• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

drent

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Beroemde sluipverbruikers, welke heb jij gevonden? Misschien goed om te benoemen voor hen die op zoek zijn naar sluipverbruikers. (ik hoop dat je goede tips krijgt @buzz )

Deurbel! https://www.olino.org/blog/nl/articles/2009/08/31/de-standaard-deurbel-en-zijn-verspilling/
Buitenlamp in detectiestand. https://huis-en-tuin.infonu.nl/dive...-van-elektriciteit-opsporen-en-aanpakken.html
Deurbel is een goede, totaal niet aan gedacht. Misschien vervangen door ouderwetse bel met touwtje er aan?
Simpeler dan electronica er tussen prutsen en geen batterij oid nodig

Buitenlamp gaat hier enkel aan als ik in de schuur moet zijn 's avonds, anders staat schakelaar op uit.
Koelkast is hier koelbox (elementen via zuinige vriezer), dus dat scheelt ook een heel stroom apparaat.

Qua bezuinigen gaat het voor mij ook/juist om minder kwh gebruiken, voor alternatieve/duurzame energiebronnen wel zo practisch. Minder hoeven genereren scheelt stomweg nogal op hoeveel materiaal nodig en hoe afhankelijk je bent van iets dat lastig te repareren is bij shtf.

Ook bij mijn dieren is stroomdraad omheining weliswaar aardig essentieel, maar ook zonder stroom (die kunnen ook stuk/accu plat/etc.) moet de omheining die perceel omsluit solide genoeg zijn om ze er op te houden. Dat rantsoenering lastiger wordt kan anders opgelost worden (aan de stick bv), naast goed solide stal voor veiligheid bv 's nachts ivm roofdieren of omdat je omheining moet repareren.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Hoort niet bij sluipverbruik... op zoek zijn naar sluipverbruikers, welke wekker hebben je @buzz ? En wat verbruikt die? En staat de (oude) tv savonds in de slaapkamer aan?

Ik heb zelf een wekkertje op batterij, en een wekker die oplaadt in het licht. Als ik al tv kijk in bed, zet ik het hele systeem uit met een klik-aan-klik-uit afstandsbediening(ik wil mijn bed niet meer uit om alles uit te zetten, smorgens gaan de stekers er uit)
Ik heb mijn telefoon als wekker. Tv's zijn lcd, ik ga zo'n meter in de tv hoek plaatsen om te kijken wat dat spul opneemt.

Overigens is energie uit een batterij geen optie tegen dure stroom uit het net.
Een penlite met een spanning van 1,5 en een capaciteit van 2500 mAh heeft een energieinhoud van 1,5 x2,5 = 3,75 Wh
Voor een kWh heb je er dus 1000/3,75 = 266 stuks van nodig. Bij een prijs van 25 cent voor een AA batterij kom je dus op ruim 66 euro per kWh.
 

RockyFlats

Ruttaan
1663500733636.png
Joepie joepie is gekomen heeft onze hersenen laten stomen maar ik zal er niet om treuren snel liters peut gaan beuren en er maar 1,88 voor betaald. Tra la lalalala (4 ×)

Echt, mensen, benzine was hier bij Tango zojuist 1,88 aan de pomp... We zijn nu (even) goedkoper dan onze oosterburen;)

Dat zal wel een politiek stuntje zijn. Haha, wat doet die Rutte het toch goed!:clown:
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kijk altijd hier naar de prijzen: https://tankje.nl/index.php

Tankje.nl voor de tankstations met laagste prijs​


Je kunt je woonplaats invullen en dat krijg je de prijzen van de (meeste) tankstations daar te zien
Op dit moment is het in Friesland het goedkoopste 👍
 

JJ&A

Diehard Prepper
Deze besparing tips heb ik elders geplaatst:


Bericht
door Jelle » ma 19 sep 2022, 10:07

Als wij in Spanje of Portugal overwinteren besparen we amper energie.

We stoken al jaren niet meer en verbruikten voor nog geen €25,00 per maand, maar betaalden €75,00 per maand en kregen jaarlijks een leuk bedrag terug.

Hoe doe je dat
Gewoon met de koude betere kleding aan, en zorgen dat je door de spieren sterk te maken een betere bloed circulatie bewerkstelling.
En zo gezond mogelijk eten en drinken.
Al die huishoudelijke apparaten ben je niet nodig, we hebben een Tv, Stereo, en stofzuiger, als stroom gebruikers.
We hebben een winkelcentrum op 500 meter afstand die houden het voedsel wel koel voor ons.

En voedsel,
Wat denk je wat ons lichaam echt nodig is???????????
Tevens echte voeding met alles wat er in moet zitten vind je nog in de natuur, dat is stukken beter dan de gecultiveerde, op verarmde dode grond, waar je allerlei gebrekziekten door krijgt, de dier in de natuur zijn veel gezonder dan wij, kijk om je heen, wat een ziekten wat een gebrek ziekten en doden.
We zijn er aan gewend geraakt, leven er (((vrolijk om verder))) of te wel als struisvogels, met de kop in de grond.
We weten dat velen dit niet willen, zien zoals het is.
De auto is niet meer de melkkoe nee wij zijn het, er worden vele miljarden verdient aan zieke mensen, of mensen die niet ziek willen worden en hun toevlucht zoeken in vitamines en allerlei supplementen.
Zie je ze nog voor je de mensen die, heel gezond probeerden te leven de macro biotisch dynamisch eters ze zagen er ontzetten beroerd uit met hun pipse smoeltjes.

