• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Trekkap/ valwind/ extra trek voor rookkanaal en houtkachel.

petroman

SHTF Expert
Als je pijp lekt of om wat voor onbekende reden rook terugslaat is een andere kachel geen oplossing. Je schoorsteen moet 500% in orde zijn ! Ongeacht de kachel die je er voor zet.

In branden kan. Maar dat had je niet vermeld, dat de kachel spiksplinter nieuw is.
 

Papillon

Diehard Prepper
Als je pijp lekt of om wat voor onbekende reden rook terugslaat is een andere kachel geen oplossing. Je schoorsteen moet 500% in orde zijn ! Ongeacht de kachel die je er voor zet.

In branden kan. Maar dat had je niet vermeld, dat de kachel spiksplinter nieuw is.

Klopt het is een budget kachel, een Floris Maurice

Ja en morgen smeer ik eerst de hele buis aan tot in de schouw met vuurvast cement, daarna schaf ik een trekkap aan op een extra meter pijp. Werkt dat niet, dan ga ik m inruilen voor een pellet kachel.
 

Highway

Last (wo)man standing
Dus als de kachel afgekoeld is ga ik de doorvoer rond de buis de schouw in aansmeren met vuurvast beton. Misschien zit daar een lek verderop in de buis.

Andere optie is, dat de kachel zelf nog ingebrand moet worden. en de lijmresten wegfikken of weet ik het.
Hoe vaak heb je deze kachel al aan gehad, en hoe vaak heb je al eens maximale temperaturen gehaald? Want zowel de kachel, de buis, als de afvoer (en vergeet je vloerplaat niet) kunnen flink stinken en/of roken in het begin. Na een paar keer lang -en- goed heet stoken is dat geurtje weg. Als je weer eens laat vegen, vraag dan of ze 1x een inspectie willen doen met een camera. Dat is ongeveer 5 tientjes, en dan kan je op de monitor meekijken of er iets stuk is in je afvoer. Maar dan zou je ook zonder wind rook moeten ruiken.. en de rest van de rook komt uit je deurtje als je gaat vullen. Vooral in het begin, als de temperatuur nog erg laag is.

Je hebt een prima kachel staan, met een behoorlijk vermogen :thumbsup: en waarschijnlijk moet ie gewoon nog wat inbranden.. en heb je daarna gewoon lol van dat ding ;) als je maar goed blijft ventileren, want het ding snakt naar lucht.
 

Papillon

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hoe vaak heb je deze kachel al aan gehad, en hoe vaak heb je al eens maximale temperaturen gehaald? Want zowel de kachel, de buis, als de afvoer (en vergeet je vloerplaat niet) kunnen flink stinken en/of roken in het begin. Na een paar keer lang -en- goed heet stoken is dat geurtje weg. Als je weer eens laat vegen, vraag dan of ze 1x een inspectie willen doen met een camera. Dat is ongeveer 5 tientjes, en dan kan je op de monitor meekijken of er iets stuk is in je afvoer. Maar dan zou je ook zonder wind rook moeten ruiken.. en de rest van de rook komt uit je deurtje als je gaat vullen. Vooral in het begin, als de temperatuur nog erg laag is.

Je hebt een prima kachel staan, met een behoorlijk vermogen :thumbsup: en waarschijnlijk moet ie gewoon nog wat inbranden.. en heb je daarna gewoon lol van dat ding ;) als je maar goed blijft ventileren, want het ding snakt naar lucht.

Hoi @Highway, het is echt heel raar, als ik het deurtje open, komt er geen rook, maar hoor je zelfs een sterkere aanzuiging. dus aan de trek lijkt niets mis, die buis is er nog geen jaar geleden ingetrokken. Ik heb net de kachel van de muur gehaald, en ik zag dat er wat openingen zijn onder de schouw, en tussen de oude kachelpijp en de flex. Oude mooie kachelpijp zat voor de sier om het eerste stukje tot in de schouw, maar wel vast in de schoorsteen. Dus heb nu een hels karwei gehad om die pijp rondom de flex pijp weg te knippen zonder de flexpijp te beschadigen.

