• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met airco

Laatst bewerkt:
Ik heb de indruk dat jou AI stuk is. Het in niet juist wat AI hier aangeeft.
Naschrift: Hmmm, haha, nee "jouw AI" is dan niet stuk zeker? Sinds wanneer is een straalkachel een convector kachel die de lucht moet verwarmen?! Jouw AI verwart een straalkachel met een olie gevulde gelede convector kachel...😁

Bij warmteoverdracht is het straling of convectie (luchtstroming) of geleiding, meer smaken zijn er niet...
Het gevaar van AI is dat het meepraat in de vraagstelling. Dus als je aangeeft van "klopt het dat een straalkachel zuiniger is dan een IR paneel" dan is de kans groot dat hij gaat meepraten.
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten🤣
Maar @martin, natuurlijk stelde ik objectief een vraag!
1000158591.png

Maar even los van AI, ik heb ooit een paar van die kachels 1 week geprobeerd als alternatief voor CV. Ik kan het iedereen afraden. Het voelt (voor mij dan toch) zeer onaangenaam. Je krijgt het gevoel dat je een soort van zonnestralen op je huid voelt, zonder dat je een zon ziet.
Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom mensen in hemelsnaam in zo'n klein gammel dijkwoninkje gaan wonen, in de slagschaduw van de dijk aan de ene kant en tot aan de enkels in het zilte slik aan de andere? Geen zon zien en ook geen zon gewend zijn...😉
Het veroorzaakte voor mijn compleet kortsluiting. En ook de warmte is plaatselijk. Alles bij ons in de woonkamer is hout, dus alles blijft koud (wanden/vloer/plafond) behalve je eigen huid. Ik voelde me een soort van gebraden kip. Dus nee, het is niks voor mij, of niet geschikt voor mijn woning.
Ik kan mij wel voorstellen dat het niet ideaal is als ruimteverwarming. Het is dan toch een beetje de beleving van arme adel in het familie slot voor het haardvuur in de schouw. Hete neuzen, rode wangen en koude billen!

Waar ik op doelde dat is de kortdurende behaaglijke warmte van een straalkachel zodra je uit de douche of het bad stapt. Door een beetje te bewegen, raken die stralen overal het moede lijf, en kort verwarmen is dan voldoende tot het vocht ook uit het laatste gaatje en de laatste spleet is afgedroogd.😁 Trouwens, ook op terrassen is het wel aangenaam zo'n infraroodstraler, en dan heb ik het nog niet over de gas-kuikenverwarming in m'n kasje gehad! Tegenwoordig is dat Trump's frecking-gas zonnetje, en daar krijg ik het al warm van als ik eraan denk @#!&#

Zo'n terrasverwarmer inderdaad voor boven de badkamerspiegel bedoelde ik ook. Dat is toch ook infrarood. Daar lijkt het me wel geschikt voor.

Maar terug op airco, die verwarmt ook geen ruimtes, objecten. Alleen de lucht. Er komt een warme luchtstroom uit de airco waardoor die snel opwarmt (sneller dan met radiatoren) maar je huis warmt niet even snel mee op. Dus dat nadeel dat Martin noemt heb je ook een beetje. Alleen tegen lagere energiekosten.

Zo'n terrasverwarmer inderdaad voor boven de badkamerspiegel bedoelde ik ook. Dat is toch ook infrarood. Daar lijkt het me wel geschikt voor.
En of het dat is. Men moet alleen niet een avond lang in de huiskamer naakt voor een badkamerkacheltje gaan zitten, en dan verwachten dat het ook warm wordt waar de zon niet schijnt😉
Maar terug op airco, die verwarmt ook geen ruimtes, objecten. Alleen de lucht. Er komt een warme luchtstroom uit de airco waardoor die snel opwarmt (sneller dan met radiatoren) maar je huis warmt niet even snel mee op. Dus dat nadeel dat Martin noemt heb je ook een beetje. Alleen tegen lagere energiekosten.
Nee en ja denk ik. Een airco verwarmt ook het gehele huis, door convectie @marzman . Net zoals een convectie-verwarming dat doet. Een airco is eigenlijk een zeer efficiënte convectie-verwarming met een enorm aantal lamellen en met een geforceerde luchtstroom. Terwijl een convectie-verwarmung van 60°C een langzaam opstijgend beetje lucht tot 59°C verwarmt dat zich snel verdunt en afkoelt naar de kamertemperatuur, verwarmt de airco snel lucht tot 50°C en doet hetzelfde veel sneller en verspreidt de warme lucht. En het is dezelfde warme lucht die door stroming langs muren, staartklokken, herten-geweien en foto's van voorouders, die opwarmt.

De omgevingslucht is sneller warm met een airco, terwijl het huis en de inventaris sneller plaatselijk warm is met convectoren die eronder staan.

Maar eerlijk gezegd, ben ik liever sneller en veel eerder warm dan opoe op de foto!🤣

IK heb een frico warmtestraler innde badkamer.duurd even en inderdaad alsof er een zon op je schedel blaast, de eerste 10 minuten. Daarna lijkt het alsof de warmte van allerlei kanten weerkaatst word en voelt de ruimte gewoon opgewarmd.
DIt waarschijnlijk omdat het de badkamer betreft met tegelwerk, dat straal weer wat warmte uit zo lijkt het.
Best tevreden mee voor het doel, even kortstondig stoken.

