komende jaren verder dalen.
 

Elektra-engineer

Elementary prepper
Dat vind ik nogal een stevige bewering. Van de HTS ken ik nog het skin-effect maar dat heeft bij de laagfrequente 50 Hz niet zo gek veel invloed.
Voor de zekerheid nog even het alwetende internet geraadpleegd en op de site van een leverancier van "Innovatieve elektrische systemen" lees ik het tegenovergestelde.


Ik hou het er op dat bij spanningen/stromen in en rond je huis het geen bal uit maakt of het wissel of gelijkspanning betreft m.b.t. de te kizen aderdiameter.

Ola! @preparator,
Skin effect pakt inderdaad pas van toepassing wanneer we hogere frequenties hebben (denk aub aan vanaf 100MHz) voor de algemene voedingen 50~60HZ maakt niets uit. (Wel leuk dat je het aanhaalt want.... dat betekent dat een andere ETér mij nakijkt! en dat is fijn voor de andere mensen op dit forum, we tonen aan dat er over nagedacht wordt.)

Je opmerkingen t.o.v. rond je eigen woning; hou het op 2,5mm² en dan zit je goed voor de AC.
En indien je de PV-panelen laat installeren door een goeie partij (daar hebben we het over betreffende DC) dan zit je geheel goed.
 

Elektra-engineer

Elementary prepper
Even ter nuancering, voor de accu kopers, hieronder de antwoorden van zowel Anker (de bouwer) als een websitewinkel :

Ter info van Anker:
At this time, we regret to inform you that the Solix 10kWh home battery system has not yet been launched in the European market. As such, it is currently not available for purchase through any retailers or wholesalers in the Netherlands or Germany.

En van thuisbatterij.nl:

- De Anker Solix X1 wordt momenteel NOG niet geleverd in Nederland. We
zijn uitgegaan van de huidige prijs zoals deze in Amerika wordt
aangeboden.
De andere reden is dat de prijs van thuisbatterijen lager is dan een
half jaar geleden toen de pagina over de kosten van een 5 kWh thuisaccu
geschreven is.

Nog even afwachten dus. Opvallende in het 2e antwoord is dat men stelt dat de accu's nog goedkoper worden.

Goeienavond @petroman,

Ik doe vrij veel zaken met batterij partijen, en ik ben een lijst aan het opstellen wat voor mijn bedrijf interessant is; is het voor jou/jullie interessant als ik hier een paar partijen neerzet die als beste uit de test komen?

Vooralsnog denk ik aan:
-Zwart techniek uit IJmuiden
-Kemper en van Twist
-Sunforce (makkelijk als je PV-panelen combineert met een accu pakket)

Zodra ik op zich zelf staande partijen vindt die interessant zijn; dan laat ik deze weten indien jullie dit interessant vinden.

Gr,

Ikke
 

martin

Mankinds only hope
Ik blijf me verbazen hoe je regelmatig over het punt wat ik (en anderen) probeer te maken heen kan lezen.

Uiteraard is het slimmer om eerst te kijken naar je verbruik, en dan pas naar de opslag.

Het is hier een preppersforum en ik ga ervan uit (hoewel ik soms twijfel) dat het IQ hier toch wel een beetje rond de 100 zal zitten.
Dus dat je EERST kijkt naar je verbruik is zo vanzelfsprekend dat het (in mijn ogen) eigenlijk niet eens benoemd zou moeten worden.
Dus natuurlijk ga je die oude koelkast de deur uit doen. En ga je dat koelkastje wat voor jan met de korte achternaam in de kelder met dat ene blikje cola wat er al 2 jaar inzit de deur uit doen.

Maar deze stappen zijn door iedereen al ruimschoots gemaakt.

Het moet toch wel mogelijk zijn om te beseffen dat het nibud met hun cijfers een wat reëler beeld heeft over het gemiddelde verbruik dan jouw verbruik?
En wat we zeker niet mogen vergeten is dat juist door die transitie we MEER stroom nodig zullen hebben en zeker niet MINDER.
Als die gemiddelde persoon zijn gas CV gaat inruilen voor een warmtepomp, en zijn warm water gaat inruilen voor een warmteboiler. Dan moet het toch wel te begrijpen zijn dat je het echt niet gaat redden met die 5 kWh?
De TS die gaat deze post toch niet maken met als referentie de 20% uitzondering maar juist die 80% gemiddelde situatie?
En dan is het toch juist verstandig om met reële zaken aan te komen zetten i.p.v. met waardes die echt aantoonbaar onzinnig zijn voor een Nederlands gemiddeld gezin? En wat dacht je van de EV die straks voor iedereen zijn deur staat als we de plannen doortrekken?

