• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Vraag] DHR Olielamp - hoe reservoir openen?

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
DHR lampen zijn gelakt. Dus de kans dat je de lak heel houd is klein.
Als de brander warm wordt en uitzet gaat ie alleen maar strakker in de bevestigingsring zitten. Omgekeerd als je de tank en dus ook ring laat uitzetten dan komt de verbinding losser te zitten.
Heet stoken en snel laten afkoelen kan ook werken. Op een gegeven moment werken de makkelijke en minder agressieve methodes niet en moet je een keuze maken.
 

AWOL

Prepper goeroe
Nou enige progressie geboekt maar er valt nog geen feest te vieren. De methode van @Johan1952 met de fohn werkte goed om nu eindelijk de kroon los te krijgen maar de brander zit nog steeds muurvast. Daar de fohn een tijd opgezet en later de rand heet gestookt met een jet aansteker (bedankt @Ray ;) ) wat niet hielp, nog eens heet gestookt en laten schrikken met koud water maar nog geen succes. Stapje verder maar nog niet thuis dus... Staat nu opnieuw te weken in WD40.

lamp.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@AWOL , mooi man, voortgang! :)
Nu dat lastigste deel nog, ben benieuwd waardoor het nu zo vast zit. De lak? Corrosie? Of vergomde petroleum?
Die laatste wil wel eens loskomen middels langdurig weken in heet water (uitkoken), weet niet of dat hier in dit draadje al gezegd is.

Mocht niets werken, de boel sneuvelen, gaan we op zoek naar een andere branderkop. :)
(toevallig net gisteren weer een gedeeltelijke kosmos lamp gekregen, voet/reservoir + brander)
 

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Ray ja ik vermoed door vergomde petroleum. Ik hoop dat er nu misschien iets meer ruimte voor de WD40 om zijn werk te doen, ik heb ook opnieuw de lamp warm gemaakt en bespoten met WD40 kopende dat het daardoor meer "vloeit" in eventuele kieren. Als dat ook niet werkt zal ik wel dat uitkoken proberen. Op een gegeven moment zal de keuze inderdaad zijn de brander te mollen want anders heb ik er ook niets aan. Die branders zijn de krijgen bij DHR, alleen de prijs is mij niet bekend. (heb ze een mail gestuurd met die vraag)
http://www.dhr.nl/dhr-decorative/products/cabin-lamps/large-table-lamp

Ik zag inderdaad je nieuwe kosmos, hopelijk heb jij minder moeite die weer aan de praat te krijgen ;)
 

Ray

SHTF Expert
@Ray ja ik vermoed door vergomde petroleum. Ik hoop dat er nu misschien iets meer ruimte voor de WD40 om zijn werk te doen, ik heb ook opnieuw de lamp warm gemaakt en bespoten met WD40 kopende dat het daardoor meer "vloeit" in eventuele kieren. Als dat ook niet werkt zal ik wel dat uitkoken proberen. Op een gegeven moment zal de keuze inderdaad zijn de brander te mollen want anders heb ik er ook niets aan. Die branders zijn de krijgen bij DHR, alleen de prijs is mij niet bekend.
http://www.dhr.nl/dhr-decorative/products/cabin-lamps/large-table-lamp

Ik zag inderdaad je nieuwe kosmos, hopelijk heb jij minder moeite die weer aan de praat te krijgen ;)

Zo'n brander kost zo'n 27 euro nieuw (ex verzending) bij hytta.de maar vast wel op andere wijze te regelen.
Welke kosmos brander bedoel je?

Zelf heb ik net gisteren gratis en voor niks ook een paar glazen gekregen zodat m'n 12 ligne kosmos nu weer een glaasje heeft. Ook voor de trawlerlamp een matador glas zat daarbij, maar de lange variant en dan post het niet meer in de trawlerlamp.
Vandaag nog even langs bij die dame, want ik blijk nog een glas te hebben die zij weer nodig heeft voor een lampje. Zo worden twee lampen weer voor nop bruikbaar gemaakt. Dat moet ook wel op die manier want als je lampen gaat opknappen met bestelde onderdelen, kun je vaak net zo goed een hele nieuwe lamp kopen.
 

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Eureka!
Alles in een pan kokend water flikkeren was de oplossing! Bedankt @Rayen @petroman
(Reservoir zit vol vergomde zooi). Alle onderdelen lijken herbruikbaar, ben nu de lont aan het uitkoken.
Allen bedankt voor het meedenken en de tips!
 

Ray

SHTF Expert
Eureka!
Alles in een pan kokend water flikkeren was de oplossing! Bedankt @Rayen @petroman
(Reservoir zit vol vergomde zooi). Alle onderdelen lijken herbruikbaar, ben nu de lont aan het uitkoken.
Allen bedankt voor het meedenken en de tips!

