• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met diesel (of vergelijkbare brandstof)

@RockyFlats , ik haal nu voor het eerst in 5 jaar de kachel open en vervang de bougie.
Na het plaatsen van een nieuw pompje rookte hij heel erg en het was de eerste opstart weer van de winter.
Binnen zat nagenoeg geen roet en er zit ook niets in wat eigenlijk snel stuk kan gaan.
Morgen plaats ik hem weer om te kijken of het beter is geworden.

12 volt heb ik via een omvormer,omdat ik nog meer 12 volt spullen gebruik.

In geval van poep door de ventilator, kan ik hem gewoon weer op accu gebruiken.

Geinig is wel de gedachtenkronkel die mij even in een spagaat hield. Ik heb zo'n dieselkachel en ook een paar bescheiden powerstations. Leuk dacht ik, want die kunnen dan direct de 12V stroom leveren voor de kachel... Tja, maar de kleinste (518 Wh) levert maximaal 12V/5A dus 60W, terwijl het opstartvermogen van de kachel vanwege de gloeiplug kortdurend op zo'n 160W ligt. Jammer, dacht ik. Ik ging er dus heel even totaal aan voorbij dat dat kleinste powerstation wel 500W aan 240V kan leveren🤣, en dus prima zo'n relatief zware 12V adapter aan kan. Geen probleem, dus!👍
Het is m.i. wel een reden om bij zo'n kachel altijd een bijpassende 12V voeding te kopen. Vaak worden die al standaard meegeleverd, maar meestal niet...
Op youtube diverse videos bekeken m.b.t. het opgenomen vermogen van de diesel heaters.
Komt er op neer dat tijdens normaal bedrijf de opgenomen stroom (bij 12 v) ligt tussen 1 en 3 A.
Bij het opstarten heb ik waarden gezien tussen 8 en 10 A.

Op youtube diverse videos bekeken m.b.t. het opgenomen vermogen van de diesel heaters.
Komt er op neer dat tijdens normaal bedrijf de opgenomen stroom (bij 12 v) ligt tussen 1 en 3 A.
Ik heb een omvormer op Amazon gekocht en volgens mij ging die tot een 15 amp.
Prijs ,iets van een 20 euro

Bekijk bijlage 29994

Bekijk bijlage 29995

De tankjes worden bij mij ook smerig ,omdat het in de zon zit en ik nog steeds geen dakje heb gemaakt :confused:
Bedankt @camino , het meeste daarvan zag ik bij de zoekterm "diesel" ook al voorbij schieten, maar voor velen is hiermee vast een tipje van de sluier opgelicht. In jouw post daarna zie ik dat vervanging niet snel noodzakelijk is, en zeker gezien mijn diesel voorraadje ook niet wordt. Toch neem ik een pompje en gloeiplug op voorraad denk ik...

@RockyFlats , ik haal nu voor het eerst in 5 jaar de kachel open en vervang de bougie.
Na het plaatsen van een nieuw pompje rookte hij heel erg en het was de eerste opstart weer van de winter.
Binnen zat nagenoeg geen roet en er zit ook niets in wat eigenlijk snel stuk kan gaan.
Morgen plaats ik hem weer om te kijken of het beter is geworden.
@camino , ik las ergens in de reviews van zo'n pompje "dat het niet instelbaar is, en eerst calibratie nodig heeft". Nu zal dat doorgaans zo'n vaart niet lopen, maar het kan natuurlijk zijn dat het nieuwe pompje meer brandstof levert dan het oude, en (tijdelijk?) iets uit de pas loopt t.o.v. de regeling? Goed mogelijk, dat er toch iets van instellingen mogelijk zijn in die regeling? De een of andere toetscombinatie, of een potmeter op de printplaat wellicht? Ik ga er van uit dat het roken ophoudt, maar zo niet kijk dan eens op de printplaat. Ook een Chinees geeft daarop vast + en - aan bij een potmeter...?
12 volt heb ik via een omvormer,omdat ik nog meer 12 volt spullen gebruik.
Ik heb ook nog wel zoiets liggen, maar dat blijft zonder powerstation toch afhankelijk van netspanning.
In geval van poep door de ventilator, kan ik hem gewoon weer op accu gebruiken.
Jouw 12V accu's zijn niet slecht en trekken de 10A wel. Ik zou het uit m'n auto moeten slopen, maar m'n powerstations en 12V adapter zijn nu mijn redding, zolang er stroom in zit tenminste... Hmmm, ik moet toch echt m'n aggregaatje weer eens proefdraaien... Of de accu daarvan nog goed is...? De zwakste schakel....😂

@camino , ik las ergens in de reviews van zo'n pompje "dat het niet instelbaar is, en eerst calibratie nodig heeft". Nu zal dat doorgaans zo'n vaart niet lopen, maar het kan natuurlijk zijn dat het nieuwe pompje meer brandstof levert dan het oude, en (tijdelijk?) iets uit de pas loopt t.o.v. de regeling? Goed mogelijk, dat er toch iets van instellingen mogelijk zijn in die regeling? De een of andere toetscombinatie, of een potmeter op de printplaat wellicht? Ik ga er van uit dat het roken ophoudt, maar zo niet kijk dan eens op de printplaat. Ook een Chinees geeft daarop vast + en - aan bij een potmeter...?