Maar bovenstaande toont aan dat als je zuinig bent met verbruik een powerstation al snel financieel interessant is, zeker als de prijzen de komende jaren verder dalen.

Volgens mij toont het aan dat je het punt niet begrijpt. Het is NIET rendabel vanuit het oogpunt van economisch voordeel. Het LIJKT rendabel omdat de prijs die jij moet betalen totaal niet in relatie staat van de werkelijke kostprijs. En het KAN financieel voor jouw persoonlijk goedkoper uitpakken. Maar dat het voor jouw goedkoper is komt niet doordat die accu jouw dat voordeel heeft gegeven maar omdat de energieprijs veel te hoog word doorgerekend.


En eigenlijk past je eigen quote perfect als afsluiting:

Ik vind het jammer dat mensen vaak terugvallen op kapitalisme, er is meer in het leven dan geld.

Als men nu eens zou komen met een milieuvriendelijk en tevens betaalbare accu (een zoutaccu bijvoorbeeld) dan draai ik helemaal om en ben ik pro accu. Tot die tijd is een accu voor mij puur om offgrid hier dit verhaal te kunnen typen, en om thuis wat minder afhankelijk te zijn als de stroom er weer eens uit zal liggen.
 

Elektra-engineer

Elementary prepper
@Elektra-engineer , als ik het goed heb, dan zal het maximum toegestane voltage toch wel (verplicht) in een net-gekoppelde omvormer zijn ingesteld? Is het niet zo, dat die de levering aan het net automatisch beperken resp. uitschakelen zodra de netspanning stijgt of het maximum bereikt?

Een micro-inverter zoals die aan een paneel kan worden gehangen zou dat eigenlijk al ingebouwd moeten hebben, lijkt mij... Die zijn wel m.b.v. netfrequentieverhoging te "smoren/afschakelen" heb ik al eens begrepen. Interessante materie...

Ik zie wel dat de netspanningen buiten die 220-242V kunnen liggen. Tenminste, ik kom de volgende opgave tegen:
"De minimale waarde is in Nederland 207 volt, de maximale 253 volt. Er zijn echter plannen om de maximale waarde te verhogen naar 264,5 volt". Ik hoop dan maar, dat onze "230V apparatuur" daarop gebouwd is😉
Of het gaat gewoon eerder naar de gallemiezen natuurlijk, en dat is weer goed voor de handel😆

Dan is het vast zo, dat netgekoppelde omvormers terugregelen en uitschakelen zodra (pakweg) de 250V wordt bereikt? Een buurman viel het op dat hij het jaar tevoren minder terugleverde dan op basis van het aantal zonne-uren te verwachten was. Omzetten op een andere fase maakte alle verschil. Kennelijk was het voltage van de fase waarop zijn solar eerder leverde, behoorlijk hoger en dat regelde zijn levering terug.

110V 60Hz is het in de VS nominaal als ik mij niet vergis. Maar de hogere netfrequentie lost m.i. niet alles op en I=U/R dus zijn er hogere stromen nodig om dezelfde energie te leveren dan bij 230V, en dus ook dikkere kabels? En of dat dan veel gemakkelijker is?

Hoi @RockyFlats,

Helaas is het integreren in de EU nog niet geïntegreerd, oftewel; je bent afhankelijk van het (algemene) netwerk. Het is wel zo dat er maximum zijn wat een omvormer doet; helaas is dat maximum niet al te bevorderlijk voor je apparatuur.

Betreffende je vraag voor de VS t.o.v. Europa; de VS heeft indertijd gekozen voor 60HZ met 110VAC, dat was indertijd letterlijk een keuze, en was niet op basis van natuurkundige wetgeving. (anders hadden we allemaal op DC gezeten) Dat is namelijk allemaal vele makkelijker goedkoper betreffende distributie; wel een nadeligheid: Alle wasmachines, vaatwassers etc. zouden duurder zijn.

