• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met diesel (of vergelijkbare brandstof)

preparator

Diehard Prepper
In een ander topic meldde ik dat ik zit na te denken over verwarmen met diesel. En dan wel een solide semi-permanente oplossing, eentje die langere tijd (maanden) dienst kan doen. Of desnoods ook nog kan dienen als alternatief voor de kapot belaste aardgasverwarming.

Voor de korte termijn paniek heb ik wel een gaskacheltje met een paar gasflessen en een foetsie met enkele tientallen liter Qlima brandstof.
Beide systemen beschikken niet over een rookgasafvoerkanaal dus het is een echte noodvoorziening.

In mijn eerste verkenningen heb ik ontdekte dat je wat fundamentele keuzes moet maken waarbij input en ervaring van forumleden zeer welkom is.

Diesel heeft een aantal pluspunten. Het is overal verkrijgbaar en lang houdbaar te maken. (Met de juiste additieven manier van opslag is 10 jaar haalbaar)
Als je de juiste hardware hebt is het ook te gebruiken voor een aggregaat en/of mobiliteit.
Nadeel is dat het een dure brandstof is, er zit behoorlijk wat btw en accijns op.

Als alternatief zou je kunnen denken aan petroleum of huisbrandolie. Dat is in Nederland lastiger verkrijgbaar maar in Belgie nog steeds vrij gangbaar, hoewel het daar ook onder druk staat van de milieumafia. De actuele prijs daar is echter wel aantrekkelijk met iets van 75-85 cent per liter op dit moment.
M.b.t. de beschikbaarheid van installaties die op deze brandstoffen werken ben ik nog op zoek naar meer informatie.

Voor diesel als brandstof is de hardware wat eenvoudiger te vinden. Kijkend naar een diesel verwarming dan ligt een Vevor apparaat erg voor de hand. Ali staat er vol mee en ook op andere sites kom je die apparaten tegen. De meeste type maken warme lucht maar er zijn versies die heet water maken.

lucht.jpg
Een diesel luchtheater. Bij ali te koop voor 65 euro.

water.jpg

De diesel water heater is wat duurder bij ali, zo'n 120 euro.

Ik heb overigens het idee dat de water variant ook wat meer elektriciteit nodig heeft. Het rondpompen van water vergt natuurlijk ook het nodige.

Prima tweede keus. Zou er voor die prijs meteen 2 bestellen, voor de back-up en wat extra onderdelen.

Ag-diesel (rode diesel / landbouw diesel) een optie?

Als je toch diesel gaat opslaan... een aggegraat met een warmtedekentje misschien een beter idee, heb begrepen dat die chinese heaters best veel lawaai maken.
Aggegraat zet je buiten neer, verlengsnoertje naar binnen en gezellig onder het dekentje.

Laatst bewerkt:
In een ander topic meldde ik dat ik zit na te denken over verwarmen met diesel. En dan wel een solide semi-permanente oplossing, eentje die langere tijd (maanden) dienst kan doen. Of desnoods ook nog kan dienen als alternatief voor de kapot belaste aardgasverwarming.

Voor de korte termijn paniek heb ik wel een gaskacheltje met een paar gasflessen en een foetsie met enkele tientallen liter Qlima brandstof.
Beide systemen beschikken niet over een rookgasafvoerkanaal dus het is een echte noodvoorziening.

In mijn eerste verkenningen heb ik ontdekte dat je wat fundamentele keuzes moet maken waarbij input en ervaring van forumleden zeer welkom is.

Diesel heeft een aantal pluspunten. Het is overal verkrijgbaar en lang houdbaar te maken. (Met de juiste additieven manier van opslag is 10 jaar haalbaar)
Als je de juiste hardware hebt is het ook te gebruiken voor een aggregaat en/of mobiliteit.
Nadeel is dat het een dure brandstof is, er zit behoorlijk wat btw en accijns op.

