• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dank allen voor de leuke reacties!

Hier heb je vast veel van geleerd.
Zeker waar, geen betere leerschool dan de praktijk. Ook heb ik (analytisch als ik ben) thuis achteraf een lijstje gemaakt van een stuk of 30 verbeterpunten.

Wanneer en waar is de volgende tocht gepland?
We zijn alle 4 nog steeds zeer enthousiast over deze kampeerclub, dus als het ons gegeven is, gaat er waarschijnlijk wel weer een volgende editie komen in voorjaar 2020. Locatie misschien ergens in Scandinavië, maar dat ligt nog zeker niet in beton gegoten. Ondertussen blijven we vast ook wel af en toe een nachtje naar de paalcamping gaan, maar dat is toch anders...

Hoe is het met de voet van Paul Pietersma afgelopen?
Hij was dinsdagochtend bij de huisarts en die stelde gelukkig vast dat het "slechts" gekneusd was. Na een paar dagen liep hij weer redelijk normaal.

En wat is de reden dat je die tampons niet eerder hebt gebruikt (de dag ervoor?)
(Het was overigens de zondagochtend dat we het vuur niet aankregen, zondagavond gebruikten we die tampons.)
Het was eigenlijk ons voornemen dat we helemaal niet dergelijke hulpmiddelen in zouden zetten, je wordt namelijk gedwongen om je vuurskills beter in te zetten als je het "puur" probeert te doen. Het verschil in aanpak tussen die twee pogingen zat 'm in het volgende:
  • Die ochtend was het redelijk makkelijk te accepteren om geen vuur te hebben: we waren allemaal redelijk droog, opgewekt en konden ons ontbijt ook best koud nuttigen. We hadden veel geleerd door het gefaalde vuur, en we hadden zin om aan een actief dagje te beginnen.
  • Die avond was het een behoorlijk ander verhaal: we waren allemaal doorweekt, moe, enigszins koud, enigszins chagrijnig en sommige van ons hadden aanzienlijke pijn. Al onze fatwood was opgegaan met het gefaalde vuurtje van die ochtend, en we hadden door de intensheid van de route geen tijd genomen om nieuw fatwood te oogsten. Bovendien regende het nu nog harder dan in de ochtend. Net als die ochtend hadden we een aanzienlijke tijd besteed aan het voorbereiden van het vuur; en als we op dat moment (half tien op de klok) geen vuur hadden kunnen maken voor een warme maaltijd en een beetje comfort en dingen te drogen, dan zou dat een aanzienlijke klap voor het moraal en welzijn van de groep geweest zijn. Ik denk dat we allemaal voorlopig wel even genoeg hadden gehad van de leerzame tegenvallers. Dus vandaar dat ik koos voor de inzet van dat geheime wapen dat we op reserve toch mee hadden.

Volgens mij ben je klaar voor de Fjällräven tocht!
Huh, wat is dat? Dat klinkt als iets waar ik meer over zou willen weten...
 

Henk88

Diehard Prepper
Leuk geschreven @De Bezorgde Burger , heb het met plezier gelezen, mooie foto's ook. Jammer dat het forum ze zo klein maakt.

Veel doet mij denken aan mijn wildkampeertrips naar Zweden - zeker het wakker worden met zeiknatte bagage komt mij bekend voor :lol:. (De allereerste keer ging ik met het goedkoopste praxis opgooit tentje van 25 euro, die bleek dus niet bestand tegen een Zweedse stortbui :fluit:). Van die trips ook veel geleerd, dingen die je toch in je hoofd vantevoren anders gepland had.
 

DO-it

Diehard Prepper
Huh, wat is dat? Dat klinkt als iets waar ik meer over zou willen weten...