Mocht iemand echt alles in detail willen weten; dat kost me een dag tikwerk; dus liever niet.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik blijf me verbazen hoe je regelmatig over het punt wat ik (en anderen) probeer te maken heen kan lezen.
Ik blijf me verbazen dat jij op de man blijft spelen terwijl de nieuwe forumregels nochtans duidelijk zijn hierover. Je kunt prima je mening geven over powerstations of stroomverbruik zonder daarbij een ander forumlid te veroordelen.
Als die gemiddelde persoon zijn gas CV gaat inruilen voor een warmtepomp, en zijn warm water gaat inruilen voor een warmteboiler. Dan moet het toch wel te begrijpen zijn dat je het echt niet gaat redden met die 5 kWh?
Zoals het jou vanzelfsprekend leek om eerst te bezuinigen op je verbruik leek het mij vanzelfsprekend dat de prijsstelling van thuisaccu's nog niet voldoende is om een warmteboiler of elektrische C.V. rendabel langdurig van stroom te voorzien. Want zelfs met een 100 kWh thuisbatterij ga je in de winter gewoon niet genoeg stroom opwekken in Nederland met een normale thuisinstallatie zonnepanelen om je elektrische CV van stroom te voorzien.

Daarbij kom ik dan weer terug op mijn eerdere punt, dat het realistischer is om te kijken naar bezuinigen. Als je gaat douchen of handen wassen met koud water (nog beter voor je huid ook) heb je geen warmteboiler nodig. Als je een elektrische deken neemt heb je voldoende aan een paar honderd Wh per dag voor die deken. En ja, voor je er over struikelt, dat betekend een stukje (of voor sommigen aardig wat) inleveren op comfort. Maar dat is echt bezuinigen op verbruik, niet een Amerikaanse koelkast uit 2010 inruilen voor een exemplaar uit 2024.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik kom uit op 2 kWh per dag en ik heb gewoon een vaatwasmachine, een was droog combinatie, een computer met een breedbeeld scherm en een koffiezet apparaat. Er wordt gewoon heel veel energie verspild in Nederland en een thuis batterij is (vooralsnog) relatief duur en milieu vervuilend.

Het is dus veel effectiever om eerst te kijken of je verbruik omlaag kan en dan pas te beoordelen wat voor thuisbatterij je nodig hebt. Dan wordt het financiële plaatje ook interessanter. Ik kan bijvoorbeeld aardig vooruit met een 2kWh powerstation, een pecron 2 kWh powerstation kost 1100 euro met LFP accu's met 2500 laadcycli, dan kunnen we uitgaan van een levensduur van zeg 7 jaar.

Dan hoef ik dus maar circa 13 euro per maand te besparen aan energiekosten om dat ding rendabel te maken. Uitgaande van een verbruik van 2 kWh per dag tegen de huidige stroomprijs van 0,34 cent is dat dus al rendabel omdat ik met mijn zonnepanelen van Februari t/m November wel 2 Kwh per dag opwek waarmee ik dus 11x 20,40 is gemiddeld 18,70 euro per maand bespaar aan stroomkosten.

In de praktijk is het iets minder gunstig omdat ik in de winter net wat meer dan 2 kWh gebruik en een powerstation van 2 Kwh zeker met capaciteitsverlies een beetje krap is. Maar bovenstaande toont aan dat als je zuinig bent met verbruik een powerstation al snel financieel interessant is, zeker als de prijzen de komende jaren verder dalen.
@Henk88 , je verbruikt ontzettend weinig elektriciteit, en dat verdient wel applaus. Ik red dat met geen mogelijkheid met z'n vieren thuis, maar moet bekennen ook nog niet op elke kWh te beknibbelen. Ook hier kan het verbruik nog wel omlaag, maar zelfs in de zomer verbruik ik ook dan (in vredestijd) nog drie- tot viermaal wat jij nu verbruikt.

Ik heb even op die E2000LPF doorgelezen, en mij lijkt het wel een mooie powerbank voor het echt hoogstnoodzakelijke in een crisissituatie.

