• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
We hebben hier en in Duitsland de afschaling van de industrie...energieverslindende bedrijven die minder produceren en zo enorm energie overlaten voor "het volk". https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220722_94290132
Verschillende productie bedrijven zoals Nyrstar (zink), Aldel (aluminium) en Yara (kunstmest) hebben al aangekondigd dat zij vanwege de gestegen energieprijzen hun productie verminderen of zelfs helemaal stilleggen.

Ook kleinere bedrijven zoeken een manier om anders te produceren, deze bakker bakt ander brood, minder brood, en maakt meer gebruik van restwarmte. https://www.woerdensecourant.nl/nie...erij-bakt-minder-brood-door-hoge-energieprijs
Deze bakker schrapt vier soorten brood, er is dan minder keuze, maar er kan wel een oven uitblijven.
Premium https://www.gelderlander.nl/aalten/...n-energiekosten-en-broodverspilling~a152fd64/
 

RockyFlats

Ruttaan
Door de pieken in het elektriciteitsgebruik af te vlakken is de kans op uitval kleiner.

Hier hebben we dit (nog?) niet, maar we hebben iets vergelijkbaars wel gehad als we in de spits niet over bepaalde stukken weg of brug reden. en volgens mij werkte dat goed 👍

@Mayo , natuurlijk hebben wij dat hier nog niet. Dit is immers Ruttanië! Hier regeert bestendig de chaos, en informeert niemand ooit iemand. Het mooiste vind ik nog een vergelijk met Duitsland, die wel weten wat dat is, het informeren van burgers.
Ik heb jouw aangehaalde tekst gecorrigeerd, want je bedoelde vast dat de kans op uitval kleiner is bij afvlakken...
 
  • Geweldig
Waarderingen: Mayo

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ai, de COBRA kabel tussen Nederland en Denemarken is kapot. Bron: ENTSO-E.
Als het lekker waait (in DK) komt daarmee 700 MW elektriciteit naar NL. Dat moet nu worden opgevangen door NL gascentrales en kost NL dan 2500 m3 gas per minuut.

1668670806708.png
 

Mayo

Prepper goeroe
Ai, de COBRA kabel tussen Nederland en Denemarken is kapot. Bron: ENTSO-E.
Als het lekker waait (in DK) komt daarmee 700 MW elektriciteit naar NL. Dat moet nu worden opgevangen door NL gascentrales en kost NL dan 2500 m3 gas per minuut.

Bekijk bijlage 23407

Begrijp ik goed dat dat al sinds 14-11 zo is...?
Vreemd dat we er niets over in het nieuws hebben gelezen/gehoord!
Toch wel belangrijk, zou je denken 🤨
 

RockyFlats

Ruttaan
Begrijp ik goed dat dat al sinds 14-11 zo is...?
Vreemd dat we er niets over in het nieuws hebben gelezen/gehoord!
Toch wel belangrijk, zou je denken 🤨

@Mayo , hier in Ruttanië kijken we alleen vooruit, en nooit terug. Wat mij ook wel verbaasde, is dat de economische recessie maar niet van de grond wil komen in ons land (volgens onze media en deskundigen), tot ik dat principe snapte. Volgens mij is de recessie toch wel ergens in september begonnen. Maar dat is terugkijken en verleden tijd. We kijken dus gewoon vooruit, en hopen dat er geen recessie start. Kortom: als die COBRA kabel maar niet kapot gaat, in de nabije toekomst... Die is dat nu kennelijk al, dus de kans daarop is uiterst klein ;)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb dus die P1 meter ook besteld en heb hem in gebruik genomen,

in de nacht zitten we ongeveer op 70 tot 150 watt verbruik wat denk ik best oke is.
en ja dan ga je kijken wat de energieslurper is.

bij ons de verlichting vd kerstboom.
die vreet notabene 50 watt continu.
dat is meer dan de verlichting in de woonkamer doet. (6led lampen)

je ziet alles exact gebeuren wat best geinig is.
 

marzman

Diehard Prepper
Is de kerstboom snachts aan? Wij zitten op 30 Watt ofzo (tussenwoning, 2 personen).

