• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vluchtroute bij brand uit flat, via klimtouw?

Al twee jaar woon ik op negen hoog in een mooie flat in Utrecht Overvecht. Nou is er bij brand maar één vluchtroute: het normale trappenhuis. Maar als hier rook/vuur is of de brand op de verkeerde plek in mijn woning is ben ik alsnog het haasje.
Mijn idee is om een dik touw aan te schaffen zodat hiermee afgedaald kan worden in geval van brand. Het touw kan (in geval van nood, tot die tijd ligt het binnen in de buurt van het balkon) met een karabijn vast worden gemaakt aan het balkon boven ons, en dan kun jezelf eraan laten afdalen van balkon tot balkon wat denk ik ook voor mensen die niet fysiek 100% zijn wel te doen is.
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb gekeken naar vluchtladders maar die zijn duur, een 30mm dik henneptouw van 25 meter is €113.
 

AWOL

Prepper goeroe
Al twee jaar woon ik op negen hoog in een mooie flat in Utrecht Overvecht. Nou is er bij brand maar één vluchtroute: het normale trappenhuis. Maar als hier rook/vuur is of de brand op de verkeerde plek in mijn woning is ben ik alsnog het haasje.
Mijn idee is om een dik touw aan te schaffen zodat hiermee afgedaald kan worden in geval van brand. Het touw kan (in geval van nood, tot die tijd ligt het binnen in de buurt van het balkon) met een karabijn vast worden gemaakt aan het balkon boven ons, en dan kun jezelf eraan laten afdalen van balkon tot balkon wat denk ik ook voor mensen die niet fysiek 100% zijn wel te doen is.
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb gekeken naar vluchtladders maar die zijn duur, een 30mm dik henneptouw van 25 meter is €113.

Hmm, ik denk dat iemand die niet fysiek 100% is, of sterk in de armen of uberhaupt gewend is via een touw af te dalen dat niet gaat lukken. 30 mm lijkt mij ook te dun om goed grip op te houden. Misschien als je om de 100 cm een flinke knoop legt het wel kan. Ik zou, bij negen hoog, dan eerder denken aan een gas masker en een natte wollen deken om toch via het trappenhuis te vluchten.
 

Richard434

Prepper goeroe
@preppy_prepper
Even heel simpel gerekend, heb je aan die 25 meter al niet eens genoeg. ;)
Inclusief de vloeren kan je redelijk goed rekenen met 3 meter per verdieping. Aangezien ik liever een te lange ladder heb dan een te korte in een dergelijk geval.
Nu is 3*9 27 meter, daarnaast is de onderste verdieping vaak de bergingruimte, waardoor je eigenlijk 10 verdiepingen moet overbruggen.

Nu zijn er meerdere optie's om relatief veilig naar beneden te komen.
De eerste is degene die @AWOL al postte.
Een andere is om goed klimtouw te kopen en abseil-hulpmiddelen.
Echter kost dit ook een hoop geld.
Daarnaast de touwladder die je zelf ook al aangaf, echter is dat ook niet heel makkelijk klimmen, vooral onder de stress van brand en anderen "boven je" die je opjagen.
En dan is er altijd nog de optie om met een parachute naar beneden te springen (bij reeds geopende parachute is ongeveer 20 meter hoogte genoeg) ;)

Nu is het nadeel van een alternatieve afdaalroute dat jij niet de enige bent die naar beneden zal willen.
Dus terwijl jij naar beneden klimt over de touwladder, zullen anderen wellicht letterlijk tegen je vechten voor jouw plekje op de ladder.
Kortom, de beste optie?
Verhuizen ;)
 

Tux

Prepper
Zorg wel dat het touw brandvertragend is bewerkt.
Ga gelijk afdalen als het touw hangt, vóórdat er 8 anderen onder je aan het touw hangen want dat zal het niet houden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

drent

Diehard Prepper
Dat henneptouw zet hoogst waarschijnlijk binnen 2 verdiepingen de brandblaren op je handen. Kies touw dat geschikt is voor klimmen/afdalen, dus goede bergsport winkel. En leer hoe je voor je touw moet zorgen, want zo ergens in de hoek gooien is niet handig voor iets waar je je leven aan toevertrouwd. Komt nog eens bij dat je moet leren afdalen zo, volle gewicht aan je armen is heel zwaar en je bent in een noodgeval nooit in topconditie.
 