Valt de hemel omlaag, dan kan ik ook terug naar 2 kWh per dag, en 300-500 Wh ook nog wel als het helemaal moet. Dat is immers de prepper-mindset, die bij mij al begint bij "een eilandsysteem" als eerste vereiste. Ik heb nog geen echt goed werkend systeem (behoudens absoluut basic), maar de wil is er. En jij hebt dat al werkend in huis, mooi.

Jouw E2000LPF vind ik prima passen in een eerder draadje: https://www.preppers-shelter.nl/thr...-thuis-voor-alleen-het-meest-essentiële.5340/
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik kan deze berekening niet goed volgen.
In de praktijk kun je goed rekenen met aantal Wp x 0,85 = aantal kWh per jaar. (als de panelen de ideale ligging hebben wellicht nog iets meer)

Ik heb ooit een excel gemaakt om wat te kunnen rekenen omdat het onderwerp me wel interesseert maar ook om de batterij-optimisten gefundeerd weerwoord te bieden.
In onderstaand voorbeeld ga ik uit van 375 Wp per paneel waaruit bij een x-aantal panelen volgt hoeveel kWh op jaarbasis deze leveren en hoe deze opbrengst over de maanden verdeeld is.

Voor het verbruik neem ik 3500 kWh wat aannemelijk is voor een gezin dat het huis verwarmt op aardgas.

Bekijk bijlage 26697

In dit voorbeeld is de eigen opwek identiek aan het verbruik en je ziet dat je in de zomer ruim 800 kWh zou moeten "op sparen" in een batterij om de zonarme wintermaanden door te komen. Zo'n batterij kost tonnen.
@preparator

deze tabel is m.i. enigzins te positief.

ter indicatie, ik heb 3000Wp liggen en op het zuiden.
in Januari had ik 58 Kwh
in Feb zaten we op 77Kwh.

aanzienlijk minder dan het lijstje.
 

preparator

Elementary prepper
@Hermanusb mooie praktijk terugkoppeling! Ik heb de tabel gemaakt om een realistische benadering te kunnen maken ten opzichte van de PV- en batterij optimisten. De thuisbatterij die je het hele jaar door van stroom voorziet is slechts weggelegd voor mensen die met 1 of 2 kWh per dag door het leven kunnen gaan.
Voor een standaard gezin met een normaal elektriciteit verbruik kost zo'n batterij tonnen maar als ik dat noem wordt dat zelden geloofd.
Als mijn tabel te optimistisch blijkt kan me in elk geval niet verweten worden dat ik bewust de boel kapot reken. ;)

De opbrengstverdeling gaat waarschijnlijk uit van langjarig gemiddelden. Veel PV verkopers en "groene" websites hanteren deze getallen.
Ik verdenk deze "bronnen" er van dat de opbrengsten van december t/m februari bewust te rooskleurig worden voorgesteld. Hoe krijg je mensen anders aan de panelen als iedereen kan zien dat ze in de winter nauwelijks iets opbrengen?

Als je op zoek gaat naar ervaringscijfers van mensen met PV panelen zie je ook vaak dat winteropbrengsten lager uitvallen. Heel uitgebreide en degelijke statistieken zijn gemaakt door Herman Weerman.
https://weerman.nu/voorbeeld-pagina/zonnepanelen/opbrengst-zonnepanelen/
Hij laat zien dat de opbrengstpercentages voor december en januari eerder op 1% liggen.

Voor jouw eigen opbrengstcijfers van jan en feb moet je ook nog mee nemen dat januari '24 bovengemiddeld zonnig was en februari '24 was op afstand de somberste maand van de afgelopen 30 jaar. (Meetpunt De Bilt)
Deze info heb ik gevonden op https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2024
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@preparator

ik ben het geheel eens met je stelling dat om te werken met een accu je energie verbruik op zijn minst maximaal 2Kwh per dag mag zijn.

maar liever nog maximaal 1 Kwh.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
He hallo!, wel een beetje OT blijven hé !!!1!

Om de boel weer een beetje ontopic te krijgen probeer ik de losse zaken wat om te buigen (en wat minder kribbig te reageren op bepaalde reacties)

Het is een gegeven dat je altijd moet beginnen met "meten is weten"
En op dat punt heeft @Henk88 uiteraard een goed punt. Eerst kijken wat je kunt besparen.
En ook eens goed nadenken of je die elektrische zooi allemaal ook daadwerkelijk nodig hebt.