Kerstboomverlichting is op batterijtjes dus dat zal heel weinig zijn. Maar die is ook niet 24/7 aan, alleen s'avonds als we wakker en thuis zijn.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Nee, die gaat netjes uit

maar ik heb wel altijd de ipad en een iphone aan de lader hangen als ik slaap.
een wii en tv op standby
internet router en koelkast
2 wekkers.
en ik denk dat de meiden iphone ook aan de lader hebben
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb vannacht nogmaals getest wat ons verbruik was.
volgens de app zitten we op 50 watt continu.

kijken we naar de wisselende waardes van afgelopen nacht varieerde het tussen de 50 watt en de 90 watt.
gisteren was deze hoger omdat we de kachel hadden aan laten staan.
ik wilde weten hoeveel gas verbruik ik in de nacht heb. 3,2 kuub om het huis op 19 graden te laten staan.
afgelopen nacht cv op 16 gezet, geen gas verbruik en een lager stroom verbruik, blijkbaar draait de pomp dan ook niet.

vandaag kijken we wat het totaal aan gas gaat worden incl opwarmen vd toko.
oftewel, hoeveel kost het opwarmen ons.
vannacht om 12 uur weet ik het verschil in gas verbruik.
 

marzman

Diehard Prepper
Nee, die gaat netjes uit

maar ik heb wel altijd de ipad en een iphone aan de lader hangen als ik slaap.
een wii en tv op standby
internet router en koelkast
2 wekkers.
en ik denk dat de meiden iphone ook aan de lader hebben

Wii (heb ik niet, maar wel andere dingen) en tv enzo hangt bij mij aan een stekkerblok met aan uit schakelaar die ik achterop de tv geplakt heb. Die zet ik gewoon uit als de tv uit gaat en dan is alles uit (versterker, mediabox), hetzelfde waar mijn laptop ligt en ook op mijn werkkamer met de pc en monitoren. Router en koelkast blijven wel draaien, die 30 watt is natuurlijk niet op de momenten dat de koelkast aanslaat ;) Het is ook vrij koud in mijn keuken waar de koelkast staat, ik denk niet dat het eten bederft als ik de stekker er uit zou trekken en de deur open laat staan ;)

De 50 Watt in je volgende post is al zeer netjes denk ik.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Tja, de opbrengst minus eigen gebruik vd panelen is dit jaar 1972 Kwh teruglevering.

we krijgen bijna 2000 Kwh betaald.
hoe minder verbruikers stroom vreten hoe meer we terug krijgen om de gas van te betalen.
we stoken momenteel 5 a 6 kuub per dag is 180 per maand.
3 maanden lang rond ik af op 600 kuub wat bij betere temperaturen enkel minder zal zijn.
de rest van het jaar stoken we 300 tot 400 kuub aan koken en douchen,

ik hoorde Frans Duyts op tv net zeggen dat hij iets van 54 duizend per jaar betaald…..
ik moet er niet aan denken
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
maar ik heb wel altijd de ipad en een iphone aan de lader hangen als ik slaap.
een wii en tv op standby
internet router en koelkast
2 wekkers.
en ik denk dat de meiden iphone ook aan de lader hebben
wii en tv (en tv kastje?) kunnen sowieso uit als je ze niet gebruikt, gewoon met stekkerblok.
tv kastje moet je even checken,er zijn er een paar in omloop die enorm veel verbruiken in standby, kan je omruilen voor een zuiniger exemplaar.

snachts staan hier koelkast, ventilatiesysteem en cv(gebruikt ook stroom) aan...meer niet.
Router gaat ook uit als ik naar bed ga. Opladen doe ik niet snachts(alleen mezelf)
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Een ingrijpende besparing.
Wij stoken jaren niet meer, het is nu in de woonkamer 14 graden, na een tijdje wil je best de blote armen warm wrijven.
Ook stroom gebruiken maar een heel klein beetje.
We gebruikten nog geen €25,- in de maand en kregen toch jaarlijks een bedragje terug.


P1120080.JPG
 

Hermanusb

Diehard Prepper
wii en tv (en tv kastje?) kunnen sowieso uit als je ze niet gebruikt, gewoon met stekkerblok.
tv kastje moet je even checken,er zijn er een paar in omloop die enorm veel verbruiken in standby, kan je omruilen voor een zuiniger exemplaar.

snachts staan hier koelkast, ventilatiesysteem en cv(gebruikt ook stroom) aan...meer niet.
Router gaat ook uit als ik naar bed ga. Opladen doe ik niet snachts(alleen mezelf)
@Stuudje

wij zijn met 4 en soms 6 personen als de vrienden vd meiden er zijn.
We proberen ook het leven voor ons allen nog comfortabel te houden, dus als wij naar bed gaan bestaat de kans dat de kids nog tv kijken wat via wifi gaat.

ik begrijp dat het nog veel zuiniger kan maar dat doen we niet.
dit jaar 40 euro per maand betaald en 4 keer 150 euro betaald en dan krijgen we nog 750 euro terug.

het kan altijd goedkoper…. Maar of ik dat wil is een tweede.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
2 nagenoeg vergelijkbare dagen.
hele dag cv aan laten staan kost 8,6 kuub gas.
in de nacht omlaag Kwamen we uit op 6,4 kuub gas.

maar ook een nacht de kachel aan kost extra stroom.

wij blijven de kachel uit zetten maar ik kan me voorstellen dat er mensen met nog beter geïsoleerde huizen zijn die dat niet hoeven te doen,
 
Bovenaan