• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met diesel (of vergelijkbare brandstof)

Laatst bewerkt:
Beste mensen, ik ben van plan om wat diesel in te slaan voor mijn dieselkachel, maar vraag mij af welke diesel ik dan het beste neem?

Ik sla het op in stalen jerrycans dus zuurstof diffusie zal er nauwelijks optreden. Toch is diesel in meer of mindere mate gevoelig voor veroudering, even afhankelijk van de samenstelling. De opslag duur zou best eens meerdere jaren kunnen worden. Voor mij is het alleen van belang dat het dan in een simpele dieselkachel nog te verbranden is.

Welk type diesel sla ik dan het beste in?

Ik las iets over "blauw diesel" die mogelijk het best tegen veroudering bestand is.
https://blauwediesel.nl/het-verschil-tussen-blauwe-diesel-en-diesel-b7/

"Laten we beginnen met biodiesel. Diesel B7 bevat namelijk 7% biodiesel (FAME), terwijl Blauwe Diesel dit component volledig links laat liggen. Blauwe Diesel bestaat uit minerale diesel B0 (0% biodiesel) en HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een additievenpakket. Dit product bevat absoluut geen biodiesel en is dus FAME vrij. Hierdoor is het van constante en hoge kwaliteit. Als gevolg hiervan ontstaan er (in tegenstelling tot biodiesel) nagenoeg geen problemen zoals verstopte filters door vetzuren. Het vetzuurgehalte in biodiesel veroorzaakt namelijk het losweken van aanwezig vuil in de tank en het oplossen van verf, rubbers en kunststoffen."

Ik vraag mij dan wel af of het bijmengen van HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) wel zoveel anders (ontbreken van vetzuren) uitpakt dan het bijmengen van FAME biodiesel? Is het bovenstaande een verkooppraatje of zou blauwe diesel inderdaad beter zijn?

Tot slot, toch even een stevig @#!&#*!! op de idioten die het nodig vonden om een prima brandstof (diesel B0) danig te verkl*ten door er water aantrekkende bacteriënvoeding doorheen te mengen.
Had het dan beter meteen onbrandbaar gemaakt! Immers, nu we ons toch al flink terugontwikkelen, dan maar beter goed de vaart erin @#!$@!
😆

============================

Aanvullend nog de volgende vraag... Voor zover ik zie, is er in België nog gewoon rode diesel te koop, kennelijk voor zo'n €0,80 per liter. Ik vraag mij af of het daar gewoon probleemloos aan de pomp te tanken is, in jerrycans, en vermoed van wel...???
Een ritje over de grens bespaart dan al snel €100!

De vraag is dan m.i. niet waarin het verbruik van rode diesel is toegestaan maar of het blote bezit van rode diesel in jerrycans is toegestaan...??? Haha, men zou het immers als hobby kunnen "verzamelen", zou dat niet moeten kunnen?! De een doet sigarenbandjes en een ander rode diesel😉

Helaas, rode diesel in een jerrycan is verboden, lees ik hieronder als AI niet liegt tenminste...
Dan zullen er in een klap wel tienduizenden mensen crimineel in overtreding zijn in Nederland vrees ik.🤣 Tenminste, ook een vergeten litertje is dan formeel al goed voor "een strafblad"!?

(AI): "rode diesel in jerrycans is verboden voor gebruik in Nederland voor particulier en zakelijk gebruik buiten de scheepvaart, omdat het sinds 2013 niet meer mag worden gebruikt als 'belastingvrije' brandstof voor voertuigen. Alleen in specifieke gevallen voor de scheepvaart (niet recreatief) en kranen op schepen is het toegestaan, waarbij het vervoer in jerrycans voor ander gebruik strict verboden is en hoge boetes kan opleveren."

Tja, maar vervoer in jerrycans in Nederland voor later gebruik in België??? Hoe zit dat dan??? Wie zou het een Nederlander redelijkerwijs kunnen verbieden om rode diesel achterin de auto te hebben? Zolang het niet in Nederland verbruikt wordt en bedoeld is voor zijn Belgische tuintje met grondfrees, of voor de een of andere Belgische tante Sjaan...?

Tja, ik voel echter wel aan dat het met "redelijkheid" niet best gesteld zal zijn bij de roverheid...

https://www.cumela.nl/nieuws/rode-diesel-tanken-belgie-mag-dat

Wat betreft het verkl*ten van brandstoffen.
De bijmenging van ethanol aan benzine heeft sommigen ook al heel veel gekost.

In mijn oldtimertje bleek de benzine leiding niet bestand hiertegen en was breekbaar als glas geworden. Na het uit de winterstalling halen en wat vergeefse start pogingen zie je dat je in een plas benzine staat. Met alle mogelijke gevaren.

excuus voor de afdwaling.
(Dwalen doen er wel meer die hier absoluut geen verantwoording voor nemen of hoeven af te leggen)

Beste mensen, ik ben van plan om wat diesel in te slaan voor mijn dieselkachel, maar vraag mij af welke diesel ik dan het beste neem?