(die koelkast in je tuinhuis bijvoorbeeld, of die antenneversterker/splitter en die oude tv in de slaapkamer terwijl die tv 4 jaar geleden voor het laatst is gebruikt)

En dat inzicht kun je prima doen met een P1 meter. En dat ding is binnen no time terugverdiend want door het inzicht word je bewust.
En bewustwording is de start van een proces wat noodzakelijk is voor een succesvolle verandering.

Ik ben daar nogal in doorgeslagen en heb een compleet domoticasysteem opgetuigd en ben begonnen met het totaalverbruik inzichtelijk te krijgen.
Los daarvan iets van 30 pluggen van plugwise om per device te gaan meten wat het nu daadwerkelijk verbruikt.
Het zijn vooral de zaken die af en toe worden gebruikt waar je toch een flinke inschattingsfout kan maken met het daadwerkelijk jaarlijkse verbruik. En als je dan een jaartje of 2 aan het meten bent dan kom je inderdaad op het punt want @Stuudje aangeeft dat het geen zin meer heeft om meer te meten want alles is dan wel duidelijk. (en dan zou je nog 1 plug met verbruik kunnen toepassen als je iets nieuws koopt waarvan je denk "hoeveel verbruikt dat ding nu werkelijk?"

Ik heb in Spanje dus een 100% offgrid systeem. En je kunt dat in mijn ogen NIET vergelijken met een situatie zoals in Nederland. Heel het leven wat we in Spanje hebben is echt compleet anders als in Nederland. Een paar "details"

- In Spanje gaan we naar bed als het donker wordt en staan we op als het licht wordt (dus gebruik verlichting is compleet anders)
- In Spanje zitten we in het voorjaar en in het najaar (2 keer 3 maanden) waardoor we dus zowel de "koude" als warme periode uit de weg gaan (dus geen noodzaak voor verwarming of koeling)
- In Spanje leef je voor 90% buiten en 10% binnen.
- In Spanje is het eten in een restaurant goedkoper dan thuis eten maken. Dus op dat punt geen energiebehoefte voor koken/afwassen
- Het wassen doe je met lauw water zodat je met een wasmachine zonder warmte spiraal prima uit de voeten kan.

En voor de rest is het dus een no-go om met een föhn,frietpan,snelkoker,zware stofzuiger te rommelen.
Met dat in het achterhoofd komen we weer terug "on topic" naar die thuisbatterij.
En omdat ik het complete traject al heb meegemaakt denk ik wel dat ik wel over enige praktijkervaring te bezitten.

Stel dat je hier zou kijken naar mensen met een offgrid systeem dan zal 95% van de mensen tevens een generator naast hun offgrid systeem in het bezit hebben. Als is het maar een hobby-bob systeem van de aldi/lidl.
De reden is heel simpel. Zoals door diverse mensen is aangegeven (en ook door de TS) ben je vroeg of laat alsnog de sjaak als het 3 dagen bewolkt is. Zelfs in Spanje. Ik kan me dat ondertussen wel permitteren want ik pas me wel aan. Maar als je dit vergelijkt met de thuissituatie in Nederland dan kan ik me dit NIET permitteren.
En dan is die tip van @RockyFlats het enige zinnige wat je als extra nodig zult hebben.
En ja, dat klinkt heel tegenstrijdige om een vieze stinkende generator op benzine of diesel in de schuur er naast te hebben met 100 liter brandstof. Maar geloof me. Dat is echt veel minder vervuilend dan een factor 5 a 10 extra accu's te gaan aanschaffen voor die uitzonderingen op de regel. (ik refereer nu voor Spanje, in Nederland zullen het geen uitzondering zijn, maar alsnog een stuk voordeliger voor zowel het milieu als je portemonnee)

pfff, volgens mij heb ik nu alle OT post terug op het spoor proberen te krijgen.

En nu weer OT blijven en over een accusysteem doorpraten wel of geen zelfbouw.

@petroman
Graag gedaan
 

phtvs

Sysop
Admin
He hallo!, wel een beetje OT blijven hé !!!1!