J

J.J

Gast
Wij sluiten ons bij @Richard434 aan verhuizen is de beste optie,
wij wonen op de eerste verdieping maar hebben teveel boven ons,
plus nog een keer aardbeving/overstroming gebied.
Zekerweten dat we ook gaan verhuizen.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Voor 6 tientjes heb je al een gordel die je veilig naar beneden kan brengen mits je techniek goed is.
http://www.bergsportwinkel.nl/rock-empire-skill-adventure-p-459.html

Hier heb je ook voor €80 euro een goed touw die voor vlucht doeleinden prima geschikt is.

http://www.bergsportwinkel.nl/klimtouw-antidote-10-2-beal.html

En een simpele afdaal acht.
http://www.bergsportwinkel.nl/reddingsacht-zwart-kong.html

Of dit is veiliger als een afdaal acht. En bespaart weer wat.
http://www.bergsportwinkel.nl/tuber-chuy-kong.html

Zelf ben ik bekent met de klimsport en het afdalen.
Kopen is heel makelijk maar gaat ook zeker een paar keer oefenen bij een klim muur ofzo. Goede spullen zonder ervaring word als nog je dood.
Het kost wat geld maar dan weet je zeker dat je een overlevings kans hebt.
Je kan een klimtouw ook goed opbergen onder je klimgordel. Dan hangt het touw niet naar beneden zo dat andere mensen er al aan kunnen gaan hangen.
 

petroman

SHTF Expert
@preppy_prepper , welkom op het forum.
Als je geinteresseerd bent in preppen dan mag je je hier voorstellen.

Voor je probleem zijn al oplossingen gegeven.
Ik snap alleen niet waarom je je dus enrzijds zorgen maakt om je leven en brand en anderzijds je niet verdiept in abseilen middels daarvoor gemaakte spullen zoals de genoemde klimtouwen, gordel etc.
Ik heb ervaring met klimmen etc dus weet waar ik over spreek. En wat Arie zegt: ga eens oefenen met een klimafdeling.

Verder: de vraag ook al bij verhuurder neergelegd ? Volgens mij is het niet eens toegestaan om (zeker bij 9 hoog) maar één vluchtroute te hebben.
 
Bedankt voor alle behulpzame reacties!

@petroman , @AWOL Ik zal het zeker bij de verhuurder neerleggen, maar ik heb niet echt hoop dat de woningcorporatie er wat aan gaat doen. Maar er is inderdaad meer dan wat ik zei, er is op de zevende verdieping een gang naar het trappenhuis van een ander portiek van mijn flat, maar daar houdt het mee op.
@Arie: we zijn regelmatig met z'n zessen 's nachts, dus dat wordt dan wel 360 euro aan gordels, 90 euro aan zekerapparaten. En iedereen moet hiermee kunnen omgaan, ook logés. Al met al geen sinecure.
@Richard434 : Ja dat wordt best krap inderdaad. Van vloer tot plafond is 2.65m, in het trappenhuis kan ik meten dat de vloeren 15cm dik zijn, dus 2.8m extra touw per verdieping. De flat begint met verdieping 1 wat ongeveer een meter boven de begane grond is, het trouw mag best een meter boven de grond bungelen, dus je kan het aantal verdiepingen -1 doen keer het aantal meters per verdieping om uit te komen hoe lang het touw vanaf de grond van een willekeurige verdieping tot laag genoeg is. Dus 8*2.8=22.8meter, en dan nog een achtje..

Ik denk dat ik een stuk van <= 5 meter koop om te kijken of het wat is, en dan een beslissing maak.
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat ik een stuk van <= 5 meter koop om te kijken of het wat is, en dan een beslissing maak.

O zal best goed branden.
Je vraagt hier advies, diverse mensen raden je ten sterkste af om hennep touw te kopen en zeker die diameter.
Waarom je dat toch 5m (?) wil "testen" ontgaat me totaal.

Maar goed is jouw leven en verantwoording.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb een klein beetje ervaring met touw. Ik heb ooit nog de sporthobby touwtrekken gehad. We trainen met 30 mm maar daar had je echt geen houvast aan. Een officiële touw was 42mm en eens ze door jou handen gleed was het een en al blaar.
Ook ben ik bij de 1ste parra's geweest in het Belgisch leger. En we daalden af langs een touw uit een helikopter. Ik heb de touw nooit gemeten maar ze was zeker 80mm. En vrij afdalen is nog wat anders of bv langs een muur. Daar bestaan er 2 verschillende gordels voor als ik mij niet vergis.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou denk ik eerst eens goed onderzoeken wat de bestaande vluchtroutes zijn. Als het goed is, zijn er idd minimaal twee opties. Het normale trappenhuis en meestal kun je via de balkons een tweede trappenhuis bereiken. Zitten soms zelfs van die luikjes in de afscheidingen tussen de balkons. Eén voordeel van de negende verdieping, de brandweerladder kan er nog bij.

