• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Trekkap/ valwind/ extra trek voor rookkanaal en houtkachel.

Papillon

Diehard Prepper
Sinds ik die flexibele pijp door de schoorsteen heb getrokken lijkt het of ik meer last heb van wind in mijn schoorsteenpijp. Dus ik overweeg een trekkap aan te schaffen. Welke gebruiken jullie en waarom?

Wel handig als je woning of Bol. leefbaar is, ipv vol rook staat door valwind enz.
 

Richard434

Prepper goeroe
@Papillon , om een "advies" hierover te kunnen geven, zijn er iets meer gegevens nodig.. ;)

Gaat het echt om een houtkachel of om een open haard (materiaalkeuze)?
Moet/wil je een vonkvanger op de kap?
Welke diameter is het kanaal?
Is het een rvs kanaal? (Waarschijnlijk wel indien houtkachel)
Hoe is het einde van de schoorsteen? (Een stuk (open) buis, of gemetseld met vlak uiteinde, etc)
 

Papillon

Diehard Prepper
Haha, Ok, ik had van een openhaard een inbouw kachel naar een vrijstaande kachel de schoorsteen aangepast. Ik had hier zo ongelovelijk goede trek dat het waaide in mijn kamer. Dus heb (achteraf stom) een keuze gemaakt om een diameter van 10 cm flex pijp door de schoorsteen heen te trekken en opgevuld met korrels. Aan de trek mankeert nog steeds niet veel, kachel brandt als een tierelier, alleen met bepaalde wind slaat alle rookgas mijn woonkamer in.

Dus het uiteinde van de flex buis steekt 4 cm uit boven de stenen schoorsteen, ook met de bedoeling om er ooit evt nog een kap op te zetten.

Maar is de wereld aan keuze op dat gebied, dus vroeg mij af welke jullie gebruiken, en waarom en welke het beste werkt. Zon Gek, of zon bol, of een trekkap oid?
 

Richard434

Prepper goeroe
Als ik het dus goed begrijp is de Trek op zich prima, maar wil je voorkomen dat de wind in je schoorsteen slaat?
Dan heb zou ik niet voor zo'n bol gaan (die geeft alleen nog maar meer trek, maar dat is niet nodig)
Een Gek is een mogelijkheid of een "gewone" trekkap.
Er zijn ook trekkappen met veegopening, of met vonkengaas.
Afhankelijk van waar je woont, hoe je woont, kan je voor die optie's op de kappen kiezen.

Zelf ik heb ik onderstaande kap op de schoorsteen, met vonkengaas. Het vonkengaas puur omdat er nu goed brandhout te krijgen is, maar je nooit weet of je altijd relatief weinig vonkend hout kan blijven krijgen.. ;)
NL_580_4_mfkr.jpg

http://www.metaloterm.com/pdf/MFKR.pdf
 

Papillon

Diehard Prepper
De lucifer test gaat prima, de vlam wordt goed naar binnen gezogen bij de kacheldeur op een kier. Maar omdat ik best geschrokken ben van de woonkamer vol rookgas lucht weet ik de oorzaak niet exact. Of het nu toch te weinig trek is, of gewoon omdat ik midden in een weiland woon en de lucht terug geblazen wordt door de wind.
Dus misschien voor de zekerheid zon bol toch een goed idee, zowel (nog) betere trek en geen valwind?
 

Roel

Mankinds only hope
@Papillon, ik weet niet wat e.e.a. met elkaar te maken heeft, maar ik vind persoonlijk 10 cm wel aan de krappe kant voor een houtkachel.
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer, je hebt de schoorsteen immers al met korrels gevuld.
Ik heb al jaren een gek op mijn pijp en dat bevalt prima. Ook wij hadden wel eens bij een bepaalde windrichting, noord- noord-oost, rook de verkeerde kant op.
Is sinds de gek nooit meer voorgekomen.
 

Born

Elementary prepper
Ik heb de firemaster ook gehad en na 1 jaar erweer af gedaan.
Hebben een dubbelwandige buis en als het echt hard regende werd de kachel nat en dus roest.
Heb er toen weer de standard isoduct kap op gezet.
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik heb de firemaster ook gehad en na 1 jaar erweer af gedaan.
Hebben een dubbelwandige buis en als het echt hard regende werd de kachel nat en dus roest.
Heb er toen weer de standard isoduct kap op gezet.
Weet je zeker dat dit door de regen kwam en niet door het vocht in de rookgassen?
In elk rookgassysteem moet rekening gehouden worden met dit vocht. ;)
 

Born

Elementary prepper
Weet je zeker dat dit door de regen kwam en niet door het vocht in de rookgassen?
In elk rookgassysteem moet rekening gehouden worden met dit vocht. ;)

Tja wat is zeker.
2 jaar met de gewone kap geen roest.
1 jaar de firemaster en roest in de kachel.
Nu weer 2 jaar met de gewone kap en geen roest meer.

De enigste reden dat de kap erop was gekomen was het poetsluik boven op de kap, vond mijn schoorsteenveger gemakkelijker.
 