[mod]

Ik kuch even met Martin mee.... Ik weet dat de onderwerpen veel raakvlakken hebben en elkaar kunnen overlappen, maar let a.u.b. een beetje op waar je iets post.

Dit topic gaat over de thuisbatterij !

Energie bespaartips -> https://www.preppers-shelter.nl/threads/tips-om-gas-en-elektriciteit-te-besparen.5514/
Saldering en terugleververgoeding -> https://www.preppers-shelter.nl/threads/saldering-en-terugleververgoeding.5990/
PV-Panelen -> https://www.preppers-shelter.nl/threads/pv-panelen-het-grote-vragen-en-ideeën-topic.1194/
De (elektrische) energie chaos van 2024 -> https://www.preppers-shelter.nl/threads/de-elektrische-energie-chaos-van-2024.5927/

Off-topic kletstopic -> https://www.preppers-shelter.nl/threads/off-topic-kletstopic.478/

[/mod]
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator

Zinc-Bromide redox flow batterij

Voordelen ten opzichte van andere gangbare systemen:
  • Batterijen op basis van bromide beschikken over een zeer hoge energiedichtheid en zijn daardoor in staat om per liter inhoud veel meer energie op te slaan dan vele gangbare systemen.
  • Daarnaast zijn deze batterijen ook veiliger. Bromidebatterijen hebben een grotere temperatuurtolerantie en kennen geen risico op zelfontbranding.
  • Bromide is een natuurlijke stof die veel voorkomt dus zeer ruim voorradig is en daarmee dus relatief goedkoop. Dit geldt ook voor het toegepaste zink.
  • Alle chemicaliën in deze batterij zijn volledig recyclebaar.
https://www.fotonenboer.nl/batterijopslag/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Interessante video, zij leven met meerdere gezinnen bijna off grid.
Vanaf minuut 6 gaat het over de energie, eigen machinekamer. Met een eigen warmtenet, een waterput met zuiveringsinstallatie, een boomgaard en een grote moestuin, zijn ze bijna volledig zelfvoorzienend.
Hij geeft ook workshops over energie, kippen slachten en zelfvoorzienend leven.
https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/wooninspiratie/video/zelfvoorzienend-wonen-met-drie-generaties

Ik ben nog op zoek naar het filmpje van de aanleg van de machinekamer.
Gevonden...Victron off-grid installatie 3x15kVA
Onderaan deze pagina pdf's met overzicht, installatie en schema
https://kijkjebijdebuuren.nl/blogs/zelfvoorzienend-met-zon-en-accu-97
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Voordelen ten opzichte van andere gangbare systemen:

Ik ben er na steeds maar weer de juichverhalen over nieuwere / goedkopere / betere accu's mee gestopt om me steeds maar weer te gaan verdiepen in nieuwe technieken. De korte versie komt altijd neer dat het alsnog een stuk duurder uitpakt, en het meestal ook niet te krijgen is.

Als ik kijk naar mijn loodzuur accu dan kan ik die morgen gewoon ophalen hier 50 km verderop

1716497609168.png

Ze hebben er 20 liggen, ik heb er dan voor mijn systeem 2 voor nodig en dan heb ik voor 270 euro 510 AH aan opslag.
(en als ze daar op zouden zijn dan ga ik naar een ander punt waar ze er ook iets van 20 hebben liggen)

Het is eigenlijk best wel vaag dat in mijn ogen de oude lood-accu een techniek uit 1859 nog steeds het meest betrouwbare is. Zoveel nieuwe technieken, zoveel artikelen over de nieuwe super batterij, en ik kom alsnog uit op een techniek wat ondertussen 165 jaar oud is.

En deze accu is dus ook 100% te recyclen.
Nu moet ik wel toegeven dat ik ondertussen gebruik maak van een GEL accu, maar dat is voor 99% gelijk aan een lood-accu qua techniek.

1716497950716.png
Dus moet ik eigenlijk rekenen met 604 euro voor 500AH
(wat neerkomt op een opslag van 6 kWh)

En als ik 12 kWh nodig zou hebben dan koop ik er 4 en ben ik dus 1208 euro kwijt.