We hopten dat in Spanje voedsel te kunnen eten wat zon gerijpt een heerlijk dan smaak zou zijn maar het is net als in NL, maar het is het zelfde als we van die landen in NL gestuurd krijgen kassen rommel, groeien op verarmde dode grond.
Al het microbiologie en mineralen zijn uit de grond verdwenen.

Dus besparen doen we niet veel als we als we op zoek gaan tijdens de vakantie op zoek naar een plekje (huisje) om te overwinteren.
We kunnen zelf als alle vaste lasten er af zijn met €100,00 rond komen, maar gelukkig hoeft dat niet meer nu we onze AOW hebben zonder pensioen.

Door spaarzaam te leven kunnen wij het campertje op de weg houden, en er ook nog meer tijden.
En opzoek naar een betere plek vandaar, Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen.

Heel fijn dat jullie ons proberen te helpen.
:bow:
:bow:
:bow:
:thumbup:
:hug:

Dus heel graag tips die bij het Thema passen, hartelijke dank alvast.
:clap:
 

marzman

Diehard Prepper
Mijn ouders vertrekken over twee weken ook naar Spanje (Benidorm) met hun campertje, ik denk dat ze in maart of april weer terugkomen. Als ik hun moet geloven besparen ze heel veel (supermarkt is goedkoper, en als het kouder is hoeven ze alleen maar een klein campertje te verwarmen). Maar ze maken volgens mij ook redelijk veel op in de engelse pub daar ;-)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ah, ik lees van de halve kuub gas per dag die iemand kwijt is om de warmwater op comfortstand te hebben.
Dat is dus een boilertje in de cv om direct warm water te hebben als je de kraan opendraait.
Dat kan uit, of op timer. Handenwassen kan prima met koud water.
Een halve kuub per dag, is 180 kuub per jaar. Snelle besparing als je dat uitzet.
En zo haal de de aankoop van de HomeWizard P1 er ook snel uit https://gadgetsdaily.nl/homewizard-p1-wifi-meter/
 

Wildplukje

Prepper
Bij mij wordt het ook vooral dat, maar met petroleum laserkacheltjes (geen onderhoud aan). Ik heb er eentje boven in mjin werkkamer staan en mijn ouders gaan overwinteren in Spanje binnenkort dus dan kan ik die van hun beneden zetten. Onder de kacheltjes zet ik zo'n plankje met wieltjes (die eigenlijk voor planten zijn) zodat hij makkelijk te richten is (dan is hij ook om te draaien bij het aanzetten omdat hij dan even stinklucht eruit blaast omdat de ontbranding een paar seconden duurt om op gang te komen). In de garage ligt al 160 liter petroleum (ik was bang voor grote prijsverhogingen, als deze crisis voorbij gaat heb ik veel te veel jerrycans). 80 liter Qlima PTX2000 die ik goedkoop heb gekocht bij de Gamma in Belgie (kost nu het dubbele) en 80 liter gezuiverde petroleum van de pomp (ook in Belgie).

Ik denk wel dat een petroleumkacheltje vooral goedkoper is als je maar een ruimte wilt verwarmen en je alternatief de centrale verwarming is. De gasprijzen zijn wel flink gestegen, maar de petroleumprijzen ook, dus ik weet niet of dat heel erg veranderd is voor de berekening. Ik heb dan ook twee kachels met die van mijn ouders erbij, maar die zullen niet steeds tegelijk aan zijn. Het is meer dat ik niet elke dag de trap op en af wil met dat kacheltje met een klotsend tankje petroleum.

Verder hadden we al een nieuwe cv laten plaatsen vorig jaar die de oude cv en een los warmwater toestel verving (in juni toen was nog niet bekend dat de prijzen zo gingen stijgen), de spouwmuren laten isoleren, tochtstrips, radiatorfolie. Verder kan ik dikkere kleren aantrekken (warme broek, dikke vest, ik heb zelfs nog thermo onderkleding in de kast liggen en een warme badjas in de kast hangen :p ). Gisteren ook gelezen over infrarood warmtematten, dat klinkt ook niet slecht. 50 Watt mat onder je voeten, 50 Watt mat onder je toetsenbord en verder gewoon dikke kleding aan doen en de kamer hoeft helemaal niet warm te zijn.

Wat goed zeg dat je petroleum gewoon kan tanken heb het opgezocht en ja hoor in de buurt bij mij kan dat gewoon .. net veel geld uitgegeven aan petroleum bij de winkel maar nu weet ik dat. Ben nieuw hier op de site kwam hier terecht door het topic je cv ketel omzetten naar propaan.
 

petroman

SHTF Expert
Maar voor die kachel kan je natuurlijk elke steensoort gebruiken.
Maar hoe groter de dichtheid, soortelijke massa, des te beter houd het warmte vast. Beton storten is qua massa en vormgeving het makkelijkst.
Speksteen straalt weer beter warmte uit. Maar een tegelkachel zal dat ook doen.

Principe van een Russische kachel:
https://myhouse.technoluxpro.com/nl...kix-pechej-s-lezhankami-i-kak-slozhit-samomu/

ustrojstvo-russkoj-pechi-1.jpg


Russkaya-pech-s-lezhankoj-foto-21.jpg


Edit: wel vreemd dat er een CV radiator achter hangt, maar goed.
 
Bovenaan