Als alternatief zou je kunnen denken aan petroleum of huisbrandolie. Dat is in Nederland lastiger verkrijgbaar maar in Belgie nog steeds vrij gangbaar, hoewel het daar ook onder druk staat van de milieumafia. De actuele prijs daar is echter wel aantrekkelijk met iets van 75-85 cent per liter op dit moment.
M.b.t. de beschikbaarheid van installaties die op deze brandstoffen werken ben ik nog op zoek naar meer informatie.

Voor diesel als brandstof is de hardware wat eenvoudiger te vinden. Kijkend naar een diesel verwarming dan ligt een Vevor apparaat erg voor de hand. Ali staat er vol mee en ook op andere sites kom je die apparaten tegen. De meeste type maken warme lucht maar er zijn versies die heet water maken.

Bekijk bijlage 29965

Bekijk bijlage 29966

Ik heb overigens het idee dat de water variant ook wat meer elektriciteit nodig heeft. Het rondpompen van water vergt natuurlijk ook het nodige.
@preparator , ik denk ook dat dergelijke dieselkacheltjes in veel gevallen een uitkomst kunnen zijn. Vooral het buitenshuis houden van rookgassen vind ik een enorm pluspunt tegenover gewone petroleumkachels, en volgens mij zijn die kacheltjes snel te plaatsen met minimale voorbereiding.

Ik heb er eentje in opslag en denk erover na om alvast op strategische plekken doorvoeringen aan te brengen. Ook leuk is de oplossing die de toenmalige "Drempler" verzon: in een koffer. https://www.preppers-shelter.nl/threads/geurloze-peteroleum-kachel-stroomloze.6295/post-149859

Doorvoeringen en diverse lengtes rvs rookafvoer buis zijn ruim te koop.
1000152735.png

1000152737.png

Bekijk bijlage 29965

Bekijk bijlage 29966

Zo'n "water heater" zou interessant kunnen zijn als (nood) alternatief voor de CV ketel.

Volgens youtube video's, is de 8 KW versie van de standkachel intern gelijk aan de 5 KW versie. Meer dan 5KW zal hij waarschijnlijk niet produceren. Niet echt voldoende om een flink woonhuis mee te verwarmen. Wel vorstvrij houden of alleen de woonkamer/badkamer mee te verwarmen.

Er wordt geadviseerd om voordat je de uitschakel procedure start, de kachel even op flink vermogen op te stoken, om kool afzettingen in de verbrandingskamer weg te branden. Scheelt in het onderhoud.

Zo'n "water heater" zou interessant kunnen zijn als (nood) alternatief voor de CV ketel.

Volgens youtube video's, is de 8 KW versie van de standkachel intern gelijk aan de 5 KW versie. Meer dan 5KW zal hij waarschijnlijk niet produceren. Niet echt voldoende om een flink woonhuis mee te verwarmen. Wel vorstvrij houden of alleen de woonkamer/badkamer mee te verwarmen.
Met de 10 kW van de water heater kom je een heel eind. Het opgegeven verbruik van 1,3 l/h komt ook aardig in de buurt van 10kW. (1,3 liter diesel heeft een energetische bovenwaarde van ca 13 kWh, bij 75% efficiency kom je dan op 10kWh/h)

De lucht heater daarentegen wordt opgegeven als 0,39 liter per uur. Bij een energetische bovenwaarde van 10kWh per liter diesel en een efficiency van 75% wordt het rekensommetje: 0,39 x 10 x 0,75 = 2,9 kW. Dus inderdaad geen 5 of 8 kW !

Ali specs. altijd tot je nemen in combinatie met:

880255.png

Met de 10 kW van de water heater kom je een heel eind. Het opgegeven verbruik van 1,3 l/h komt ook aardig in de buurt van 10kW. (1,3 liter diesel heeft een energetische bovenwaarde van ca 13 kWh, bij 75% efficiency kom je dan op 10kWh/h)

De lucht heater daarentegen wordt opgegeven als 0,39 liter per uur. Bij een energetische bovenwaarde van 10kWh per liter diesel en een efficiency van 75% wordt het rekensommetje: 0,39 x 10 x 0,75 = 2,9 kW. Dus inderdaad geen 5 of 8 kW !