Uiteraard heb je een omvormer nodig, een laadcontroller en zonnepanelen.
Dus om het plaatje compleet te maken:

1716503873995.png
https://www.obramat.es/regulador-de-carga-70v-15a-pwm-10373202.html

Dat ding kost 52 euro.

En deze zou ik dan ook moeten bestellen en binnen 2 dagen kunnen ophalen

1716498656638.png

En dat is het dan. Nog wat kabels en wat gezond verstand en geduld om het aan te sluiten en je hebt exact het systeem wat ik hier gebruik en wat gelijk zal werken zonder complexe zaken zoals BM (batterij management) en complexe printplaten die nooit te repareren zullen zijn bij een defect. Die accu's zullen het wel een jaartje of 5 a 10 uithouden. (het is meer een mogelijke diefstal die de levensduur van de batterij of van de inbreker kan verkorten)

Dus even de zaken optellen voor de luie lezers:

Accus: 604,-
Laadcontroller: 52,-
Omvormer: 345,-

Even bij elkaar optellen en dan komen we op een magisch getal van 1.001 euro inclusief btw
Ja, je zal ook nog wel iets van 50 euro aan kabels nodig hebben en laten we er 100 euro van maken voor overig klein materiaal

Maar dan heb je dus een 100% werkend autonoom systeem wat niet in theorie mogelijk is, maar wat ik hier al ruim 4 jaar in gebruik heb. Als ik dit zou toepassen in Nederland dan gaat dit geen succes worden. Te weinig zon, te veel verbruik.

Maar dan hebben jullie in ieder geval hier een uitgewerkt off-grid systeem wat niet alleen op papier, maar ook in de praktijk is toegepast en wat je niet over 1 jaar, maar vandaag kunt aanschaffen.

Dus nu hoop ik dat mijn wat sarcastische houding wat beter te plaatsen is.
Gaan we kiezen voor een product van 1500 euro wat in de praktijk niet te koop is en vermoedelijk ook nooit voor die prijs verkocht zal gaan worden? (en verre van compleet is, want dan heb je alleen een accu en de rest komt er nog bij)
Of kiezen we voor een compleet systeem van 1.101 euro wat je binnen 5 dagen kunt aansluiten?

p.s.
Shit, vergeet ik de panelen. Die kosten 100 euro stuk voor iets van 450 WP, dus er moet nog 200 euro bij.
Klik maar op die ene link en zo moeilijk is spaans niet om de prijzen van de panelen op te vragen.
 

marzman

Diehard Prepper
Mijn vader heeft ook zoiets in een aanhangwagen ingebouwd die hij achter de kamper hangt. Zonnepanelen liggen op het dak, accu's heeft hij ingebouwd langs de wanden. Alles komt uit China bij hem, dus hij heeft niet echt gekeken waar hij het op kan halen. Ik weet ook niet wat voor accu's hij heeft, hij heeft het wel verteld maar ik kan de berichten zo niet meer terug vinden. Het heeft wel meer gekost dan 1000 euro denk ik.

Gaan we kiezen voor een product van 1500 euro wat in de praktijk niet te koop is en vermoedelijk ook nooit voor die prijs verkocht zal gaan worden? (en verre van compleet is, want dan heb je alleen een accu en de rest komt er nog bij)
Of kiezen we voor een compleet systeem van 1.101 euro wat je binnen 5 dagen kunt aansluiten?
Het verschil in levensduur zou ik wel ook naar kijken. Jij hebt het over vijf a tien jaar, ik zie installatiebedrijven adverteren met 20 jaar garantie op de batterij. Ik weet niet hoe groot die klont zout moet zijn waarmee ik dat moet nemen maar als die printjes dat toevoegen door slimmer te laden (en waarom zou een losse laadcontroller dat niet kunnen?) kan dat de moeite waard zijn.
 

martin

Mankinds only hope
Het verschil in levensduur zou ik wel ook naar kijken. Jij hebt het over vijf a tien jaar, ik zie installatiebedrijven adverteren met 20 jaar garantie op de batterij. Ik weet niet hoe groot die klont zout moet zijn waarmee ik dat moet nemen maar als die printjes dat toevoegen door slimmer te laden (en waarom zou een losse laadcontroller dat niet kunnen?) kan dat de moeite waard zijn.

