• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

FKAGB

Prepper goeroe
@Stuudje , nog niet maar ik overweeg serieus om er eentje te kopen. Er wordt zo te zien een korte rvs-uitlaatslang bij geleverd, en die zal dan ergens naar buiten moeten. Die verlengen met een gladde metalen pijp zal wel kunnen schat ik in, en die geeft dan ook weer wat warmte af. Maar plaatsing buiten onder een afdakje met de warme-lucht-toevoer direct naar binnen is ook een oplossing...

Naschrift:
Ik kocht zojuist de volgende, via www.vevor.de, met een verwarmend vermogen van 8 kW. Gratis verzending, en op die aankoopprijs nog 5 Euro korting na inschrijven voor de nieuwsbrief. Er is veel informatie te vinden over (ook) het aansluiten van dergelijke diesel-lucht verwamingsapparaten in garages e.d.
Bekijk bijlage 22937
En tegelijk een 12V 250W transformator. De kachel zou volgens opgave 250W verbruiken bij de start (gloeiplug, ventilator, brandstofpomp) en 40W gedurende normaal bedrijf (ventilator, brandstofpomp), maar waarschijnlijk ligt het daadwerkelijk opgenomen vermogen iets lager (zie ik in diverse filmpjes). De kachel kan natuurlijk ook draaien op een 12V accu systeem zonder transformator.
Bekijk bijlage 22938

Niet slecht, een 8 kW diesel-lucht verwarming (en 12V trafo) voor nog geen 135 Euro.

Wij hebben vorige winter ook op zo'n dieselkachel gestookt. Hij heeft ongeveer 1100 uur gedraaid zonder enig probleem. Dit jaar weer natuurlijk.

Wel even een tip, zet er een accu tussen. Deze kachels hebben een afsluitroutine waarbij de brander uitgaat en de ventilator blijft nakoelen. Zonder accu gaat de kachel meteen uit als de stroom eraf gaat en kan hij in brand gaan. De instructie zegt dat als hij ineens, dus zonder koelen, uitgaat, je de kap eraf moet halen en moet koelen met een ventilator. Dat is wat lastiger met zo'n alles in een kastje die hier voor deze winter ook klaarstaat. Tijdens het opstarten pakt hij ongeveer 8 ampère en als hij redelijk op de laagste stand staat iets meer dan 1.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Om nog even on-topic te blijven.

Bij ons gaat iedere stekker uit het stopcontact als we een apparaat niet gebruiken. De deurbel is al genoemd maar ook het klokje van de magnetron gebruikt me te veel stroom. Grofweg kun je zeggen dat als we slapen of niet thuis zijn alleen de koelkast en de CV ketel aan staan.

De CV ketel staat wel altijd aan maar we hebben zowel het warme water als de verwarming standaard uit staan. Als we warm water nodig hebben draaien we even aan het knopje en start de ketel op. Na gebruik gaat hij weer uit. Recent realiseerde ik me dat er nog best wat heet water in de leiding zit nadat het tapwater op de CV ketel uitgezet is. Als de afwasteil nu voor de helft vol is draai ik de ketel dus uit en vul de teil dan aan met het warme water dat nog in de leiding zit.

Voor nu gaat het niet meer zo maar ik heb bijna de hele zomer de wasmachine gevuld met heet water uit jerrycans. Van die zwarte legerdingen. Op zonnige dagen was het water binnen no-time 40 graden. Kwestie van de watertoevoer van de wasmachine dicht draaien en het warme water uit de jerrycan door het zeepbakje naar binnen gooien. 's Ochtends kon de 40 graden was. In de middag was het water tegen de 50 graden en dan ging de 60 graden was aan. De wasmachine hoefde dan maar een beetje bij te verwarmen.

Trouwens, voor de mensen die een slimme meter hebben met bijvoorbeeld een Toon aan de muur. Dat ding verbruikt op jaarbasis ook ongeveer 50kWh aan stroom.