Zijn verschillende (bestaande) internationale tochten door de wildernis. Leek voor mezelf wel leuk (ik ben een iets mindere avonturier als jij). https://classic.fjallraven.com/

Hoorde vandaag dat dit ook een leuke tocht is (en afzien gezien de hoogte verschillende): https://www.wandelvakanties.com/ier...MIjPSXufCb4wIV0eJ3Ch1GmQ1XEAMYAiAAEgKJcvD_BwE

Zowel in Zweden als in Ierland kun je wildkamperen bij deze tochten. Ik heb ze zelf (nog) niet gelopen, maar werd wel enthousiast van de verhalen!
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dat ziet er inderdaad ook zeer leuk en uitdagend uit, @DO-it! Ik ben zelf niet zo van de georganiseerde tochten, en ook niet van het bagagetransport en de B&B's. Maar het kan wel een leuke en redelijk toegankelijk manier zijn om toch een natuur/bergwandelvakantie te doen en nieuwe mensen te leren kennen.

Zo'n zelfvoorzienende wildernistocht als wat ik nu gedaan heb vergt wel een hele hoop planning en voorbereiding, en zou ik bovendien nooit in mijn eentje hebben kunnen doen. Vanwege de persoonlijke veiligheid is 3 personen wel het minimum, liever 4. En dat moeten ook nog eens allemaal goed fitte capabele personen zijn waarmee je een goede klik hebt en waar je 100% op kan vertrouwen. Ik realiseer me wel hoeveel geluk ik heb dat ik zo'n broederschap bij elkaar heb weten te brengen, die allemaal enthousiast werden van mijn gestoorde plan, die allemaal bereid waren om flink te investeren in uitrusting op basis van mijn tips (en eisen), en die ook nog eens allemaal tegelijk hun gezin konden achterlaten om op zo'n onderneming mee te gaan. Dus bij deze aan mijn reisgenoten: Nogmaals bedankt jongens, het was top!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
G

Gast 2000

Gast
@De Bezorgde Burger
Man man man.... alsof ik er zelf bij was!
Prachtig geschreven verhaal!!! Ik heb mijn gemak genomen om er eens goed voor te zitten en er onwijs van genoten.
Alles wat mis gaat is juist uiteindelijk het avontuur die de reis onvergetelijk en waard maakt en jullie hebben dat met verve gedaan.
Dit zijn de verhalen die je ophaalt nog jaren na dit gebeuren en vele avonturen verder, waarbij je geleerd hebt van de do's en dont's.
Grote tip voor locaties met slechte weersomstandigdheden: Zoek tijdens het lopen onderweg naar goed tondelmateriaal en laat het indien nodig drogen in je zakken. Niks zo belangrijk als een goed vuur als je nat bent. Liever teveel tondel en vuur, dan geen vuur en nat zijn!
Blijf me taggen in je verhalen, ik lees ze graag ;)
 

Erny

Last (wo)man standing
Nou, ik heb even een goed momentje afgewacht om dit avonturenboek te lezen en vanmiddag was het zo ver. En heb mij uitstekend vermaakt daarbij. :D

Hele herkenbare momenten, inclusief het verlangen om van de gebaande paden af te gaan en het avontuur aan te gaan én dat dat dan ook de mooie momenten waren ondanks het afzien. ;)
Leuk dat je ook al je misstappen, letterlijk en figuurlijk :lol:, hebt gedeeld.
En mooi om te zien dat jullie allen compromissen hebben gesloten waar dat nodig was.
Goed om te lezen dat je wel heel goed voorbereid met allerlei spullen op pad kan gaan maar dat je er wel voor moet zorgen dat je deze spullen niet verliest. :rolleyes:
Grappig om te lezen dat jullie toch steeds weer richting auto gingen.
Misschien kun je nog een kaartje laten zien van welke route jullie eigenlijk hebben gelopen en waar die auto stond.
En het lijstje van je verbeterpunten ben ik ook wel nieuwsgierig naar. :cool:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
wajowww, supertof verslag/avontuur, weer met veel plezier gelezen. Hoop wel dat het kwartje van de fluitsignalen ondertussen goed gevallen en genesteld is bij de anderen? En dayummmm die watervallen.. *kwijl*.
Dank voor de genomen moeite zo'n uitgebreid verslag te maken, kon het zo allemaal voor me zien :thumbsup:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Erny, de route heb ik inderdaad achteraf gereconstrueerd op basis van het GPS-spoor, en ingetekend op de kaart. Op het eerste plaatje zie je rechtsbovenin de parkeerplaats "Plodda Falls", en dat zwarte kringeltje naar rechtsonder is vrijdagavond. Dan gaat het spoor voor zaterdag verder in het rood, richting de pony trekking linksonderin ("Cougie"). Op het tweede plaatje gaat de zaterdag verder na de pony trekking, inclusief het stukje heen-en-weer. Dat kleine rode driehoekje in het midden geeft de kamplocatie aan. Dan voor zondag gaat het spoor verder in het blauw, terug richting de pony trekking en dan zie je de rest van zondag weer op het eerste kaartje, en dat eindigt redelijk dicht bij de parkeerplaats ook weer met een blauw driehoekje. Het korte stukje maandagochtend is weer zwart omdat ik verder geen kleurvariatie meer had.