Verder zijn mijn beslaringen met betrekking tot isolatie en gas, gas naar airco, en panelen met thuis accu besproken in dit topic.

IK heb een frico warmtestraler innde badkamer.duurd even en inderdaad alsof er een zon op je schedel blaast, de eerste 10 minuten. Daarna lijkt het alsof de warmte van allerlei kanten weerkaatst word en voelt de ruimte gewoon opgewarmd.
DIt waarschijnlijk omdat het de badkamer betreft met tegelwerk, dat straal weer wat warmte uit zo lijkt het.
Een simpele rol aluminium @joepmeloen , en je waant je in een weldadig warm zwemparadijs met tropische verrassingen op schoot! Geinend bedoeld natuurlijk, maar het is wel waar. En is wellicht ook een tip voor @martin ?😁 Met een aluminium hoedje op, en met dat spul dekkend op de wanden, de vloer en het plafond, reflecteert het de warmte van zo'n schedelverkoler optimaal, tot in de kleinste kiertjes!😉

Ik ben op een of andere duistere manier op YT beland in allemaal filmpjes over verwarmen van het huis wat bijna gratis is. Het zal voor 99% onzin zijn, maar toch knap dat als je ze bekijkt je denk van "zou het mogelijk toch werken?"

Ik probeer er een paar te linken:

en:

En ja, ik snap het het gaat om de clicks en dat het mogelijk 99% onzin zal zijn.
Maar die 1% blijft uiteraard wel knagen :)

Ik ben op een of andere duistere manier op YT beland in allemaal filmpjes over verwarmen van het huis wat bijna gratis is. Het zal voor 99% onzin zijn, maar toch knap dat als je ze bekijkt je denk van "zou het mogelijk toch werken?"

en:

En ja, ik snap het het gaat om de clicks en dat het mogelijk 99% onzin zal zijn.

Wij zijn veel aan het zaaien. Mijn vrouw stuurde een foto door van een avocadopit waar een plantje uit groeit, die had ze in een potje gedaan en dat is gaan groeien. Dat gaat vrij goed want inmiddels hebben we er al meerdere zo die groeien uit avocado pitten. Krijgen we een foto terug van een banaan met een sateprikker er doorheen in een glas met water. Het was geen grap van die persoon, die had dat gezien op Youtube. 1 Procent kans?

Rondkijken is nooit slecht inderdaad @martin , maar "geheime tips" die een significante winst opleveren zijn er nauwelijks te ontdekken denk ik, maar wel plenty ordinaire "click-bait". Alles dat ook maar enigszins energie bespaart, is al bekend in het publieke domein. Er zullen vast nog wel high-tech oplossingen volgen, maar dan niet van een vlogger...

Dat van die Amish ramen-zwarteplaat-reflectoren is m.i. dikke bullsh*t.

De zonne-energie komt door het raam als straling binnen. En binnen ... is binnen.
Reflectie van warmtestraling (weer naar buiten) zou nagenoeg alleen door glanzend metaal sterk kunnen, en niemand heeft een ongelakt rvs of aluminium interieur. Behalve sommigen misschien, na mijn "rondstraal-tip"?😉

Is de stralingswarmte eenmaal binnen dan verwarmt het alles dat het treft en dat emissief (niet reflectief) is. Hout is dat, al het gelakte is dat, steenachtige materialen zijn het, kunststoffen zijn het en wol ook. "Vensterbank reflectoren" kunnen de stralingswarmte hooguit iets dieper in het huis werpen. Maar een verdeling door convectie en uitstraling vindt dan sowieso plaats.

Het is dus een beetje een broodje aap, dit filmpje.

Nog een onzinfilmpje.

Er wordt gesteld dat warmte vanuit de ondergrond bovengronds ruimten kan verwarmen door opstijgende warmere lucht (natuurlijke trek). Dat is wel juist, maar dan moet de lucht in die ruimte wel koeler (dus zwaarder) zijn dan ondergronds want anders stijgt het vanuit de grond niet op.

Is het op een paar meter onder de grond dan bestendig (Stel) 7°C, dan lijkt het mij toch niet comfortabel wonen in een huis van 6,9°C.

Ook is het dan de vraag waar de lucht vandaan moet komen want onder de grond ontstaat dat niet. Koudere lucht moet dan worden aangevoerd van buiten. Dat kan d.m.v. natuurlijke trek, maar dan moet de woonkamer wel bovenop een redelijk hoge schoorsteen staan, en kan niet veel warmer zijn dan de opstijgende lucht.

En daar zit je dan... Bovenop zo'n schoorsteen in een prepkabine, misschien naast een noodkacheltje dat heerlijk straalt en de schoorsteen laat trekken, terwijl de broekspijpen wapperen van een 7°C stormpje van onderen die de edele delen doet verschrompelen en rammelen en de haren doet wapperen.😉

Het noemen van de Romeinen is er onzin want die leidden lucht door de vloer en door wanden dat eerst m.b.v. een fikkie werd verwarmd. Click-bait...😆
Op zoek naar die 1%!
Maar een ding is wel duidelijk: mocht ik die vinden dan ga ik eerst naar het octrooi bureau voordat ik het post🤣

Terug
Bovenaan