Ali specs. altijd tot je nemen in combinatie met:

Bekijk bijlage 29971

Ik denk dat de specs van de standkachel er niet ver naast zitten. Ik heb mijn standkachel afgelopen nacht continue op de laagste stand laten draaien. Na ca. 12 uur moest ik ongeveer 2,5 liter huisbrandolie bijvullen en was het vanochtend 15⁰C in huis bij een buitentemperatuur net onder het vriespunt.

@preparator heb je al eens gehoord van een kachel op aftapolie?
Als de poep door de ventilator vliegt ga ik mij niet druk maken ( nu wel natuurlijk) over een of andere milieu norm dat dit niet gebruikt mag worden.
Van mijn hout kachel maar ik binnen het uur een aftapolie kachel.
Die een veel hoger rendement zal geven dan bij hout stoken. En dat bij een goede afstelling ( lucht toevoer en olie regeling) een mooiere minder rokende en ruikende verbranding zal geven .

@preparator heb je al eens gehoord van een kachel op aftapolie?
Als de poep door de ventilator vliegt ga ik mij niet druk maken ( nu wel natuurlijk) over een of andere milieu norm dat dit niet gebruikt mag worden.
Van mijn hout kachel maar ik binnen het uur een aftapolie kachel.
Die een veel hoger rendement zal geven dan bij hout stoken. En dat bij een goede afstelling ( lucht toevoer en olie regeling) een mooiere minder rokende en ruikende verbranding zal geven .
Een Armageddon Allesbrander @Flos ?
De automotor is maar eenmaal af te tappen, maar branden zal motorolie best. Dan meteen de plastic tuinstoelen en de tuin slippers van Ome Kobus erbij, en het huis blijft wel weer even warm.
Haha, Tja, ik denk ook dat we best vindingrijk te keer zullen gaan zodra zich een SHTF aandient😉

Ik had even de indruk dat je met aftap-olie wellicht het druppelen van diesel in de houtkachel bedoelde. En dat zal ook best branden maar met een veel lager rendement dan in een dieselkachel, vermoed ik.
Er gaat bij een houtkachel nog relatief veel warmte door de schoorsteen verloren, toch?

In Nederland mogen uitsluitend schepen, die geen pleziervaartuig zijn, vanaf 1 januari 2013 nog rode diesel gebruiken als motorbrandstof.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_diesel
In België zijn er veel tractoren met 2 brandstof tanks .
Witte diesel voor op de openbare weg en rode voor op priveterein . Vooral bij loonwerkers.
Er is in België ook een onderscheid tussen rode diesel en huisbrandolie. Vooral in prijs is er een verschil.
Een Armageddon Allesbrander @Flos ?
De automotor is maar eenmaal af te tappen, maar branden zal motorolie best. Dan meteen de plastic tuinstoelen en de tuin slippers van Ome Kobus erbij, en het huis blijft wel weer even warm.
Haha, Tja, ik denk ook dat we best vindingrijk te keer zullen gaan zodra zich een SHTF aandient😉