Voor de winter stook ik de dieselkachel, voornamelijk met oude diesel uit de tank van mijn boot. Die wil ik toch niet de hele winter in de tank laten zitten. Op de dagen dat we niet thuis zijn wordt er helemaal niet gestookt. Het wordt dan een graad of 10 in de huiskamer, maar dat scheelt wel weer in het aanslaan van de koelkast. Mijn enige criterium is dat het niet vochtig mag worden in huis. Dan ga ik stoken ook al vind ik het nog warm genoeg.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Trouwens, voor de mensen die een slimme meter hebben met bijvoorbeeld een Toon aan de muur. Dat ding verbruikt op jaarbasis ook ongeveer 50kWh aan stroom.
Heb ik niet maar klinkt als veel: 50.000Wh : 365 = 137Wh per dag.
Ik weet niet wat dat ding allemaal kan maar ik heb hier een aan/uit (chronotherm II) op batterijen die een paar jaar meegaan.
 

martin

Mankinds only hope
Heb ik niet maar klinkt als veel: 50.000Wh : 365 = 137Wh per dag.

Je maakt denk ik een rekenfout.

Het eigen stroomverbruik van toon is inderdaad ongeveer 50 kWh per jaar.
En aangezien 1 kWh ongeveer 0,50 euro kost is het alsnog 25 euro per jaar.

Het verraderlijke van dit soort producten is dat ze "altijd aan staan" en hoewel het dus een minimaal verbruik is ben je alsnog best wel watt (haha, wat een woordgrap) kwijt.

m.b.t. de rekenfout gaat het mis door het niet delen met 24 uur (op een dag)
Dus dat ding gebruikt 137W op 24 uur. Dat is 5,7 watt verbruik (per uur).
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
En waar zit nu de reken fout? Want waar @petroman terug rekent tot een dag, reken je verder terug tot per uur. Maar per dag blijft het gebruik het zelfde.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ha mooi we hebben de afrekening binnen.
-----------------------------------------------
We stoken al vele jaren niet meer.
En buiten hebben we het minder koud door het wennen aan de koude, en hebben een betere bloedcirculatie,
ondanks de leeftijd van zeventig jaar.

Dit jaar gaan we nog minder energie gebruiken als er tenminste geen hele strenge winter gaat komen, maar dan gaan we nog dikker gekleed in huis.
Zo hebben we al vele jaren steeds weer wat terug gekregen, handig als je weer een eigenbijdrage ziekenfonds moet betalen, die weten je ook wel te pakken, weer €20,00 extra maandelijks afgetrokken komende maanden.
Op advies van jullie hadden we het maandelijks bedrag al verlaagt, en dat is geworden €65,00, nu adviseerd het energiebedrijf ESSENT €63,00, dus we zaten al aardig in de richting.

Ons advies gebruik amper energie slurpjes.
Onze koelkast en vriezer staan nog geen vijfhonderd meter ver bij de supermarkten, en ze houden de voorraad ook op pijl.
En we eten amper dingen uit de vriezer of koelkast.
Onze stroom gebruikers zijn:
Middags af en toe muziekluisteren.
Avonds Tv, en LED feest verlichting, het oplaatbare accu's die we in de schuur laden.
Haha en ik heb vaak de hele dag de Laptop aan. (daar ga ik ook op bezuinigen, vanaf nu) want snachts staat hij in de slaapmod en dat is ook stroom gebruik.
O, ja de wasmachine één keer in de 12 dagen, op een lagere temperatuur, met een bescheiden was je.
De centrifuge voor handwasjes.
Strijken doen we niet, we kopen kleding wat amper gekreukt is na het wassen.

Dat zijn alle stroomgebruikers die we gebruiken.
Straat verlichting zorg ook dat we verder door het huis geen licht hoeven aan te doen,
behalve in de WC want het zaakje moet wel goed schoon blijven en lekker ruiken, door heerlijke verzorgende baby olie, uit (Duitsland).
Haha ja we zijn hele schone preppers.
Op onze stoelen hebben we voor de zekerheid dekjes voor gasten, die nooit komen.
Op andere stoelen leg ik altijd een krant om fris te blijven, of blijf staan in wachtkamers.

