• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tweedehandse Kogelwerende / scherfwerende / Steekwerende vesten

Scratch

Senior Prepper
@frans81, goede informatie!! Zelf heb ik mijn bedenkingen bij een kogelvrij vest. Door het gewicht ben je mobiele erg in het nadeel, zeker als je ook nog een tas bij je heb en je handen vol. Daar waar je zo'n vest nodig heb, daar moet je ver weg blijven ;-) Mocht je we zo'n vest willen hebben neem dan ook een helm en de bijpassende accessoires die pief, paf poef doen, en neem een abonnement op een sportschool!!
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik heb mijn bedenkingen .
Maar door al lange tijd die bedenkingen te hebben hak ik de knoop door .
Ik ga echt niet voor zo'n zwaar ding . Wil het wel enigzins doordacht benaderen .
Waarschijnlijk ga ik voor iets zonder zware keramische platen .
Maar wel met modernere soft armour inserts die ook nog voorzien zijn van een Traumashield .
Een helm haha , vergeet het maar . De leeftijd van soldaatje spelen ligt ver achter mij .
Ondanks mijn leeftijd ben ik toch wel redelijk fit te noemen he .
Niet Roken en geen Alcohol nuttigen en veul bewegen haha .
Al diegenen waar ik voor prep en die mee op het BOB pad moeten hebben niets geleerd en weten alleen iets van Gadgets pff Men wil ook niets leren en ik overdrijf dan ook volgens hun .
Dus nooit iets geleerd en weten nauwelijks wat Natuur is en gevaar en en .
Zintuigen wat zijn dat en anticiperen is een duur woord .
Handelen naar en redden uit is dus onbekend terrein .
Ergens ben ik dan dus heel belangrijk op zo'n moment .
Als mij iets gebeurd tijdens een reis door SHTF land dan hoop ik toch echt dat de Kids verborgen talenten hebben haha .
Ik moet dus extra rekening houden met het onbekende .
Een voordeel heb ik wel met hun .
Ze hebben benen en een rug en handen en ik heb rugtassen .
Dus sjouwen kunnen ze en gewicht kan verdeeld worden .
Zo ook items van belang .
En als die wetten wegvallen ben ik ook de enigste die met piefpafpoefs kan omgaan .
De jeugt kan alleen richten met de telefoon wanneer verbinding slecht pfff .

Helaas kun je niet altijd via een omweg op de plaats van bestemming komen .
Soms moet je gewoon ergens doorheen . Graag of niet .
Het gros van mijn generatie en die een tijdje bij Defensie ondetgebracht zijn geweest die hebben iets geleerd .
En ondanks dat ik geen sterke band met mijn pa heb heeft ie mij al heel jong vanalles geleerd omtrent het jagen in de natuur .
Doordat ik al zo jong en meestal helemaal alleen op pad was in de natuur heb ik zintuigen ontwikkeld die mij behoeden voor ??
Mijn ouders lieten mij al vanaf 6 jarige leeftijd VRIJ pfff .
Ik ging waar ik wou .
Nee niet de stad in maar de BOSSEN en Heide .
Zelfs als mijn pa in Oosterbeek belangrijke wedstrijden met de Honden had dan slenterde ik door de Aangrenzende bossen aldaar . Helemaal Alleen .
Ik als Vader van kinderen zou dit niet durven .
Gek he . Mijn vader liet me doen wat ik wou en ik heb vanalles geleerd ! En ik durfde dat bij mijn kinderen niet toen ze jong waren en ze hebben bijna niets geleerd en willen ook niets weten van Bos , Beestjes en al dat andere naars .
Met andere woorden ik moet nadenken voor hun en derhalve moet ik extra goed op mijzelf letten .
Nu maak ik een einde aan de totaal oplos geslagen onderbouwing van waarom een kogelwerend huppelepup vest .

@Scratch iets heb je getriggert waardoor dit bericht zo uit zijn perspectief is geraakt en ik bijna het gevoel heb dat ik Off Topic ga in mijn eigen gestarte Topic .

Ik heb ook heel veel respect voor ouders die hun kinderen iets leren omtrent overleven in de natuur en dat ze met plezier kunnen leren wat dat allemaal inhoud .
Men is nooit uitgeleerd .

En nu :hug: ga ik rusten pffff .
Ik krijg mijn hoofd bijna niet rustig .