Ik had even de indruk dat je met aftap-olie wellicht het druppelen van diesel in de houtkachel bedoelde. En dat zal ook best branden maar met een veel lager rendement dan in een dieselkachel, vermoed ik.
Er gaat bij een houtkachel nog relatief veel warmte door de schoorsteen verloren, toch?
Tot half de jaren 80van de vorige eeuw werd iedere garage werkplaats in België verwarmd met aftapolie. Dit is verboden geworden omdat de Belgische staat daar geen inkomsten van had en het zelfde effect had of huisband olie. Want een garage houder had dit nu eenmaal gratis.
Ik heb zo 3jaar in een bedrijf gewerkt dat industriële verwarming installeerde.
Heb kachels gebouwd met een gewone druppelpan. Maar ook cv ketels met zowel hoge als lagedruk pompen op . Van verwarmings installaties van 40000kc ( dit om een groot huis te verwarmen) Tot ketels van 5 miljoen kc .
Dus dat heeft niets te maken met de plastieken tuin meubels op te stoken en de slippers van jouw oom.
En ja een auto kan je maar een maal olie aflaten maar er zullen er misschien duizenden op de berm staan zonder brandstof.

Ik heb zo 3jaar in een bedrijf gewerkt dat industriële verwarming installeerde.
Heb kachels gebouwd met een gewone druppelpan. Maar ook cv ketels met zowel hoge als lagedruk pompen op . Van verwarmings installaties van 40000kc ( dit om een groot huis te verwarmen) Tot ketels van 5 miljoen kc .
Dus dat heeft niets te maken met de plastieken tuin meubels op te stoken en de slippers van jouw oom.
Haha, ok @Flos , dat was zeker niet denigrerend bedoeld. Ik zag in gedachten mijzelf al in een SHTF situatie, en dan gaan de plastic tuinmeubels, rubberen banden, oude slippers en al wat maar branden wil gegarandeerd door de schoorsteen😉

Er zijn er niet veel die pyromanie professioneel hebben bedreven, en die bedrevenheid van jou was voor mij nog verborgen. Haha, ik ben overigens ook niet helemaal vrij van zo'n ervaring. Fabrikant R.....d kende je wellicht? Ik ook😁
En ja een auto kan je maar een maal olie aflaten maar er zullen er misschien duizenden op de berm staan zonder brandstof.
Tja, zonder brandstof... Met zo'n lokale insteek is dat wel heel aannemelijk. Dan is het al gauw risicovol om een auto onbewaakt te parkeren in België, als ik het goed begrijp (geintje)?🤣

Alles wat branden kan, vindt zijn weg wel straks. "Mad Max", live, als het een beetje tegen zit. Met onze tankwagens vol aftapolie, grijpen wij de macht!😉
1000152772.jpg

Laatst bewerkt:
Dieselheaters zijn echt super.
Ik verwarm daar al jaren een soort schuurtje mee en met 5 kw, zet je hem af en toe wel even uit.
Het enige is het pompje ,je moet die tik gezellig vinden haha
Zoals het pompje thuis tikt, tikt het nergens @camino .

Ik heb de mijne nog in opslag en nog niet uitgeprobeerd, en zag dat tikken wel vaker genoemd. Wellicht laat zich dat grotendeels dempen door er een "Armaflex" achtig laagje neopreen schuim omheen te wikkelen, wel vrij houden van hete delen natuurlijk. Dat Armaflex neopreenschuim is geluiddempend en brandstofbestendig. Ik ga dat in ieder geval proberen.

Ik heb de mijne nog in opslag en nog niet uitgeprobeerd, en zag dat tikken wel vaker genoemd. Wellicht laat zich dat grotendeels dempen door er een "Armaflex" achtig laagje neopreen schuim omheen te wikkelen, wel vrij houden van hete delen natuurlijk. Dat Armaflex neopreenschuim is geluiddempend en brandstofbestendig. Ik ga dat in ieder geval proberen.
Ook hier biedt de jij-buis een schat aan informatie. Even zoeken op : diesel heater pump noise reduction

Het beste medicijn is het aanschaffen van een beter pomp, is bijna net zo duur als de complete heater

Ook hier biedt de jij-buis een schat aan informatie. Even zoeken op : diesel heater pump noise reduction

Het beste medicijn is het aanschaffen van een beter pomp, is bijna net zo duur als de complete heater
Af en toe heb ik toch het idee om hier tussen masochisten te verkeren @JJ&A
Tenminste, alleen voor hen en voor lieden met liggende gelden, lijkt mij jouw medicijn optimaal.

