• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tussen wens en werkelijkheid...

Harry Nack

Last (wo)man standing
Toen onze voorouders min of meer zelfvoorzienend leefden, was dit uit pure noodzaak. Hard werken om eten op tafel te hebben en de winterperiode door te komen. De dieren waren er voor vlees, melk, eieren en gaven in de winter warmte af. Deels zou je dat nog wel kunnen maar des te meer luxe je wilt, hoe meer je moet kopen of ruilen.

@RonDoe, een paar dieren is goed te doen voor jezelf of als hobby maar zodra je grootschalig gaat boeren, dan krijg je te maken met regels, kosten, ziektes, bescherming en een hoop werk. 3 voorbeelden kan ik je geven van vrienden uit de buurt.

De schaapsherder heeft meestal zo'n 150 dieren onder zijn hoede. Elke ochtend en namiddag gaat hij of zijn vrouw er 6 kilometer meet lopen om te grazen. Daarnaast kweekt hij gras en kruiden en moeten ze worden bijgevoederd. Op de route moet voldoende water staan dus hij vult deze bakken met water. De honden ter bescherming kosten voer en onderdak. De schapen moeten ook droog en veilig staan. Twee jaar terug verloor hij ruim 50 schapen aan wilde honden. Ik koop soms een lam van 6 maanden bij hem want dan vind ik schapenvlees nog lekker smaken. Daar betaal ik 80€ voor wat ik een koopje vind. Ik zou dit werk er niet voor willen doen.

Een vriend van mij houdt varkens die hij krijgt als big. Hij moet ze voeren tot ze 105 kilo minimaal wegen en dan gaan ze naar de slacht. 100 kilo vlees levert hem 125€ op dus geen vetpot. Voor al dat werk en vergeet de schoonmaak niet daarna, want 550 varkens geven behoorlijke zooi.

Een kennis houdt 10.000 kippen in twee grote hallen die vrij rondlopen. Er moet veel vuile lucht worden afgezogen en ook de warmte. Het voeren duurt zo'n twee maanden voor ze naar de slacht gaan. Daarna de schoonmaak en opnieuw beginnen. Afhankelijk van de prijs en sterftecijfer verdiend ze redelijk geld tot zelfs verlies bij slechte prijzen.

Alles dus heel veel werk voor weinig geld. Ik koop mijn vlees dus liever en ook krijg ik regelmatig vlees afkomstig van de jacht. Ik zou hooguit wat dieren houden op kleinschalig niveau en om wat te ruilen\verkopen.
 

Flos

SHTF Expert
Groot of klein schalig. Dieren moeten altijd voer hebben. Ook ik moet elke morgen en meestal voor mijn ontbijt mijn dieren voederen. Soms op 10min. klaar soms een uur. En 's avonds moet ik dat terug doen. Tussen door wel eens hokken schoonmaken mest afvoeren slachten.
Maar het is voor mij een bezigheid. En wat ik zelf kweek hoef ik niet kopen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zou vooral gaan voor 'aparte' soorten dieren, denk ik. De rest koop ik wel.

Dus een paar eenden (eieren en vlees) , wat geiten (die eten alles) dus ook makkelijk. Misschien elk jaar een of twee zwijnen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat je eerst een paar keer geslacht moet hebben als je überhaupt aan vee en kleinvee gaat beginnen. Dan weet je of het iets voor je kan zijn.

Mijn buurman heeft eenden en zijn moeder slacht ze meestal. Volgens mij is het enige grote verschil tussen eend of ander gevogelte dat je geen heet water gebruikt om de veren te plukken.

Een geit heb ik nog niet meegemaakt maar zou ik graag eens aan meehelpen want ik hou van het vlees. Ik heb wel aan meerdere lammetjes gewerkt en eigenlijk gaat dat best rap.

Mijn vader was slachter en deed varkens, koeien en soms een paard. In de seizoen hielp hij ook bij het wild en gevogelte. Hij komt februari een maand naar mij toe en ik wil een zwijn regelen voor de slacht. Evt zelf geschoten.

Zoals @Flos eerder eens heeft aangegeven dat wanneer je kippen en konijnen kunt slachten dan heb je de basis voor alles.
 

Flos

SHTF Expert
In het slachten van geit en konijn zit er niet veel verschil.
Ooit slachte mijn vader een geit en ik een konijn.
Na afloop werden bijde dieren gewogen.
En het konijn weegde 200gr zwaarder dan de geit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

RonDoe

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer je daadwerkelijk emigreert, moet je een aantal administratieve handelingen verrichten om een Spaans NIE-nummer te krijgen (een BSN-nummer). Daarmee kun je je inschrijven bij het Spaanse ziekenfonds en heb je vanaf dat moment ook recht op alle zorg die een autochtone Spanjaard ook krijgt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de Spaanse gezondheidszorg op een hoog peil staat, zeker vergelijkbaar met het Nederlandse zorgstelsel (alleen veel goedkoper).

Sorry, ik heb gereageerd op een paar berichten hoger...zat nog op pagina 2 te kijken naar het bericht van Stuudje. Ben wel op, maar nog niet helemaal wakker, dus... :oops:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
In het slachten van geit en konijn zit er niet veel verschil.
Ooit slachte mijn vader een geit en ik een konijn.
Na afloop werden bijde dieren gewogen.
En het konijn weegde 200gr zwaarder dan de geit.

Dat geloof ik graag. Zelfs een lam van 6-8mnd geslacht blijft wanneer je het karkas op de keukentafel legt bijzonder weinig van over.
 
Bovenaan