2022-09-26 (1).png

2022-09-26.png
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dit helpt ook, helaas alleen nog voor de Fransen, maar zou hier ook een goed idee zijn, een energieweerbericht. Je elektrische auto opladen of een (af)was draaien kan je best een beetje mee schuiven.

France Télévisions brengt op haar kanalen de komende maanden de beste momenten om wel of juist geen elektriciteit te gebruiken onder de aandacht. Hiermee draagt de omroep bij aan de leveringszekerheid en klimaatbeleid.
https://www.wattisduurzaam.nl/40302...richt-op-franse-nationale-omroep-deze-winter/
 

Mayo

Prepper goeroe
Om nog even on-topic te blijven.

Bij ons gaat iedere stekker uit het stopcontact als we een apparaat niet gebruiken. De deurbel is al genoemd maar ook het klokje van de magnetron gebruikt me te veel stroom. Grofweg kun je zeggen dat als we slapen of niet thuis zijn alleen de koelkast en de CV ketel aan staan.

De CV ketel staat wel altijd aan maar we hebben zowel het warme water als de verwarming standaard uit staan. Als we warm water nodig hebben draaien we even aan het knopje en start de ketel op. Na gebruik gaat hij weer uit. Recent realiseerde ik me dat er nog best wat heet water in de leiding zit nadat het tapwater op de CV ketel uitgezet is. Als de afwasteil nu voor de helft vol is draai ik de ketel dus uit en vul de teil dan aan met het warme water dat nog in de leiding zit.

Voor nu gaat het niet meer zo maar ik heb bijna de hele zomer de wasmachine gevuld met heet water uit jerrycans. Van die zwarte legerdingen. Op zonnige dagen was het water binnen no-time 40 graden. Kwestie van de watertoevoer van de wasmachine dicht draaien en het warme water uit de jerrycan door het zeepbakje naar binnen gooien. 's Ochtends kon de 40 graden was. In de middag was het water tegen de 50 graden en dan ging de 60 graden was aan. De wasmachine hoefde dan maar een beetje bij te verwarmen.

Trouwens, voor de mensen die een slimme meter hebben met bijvoorbeeld een Toon aan de muur. Dat ding verbruikt op jaarbasis ook ongeveer 50kWh aan stroom.

Voor de winter stook ik de dieselkachel, voornamelijk met oude diesel uit de tank van mijn boot. Die wil ik toch niet de hele winter in de tank laten zitten. Op de dagen dat we niet thuis zijn wordt er helemaal niet gestookt. Het wordt dan een graad of 10 in de huiskamer, maar dat scheelt wel weer in het aanslaan van de koelkast. Mijn enige criterium is dat het niet vochtig mag worden in huis. Dan ga ik stoken ook al vind ik het nog warm genoeg.

Ik doe de vaat door 1 kan water heet te maken in de waterkoker...
Ik vraag me af of dat niet goedkoper is dan (alleen daarvoor) de cv-ketel op te starten?
Mijn waterkoker gebruikt 2200W en een volle kan is in 6 minuten kokendheet.
 

Roel

Mankinds only hope
Onze koelkast en vriezer staan nog geen vijfhonderd meter ver bij de supermarkten, en ze houden de voorraad ook op pijl.
Ik weet niet precies wat het verbruik is van b.v. onze twee vriezers, maar die worden wel gebruikt om het jaar rond te kunnen eten. We hoeven namelijk nooit zaken te kopen als sperciebonen,, rode kool, witte kool, prei, kip, droge worst, kaas en wat er nog meer in de vriezer gaat. En voor de rest maken we in, drogen en verzuren we allerlei voedsel. Dus behalve eens een paprika o.i.d. van de groenteboer zijn we wat voedsel betreft redelijk onafhankelijk. Dus als je kunt, verbouw zo veel mogelijk je eigen eten om de energieprijzen wat te compenseren. En met de huidige voedselprijzen is dat sowieso wel een vertrouwd gevoel. Helaas (of gelukkig) staan er hier niet op 500 meter koelkasten en vriezers om uit te putten, dus we zullen wel moeten. ;)
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik doe de vaat door 1 kan water heet te maken in de waterkoker...
Ik vraag me af of dat niet goedkoper is dan (alleen daarvoor) de cv-ketel op te starten?
Mijn waterkoker gebruikt 2200W en een volle kan is in 6 minuten kokendheet.