Waarschijnlijk overbodig, maar uiteraard alle onderdelen 100% drogen en dat kan even duren met zo'n reservoir met slechts kleine opening. Bij volledig metalen lampen (stormlampen bv.) leg ik het hele ding een tijdje in de oven op krappe 100 graden. Niet handig bij lampen met glazen voet waar de messing ring met schroefdraad verlijmd is, want dan gaat die eraan.

Lont kun je eventueel nog uitwassen met azijn (ook nieuwe lonten) en op dezelfde manier drogen in de oven. Azijn werkt als wasverzachter waardoor het katoen nog net een tikje beter de olie opzuigt.
 

AWOL

Prepper goeroe
Waarschijnlijk overbodig, maar uiteraard alle onderdelen 100% drogen en dat kan even duren met zo'n reservoir met slechts kleine opening. Bij volledig metalen lampen (stormlampen bv.) leg ik het hele ding een tijdje in de oven op krappe 100 graden. Niet handig bij lampen met glazen voet waar de messing ring met schroefdraad verlijmd is, want dan gaat die eraan.

Lont kun je eventueel nog uitwassen met azijn (ook nieuwe lonten) en op dezelfde manier drogen in de oven. Azijn werkt als wasverzachter waardoor het katoen nog net een tikje beter de olie opzuigt.

Ja staat nu te drogen allemaal, ik maak het reservoir nu steeds warm om het proces te versnellen :)
Ik had de oude lont uitgekookt maar deze blijkt na al die jaren toch wat fragiel dus ga ik gewoon vervangen voor een nieuwe. Een adresje in de buurt blijkt dit soort lonten te verkopen op de rol dus die ga ik zo kopen. Met een beetje mazzel kan ik vanavond een foto tonen van een brandende lamp...
Helaas heeft de water methode de lak wel dof doen uitslaan wat niet direct weg te poetsen valt met brasso. Maar eigenlijk boeit dat niet zo, als het ding maar functioneel is. Ik zal wel een goedje nodig hebben om de laklaag te verwijderen, iemand hier meldt vast wel wat ik daarvoor kan gebruiken :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

AWOL

Prepper goeroe
Ach ach ach wat een gezeik, nu krijg ik de lont er niet in...tot ongeveer de helft lukt maar daarna niet meer, wieltjes slippen op een gegeven moment en het is ook erg moeilijk om het geheel er recht in te krijgen. Wieltjes zien er nochtans niet versleten uit, lopen verder soepel en er missen geen tanden. Ik weer zeker dat het het juiste type lont is , net zo dik en breed als de originele (die ik er overigens ook niet in krijg) Je kunt zeggen wat je wilt maar elektrisch licht is toch ook wel fijn ;) Rauwe vingertoppen ondertussen van het draaien dus maar even pauze en later nog eens proberen.
 

Ray

SHTF Expert
Ach ach ach wat een gezeik, nu krijg ik de lont er niet in...tot ongeveer de helft lukt maar daarna niet meer, wieltjes slippen op een gegeven moment en het is ook erg moeilijk om het geheel er recht in te krijgen. Wieltjes zien er nochtans niet versleten uit, lopen verder soepel en er missen geen tanden. Ik weer zeker dat het het juiste type lont is , net zo dik en breed als de originele (die ik er overigens ook niet in krijg) Je kunt zeggen wat je wilt maar elektrisch licht is toch ook wel fijn ;) Rauwe vingertoppen ondertussen van het draaien dus maar even pauze en later nog eens proberen.

Nieuw lont is lekker dik en soms verrekte lastig erin te prutsen. Het helpt door het lont nat te maken met lampenolie, dat smeert wat. Dan nog is het prutsen, trekken, duwen, vanonder en van boven proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Nieuw lont is lekker dik en soms verrekte lastig erin te prutsen. Het helpt door het lont nat te maken met lampenolie, dat smeert wat. Dan nog is het prutsen, trekken, duwen, vanonder en van boven proberen.

grrmbl...okay
 

Ray

SHTF Expert
grrmbl...okay

Hahahaha, daarbij uiteraard weer niet te hard drukken en trekken en het kan wat lastiger zijn bij jouw lamp omdat de gaatjes van het wieltje wat zijn uitgelubberd.
Met drie a vier handen gaat het waarschijnlijk wel. :fluit: :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Duz: blanke lak verwijderen met thinner en nieuwe pitten waren vroeguh voorzien van een stukje papier of band waarmee je de pit dan door het mechanisme kan trekken.
Aladddin gebruikt dit nog steeds.
Alternatief is er even wat rijggaren aan vast te maken en dan door te trekken. Of inpak plakband. In ieder geval iets dta A: vastzit aan de pit en B) dunner is.

Zuckzes.
 