PS. De blauwe rasters op deze kaart geven blokken aan van een vierkante kilometer.

Kaartje Schotland - dl 1.jpg

Kaartje Schotland - dl 2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
En het lijstje van je verbeterpunten ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Daar komt zeker nog een post over een dezer dagen, maar die heeft nog ietsje meer verwerkingstijd nodig.

Hoop wel dat het kwartje van de fluitsignalen ondertussen goed gevallen en genesteld is bij de anderen?
Ik had op dat moment direct achteraf wel goed duidelijk gemaakt dat ik het echt menens meende, maar de officiële evaluatieborrel van de hele reis ligt nog in de toekomst. Voordat ik een volgende keer met hen (of wie dan ook) op wildernistocht ga, ga ik daar in ieder geval nogmaals heel duidelijk over zijn, inderdaad.
 
F

frans81

Gast
Ondanks dat ik het toch via de Smartphone heb moeten ervaren ( Scrollen en nog een scrollen haha ) heb ik genoten , geproefd, geroken , mee gewandeld , nattigheid gevoeld , muggennetje gezocht :p , Tjonge jonge , ik ben gewoon meegeweest .

Tot de volgende keer
 

Marcov

Prepper goeroe
Mooi verslag. Gelukkig hadden jullie nog wat leermomentjes. Die kun je mooi de volgende keer toepassen.
Wat ik me eigenlijk afvroeg, hadden jullie ook een "ouderwets" kompas bij jullie? Of vertrouwden jullie volledig op de moderne tchniek?
 

PBear

Mankinds only hope
Opnieuw een zeer gedetailleerd en lezenswaardig verslag! Ik wist trouwens niet dat midges o_O muggen waren. Dus heb ik ook nog wat Engels bijgeleerd. Ik denk dat je op deze tocht ook heel wat leermomenten hebt gehad. Ik neem aan dat bij een volgende tocht wel een reserve-muggennetje mee gaat. Met enige ontsteltenis las ik hoe je reisgenoten je alleen achterlieten na je uitglijder en zelfs niet adequaat reageerden op een afgesproken alarmsignaal. Zo'n gebrek aan discipline zou ik in een serieuze STHF situatie niet tolereren. :mad: Maar ik ben blij dat je ondanks dat het zo nu en dan flink afzien was, met goede herinneringen heelhuids samen thuisgekomen bent.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hadden jullie ook een "ouderwets" kompas bij jullie? Of vertrouwden jullie volledig op de moderne techniek?

Twee anderen hadden een traditioneel kompas. Ik had zelf alleen elektronische, die heb ik eigenlijk alleen maar gebruikt toen met dat stukje op zaterdagochtend toen de anderen in rondjes aan het navigeren waren. In principe ben ik vrij goed in "natuurlijk navigeren" en gebruik ik maar zelden een kompas om ergens rond te komen.