Ik heb ook nog wel zoiets liggen, maar dat blijft zonder powerstation toch afhankelijk van netspanning.

Jouw 12V accu's zijn niet slecht en trekken de 10A wel. Ik zou het uit m'n auto moeten slopen, maar m'n powerstations en 12V adapter zijn nu mijn redding, zolang er stroom in zit tenminste... Hmmm, ik moet toch echt m'n aggregaatje weer eens proefdraaien... Of de accu daarvan nog goed is...? De zwakste schakel....😂

Ik hang er elk jaar een pompje aan en start hem 2 keer op.
Huffen en puffen en daar gaat ie.
Ik heb ook gelezen dat mensen ,primen en weet ik het wat en allerlei extra bedrading aanschaffen om het schermpje verderweg te kunnen plaatsen.

Niet zo moeilijk doen allemaal en de zaak niet overdenken, gewoon doen.
IMG_20260106_101611384.jpgIMG_20260106_102745686.jpgIMG_20260106_102833933_HDR_AE.jpg

@preparator , dat geeft hoop want dan zou ook mijn kleine powerstation (518 Wh) net die 120 W voor opstarten kunnen leveren, als mijn 240V>12V adapter het zou begeven.
1000152806.jpg
Voor zover ik begreep, en zoals jij ook aangeeft, vraagt de kachel maximaal een kleine 40W bij normaal bedrijf. Laat dat dan gemiddeld eens 30W zijn, dan haal ik een kleine 17 uren stroom uit een vol (klein, 518 Wh) powerstation, of 11,5 uren bij 40W.
Haha, tja, en valt de hemel eens omlaag dan zit het ding natuurlijk net voor 1/4 vol🤣 Slechts voor 3/4 leeg klinkt dan positiever, want we blijven natuurlijk optimist!😁

Terzijde even, die "100 W gedurende 4,5 uren" uit de tabel geeft wel een waarschijnlijker capaciteit van 450 Wh aan dan capaciteit die bij powerstations toch steevast te optimistisch wordt opgegeven (518 Wh). Vermenigvuldig dergelijke bedragen dus maar met zo'n 0,85.

Ik hang er elk jaar een pompje aan en start hem 2 keer op.
Huffen en puffen en daar gaat ie.
Ik heb ook gelezen dat mensen ,primen en weet ik het wat en allerlei extra bedrading aanschaffen om het schermpje verderweg te kunnen plaatsen.

Niet zo moeilijk doen allemaal en de zaak niet overdenken, gewoon doen.
Bekijk bijlage 29996Bekijk bijlage 29997Bekijk bijlage 29999
@camino , het dingetje juist boven de kachel is de pomp neem ik aan? Ik mis dan de druk leiding, maar die is net uit het zicht zeker? Of is het een brandstof klepje? Ik heb een gesloten kachel waar de gehele zooi al in verborgen zit, en los heeft toch ook zijn voordelen...

Wat het zwarte ding juist voor het kennelijke 20 mm kanon achter de voordeur (mooie setup!😁) is, dat is mij niet helemaal duidelijk. De brandstof uitloop van het pompje?

@camino , het dingetje juist boven de kachel is de pomp neem ik aan? Ik mis dan de druk leiding, maar die is net uit het zicht zeker? Of is het een brandstof klepje? Ik heb een gesloten kachel waar de gehele zooi al in verborgen zit, en los heeft toch ook zijn voordelen...

Wat het zwarte ding juist voor het kennelijke 20 mm kanon achter de voordeur (mooie setup!😁) is, dat is mij niet helemaal duidelijk. De brandstof uitloop van het pompje?

Kanonnen van 20mm hebben wij hier niet hahaha, .223 is het grootst en dit kacheltje staat in mijn herlaadhok.
Slechte isolatie ,maar goed warm te krijgen met het kacheltje.

Het tankje hangt aan de buitenkant en dit was eerst ook een dichte,maar dat kwam niet goed uit.
De paarse draden zijn de 3 draden die ik gebruikte voor de verlenging van het schermpje.

Laatst bewerkt:
Leuk studieonderwerp om beet te pakken tijdens de nationale sneeuwramp die momenteel gaande is. Het kan zomaar onze laatste dag zijn want morgen wordt er opnieuw 3 tot 7 centimeter sneeuw verwacht !