Daar ga ik even op rekenen:

6 minuten x 2220Wh = 366Wh verbruik. Met het tarief dat wij per 1 oktober gaan betalen (€0,44396 per kWh) is dat 0,44396/1000*366 € 0,16

Met de CV gebruik ik 0,05m3 gas. Met het tarief dat wij per 1 oktober gaan betalen (€ 1,99440 per m3) is dat 1,99440*0,05 = €0,0997 dus €0,10

Wij doen de afwas nu om de dag en zijn wat op vakantie, dus zeg dat we 160 keer per jaar afwassen. Dan scheelt het toch € 9,60 als ik de CV gebruik. Overigens gebruik ik de waterkoker wel eens, maar dan als het water al door de zon in opgewarmd. Nou is €10,- geen wereldbedrag, maar als je je deurbel uitzet omdat die te veel stroom kost mag je op alle slakken zout leggen.

Mocht ik ergens een rekenfout hebben gemaakt, dan hoor ik het graag natuurlijk.
 

Mayo

Prepper goeroe
Daar ga ik even op rekenen:

6 minuten x 2220Wh = 366Wh verbruik. Met het tarief dat wij per 1 oktober gaan betalen (€0,44396 per kWh) is dat 0,44396/1000*366 € 0,16

Met de CV gebruik ik 0,05m3 gas. Met het tarief dat wij per 1 oktober gaan betalen (€ 1,99440 per m3) is dat 1,99440*0,05 = €0,0997 dus €0,10

Wij doen de afwas nu om de dag en zijn wat op vakantie, dus zeg dat we 160 keer per jaar afwassen. Dan scheelt het toch € 9,60 als ik de CV gebruik. Overigens gebruik ik de waterkoker wel eens, maar dan als het water al door de zon in opgewarmd. Nou is €10,- geen wereldbedrag, maar als je je deurbel uitzet omdat die te veel stroom kost mag je op alle slakken zout leggen.

Mocht ik ergens een rekenfout hebben gemaakt, dan hoor ik het graag natuurlijk.

Volgens mij klopt het niet helemaal..?
6 minuten = 0,1 uur dus de waterkoker verbruikt 2200W x 0,1 = 220Wh = 0,22 Kwh per keer

Mijn prijzen liggen nog iets voordeliger:
gas = € 1,125/m3
elektra = € 0,2333 /kwh

de waterkoker kost mij dus 0,22 x 0,2333 = € 0,0513 per keer

Ik weet niet wat mn cv aan gas verbruikt om de afwasteil te vullen, maar uitgaande van jouw getallen zou het voor mij uitkomen op:
0,05 x 1,125 = € 0,0562 per keer

Dat maakt dus niet écht uit :)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Wij drinken thee en warmen elke keer net genoeg op voor 2 glazen. Veel mensen vullen de waterkoker maar dat duurt langer dan max een halve liter.
Het zijn de laatste kleine beetjes.
 