Dat gezegd hebbende, ik had welgeteld 3 elektronische kompassen: in mijn horloge, in mijn telefoon en in de satellietcommunicatordinges. Alledrie waterdicht en schokbestendig. Maar inderdaad gaan die mij niet helpen bij een EMP event.

Ik neem aan dat bij een volgende tocht wel een reserve-muggennetje mee gaat
Toch niet, het plan is om het gewoon niet te verliezen door er gedisciplineerder mee om te gaan waar dat ding zich bevindt.

Met enige ontsteltenis las ik hoe je reisgenoten je alleen achterlieten na je uitglijder
Dat viel mij ook wel behoorlijk tegen. Laten we zeggen dat ook daar weer iedereen dingen van heeft bijgeleerd.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Omdat verschillende mensen hebben gevraagd om een overzicht van de verbeterpunten die had ik geïdentificeerd na dit tripje, heb ik deze even iets meer uitgewerkt zodat jullie hopelijk ook begrijpen wat ik ermee bedoel. Dus bij deze:

Leerpunten Schotland avontuur

Organisatorisch
  • Pincode creditcard kennen - vanwege redenen aangehaald in dit stukje (zie link).
  • GPS-lijnen vooraf op kaart intekenen - deze liepen namelijk niet evenwijdig met het raster in de kaart, maar enigszins schuin. In het midden van de kaart was het daarom nog best wel lastig om een GPS-locatie precies aan te wijzen.
  • Route plannen: let op hekken, paden, bruggen - hekken zijn niet overal overklimbaar, paden lopen soms vlakbij moeilijke rivierdoorsteekroutes, en bruggen liggen soms op plekken waardoor je niet helemaal zover hoeft terug te lopen als je denkt.
  • Schatting wandelsnelheid/afstanden per dag herzien - aantal afgelegde kilometers per uur heeft best wel veel invloed op je dagplanning als je ineens 3 keer zo lang ergens over doet als verwacht.
  • Minder hiken, meer foerageren en craften - hangt samen met bovenstaande punt, we hadden eigenlijk de bedoeling om zo'n 5-6 uur per dag te hiken, dan op tijd kamp te maken en nog tijd over te hebben voor projectjes. In de praktijk maakten we kamp veel later dan dat, en hadden vervolgens eigenlijk alleen nog tijd voor vuur maken en de maaltijd.
  • Vooraf duidelijkheid over noodsignalen en evacuatieplan - ook al je denk dat in de voorbereidingen al een keer genoemd te hebben, herhaal de safety drill gerust nog een keer terwijl je op het vliegveld op een vastgelopen server staat te wachten.
Onderweg
  • Trekking poles overwegen - dat loopt toch wel een heel stuk prettiger op oneven terrein.
  • Muggennetje discipline - niet los op hoed, oen!
  • GPS-tracker zekeren - niet los op rugzak, oen!
  • Rivier oversteken op waterschoentjes - grip, bescherming en sneldrogendheid allemaal in 1.
Kamp
  • Bivakzak paperclips => wasknijpers - paperclips gebruikt om hoofdflap van de bivy uit mijn gezicht te houden, werkte niet zo top. Wellicht beter te doen met (stevig grippende) wasknijper.