Zijn de vluchtroutes geblokkeerd, of is het er maar eentje, dan toch eens contact opnemen met de woningbouw. Het ongezekerd afdalen aan een los touw zou toch m'n laatste optie zijn, misschien lukt het nu prima in de gymzaal, maar als de vlammen tegen je kont aan slaan wordt het met zes man een hele tour dit gedisciplineerd en kalm te doen zonder ongelukken en dan idd hopen dat de buren onder je ook niet massaal aan 't touw gaan hangen.

Ik kan helaas even een aflevering van Mythbusters niet vinden, die hebben ooit diverse technieken hiervoor getest. Sommigen vergden echter een rail aan de buitenkant van de flat. Ben bang dat het betere touwwerk (zoals hierboven als is voorgesteld) de beste en veiligste optie is.
 

petroman

SHTF Expert
Was bij mijn xxx indertijd op de flat in yyy ook het geval, buurvrouw vond bloementjes in bloembakken mooi en die stonden dan weer voor de hekjes op balkon.
 
O zal best goed branden.
Je vraagt hier advies, diverse mensen raden je ten sterkste af om hennep touw te kopen en zeker die diameter.

Maar goed is jouw leven en verantwoording.
Nou er worden zeker goede argumenten tegen mijn bedachte oplossing gegeven en daar luister ik ook zeker naar maar bij die argumenten kun je ook kanttekeningen plaatsen. Mijn herinneringen aan de gymzaal zijn dat het klimmen wel okee kan voor de meeste jongens en het afdalen al helemaal. Ook wordt er al gesteld dat je hele lichaam aan je handen hangen erg zwaar is, echter het idee van een heel dik klimtouw is dat je ook je benen er omheen kan klemmen, waardoor je je handen tijdelijk allebei los kan laten. En de brandblaren - het idee is dat je nooit met je handen glijdt over het touw maar het steeds op een ander stuk vastpakt. Ik denk dat het dan erg meevalt met de brandblaren. Verder heb jij het nog over 'zal goed branden' maar als het touw in de fik vliegt is langs die plek abseilen ook al schier onmogelijk. Daarom ben ik er nog niet van overtuigd dat het een ontzettend slecht idee is, als dat wel zo blijkt te zijn wil ik me best verdiepen in abseilen. p.s. ik was begonnen met schrijven toen ik nog niet het berichtje van Flos heb gelezen, nu ben ik toch wel aan het twijfelen.

Waarom je dat toch 5m (?) wil "testen" ontgaat me totaal.

Iemand zei ooit: A test is worth a thousand expert opinions. 5m om aan het plafond te hangen en kijken of hier een beetje in te klimmen/afdalen valt.

Het mythbuster-fragment, deze? Heb 'm net gegoogled.
 

petroman

SHTF Expert
Iemand zei ooit: A test is worth a thousand expert opinions. 5m om aan het plafond te hangen en kijken of hier een beetje in te klimmen/afdalen valt.
Ja testen is goed, luisteren naar advies beter.

Een klimtouw hangt zoals je al zegt in de gymzaal, mat er onder etc. De meeste mensen maken de fout al met de benaming: klimtouw. Als je ooit echt geklommen hebt dan weet je dat het touw alleen maar ter zekering daar is.
Gymzaal of jouw 5m is iets anders dan over de rand en van 9 hoog naar beneden.
 
D

Deleted member 101

Gast
En zorgen dat je op tijd gewekt wordt, dus rookmelders. Denk dat die er wel zijn al kan een paar extra geen kwaad.
Als je slaapt is je reuk uitgeschakeld alleen je gehoor is actief. dan is het zaak om als een haas te vluchten bij een alarm.
Misschien kun je de brand voor zijn. Zoals bekend kan iemand bij een brand in enkele minuten stikken door de rook in de slaap.

Als het goed geregeld is door de verhuurder is er een compleet brandmeldsysteem met doorschakeling naar de brandweer.
Je kunt eens kijken of je flat aan de eisen voldoet;
https://www.rijksoverheid.nl/docume...-ontruimingsalarminstallatie-bouwbesluit-2012

Als je een kelderbox hebt kun je daar een rookmelder plaatsen met doorschakeling naar je woning en nog een voor de buitendeur, als de rook dus langs het gebouw trekt en nog niet binnen is.
 
Bovenaan