Mayo

Prepper goeroe
Wij drinken thee en warmen elke keer net genoeg op voor 2 glazen. Veel mensen vullen de waterkoker maar dat duurt langer dan max een halve liter.
Het zijn de laatste kleine beetjes.

ik kook 's morgens een hele kan mbv de waterkoker en doe dat in een thermosfles: hier kan ik de hele dag thee van maken :)

(en daarna trek ik de stekker van de waterkoker eruit ;))
 

FKAGB

Prepper goeroe
Volgens mij klopt het niet helemaal..?
6 minuten = 0,1 uur dus de waterkoker verbruikt 2200W x 0,1 = 220Wh = 0,22 Kwh per keer

Mijn prijzen liggen nog iets voordeliger:
gas = € 1,125/m3
elektra = € 0,2333 /kwh

de waterkoker kost mij dus 0,22 x 0,2333 = € 0,0513 per keer

Ik weet niet wat mn cv aan gas verbruikt om de afwasteil te vullen, maar uitgaande van jouw getallen zou het voor mij uitkomen op:
0,05 x 1,125 = € 0,0562 per keer

Dat maakt dus niet écht uit :)

Ik wilde er een gelijkspel van maken maar jij wint. Net nog even gekeken en de wasbak vullen kost 0,07 m3 gas.

Gelukkig douche ik sinds afgelopen juli alleen nog maar koud. Dat scheelt echt heel veel gas en water. Ik weet niet of ik dat de hele winter blijf doen, maar voor nu is het winst.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Dit helpt ook, helaas alleen nog voor de Fransen, maar zou hier ook een goed idee zijn, een energieweerbericht. Je elektrische auto opladen of een (af)was draaien kan je best een beetje mee schuiven.

France Télévisions brengt op haar kanalen de komende maanden de beste momenten om wel of juist geen elektriciteit te gebruiken onder de aandacht. Hiermee draagt de omroep bij aan de leveringszekerheid en klimaatbeleid.
https://www.wattisduurzaam.nl/40302...richt-op-franse-nationale-omroep-deze-winter/

Dat werkt natuurlijk alleen als je een slimme meter hebt en die ook constant laat uitlezen. Deze ontwikkeling zat er vanaf dag 1 al wel in. Ik wordt er niet blij van. Volgende stap kan zijn dat de meter op piekmomenten wordt uitgeschakeld. Niet alle slimme meters ondersteunen dit maar toch. Ik hou mijn oude vertrouwde slimste meter zo lang mogelijk in de meterkast.
 

martin

Mankinds only hope
En waar zit nu de reken fout? Want waar @petroman terug rekent tot een dag, reken je verder terug tot per uur. Maar per dag blijft het gebruik het zelfde.

Het zit hem meer in de gangbare definitie van verbruik. Als we het hebben over een gloeilamp van 100 Watt dan gaat het om het verbruikt per uur. Nu lijkt het alsof dat apparaat een verbruik heeft van 137 Watt. Maar het is goed mogelijk dat ik het zelf niet zo goed interpreteer. Ik heb in ieder geval niet echt een gevoel met een verbruik per dag omdat dit zover ik weet nooit wordt toegepast.
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben er ook nog niet uit: als je een waterkoker aanzet verbruikt ie 2200W. Direct want dat is wat het verwarmingselement verbruikt.
Laat je dat ding 10min aanstaan dan wordt het, denk ik, 2200W per 10min.
Laat je dat ding 60min aanstaan dan wordt het, denk ik, 2200W per 60min.
Maar zoals gezegd ik ben er niet uit. Want wanneer heb je het dan over kW/h en wanneer alleen Watt? Een 100W lamp blijft een 100W lamp. En geen 100Wh lamp.
 

petroman

SHTF Expert
Terug naar de slimme meters: ik vrees dat ik met mijn oude meter genaaid wordt. Want hoe kan ik of het energiebedrijf weten/bepalen hoeveel stroom ik verbruikt heb in welke periode?
Ik wil ze een stap voor zijn en elke week mijn meterstand doorgeven maar of dat gaat lukken?
Bij mijn vorige leverancier kon ik net zo vaak en onbeperkt qua datum, waardes doorgeven. Bij vattenfall kan ik alleen "vandaag" kiezen.
Officieel kan je alleen je meterstand doorgeven als: zij er om vragen, je gaat verhuizen of als je opstapt. Voor een juist maandbedrag is er dus geen optie.
 
Bovenaan