  • Tarp / grondzeil / drybag discipline - spullen droog houden is aan te bevelen boven spullen kleddernat laten worden.
  • Bluszak = zonnedouchezak = natte tarp transportzak? Ik had geen spullen om mijn natte tarp in te verpakken, en bovendien is zo'n bluszak met een schenktuit wel zeer lastig te vullen (in het wild). Als ik hier nog een drybag voor gebruik, kan die misschien ook een beetje aangepast worden om ook nog als zonnedouche te fungeren.
  • Niet vergeten om tarpkoord ook weer in te pakken - die had ik laten hangen na kamp 2 (staat niet in verslag).
  • Meer kleine vuilniszakjes (10-20 liter) - weegt bijna niets, maar zijn extreem nuttig.
  • Afdakje kampvuur / sprokkelhout - zoals beschreven in het verslag, een verbeterpunt wat we ter plaatse bedachten en uitvoerden.
  • Esbit-blokjes voor meerdere (eigenwijze) kampgenoten - zoals eerder gezegd, ik heb vooraf aan hen aangeboden dat ze ook Esbitjes mee konden nemen. Echter, op het moment dat het niet lukt om vuur te maken, en je hebt alleen Esbit voor jezelf meegenomen, dan zet dat toch scheve ogen.
  • Vlottere ochtendroutine… hoe dan? Ontwikkelpuntje...
Kleding
  • Slippers om rond te kunnen lopen zonder schoenen - dit kunnen dus ook best de waterschoentjes zijn.
  • Meer droge sokken - 1 paartje extra was zeer welkom geweest.
  • Poncho was (ondanks regen) niet echt nodig met regenjas - voortaan weglaten.
  • Slaapkleding zit niet echt lekker - wellicht op termijn vervangen.
Bushcraft / gereedschap
  • Niet messen op steen, oen!! Dat levert dus bramen op op je snijvlak.
  • Weinig gedaan met foerageerpotjes - zou graag meer bezig zijn zaken uit de natuur te verzamelen.
  • Na 3-4 dagen zeker wel waterfilter backflush nodig - de stroomsnelheid liep toch wel behoorlijk snel terug bij het filteren van meerdere liters per dag, op de 4e dag was de stroomsnelheid nog minder dan de helft denk ik.
  • Multitool niet gebruikt - overwegen om weg te laten (alhoewel, die draadknipper...).
Toilet
  • Lippenbalsem, zonnebrand, bodywash, oordopjes niet gebruikt - 't was niet zonnig, ik kwam bij wassen niet echt veel verder dan een plens in het gezicht en ik ben erachter dat ik wel graag de natuurgeluiden hoor 's nachts.
  • Smidge was zeer waardevol! - zelf dat ook meenemen op volgende tocht naar Muggonia.
  • Spiegeltje toevoegen - om dagelijkse tekencheck te vergemakkelijken.
Terugreis
  • Paar snackjes in tas voor de laatste ochtend en de vliegreis terug
  • Vliegtuig outfit mee voor (m.n. schoenen, maar wellicht ook broek)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
En voor de volledigheid, dan ook nog de uitrusting waarmee ik dit avontuur uiteindelijk was begonnen:

Kleding primair

  • Wandelschoenen - Lowa Renegade Mid GTX
  • Wandelsokken
  • Afritsbroek, insectwerend - Craghoppers Nosilife Pro
  • Onderbroek, merino - Dilling
  • Riem, leer
  • Bush hat - Barmah
  • Singlet, merino - Dilling
  • Shirt korte mouw, merino - 2117
  • Shirt lange mouw, merino - Dilling
Kleding situationeel
  • Poncho
  • Warme polo, merino - Aclima Hotwool Polo Zip
  • Wind / regenjack - Peak Performance Pac
  • Handschoenen, isolerend - Montane VIA Trail
  • Buff
  • Slaapbroek lang
  • Slaapshirt lang
  • Reserve onderbroek, merino - Dilling
  • Reserve singlet, merino - Dilling
  • Reserve wandelsokken
Draagsysteem
  • Rugtas 48 liter - Gregory Optic
  • Riemtasje
  • Drybag 13L (voor slaapzak)
  • Drybag 8L (voor proviand)
  • Drybag 5L (voor kleding)
  • Drybag 3L (voor elektronica en klein grut)
  • EHBO zakje
  • Brillenhouder
  • Toilettasje
  • Slaapmat stuffsack
  • Stoof zakje
  • Werkhandschoen zakje
  • 5 st. Vuilniszakjes
  • 5 st. Boterhamzakjes
Slapen
  • Slaapzak
  • Tarp XL, gedeeld met maatjes - DD Superlight
  • Bivakzak + stuffsack - Outdoor Research Helium
  • Slaapmat lichtgewicht - Exped Synmat UL
  • Grondzeiltje - Tyvek
  • Tarplijnen parakoord
  • Schuimkussentje
Keuken
  • Waterketel 0,9L
  • Waterreservoir, opvouwbaar 10L
  • Heupflacon 170 ml
  • (Hout)brander
  • Bips / kniematje
  • Waterfilter - Sawyer Mini
  • Waterfilter buisje
  • Bekertje
  • 2 st. Waterfles PET 1,0L
  • Waterfles PET 0,5L (voor vuilwater)
  • Spork
  • Aansteker
Operationeel
  • Telefoon, waterdicht - LG G7
  • Otterbox hoes
  • Horloge GPS, waterdicht - Garmin Forerunner 945
  • Bril
  • Powerbank - Anker PowerCore 20.000 mAh QuickCharge
  • OS Map, waterbestendig
  • Satelliet communicatie, waterdicht - Garmin inReach Mini
  • Hoofdlamp, waterdicht - Nitecore NU25
  • Paspoort
  • Zonnebril
  • Portemonnee, alleen pasjes
  • 3 st. Oplaadkabels
  • Huissleutel
  • Potloodje
  • Notitieblaadjes
Verzorging
  • Sneldrogend handdoekje
  • Bodywash
  • 2 st. Pakje zakdoekjes
  • Insectenspray
  • Handenreiniger
  • Tandenborstel
  • Lippenbalsem zon
  • Tandpasta
  • Zonnebrand mini
  • Muggennetje - Sea To Summit Nano Headnet
  • Oordopjes
  • Tandenstokers
Voorzienigheid
  • EHBO-kit
  • Puinzak
  • Reddingsdeken
  • Laatste Strohalm Kit
  • Slaapmat reparatiekit
  • Duct tape 1m
  • Noodfluit
  • Stuk aluminiumfolie
  • 5 st. Tampon
Gereedschappen
  • Mes + customized holster - Mora Garberg
  • Klapzaag - Bahco Laplander
  • Handschoenen, snijbestendig
  • Slijpgerei - Fällkniven DC4
  • Extra paracord
  • Vonkenstrijker op mes
  • Blaaspijp
  • Stropping pasta
  • Schepje - Deuce #2
  • Multitool - Leatherman Style PS
  • Foerageerpotjes/flesjes
  • Paracord op mes
Proviand
  • Water 1L
  • 3 st. Ontbijt, zelfgemixte havermout
  • 2 st. Diner vriesdroog - Adventure Food
  • Whiskey (in heupflacon)
  • 10 st. Snacks
  • Kauwgum
  • Koffie
  • 3 st. Esbit blokjes
Totaal gewicht op lichaam 3,2 kg
Totaal gewicht in rugzak 11,3 kg
(Waarvan proviand 3,0 kg)

Bovendien was er ook nog een klein rugtasje bij waar ik wat dingen in had zitten voor in het vliegtuig (en dat achterbleef in de auto).
 

Ray

SHTF Expert
Zo, ook eindelijk even rustig de tijd om het hele verslag te lezen. Wat een gave tocht! Beetje kort en volgepropt met actie, was wel meteen m'n eerste gedachte, ik zelf heb graag de tijd om eens een dagje niet te trekken en de lokale omgeving, flora en fauna in me op te nemen.

@De Bezorgde Burger Herinner me eraan jou een pakje trioxane (of twee) mee te geven als ik je eens tegenkom. Dat is zo verrekte handig op die super natte dagen als niets wil branden. @JamHard en ik hebben er ooit een doorweekt bankstel mee in de fik gekregen, waar de eigenaar al meerdere poging met benzine en petroleum had moeten staken.

Muggen, midges, naast wat chemische afweer (bv. Autan met Icaridin ipv DEET) heb ik altijd een beetje 25% sterke azijn bij me, om direct de steken grotendeels te neutraliseren. Zo'n hoofdnetje heb ik trouwens ook, voor hier in 't veen tijdens de ergste weken. Dat veen is ook een prima plek om antimugmaatregelen te testen, de muggen daar zijn net zo happig en talrijk.
 
Bovenaan