• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

maupspam

Senior Prepper
Ik heb de Homewizzard P1 meter, gewoon inpluggen en de app installeren. Koste maar een paar tientjes (weet niet meer precies 2 of 3), maar het ding werkt erg goed. Ik heb hem gekocht omdat ze in Belgie het capaciteitstarief hebben ingevoerd en met een P1 kan ik nog snel ingrijpen (al weet ik het nu wel wat wel en niet tegelijk aan kan qua apparaten, ik heb zelfs een truckje om op 7 minuten over ipv 0 of 15 minuten over apparaten aan te zetten omdat het meet per kwartier en dan verdeelt het over twee kwartieren ;) ).

Kun je je data ook rechtstreeks geautomatiseerd downloaden en in een DB o.i.d. gebruiken?
 

marzman

Diehard Prepper
Ik doe dat niet, maar denk dat het inderdaad wel kan. Er is ook iemand die niet van Homewizzard is die een windows programma heeft gemaakt om hem uit te lezen, dus als dat kan...

Ik gebruik hem vooral om het huidig stroomverbruik snel te kunnen inzien ivm het capaciteitstarief. Historische gegevens bekijk ik bij mijn netbeheerder en energieleverancier.
 

petroman

SHTF Expert
Correct er zijn meer wegen naar de P1:
Deze bv van Dave Thijse:
1700392737702.png
Domoticz heeft een aparte invoeging voor de P1.
Homewizard watermeter uitlezen gaat dan weer apart.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Wij hebben waar het kan gordijnen hangen voor bijna alle deuropeningen en trap. Kruipruimte zelf geisoleerd met zeslaagse isolatiefolie tussen de balken. Samen beneden alle radiatoren aan de achterzeide voorzien van isolatiefolie.

@Elea kookt grote panmaaltijden om dat dan in te vriezen. Verder veel gebruik van de combimagnetron voor ontdooien en opwarmen. We besparen vrij veel aangezien de verwarming hier alleen s'morgens en s'avonds aangaat. We branden kaarsen en lampenolie als bijverwarming. Eneco's vergelijking mer gemiddelde huishoudens is grappig. Wij gebruiken minder dan een 1persoons huishouden en lager verbruik dan een flatwoning. douchen doen we kort na elkaar, opgevangen water is voor de plantjes. Condensdroger geeft ook water (en drogerpluis voor de houtvuren elders.) Maandelijkse kosten liggen zelfs met nieuwe contract energieleverancier erg laag. Bewust maandelijks bedrag verhoogd om op deze wijze onze financieele draagkracht te testen (en om aan het einde van het jaar een leuk bedrag terug te krijgen).
Ruimte waar ik nu zit is 12,5 graden. Aan de voorzeide hebben we enkelglas miniruitjes Niet in ons budget om het te laten vervangen voor dubbelglas ruitjes. Als het echt koud wordt hebben we altijd nog onze luiken ervoor. Erg aangenaam qua warmteweerkaatsing. We shoppen op aanbiedingen en eurobrood bij de lokale bakker of gratis duitse broden bij de lokale kringloop.

Vriendelijke groetjes,


Ctm en @Elea
 

RockyFlats

Ruttaan
Ruimte waar ik nu zit is 12,5 graden. Aan de voorzeide hebben we enkelglas miniruitjes Niet in ons budget om het te laten vervangen voor dubbelglas ruitjes. Als het echt koud wordt hebben we altijd nog onze luiken ervoor. Erg aangenaam qua warmteweerkaatsing. We shoppen op aanbiedingen en eurobrood bij de lokale bakker of gratis duitse broden bij de lokale kringloop.
Goedemorgen @Changing the Mindset , jij en @Elea zijn behoorlijk spaarzaam bezig.

Maar toch vraag ik mij af waarom jullie jezelf niet iets meer comfort gunnen? Om nu te gaan zitten bij 12,5C....

Misschien hebben jullie iets aan mijn ervaringen met kunststof voorzetramen? Voor die enkelglas miniruitjes lijkt mij dat prima geschikt.

Ik kocht plexiglas platen van 3 mm op maat bij www.Plexiglas‌.‌nl, en heb transparante tape gebruikt om die tegen de keukenramen en keukendeur te bevestigen. Dat werkt prima, en het effect was direct daarna merkbaar: 1 graad C warmer in de keuken. Ik had er ook een dubbelglas-raam, en die heb ik ook van zo’n plexiglas plaat voorzien, en wordt daarmee zo goed als drievoudig isolatieglas.