Jasje

Prepper goeroe
Schoorsteenvegers proberen masaal die firemaster-modellen te verkopen en het lukt ze aardig. Masaal poppen ze soms in de wijken op de daken. Hun tactiek is om op je veegbewijsje iedere keer een aanteking te maken totdat je zoiets aanschaft, uiteraard via hun. Ik weet uit het verleden dat er namaak van de firemaster op de markt is (ooit in radar of Kassa geweest op tv) en als je vraagt naar een echtheidsbewijs dan vallen sommige door de mand. Ik heb dit geintje bij meerdere gebouwen meegemaakt en besproken met de brand weer.
 

Richard434

Prepper goeroe
Tja wat is zeker.
2 jaar met de gewone kap geen roest.
1 jaar de firemaster en roest in de kachel.
Nu weer 2 jaar met de gewone kap en geen roest meer.

De enigste reden dat de kap erop was gekomen was het poetsluik boven op de kap, vond mijn schoorsteenveger gemakkelijker.
En van welk materiaal is de "gewone" kap?
Ook van een verzinkt plaatstaal? ;)
Of van RVS?
 

Highway

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Schoorsteenvegers proberen masaal die firemaster-modellen te verkopen en het lukt ze aardig. Masaal poppen ze soms in de wijken op de daken. Hun tactiek is om op je veegbewijsje iedere keer een aanteking te maken totdat je zoiets aanschaft, uiteraard via hun. Ik weet uit het verleden dat er namaak van de firemaster op de markt is (ooit in radar of Kassa geweest op tv) en als je vraagt naar een echtheidsbewijs dan vallen sommige door de mand. Ik heb dit geintje bij meerdere gebouwen meegemaakt en besproken met de brand weer.
Dit is zeker heel goed mogelijk. Als je alleen al ziet hoeveel kaartjes er in je brievenbus liggen met bedrijven die je schoorsteen willen komen vegen en een abo aanbieden, en helemaal uit andere provincie's komen..
Onze rookafvoer is geinstalleerd door een UNETO-VNI bedrijf, dus de materialen zijn met grote zekerheid van goede kwaliteit.. volgens de factuur ook.. *kuch* ze zijn niet goedkoop...
 

Flos

SHTF Expert
Rook in de kamer kan door veel dingen komen. Ook roest in de kachel is niet altijd door neerslag.
En een kachelpijpje van diameter 100 is erg klein voor een houtkachel.
 

Papillon

Diehard Prepper
Rook in de kamer kan door veel dingen komen. Ook roest in de kachel is niet altijd door neerslag.
En een kachelpijpje van diameter 100 is erg klein voor een houtkachel.

Ik heb er ook enorm spijt van niet een buis van 150 erdoorheen getrokken te hebben acheraf. Toch lijkt de trek heel goed, een lucifer vlam zuigt de kachel naar binnen als ik m op een kier heb staan. En een prop krantenpapier voor de kachelpijp gaat brullen van de trek. Dus op zich lijkt daar niets verkeerd mee. Alleen dat de wind af en toe ook de andere kant op gaat. Ik hoop dat het verholpen is met een trekkap, en anders moet die hele buis er weer uit.. Maar of dat gaat lukken vraag ik mij af want er is veel cement en korrels gemixed en langs de pijp gestort in de schoorsteen..
 
J

J.J

Gast
Ik heb er ook enorm spijt van niet een buis van 150 erdoorheen getrokken te hebben acheraf. Toch lijkt de trek heel goed, een lucifer vlam zuigt de kachel naar binnen als ik m op een kier heb staan. En een prop krantenpapier voor de kachelpijp gaat brullen van de trek. Dus op zich lijkt daar niets verkeerd mee. Alleen dat de wind af en toe ook de andere kant op gaat. Ik hoop dat het verholpen is met een trekkap, en anders moet die hele buis er weer uit.. Maar of dat gaat lukken vraag ik mij af want er is veel cement en korrels gemixed en langs de pijp gestort in de schoorsteen..
@Papillon
De schoorsteen kanaal is misschien te vergroten.
De frees wordt van bovenaf door de schoorsteen getrokken.
 

petroman

SHTF Expert
Beste oplossing is ook de duurste: bestaande pijp verwijderen en 150mm er in.
Overigens denk ik dat de prop paier dan wel lucifer test geen echte indicatie is voor een goede trek. Want asl de wind op hetzelfde moment terugslaat dan heb je zere vingers.
Zoal @Flos al zegt: 100mm is te klein en blijft te klein.
 

Papillon

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het gekke is, nu net een expert laten kijken, die komt er niet uit. hij zegt dat de kachel brandt als een tierelier, en mega goede trek is. Want er zou bij slechte trek, of val wind zichtbare rook in de woonkamer moeten ontstaan.
Dus als de kachel afgekoeld is ga ik de doorvoer rond de buis de schouw in aansmeren met vuurvast beton. Misschien zit daar een lek verderop in de buis.

Andere optie is, dat de kachel zelf nog ingebrand moet worden. en de lijmresten wegfikken of weet ik het.

Als het allemaal niet wil oplossen is een goedkopere optie een pallet kachel 2e hands zie ik., die werken met diameters vanaf 8 cm
 
Bovenaan