Ik weet dat op papier de levensduur van een li-ion hoger zou moeten zijn dan die van een lood-zuur accu. (3 tot 4 keer)
En ik ben nu bezig aan mijn 3e set batterijen. Niet omdat ze het niet hebben overleeft qua laadcyclus maar omdat ze 2 keer eerder zijn gestolen.
Als ik toen had gekozen voor li-ion dan was rond de 6000 euro kwijt geweest (3 keer 2000 euro) aan li-ion en nu ben ik dus 1500 euro kwijt geweest (ze waren toen iets goedkoper) aan accu's met exact dezelfde diefstalduur/levensduur als die lood-zink. En dan kun je zeggen "zo mag je niet rekenen" maar dat mag ik wel. Dit is de praktijk. Die 3 tot 4 keer langere levensduur van die li-ion is in theorie.

Los van de diefstal is de praktijk van mijn Engelse buurman (die dagelijks zonnepanelen aansluit, want hij is installateur) ook niet echt goed als het gaat om li-ion. Hij is wel zeer enthousiast over het gewicht wat een stuk beter is voor zijn rug. Maar heeft te vaak meegemaakt dat hij binnen 2 jaar de batterij kan terugsturen omdat er "iets" defect is geraakt in het BM gedeelte en dan mag je bidden dat die leverancier nog bestaat. Na een stuk of 5 keer zelf voor de kosten hebben mogen opdraaien is het hiermee gestopt en levert alleen nog maar gel-accu of lood-zuur accu's. En als iemand toch perse li-ion wilt dan moeten ze die zelf kopen, en doet hij het verder aansluiten.

Maar nogmaals, dit is een set die staat op een verlaten plek op een berg in Spanje. De omstandigheden zijn anders dan in Nederland. Als ik de 100% garantie zou hebben dat inbraak hier onmogelijk zou zijn, dan nog ga ik niet voor li-ion omdat er teveel kapot kan gaan. Als er nu iets kapot gaat dan heb ik heb binnen 1 dag gefixed. In Nederland zou het prima zo uit kunnen pakken dat ik dan andere afwegingen maak omdat de situatie anders is met beveiliging/verzekering/weer/leveranciers etc etc. Iedere situatie is uniek.
 

Red

Senior Prepper

Zinc-Bromide redox flow batterij

Voordelen ten opzichte van andere gangbare systemen:
  • Batterijen op basis van bromide beschikken over een zeer hoge energiedichtheid en zijn daardoor in staat om per liter inhoud veel meer energie op te slaan dan vele gangbare systemen.
  • Daarnaast zijn deze batterijen ook veiliger. Bromidebatterijen hebben een grotere temperatuurtolerantie en kennen geen risico op zelfontbranding.
  • Bromide is een natuurlijke stof die veel voorkomt dus zeer ruim voorradig is en daarmee dus relatief goedkoop. Dit geldt ook voor het toegepaste zink.
  • Alle chemicaliën in deze batterij zijn volledig recyclebaar.
https://www.fotonenboer.nl/batterijopslag/
Ik heb een rondleiding gehad bij een vergelijkbare batterij. Ze zijn best interessant ware het niet dat ontladen en opladen langzamer gaat dan wij onze energie afnemen. Het voordeel van Lithium is dat het energie is die we "direct" kunnen opslaan en "direct" kunnen afnemen. Als ze dit bij Redox flow batterijen kunnen regelen, dan zou het interessant kunnen zijn voor thuis (nog los van de risico's van bromide)

Persoonlijk zie ik een zout-batterij wel zitten, aangezien mijn CV ook wel een keer verbeterd kan worden. (Ik heb al een 10kW Lithium batterij thuis staan) Een zout-batterij ontlaad in warmte en zo zou ik in de zomer mijn overvloedige energie kunnen opslaan in warmte die ik in de winter afneem om het huis te verwarmen. Dan bespaar ik me dus de hoge stookolie kosten en heb ik iets aan de opbrengst van mijn panelen in de zomer.

Dan heb ik nog steeds het probleem dat ik in de winter (vooral na een slechte winter zoals afgelopen jaar) dat er gewoon te weinig zonlicht is om het huis van stroom te voorzien, laat staan ook nog eens de batterijen op te laden.
 
Bovenaan