Zodadelijk naar de bouwmarkt vuurvast cement kopen, en ik strijk alles dicht wat ik maar kan vinden. Als dit niet de oplossing is, dan is het de nieuwigheid van de kachel misschien.

En ik kan een rondraai trekkap overnemen voor 60 euro. dus wie weet doe ik dat, al is het volgens de expert die hier was ab so luut geen trek probleem ondanks dat de diameter 10 cm is. .

Op de een of andere manier lukt inloggen met mijn mobiele telefoon niet, anders kon ik een filmpje sturen dat die kachel echt brandt als een malle, en ook echt van koude situatie fikt ie meteen dus ik hoop en vermoed dat de afvoer van de kachel naar de schouw niet lucht / gas dicht is. Dat ga ik zo dus grondig oplossen om alles aan te smeren wat ik maar zie haha
 

petroman

SHTF Expert
@Papillon :
Ik snap niet waarom je een technische aansmeer oplossing zoekt terwijl je eigenlijk niet 100% zeker weet of het geen nieuwigheid is.
ook het overnemen van een kap terwijl ed deskundige zegt dat het geen trekprobleem is.

@Highway vraagt, hoe vaak heb je de nieuwe kachel aangehad ? geen antwoord.

Stel eerst eens vast wat nu echt het probleem is, stinkende kachel, gat in je rookafvoer of iets anders.
Ga dan pas iets doen.
 

Papillon

Diehard Prepper
@Papillon :
Ik snap niet waarom je een technische aansmeer oplossing zoekt terwijl je eigenlijk niet 100% zeker weet of het geen nieuwigheid is.
ook het overnemen van een kap terwijl ed deskundige zegt dat het geen trekprobleem is.

@Highway vraagt, hoe vaak heb je de nieuwe kachel aangehad ? geen antwoord.

Stel eerst eens vast wat nu echt het probleem is, stinkende kachel, gat in je rookafvoer of iets anders.
Ga dan pas iets doen.


Ik heb de kachel pas 4 keer aan gehad, alleen ik heb de vorige kachel weg gedaan die ook dit probleem soms had, ik dacht dus dat het aan de kachel lag.

Nu vermoed ik dat de hele tijd de afwerking verbetering kan gebruiken, dus ga dat eerst uitsluiten dat is nu geen grote moeite meer.

En een trekkap kan geen kwaad denk ik, er zit nu helemaal niets op.

Ja ik weet dus niet hoe ik een gaatje in het rookkanaal kan opsporen. Dus voor de zekerheid smeer ik het helemaal dicht tot aan het gat in de schouw.

Ik weet dat de flexbuis uit 2 delen aan elkaar is gezet, en daar kan het lekken, maar dat is dus vrij bovenin de schoorsteen en omgeven met vermiculite...

bedankt voor het meedenken, er is sinds deze problemen maar 2 dingen veranderd, een veranda bouw, en een flinke bomensnoei paar maanden geleden. Het is even puzzelen haha
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Maar met 4 keer is een kachel toch nog niet ingebrand.
Inbranden is ook niet de kachel vol hout gooien en aansteken, inbranden moet je opbouwen, steeds iets heter, steeds iets langer.
 

petroman

SHTF Expert
@Papillon
Tsja ik ben simpel, ik zou een webcam op een pvc elektrabuis tapen en dat ding omhoog duwen tegelijk kijken wat je ziet. Dus beetje creatief zijn.
Buis te kort, ook van bovenaf eens kijken.

Geen webcan, zeg je? bij de action kost die niet veul.

Geen zin/tijd/kennis ? > bedrijf bellen die komen graag in het weekend, kost wel wat euros ;-)

Action heeft ook drone met hd camera voor inspecties op dak .....
 