Wat ik me op dit moment afvraag is hoe met de luchtinlaat voor de verbranding om te gaan. Ik zie diverse youtube opstellingen waar men naast de doorvoering voor de uitlaatgassen ook de verbrandingslucht van buiten haalt.
Waarom zou je dat doen en is dat noodzakelijk?

Stel dat je een halve liter diesel per uur verstookt dan is daar ca. 8 kg lucht voor nodig ofwel zo'n 6 m3. Lijkt me juist een prima hoeveelheid om de te verwarmen ruimte mee te ventileren. (de aangezogen lucht die via de verbrandingskamer naar buiten gaat moet dan wel aangevuld kunnen worden via ventilatieopeningen)

@camino ; waar haal jij de verbrandingslucht vandaan in jouw opstelling?

Leuk studieonderwerp om beet te pakken tijdens de nationale sneeuwramp die momenteel gaande is. Het kan zomaar onze laatste dag zijn want morgen wordt er opnieuw 3 tot 7 centimeter sneeuw verwacht !
@preparator , de laatste dag, dat is wel erg fatalistisch zeg. Kop op, ons zijn vast nog wel wat dagen gegund!😉
Wat ik me op dit moment afvraag is hoe met de luchtinlaat voor de verbranding om te gaan. Ik zie diverse youtube opstellingen waar men naast de doorvoering voor de uitlaatgassen ook de verbrandingslucht van buiten haalt.
Niet gehinderd door ervaring😏 denk ik dat het juist zinvol is om de verbrandingslucht van binnen te halen, vooropgezet dat de verblijfsruimte sowieso wordt geventileerd.

Het is even een heel betoog, maar het zit volgens mij zo...

In dat geval is de ingaande lucht al gauw 20-30°C warmer, en de uitgeblazen lucht is dat dus ook. Het verbrandingslucht-aandeel wordt naar buiten uitgeblazen en een gelijk deel komt dan logischerwijs ook weer als koude lucht naar binnen via "het bovenlicht". Omdat er via het bovenlicht sowieso koude lucht binnen komt en (nu minder) warme lucht verdwijnt omdat we de ruimte ventileren, is het "energetisch" optimaler. Er ontstaat een onderdruk die er tegelijk voor zorgt dat alleen het verbrandingslucht-aandeel van buiten komt en er geen binnenlucht weg ventileert (maar alleen als verbrandingslucht-aandeel via de afvoer gassen naar buiten gaat). Tel daarbij op, dat de warmte van de kachel zelf, inclusief straling en convectie van de uitlaatslang, in de ruimte blijft, en het is m.i. een win-win. Ik heb een uitlaatslang van 3 m op voorraad, en die zou grotendeels binnen warmte kunnen afstaan. Tip: spuit de uitlaatslang met kachelzwart zwart, dan pas komt er stralingswarmte van die slang.

Man, man, wat een verhaal... Het kan ook korter door aan te geven dat er eigenlijk niets van de totale verwarmingslucht (dat wat de kachel uitblaast) van buiten hoeft te komen! Er wordt in zo'n geval onnodig evenveel koude lucht aangezogen, en overigens ook weer als warme lucht naar buiten geblazen (door overdruk)!

Men zou kunnen stellen dat er verbrandingslucht nodig is en er bij geen ventilatie een onderdruk of zelfs onvolledige verbranding zou kunnen optreden. Luchtdicht is geen enkele prephut, en uitlaatgassen worden bovendien naar buiten geblazen, dus koolmonoxide problemen zie ik niet.

Een nadeel is wel het ruimtebeslag, en wellicht een luchtje en een tikje. Maar de extra warmte en het lagere verbruik maken dat m.i. meer dan goed. In theorie tenminste...😉
Stel dat je een halve liter diesel per uur verstookt dan is daar ca. 8 kg lucht voor nodig ofwel zo'n 6 m3. Lijkt me juist een prima hoeveelheid om de te verwarmen ruimte mee te ventileren. (de aangezogen lucht die via de verbrandingskamer naar buiten gaat moet dan wel aangevuld kunnen worden via ventilatieopeningen)
Precies, en zo functioneert het m.i. prima.

Reken maar eens uit wat de kachel aan warme lucht uitblaast, en je komt op een veelvoud aan onnodig aangezogen koude lucht uit (als de lucht van buiten wordt aangezogen).

Ik haal de verbrandingslucht gewoon van buiten.
De lucht in de ruimte heeft genoeg mogelijkheden tot verversen.