Ik zie dat ik net een kortingsactie viel, want betaalde voor 3 mm ongeveer hetzelfde als nu voor 2 mm. Misschien herhalen ze die kortingsactie, maar 2 mm is ook al prima: https://www.plexiglas.nl/plexiglas-helder-2-mm

Deze transparante tape is werkelijk geweldig: https://nl.aliexpress.com/item/1005...t_main.45.21ef79d2fSfEvi&gatewayAdapt=glo2nld

Bij nader inzien, had ik ook 2 mm perspex plaat kunnen nemen, dat is ook stevig genoeg en voor het isoleren zal het niet veel uitmaken. Het is immers alleen het doel om een laag stilstaande lucht te creëren, die een tussenliggende temperatuur aanneemt waardoor het binnenraam veel warmer blijft. Enfin, ik zou zelf toch wel weer 3 mm nemen omdat het iets meer “body” heeft, maar nodig is het niet.

Bestel die perspex platen gewoon onafgewerkt want die zijn dan al mooi glad gezaagd, en prima op de opgegeven maat. Als je de maat rondom het bestaande raam ten minste 2 cm groter kiest, dan heb je met die 2 cm brede tape een prima hechting rondom, op de sponning. Het eindresultaat is veel mooier dan dat van een duur voorzetraam met afwerkrand en knevels, want je ziet er eenvoudigweg (zo goed als) niets van.
 

maupspam

Senior Prepper
Wat ik (nog niet) voorbij heb zien komen is de "hooikist". Vroeger op het land at de boer 's middags een warme hap die door de boerin 's morgens werd bereid. Dat ging dan nog ONGAAR in de hooikist. Het had dan de hele ochtend om te garen omdat de warmte maar mondjesmaat kon ontsnappen.
Ik heb een hooikist gemaakt van een oud plastic krat met een oud dekbed. Ik maak b.v. aardappels warm tot kookpunt en zet het dan in de hooikist. Ik wacht dan 2x de normale kooktijd en de aardappels zijn met minimale energie (en bijbehorended kosten) gaar.

En als je de hooikist in je kamer zet dan ontsnapt de (weinig) warmte in de kamer. En dat heeft weer een positief effect.
Ook als ik het warme water van de aardappels over heb dan laat ik het in de kamer af koelen. Scheelt ook weer.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wat ik (nog niet) voorbij heb zien komen is de "hooikist". Vroeger op het land at de boer 's middags een warme hap die door de boerin 's morgens werd bereid. Dat ging dan nog ONGAAR in de hooikist. Het had dan de hele ochtend om te garen omdat de warmte maar mondjesmaat kon ontsnappen.
Ik heb een hooikist gemaakt van een oud plastic krat met een oud dekbed. Ik maak b.v. aardappels warm tot kookpunt en zet het dan in de hooikist. Ik wacht dan 2x de normale kooktijd en de aardappels zijn met minimale energie (en bijbehorended kosten) gaar.

En als je de hooikist in je kamer zet dan ontsnapt de (weinig) warmte in de kamer. En dat heeft weer een positief effect.
Ook als ik het warme water van de aardappels over heb dan laat ik het in de kamer af koelen. Scheelt ook weer.

Wat ik (nog niet) voorbij heb zien komen is de "hooikist". Vroeger op het land at de boer 's middags een warme hap die door de boerin 's morgens werd bereid. Dat ging dan nog ONGAAR in de hooikist. Het had dan de hele ochtend om te garen omdat de warmte maar mondjesmaat kon ontsnappen.
Ik heb een hooikist gemaakt van een oud plastic krat met een oud dekbed. Ik maak b.v. aardappels warm tot kookpunt en zet het dan in de hooikist. Ik wacht dan 2x de normale kooktijd en de aardappels zijn met minimale energie (en bijbehorended kosten) gaar.

En als je de hooikist in je kamer zet dan ontsnapt de (weinig) warmte in de kamer. En dat heeft weer een positief effect.
Ook als ik het warme water van de aardappels over heb dan laat ik het in de kamer af koelen. Scheelt ook weer.

Word je oude dekbed dan niet vochtig en schimmelig?

Er is trouwens wel ergenst een topic over...
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Wat ik (nog niet) voorbij heb zien komen is de "hooikist". Vroeger op het land at de boer 's middags een warme hap die door de boerin 's morgens werd bereid. Dat ging dan nog ONGAAR in de hooikist. Het had dan de hele ochtend om te garen omdat de warmte maar mondjesmaat kon ontsnappen.
Ik heb een hooikist gemaakt van een oud plastic krat met een oud dekbed. Ik maak b.v. aardappels warm tot kookpunt en zet het dan in de hooikist. Ik wacht dan 2x de normale kooktijd en de aardappels zijn met minimale energie (en bijbehorended kosten) gaar.