Ik sla het op in stalen jerrycans dus zuurstof diffusie zal er nauwelijks optreden. Toch is diesel in meer of mindere mate gevoelig voor veroudering, even afhankelijk van de samenstelling. De opslag duur zou best eens meerdere jaren kunnen worden. Voor mij is het alleen van belang dat het dan in een simpele dieselkachel nog te verbranden is.

Ik las iets over "blauw diesel" die mogelijk het best tegen veroudering bestand is.

"Laten we beginnen met biodiesel. Diesel B7 bevat namelijk 7% biodiesel (FAME), terwijl Blauwe Diesel dit component volledig links laat liggen. Blauwe Diesel bestaat uit minerale diesel B0 (0% biodiesel) en HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een additievenpakket. Dit product bevat absoluut geen biodiesel en is dus FAME vrij. Hierdoor is het van constante en hoge kwaliteit. Als gevolg hiervan ontstaan er (in tegenstelling tot biodiesel) nagenoeg geen problemen zoals verstopte filters door vetzuren. Het vetzuurgehalte in biodiesel veroorzaakt namelijk het losweken van aanwezig vuil in de tank en het oplossen van verf, rubbers en kunststoffen."

Ik vraag mij dan wel af of het bijmengen van HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) wel zoveel anders (ontbreken van vetzuren) uitpakt dan het bijmengen van FAME biodiesel? Is het bovenstaande een verkooppraatje of zou blauwe diesel inderdaad beter zijn?

Tot slot, toch even een stevig @#!&#*!! op de idioten die het nodig vonden om een prima brandstof (diesel B0) danig te verkl*ten door er water aantrekkende bacteriënvoeding doorheen te mengen.
Had het dan beter meteen onbrandbaar gemaakt! Immers, nu we ons toch al flink terugontwikkelen, dan maar beter goed de vaart erin @#!$@!
😆

Aanvullend nog de volgende vraag... Voor zover ik zie, is er in België nog gewoon rode diesel te koop, kennelijk voor zo'n €0,80 per liter. Ik vraag mij af of het daar gewoon probleemloos aan de pomp te tanken is, in jerrycans, en vermoed van wel...???

De vraag is dan m.i. niet waarin het verbruik van rode diesel is toegestaan maar of het blote bezit van rode diesel in jerrycans is toegestaan...??? Haha, men zou het immers als hobby kunnen "verzamelen", zou dat niet moeten kunnen?! De een doet sigarenbandjes en een ander rode diesel😉

Helaas, rode diesel in een jerrycan is verboden, lees ik hieronder als AI niet liegt tenminste...
Dan zullen er in een klap wel tienduizenden mensen crimineel in overtreding zijn in Nederland vrees ik.🤣 Tenminste, ook een vergeten litertje is dan formeel al goed voor "een strafblad"!?

(AI): "rode diesel in jerrycans is verboden voor gebruik in Nederland voor particulier en zakelijk gebruik buiten de scheepvaart, omdat het sinds 2013 niet meer mag worden gebruikt als 'belastingvrije' brandstof voor voertuigen. Alleen in specifieke gevallen voor de scheepvaart (niet recreatief) en kranen op schepen is het toegestaan, waarbij het vervoer in jerrycans voor ander gebruik strict verboden is en hoge boetes kan opleveren."

Tja, maar vervoer in jerrycans in Nederland voor later gebruik in België??? Hoe zit dat dan??? Wie zou het een Nederlander redelijkerwijs kunnen verbieden om rode diesel achterin de auto te hebben? Zolang het niet in Nederland verbruikt wordt en bedoeld is voor zijn Belgische tuintje met grondfrees, of voor de een of andere Belgische tante Sjaan...?

Tja, ik voel echter wel aan dat het met "redelijkheid" niet best gesteld zal zijn bij de roverheid...

Misschien denk ik weer te simpel,maar waarom niet elk half jaar de auto ervan stoken en nieuwe inslaan ?
Mocht je geen dieselauto rijden , dan kunnen wij altijd vrienden worden natuurlijk hahaha

😆

Ik heb in 2020 in Duitsland een voorraad rode diesel gekocht voor mijn oliekachels aldaar. Nu 5 jaar later, stook ik daar nog steeds op. Dus ik denk dat het met de veroudering wel meevalt.
Ik heb ook een dieselauto uit 2007 van een gangbaar type, die er zonder problemen op start (en kan rijden).

Alleen met mijn standkachel had ik onderlaatst problemen bij een omgevingstemperatuur van -20⁰C. Toen bleek de diesel te gaan vlokken en te stroperig voor het brandstofpompje.

Ik heb er nu alcohol aan toegevoegd met een mengverhouding 1:100 om te verdunnen en wacht de komende vorstperiode af, hoe het zich houdt.

Wel alvast wat gewone E7 diesel gekocht, mocht het pompje zich alsnog verslikken in de rode diesel.

Maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat Nederland spoedig met zulke vorsttemperaturen te maken krijgt.