@preparator , de laatste dag, dat is wel erg fatalistisch zeg. Kop op, ons zijn vast nog wel wat dagen gegund!😉

Niet gehinderd door ervaring😏 denk ik dat het juist zinvol is om de verbrandingslucht van binnen te halen, vooropgezet dat de verblijfsruimte sowieso wordt geventileerd.

Het is even een heel betoog, maar het zit volgens mij zo...

In dat geval is de ingaande lucht al gauw 20-30°C warmer, en de uitgeblazen lucht is dat dus ook. Het verbrandingslucht-aandeel wordt naar buiten uitgeblazen en een gelijk deel komt dan logischerwijs ook weer als koude lucht naar binnen via "het bovenlicht". Omdat er via het bovenlicht sowieso koude lucht binnen komt en (nu minder) warme lucht verdwijnt omdat we de ruimte ventileren, is het "energetisch" optimaler. Er ontstaat een onderdruk die er tegelijk voor zorgt dat alleen het verbrandingslucht-aandeel van buiten komt en er geen binnenlucht weg ventileert (maar alleen als verbrandingslucht-aandeel via de afvoer gassen naar buiten gaat). Tel daarbij op, dat de warmte van de kachel zelf, inclusief straling en convectie van de uitlaatslang, in de ruimte blijft, en het is m.i. een win-win. Ik heb een uitlaatslang van 3 m op voorraad, en die zou grotendeels binnen warmte kunnen afstaan. Tip: spuit de uitlaatslang met kachelzwart zwart, dan pas komt er stralingswarmte van die slang.

Man, man, wat een verhaal... Het kan ook korter door aan te geven dat er eigenlijk niets van de totale verwarmingslucht (dat wat de kachel uitblaast) van buiten hoeft te komen! Er wordt in zo'n geval onnodig evenveel koude lucht aangezogen, en overigens ook weer als warme lucht naar buiten geblazen (door overdruk)!

Men zou kunnen stellen dat er verbrandingslucht nodig is en er bij geen ventilatie een onderdruk of zelfs onvolledige verbranding zou kunnen optreden. Luchtdicht is geen enkele prephut, en uitlaatgassen worden bovendien naar buiten geblazen, dus koolmonoxide problemen zie ik niet.

Een nadeel is wel het ruimtebeslag, en wellicht een luchtje en een tikje. Maar de extra warmte en het lagere verbruik maken dat m.i. meer dan goed. In theorie tenminste...😉

Precies, en zo functioneert het m.i. prima.

Reken maar eens uit wat de kachel aan warme lucht uitblaast, en je komt op een veelvoud aan onnodig aangezogen koude lucht uit (als de lucht van buiten wordt aangezogen).

Jemig, wat een verhaal.
Ik haal de verbrandingslucht van buiten ,in de winter en moet na een paar minuten al een kopje jus uit de onderbroek dweilen van de warmte.
Stop nu eens met de situatie te overdenken en steek dat ding gewoon eens aan.
Misschien en dan ook heel misschien , zeg je wel , hmmm dat is best warm hahaha.
Man ,met al dat gedoe heb je er in de zomer pas wat aan.

Ik ben zelf altijd het type van proefondervindelijk alles vaststellen en dat kan wel eens misgaan , maar 9 van de 10 keer lukt het wel.

Jemig, wat een verhaal.
Dat is een beetje de aard van het beestje @camino
Ik haal de verbrandingslucht van buiten ,in de winter en moet na een paar minuten al een kopje jus uit de onderbroek dweilen van de warmte.
Stop nu eens met de situatie te overdenken en steek dat ding gewoon eens aan.
Misschien en dan ook heel misschien , zeg je wel , hmmm dat is best warm hahaha.
Man ,met al dat gedoe heb je er in de zomer pas wat aan.
Haha, tja, je zult best gelijk hebben. Warm zal het wel worden. Misschien is het, omdat ik er ook rekening mee houd dat een brandstofvoorraad eindig is, en dan is het wel mooi om er even warm bij te zitten, maar wellicht tweemaal zo lang dan iemand die lucht van buiten aanzuigt of de kachel buiten heeft staan😉

Zo iemand stookt wellicht 0°C op naar +20°C met 0,5 l/h terwijl binnen aanzuigen van +18°C naar +20°C is met 0,25 l/h of minder...?

Het zal bij jou de kleine ruimte zijn die het vet doet smelten denk ik. 5 M2 is geen herlaadhok maar een airfryer!😁
Ik ben zelf altijd het type van proefondervindelijk alles vaststellen en dat kan wel eens misgaan , maar 9 van de 10 keer lukt het wel.
Eerst denken en dan doen, is ook zo gek niet. Ach, op dit moment heb ik geen ruimte die ik niet al op een andere manier verwarm, en dat speelt natuurlijk ook.
We hebben het warm, en daar gaat het om.👍

Terug
Bovenaan