En als je de hooikist in je kamer zet dan ontsnapt de (weinig) warmte in de kamer. En dat heeft weer een positief effect.
Ook als ik het warme water van de aardappels over heb dan laat ik het in de kamer af koelen. Scheelt ook weer.
Goedemorgen @Changing the Mindset , jij en @Elea zijn behoorlijk spaarzaam bezig.

Maar toch vraag ik mij af waarom jullie jezelf niet iets meer comfort gunnen? Om nu te gaan zitten bij 12,5C....

Misschien hebben jullie iets aan mijn ervaringen met kunststof voorzetramen? Voor die enkelglas miniruitjes lijkt mij dat prima geschikt.

Ik kocht plexiglas platen van 3 mm op maat bij www.Plexiglas‌.‌nl, en heb transparante tape gebruikt om die tegen de keukenramen en keukendeur te bevestigen. Dat werkt prima, en het effect was direct daarna merkbaar: 1 graad C warmer in de keuken. Ik had er ook een dubbelglas-raam, en die heb ik ook van zo’n plexiglas plaat voorzien, en wordt daarmee zo goed als drievoudig isolatieglas.

Ik zie dat ik net een kortingsactie viel, want betaalde voor 3 mm ongeveer hetzelfde als nu voor 2 mm. Misschien herhalen ze die kortingsactie, maar 2 mm is ook al prima: https://www.plexiglas.nl/plexiglas-helder-2-mm

Deze transparante tape is werkelijk geweldig: https://nl.aliexpress.com/item/1005...t_main.45.21ef79d2fSfEvi&gatewayAdapt=glo2nld

Bij nader inzien, had ik ook 2 mm perspex plaat kunnen nemen, dat is ook stevig genoeg en voor het isoleren zal het niet veel uitmaken. Het is immers alleen het doel om een laag stilstaande lucht te creëren, die een tussenliggende temperatuur aanneemt waardoor het binnenraam veel warmer blijft. Enfin, ik zou zelf toch wel weer 3 mm nemen omdat het iets meer “body” heeft, maar nodig is het niet.

Bestel die perspex platen gewoon onafgewerkt want die zijn dan al mooi glad gezaagd, en prima op de opgegeven maat. Als je de maat rondom het bestaande raam ten minste 2 cm groter kiest, dan heb je met die 2 cm brede tape een prima hechting rondom, op de sponning. Het eindresultaat is veel mooier dan dat van een duur voorzetraam met afwerkrand en knevels, want je ziet er eenvoudigweg (zo goed als) niets van.

Onze buren hebben van die voorzetramen en daar kruipt heel erg vocht achter.


ohja, last but not least, we zijn een hoekhuis. Das de op twee na 2 onder 1 kap en dan vrijstaand na, ergste verbruiker van gas aldus berekeningen.

Verder gebruiken we tefa raamfolie, alleen hebben we katten:eek:
 

RockyFlats

Ruttaan
Onze buren hebben van die voorzetramen en daar kruipt heel erg vocht achter.


ohja, last but not least, we zijn een hoekhuis. Das de op twee na 2 onder 1 kap en dan vrijstaand na, ergste verbruiker van gas aldus berekeningen.

Verder gebruiken we tefa raamfolie, alleen hebben we katten:eek:

@Changing the Mindset , ik heb een klein vrijstaand huisje, maar ook twee "energiewinstvervijfvoudigers" (airco's) en dat scheelt wel.

Heb je alles al geïsoleerd? Dak, spouwmuren, dubbel glas (of raamfolie/voorzet), de kruipruimte?

Ook kan het schelen om te ventileren op de luchtkwaliteit. Nu heb je vast wel raampjes of roosters open, maar wellicht te veel? Met een luchtkwaliteit meter houd je het CO2 percentage in de gaten. 450 ppm is als buitenlucht en 1000 ppm kan nog best. Mocht je dan nu in huis 725 ppm hebben dan kan je het warmteverlies door ventileren nog halveren vermoed ik. Door de temperatuur van luchtroosters in de gaten te houden en die te regelen. Is een rooster warm dan stroomt er wellicht lucht uit, en is het koud dan stroomt er lucht in. Ik frunnik ook niet voortdurend aan die roosters, maar af en toe bijregelen kan geen kwaad.