Edit

Niet dat ik altijd alleen aan het zwerven was !
Ook wel met buurtgenootjes .
Huttenbouwen / Streken uithalen :eek: enz .
Ik was wel beter op mijn gemak wanneer ik alleen was .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil toch even middels bijgevoegde link wat info verstrekken omtrent kogelwerende vesten gemaakt van Dyneema .
Vest wat ik middels inruil verkregen heb is vermoedelijk ook gemaakt van Dyneema in plaats van een Kevlar / Aramide soort .
Dat Dyneema blijkt derhalve veel meer voordelen te bezitten dan andere Aramide soorten .
Helaas zijn de meeste ( alle ) Defensie gerelateerde vesten van vooral voor 2005/ 2007 niet gemaakt van Dyneema .

De nieuwere types van na 2010 heb ik nog niet in de Handel gezien of op markten .

Wel bemerk ik dat er meer vraag is naar complete Body Armor die niet direct aan Defensie doet denken . Dus de Camo hoezen / Vesten laat men liever links liggen .

De hebzucht om veiligheids redenen zal vooral gerelateerd zijn aan een Defcon niveau binnen een bepaald gebied .
En derhalve zal door Vraag en aanbod de prijs flink omhoog kunnen gaan .

http://www.bulletproof.nl/ballisticmaterial.php

Defensie Stand Alone Platen die ook passen in het vest ( zie foto's ) . NY IIIA protection zonder platen en met platen NY IV/ V .
Ondanks dat ik besloten heb geen vesten meer aan te kopen , vind ik niet dat ik gefaald heb ! Maar ben ergens wel blij dat er nu een niet Camo vest bij een partij zat . Een vest , naar ik hoop ?? gemaakt van Dyneema . Wel een ouder type Dyneema . De ontwikkelingen staan niet stil ! 2007 tot 2019 is een heel gebied .
Mocht je de info uit de link lezen dan snap je waarom ik dat zo ervaar .

Het Vest is uit 2007 en derhalve zijn deze afgeschreven . Dit omtrent veiligheids eisen .
10 jaar is de max voor het in gebruik mogen nemen .
Dus beroeps gerelateerd mee mogen werken.

20190218_145820.jpg
20190217_173135.jpg
 
F

frans81

Gast
Nog even een link met zeer nuttige info omtrent Kogelvrije vesten .

Vooral omtrent iets wat je vooral niet moet kopen !
Hieronder een stukje tekst uit die link

Be sure to avoid vests made of Zylon, a wonder fiber that was used in high-end lightweight vests starting in the late ’90s, but was found to deteriorate much quicker than expected when exposed to light, heat, and moisture. Armor is no longer made with Zylon .

https://www.recoilweb.com/archives-body-armor-101-what-you-need-to-know-51103.htm
 

Battletanker

Senior Prepper
Ik heb zelf ook de defensie versies gehad.
ik wou zelf ook een kogelwerend masker hebben maar de meeste zitten als masker tegen je gezicht aan waardoor je nog gebroken beenderen krijgt en je zicht is aanzienlijk minder.
Totdat ik een level 3 zwarte swat helm tegenkwam met een level 4 vizier die opklapbaar is kan zelfs een 357 Magnum round hebben.
De set kwam van boord van een schip en was bedoeld voor piraterij bescherming.
Mooie set waarvan de helm in een mooie tas zit ben erg tevreden over het vest en de helm , het schrikt enorm af als iemand je ziet bedenkt die zich wel voordat hij vuur uitbrengt ..
Houdbaarheid geloof ik niet in de pantserplaten van m'n tank stond ook geen houdbaarheidsdatum op.
 

Battletanker

Senior Prepper
Mooi, maar zo een helm is level 3A en geen 3 of 4.
Idd ik heb ff gekeken de helm is 3A.
Het vizier is 2,5 cm dik.
Alleen m'n platen zijn 4 ..
Maar ben ook niet van plan om beschoten te worden het is de combo van de gehele uitrusting met sneltrekholsters die juist moeten voorkomen dat jij mij wil beschieten ..
Als je toch dapper genoeg bent en je mist dan is het mijn beurt ( met een kattepult) en ik mis minder snel ;)
 

Papillon

Diehard Prepper
Zelf heb ik spijt dat ik een redelijke koop heb laten gaan een paar jaar geleden. In Colombia al jaren populair, geen vesten maar totaal kogelwerende kleding. In Almere ging zon zaak failliet en verkocht betaalbaar mooie leren jassen. Er zijn ook polos, t shirts enz van.
Het allerbeste is als je ook je benen kan beschermen, ik kijk altijd nog met verbazing toe als ik een AT team in jeans en sportschoenen zie rondlopen. 1 scherfgranaat over de grond rollen kan zon team uitschakelen. Maargoed ik snap ook wel dat OT het voorwerk al prima gedaan heeft.
Beter zou zijn ook aan de benen te denken.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even een Link met info omtrent de te vermijden vesten / Armor gemaakt van Zylon .
Derhalve is bekend dat vanaf / Na NY 01.01.04 er geen Zylon meer in oa Kogelwerende vesten verwerkt is .