De beste remedie is m.i. gewoon de ouderdom. Mijn schoonvader hoort slecht en al helemaal zodra hij weer eens vergeet om de batterijen te vernieuwen. Daar kan echt geen cheapo pomp tegenop😁

Ik heb mijn standkachel in het belendende schuurtje staan met een glaswol geïsoleerde wand ertussen. Het tikken is weliswaar hoorbaar, maar niet storend. Het geeft juist genoeg indicatie dat het systeem nog werkt.

Mocht het tikken irritant zijn, dan helpt het om het pompje in een hoek van 45⁰ in rubbers op te hangen en er geluiddempend materiaal omheen te wikkelen. Ik meen zelfs dat Temu er speciale rubbers voor verkoopt. Trouwens ook veel reservedelen aks pakkingen, gloeiplug, verstuiverkokertje, regelunit en een verlengkabel daarvoor.
De kabel heb ik in gebruik om de regelunit vanuit huis te kunnen bedienen.

Het tikken van het pompje is geen groot probleem ,tenminste ,ik maak er geen probleem van.
Bij mij staat een 5kw kachel in een hokje van 2 x 2,5 meter en is het binnen een poep en een scheet warm.
Dan zet ik hem lager en is het tikken er nog wel , maar niet hinderlijk.

Ik heb alle pakkingen en gloeipluggen ook van Ali en die werken perfect.
Elk jaar een nieuw pompje en daar gaat ie weer.
In de zomer koeken die dingen dicht en voor een sloffe 9 euro, ga ik ze echt niet schoonmaken .

Het tikken van het pompje is geen groot probleem ,tenminste ,ik maak er geen probleem van.
Bij mij staat een 5kw kachel in een hokje van 2 x 2,5 meter en is het binnen een poep en een scheet warm.
Dan zet ik hem lager en is het tikken er nog wel , maar niet hinderlijk.

Ik heb alle pakkingen en gloeipluggen ook van Ali en die werken perfect.
Elk jaar een nieuw pompje en daar gaat ie weer.
In de zomer koeken die dingen dicht en voor een sloffe 9 euro, ga ik ze echt niet schoonmaken .
@camino en @PBear , kunnen jullie wellicht een idee geven van de levensduur van een pompje en een gloeiplug? Tenminste, dat zullen al gauw de snelst slijtende onderdelen zijn?

Om een pompje op voorraad te nemen, dat lijkt mij zo te horen in ieder geval raadzaam.

Pakkingen op voorraad nemen is vast een kwestie van...vind de juiste dan maar eens, of is er weinig of geen verschil en zijn die (per kachel vermogen?) tamelijk universeel?

Een ander iets dat ik mij afvraag, dat is een eventuele noodzaak om roet te verwijderen? Of branden die dingen op vol vermogen voldoende schoon (is m.i. wel te verwachten).

Geinig is wel de gedachtenkronkel die mij even in een spagaat hield. Ik heb zo'n dieselkachel en ook een paar bescheiden powerstations. Leuk dacht ik, want die kunnen dan direct de 12V stroom leveren voor de kachel... Tja, maar de kleinste (518 Wh) levert maximaal 12V/5A dus 60W, terwijl het opstartvermogen van de kachel vanwege de gloeiplug kortdurend op zo'n 160W ligt. Jammer, dacht ik. Ik ging er dus heel even totaal aan voorbij dat dat kleinste powerstation wel 500W aan 240V kan leveren🤣, en dus prima zo'n relatief zware 12V adapter aan kan. Geen probleem, dus!👍
Het is m.i. wel een reden om bij zo'n kachel altijd een bijpassende 12V voeding te kopen. Vaak worden die al standaard meegeleverd, maar meestal niet...

Terug
Bovenaan