J

J.J

Gast
Haha, kachel brandt als een tierelier, alleen met bepaalde wind slaat alle rookgas mijn woonkamer.
Een trekkap oid?
Beste @Papillon als ik jou was zou ik me gaan verdiepen in een gesloten systeem dan is jou probleem waarschijnlijk opgelost, en het wordt veel aangenamer verwarmen in huis de zuurstof wordt niet ontrokken uit de leefruimte dus geen tocht meer en door het besloten systeem heeft het zijn eigen luchtaanvoer die uitmondt in de kachel of er direct bij de kachel ook maakt het dan minder uit waar en hoe de wind waait.

Het systeem wat ik voor je had uitgedacht bestaat al en word al een paar jaar toegepast.

Zie op het internet er is voldoende info.

Veel inzicht toegewenst op je speurtocht.
 

Papillon

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
IMG_1875.JPG IMG_1879.JPG Het topic was eigenlijk niet specifiek op mijn uitdaging, maar in het algemeen welke kap het beste is. Zodoende heb ik nu voor een mooie prijs een kap kunnen kopen die nieuw E365 ,- is. De vesta air turbo spinner.

Het cement is nu mooi aan het uitharden, en van de week komt een maatje die kachel expert is geweest in Zweden helpen met dat ding te monteren.

En naar alle waarschijnlijkheid is het dan opgelost.

Ik heb hoge verwachtingen van die spinner, iig ook geen valwind meer in de kachelpijp en alle rook komt er nu nog makkelijker uit.

Twijfel nog even om de pijp te gaan verlengen, of gewoon die spinner erop vast te schroeven. Ik denk dat de pijp overbodig is in dit open gebied.
 

petroman

SHTF Expert
Als ik het zo zie : geen extra pijp.
Wel de kop van je schoorsteen goed afwerken, zie daar aardig wat sheuren en vocht en vorst gaan goed samen bij slopen van steen.
 

Highway

Last (wo)man standing
Klopt er zat en zit niets op nog. Dus ik ben erg benieuwd. Alleen ik ga niet in mijn eentje het dak op dus even afwachten tot er iemand tijd heeft te helpen.
in dat geval heb je met elke kachel last van wind en dus rook (gehad).. dat was je probleem: het ontbreken van een kap.. durf ik wel te beweren.
 

Papillon

Diehard Prepper
in dat geval heb je met elke kachel last van wind en dus rook (gehad).. dat was je probleem: het ontbreken van een kap.. durf ik wel te beweren.

Ik hoop dat je gelijk hebt @Highway !! En anders.. op veel plekken in mijn woning zitten trouwens rook afvoer pijpen, vroeger stonden daar olie kachels dan misschien een ander kanaal gebruiken. Maar ho pe lijk is het niet nodig.
 

Niels

Mankinds only hope
Op het moment dat het gebeurt, zitten dan alle deuren van de ruimte waarin de kachel staat dicht, en ramen ook dicht? Tochtstrips?
Kan de kachel ongehinderd lucht aanzuigen dus?
 

Papillon

Diehard Prepper
Op het moment dat het gebeurt, zitten dan alle deuren van de ruimte waarin de kachel staat dicht, en ramen ook dicht? Tochtstrips?
Kan de kachel ongehinderd lucht aanzuigen dus?

Jep het is geen probleem met de trek, huis heeft altijd goede ventilatie, zelfs met de deuren dicht;)
 

Niels

Mankinds only hope
Jep het is geen probleem met de trek, huis heeft altijd goede ventilatie, zelfs met de deuren dicht;)
Ik praat ook niet over trek. De trek waarover gesproken word bij hout kachels (atmosferisch), is thermische trek.
Als er geen toevoer van lucht is, daalt de druk in de ruimte van waaruit de lucht gebruikt word, is buiten de druk hoger...
Dan is er een omgekeerde stroming...
 
Bovenaan