Laatst bewerkt:
Ik heb in 2020 in Duitsland een voorraad rode diesel gekocht voor mijn oliekachels aldaar. Nu 5 jaar later, stook ik daar nog steeds op. Dus ik denk dat het met de veroudering wel meevalt.
Ik heb ook een dieselauto uit 2007 van een gangbaar type, die er zonder problemen op start (en kan rijden).
Ik kan mij voorstellen dat het zo'n vaart niet loopt @PBear , ook omdat ik sowieso in stalen cans op sla, en die helemaal vul. Er is dan wel een veilige lege ruimte geheel bovenin maar veel zuurstof zit daar nu ook weer niet. Het is dan meer die 7% aan biobrandstof die mij qua vetzuren dwars zitten bij B7 diesel.

Jij hebt het niet geringe voordeel dat je rouleert terwijl ik dat (nog) nauwelijks zou doen omdat ik thuis m.b.v. de airco's Verwarm en niet op diesel rijd.

Ik moet er toch mee rekenen dat een voorraad bij mij weleens 10-15 jaar zou kunnen blijven staan. En om dan bejaard met looprek en bibberende handen tot de ontdekking te komen dat mijn B7 diesel gelei is geworden, dat is toch wel een schrikbeeld.

Vooralsnog, overweeg ik om dan ofwel:
- HVO20 diesel te tanken, of
- mazout (huisbrandolie) te tanken. Daarin volgens mij geen biobrandstof, of
- petroleum te tanken in België.
Met tanken bedoel ik dan: in jerrycans.

Petroleum is dan voor mij wellicht nog de beste optie.
Alleen met mijn standkachel had ik onderlaatst problemen bij een omgevingstemperatuur van -20⁰C. Toen bleek de diesel te gaan vlokken en te stroperig voor het brandstofpompje.

Ik heb er nu alcohol aan toegevoegd met een mengverhouding 1:100 om te verdunnen en wacht de komende vorstperiode af, hoe het zich houdt.

Wel alvast wat gewone E7 diesel gekocht, mocht het pompje zich alsnog verslikken in de rode diesel.

Maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat Nederland spoedig met zulke vorsttemperaturen te maken krijgt.
HVO is dan wellicht een oplossing, maar zal qua prijs hoger liggen.

Ach, vorstproblemen laten zich toch vast wel tackelen? Draait een kachel eenmaal dan is verwarmen van de brandstof toch wel voor elkaar te krijgen? En inderdaad, hier aan de kust maak ik mij in dat opzicht geen zorgen.
Maar evengoed is -5 of -10°C bij een stevig windje ook weer geen pretje. En "wind", dat komt toch allemaal bij ons vandaan🤣

HVO is dan wellicht een oplossing,
En daar werd ik even flink mee op het verkeerde been gezet. Ik plaatste het HVO gebeuren in de bio segment en dus wellicht bijgemengd met van alles en nog wat . Dus hoezo oplossing?
Maar de google AI bood uitkomst, en inzicht:
HVO diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) is uitzonderlijk lang houdbaar, soms vrijwel onbeperkt bij HVO100 (100% HVO), omdat het bijna geen water aantrekt en minder gevoelig is voor oxidatie en bacteriële groei dan traditionele diesel, waardoor het
tot wel 10 jaar bewaard kan worden mits de opslagomstandigheden goed zijn. Waar fossiele diesel vaak maar 6-12 maanden goed blijft, is HVO veel stabieler, wat het ideaal maakt voor langdurige opslag

Bij mij in de buurt kost de gewone diesel 1,79 en de HVO versie 1,98. Dat is nog geen 4 euro extra voor een prep-kannetje van 20 liter. Tegen de tijd dat ik mijn dieselkachel heb hoef ik daar niet lang over na te denken.

Ik neig er toch steeds meer naar om petroleum in te slaan voor mijn dieselkachel.

Petroleum is m.i. in stalen jerrycans lang houdbaar, en op het moment dat ik er zekerheid over heb dat het in die kachel prima brandt, dan wordt het dat.

Ook kan ik het dan altijd nog in mijn Foetsie branden, in mijn Qlima, mijn Aladdin blue flame, en voor licht in mijn Petromaxen, Petromax clone, Feuerrhands en wat antieke olielampen, en in mijn Coleman om te koken.

Binnen een paar maanden wil ik er toch ruim 100 liter van inslaan, en de benzine voor het uitje naar België wordt dan feitelijk dubbeldik betaald door de NL belastingdienst, inclusief frieten met mayonaise!😁

De prijs vind ik toch ook een doorslaggevend argument, tegenover HVO20 die hier volgens mij zo rond de €2 kost en waarvan de houdbaarheid (waarschijnlijk?) vergelijkbaar is. Het scheelt de helft!

In België, momenteel...
Lamppetroleumlamppetroleum (type C) (vanaf 2000 l) (€/L)0,8415
lamppetroleum (type C) (aan de pomp) (€/L)0,9960

Terug
Bovenaan