Hmmmm, katten... Weet je hoe heerlijk warm een kattenvel wel niet is!?
image_preview.jpg
Je kunt de katten voorhouden dat het het laatste redmiddel wordt, als de raamfolie aan flarden gaat😁
 

maupspam

Senior Prepper
@Changing the Mindset , ik heb een klein vrijstaand huisje, maar ook twee "energiewinstvervijfvoudigers" (airco's) en dat scheelt wel.

Heb je alles al geïsoleerd? Dak, spouwmuren, dubbel glas (of raamfolie/voorzet), de kruipruimte?

Ook kan het schelen om te ventileren op de luchtkwaliteit. Nu heb je vast wel raampjes of roosters open, maar wellicht te veel? Met een luchtkwaliteit meter houd je het CO2 percentage in de gaten. 450 ppm is als buitenlucht en 1000 ppm kan nog best. Mocht je dan nu in huis 725 ppm hebben dan kan je het warmteverlies door ventileren nog halveren vermoed ik. Door de temperatuur van luchtroosters in de gaten te houden en die te regelen. Is een rooster warm dan stroomt er wellicht lucht uit, en is het koud dan stroomt er lucht in. Ik frunnik ook niet voortdurend aan die roosters, maar af en toe bijregelen kan geen kwaad.

Hmmmm, katten... Weet je hoe heerlijk warm een kattenvel wel niet is!?
Bekijk bijlage 25377
Je kunt de katten voorhouden dat het het laatste redmiddel wordt, als de raamfolie aan flarden gaat😁

Om zoveel mogelijk warmte binnen te houden en toch zuurstof voldoende te hebben kun je een (tegenstroom) warmte wisselaar maken. Dat is best eenvoudig te doen. Pinterest geeft legio voorbeelden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Om zoveel mogelijk warmte binnen te houden en toch zuurstof voldoende te hebben kun je een (tegenstroom) warmte wisselaar maken. Dat is best eenvoudig te doen. Pinterest geeft legio voorbeelden.

@maupspam , dat is een leuk idee, maar niet echt eenvoudig volgens mij. Tenminste, de toevoer- en afvoerlucht moet elkaar dan wel in een warmtewisselaar kruisen. Het gehele huis potdicht, en in huis uitgekiende ventilatieroosters en een geforceerde ventilatie (unit), is daarvoor nodig.

Ik heb eens met een producent van luchtbehandelingapparatuur gesproken, die het idee had om bij een enkel raam een tegenstroom-warmtewisselaar te plaatsen. Uiteindelijk bleek dat er aan stroom voor de benodigde ventilator meer energie nodig was dan er door opwarming van de aangezogen lucht werd gewonnen. Kleinere warmtewisselaars leveren dus onvoldoende energiewinst.

**Naschrift: tegen de gevel heerst plaatselijk een luchtdruk die je moet overwinnen. Door zo'n enkel geveldeel moet er immers lucht naar buiten om warmte af te staan en er moet lucht naar binnen die warmte kan opnemen. Zonder ventilator lukt dat niet en heb je buiten een overdruk (er komt alleen lucht naar binnen) of een onderdruk (er gaat alleen lucht naar buiten). In de clevere post van @Tanfana hieronder, heb je wel een gerichte uitwisseling omdat de tegengestelde drukken van beide gevels worden gebruikt en de lucht daartussen wordt geleid**
 

RockyFlats

Ruttaan

petroman

SHTF Expert
Die buisventilatie doet me denken aan afvalwater terugwinning. Dus warmte uit bv badwater en afwaswater gebruiken om de soms ijskoude watertoevoer wat op te warmen zodat je daar weer wat op wint.
Uitdaging blijft dat zo'n systeem (WTW) perfect moet werken zonder extra energie toevoer.
En als je het systeem na het haren wassen weer uit elkaar moet trekken om de verstopping weg te halen verlies je ook rendement. Geen grap want een stagiair had zelf zo iets gebouwd en zijn vriendin was het er op een gegeven moment wel klaar mee. Ondanks dat het werkte.
 

maupspam

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Wat ik nu voorbij zie komen zijn heel uitgebreide systemen. Als je een hout tunneltje maakt van boord van een paar meter dan ben je er al. Computer vinnetje aansluiten op een oplaadbaar batterij/accu met zonnepaneeltje wat je ook als nood verlichting gebruikt en klaar is klara.
Mega simpel.
En aan de binnenkant van je huis.
 
Bovenaan