Stukje tekst uit de link

In general, the new 01.01.04 standard is almost identical, but just slightly tougher. The interim 05 standard is simply an assurance that no Zylon is used in the manufacture of 04 Certified vests.

Dat wil zeggen dat een 01.01.05 gecertificeerd vest eigenlijk een NY 01.01.04 type is maar 100% zeker geen Zylon bevat .

Een NY 01.01.4 gecertificeerd vest van voor 2005 KAN !! , Kan Zylon fiber bevatten .
De kans echter is zeer gering als het gaat om vesten afkomstig van van overheids instanties .
Dit omdat hun als eerste bewust waren van de schrikbarende eigenschappen van dit Zylon .
Body Armor van voor 2000 zou ik sowieso negeren .

http://www.bulletproofme.com/NIJ_Standard_01.01.04.shtml
 
F

frans81

Gast
Hier even een mooi voorbeeld van een vest uit de jaren 90 en wat ik al geruime tijd in de prep had liggen .
Nooit eerder gecheckt omdat het er toen al aan buitenzijde gehavend uitzag . Heb het bewaard omdat ik de hoes een keer wou los torren en namaken . Gezien ik nu de machines heb was het zover .

En nu zie je de inhoud en in wat voor staat het geraakt na jaren . Onzichtbaar aan buitenzijde vest !
Zelf degeneratie niet alleen door vocht/ Zweet / wisselende temperatuur. Maar dus ook door een natuurlijk proces bij synthetische materialen .

Zie en huiver

20210516_171740.jpg 20210516_171743.jpg 20210516_171756.jpg 20210516_171758.jpg 20210516_171806.jpg
 
F

frans81

Gast
De Keramische platen daar laat de bekleding van los . Maar deze kunnen nog echt wel wat hebben . Een beter iets dan niets zeg maar .

20210516_171812.jpg 20210516_172133.jpg 20210516_172136.jpg 20210516_172148.jpg 20210516_172216.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De tweede en groene soft armour insert is nog in goede staat .
Het bleek dus een bij elkaar geraapt vest !
1 Insert in maat Medium , 1 in Large , en items ( Kruis ) in xxxl .

20210516_172227.jpg Bekijk bijlage 20994 20210516_172212.jpg 20210516_171822.jpg 20210516_173008.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vaak heeft men ook te weinig tijd om alles te checken pff . Vooral op markten waar ik ze vooral vandaan heb . Oa de Carbootsale. Maar ook bij Dump .
Dump probeer ik meestal een ruil aan te gaan .
Nogmaals ! Theoretisch is een vest 5 tot 10 jaar shelf life. Met de meest recente materialen weet ik niet . Daar bedoel ik mee vanaf +- 2012 .
 
D

Deleted member 2825

Gast
Nog een DIY tip, in geval van nood en jij hebt "te laat" ingekocht. Uit meerdere testen is gebleken dat tegen steek aanvallen/wapens een tijdschrift met een minimale dikte van 0,60 CM werkt. Snijplanken werken ook maar die zijn lastiger in de vorm van een vest te tapen met Ducttape. Met snijplanken zou jij eventueel een "Buckler" of mini schild kunnen maken, handig i.c.m. enige ervaring met afweringstechnieken (zelfverdediging). Weliswaar niet duurzaam en na 1-2 keer niet meer te gebruiken... Maar goed beter iets dan niets.

Niet relevant aan het vesten onderwerp/topic. Maar die werkhandschoenen bij bouw winkels/hobby winkels werken ook prima tegen steek aanvallen. Zij hebben alleen niet het snijwerend certificaat, maar goed werkhandschoenen worden niet getest voor het mesvechten....
 

Papillon

Diehard Prepper
1 zaagblad schijnt ook .22 tegen te houden, geen idee als je er 5 achter elkaar taped.
Ja iets beter dan niets haha
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
En dat risico wil jij wel nemen? Een zaagblad tegen een .22 .
 
Bovenaan