AWOL

Prepper goeroe
Morgen heb ik er de moed wel weer voor :) Ik kan er wellicht een stuk stof van een oud t-shirt of zo aan naaien (geen idee wat rijggaren is, ik heb wel ijzer garen maar dat trek je denk ik dwars door het katoen van de lont heen)
Nat maken met lampolie biedt dusver geen soelaas en ondertussen begin ik blaren te krijgen van dat pokke wieltje.
 

Ray

SHTF Expert
Duz: blanke lak verwijderen met thinner en nieuwe pitten waren vroeguh voorzien van een stukje papier of band waarmee je de pit dan door het mechanisme kan trekken.
Aladddin gebruikt dit nog steeds.
Alternatief is er even wat rijggaren aan vast te maken en dan door te trekken. Of inpak plakband. In ieder geval iets dta A: vastzit aan de pit en B) dunner is.

Zuckzes.

't Is mij altijd met wat prutsen gelukt, eerst lont met scherp schaartje netjes 'scherp' knippen, geen losse, wollige uiteinden, beetje met het wieltje spelen.... Maar een stukje plakband (liefst ter breedte van het lont/de pit) zou het wel veel makkelijker maken. :thnx:
Doordat bij Awol zijn gaatjes wat uitgelubberd zijn van eerdere pogingen hem los te krijgen is het extra lastig. :)oops:, ehhhh, nou laat nu ook maar staan, je snapt het wel, speling op de tandwieltjes... van de lamp :lol:)
 

Ray

SHTF Expert
Morgen heb ik er de moed wel weer voor :) Ik kan er wellicht een stuk stof van een oud t-shirt of zo aan naaien (geen idee wat rijggaren is, ik heb wel ijzer garen maar dat trek je denk ik dwars door het katoen van de lont heen)
Nat maken met lampolie biedt dusver geen soelaas en ondertussen begin ik blaren te krijgen van dat pokke wieltje.

Ik ben even aan het zoeken, maar een instructie videootje is er niet bij op youtube, noch in 't engels, duits of nederlandse zoektermen. Gat in de markt. :D
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik ben even aan het zoeken, maar een instructie videootje is er niet bij op youtube, noch in 't engels, duits of nederlandse zoektermen. Gat in de markt. :D

ja ik had ook al even gezocht maar vond ook niets. Tja, het principe is mij ook wel duidelijk want veel simpeler kan eigenlijk niet. Probleem is met name dat halverwege de lont stuit en de wieltjes onvoldoende grip hebben op de lont om het verder omhoog te duwen. Het is dan nog te ver van de bovenkant om het te kunnen grijpen met iets en van de onderkant opduwen werkt ook niet. Als ik het inderdaad met iets in dat stadium omhoog kan trekken en vouwen kan voorkomen dan lukt het wellicht wel.
 

Ray

SHTF Expert
ja ik had ook al even gezocht maar vond ook niets. Tja, het principe is mij ook wel duidelijk want veel simpeler kan eigenlijk niet. Probleem is met name dat halverwege de lont stuit en de wieltjes onvoldoende grip hebben op de lont om het verder omhoog te duwen. Het is dan nog te ver van de bovenkant om het te kunnen grijpen met iets en van de onderkant opduwen werkt ook niet. Als ik het inderdaad met iets in dat stadium omhoog kan trekken en vouwen kan voorkomen dan lukt het wellicht wel.

Idd vanaf de onderkant en dan stuit het al bij die wieltjes. Dat is nog een heel eind daarna naar de top, meestal heb ik daar juist problemen mee.

Kijk eerst eens zonder lont hoe de tandwieltjes staan als je er door kijkt, t.o.v. de stand in de uitgelubberde gaatjes. Dan weet je wanneer de 'ruimte' (ik wilde al spleet tikken. :lips:) het grootst is. Tja, eehhhh, niet constant drukken maar beetje, eehhh, 'vibrerend', zucht... 'opduwen'. :fluit: Uiteraard zorg je dat de boel goed nat is met lampenolie want de weg omhoog is nog ver. Eenmaal voorbij de tandwieltjes, ben je er nog lang niet! Aan de zijkant zit nog een opening vanaf waar je soms het lont net een stukje hoger kunt pielen, maar juist bovenaan zitten de meeste vervormingen en kost het de meeste moeite hem door de spleet te duwen. Eenmaal een beetje grip vanaf de bovenkant trek je hem makkelijk recht, beetje op en neer met het tandwieltje, centimeter op naar onder en boven is genoeg.

Omdat ik al genoeg glaasjes versleten heb, knip ik daarna met een schaartje het lont vlak met de brander, vul de lamp en een half uurtje later steek ik hem aan. Meteen glas erop, goed rechtop anders breekt het, en kalm aan. Een maal op temperatuur hoger gaan afstellen, tot 'ie op net niet gaat walmen (is max) en daarna uitmaken (laag draaien, uitblazen). Na afkoeling de ontstane asrand van het lont blazen (beter dan vegen met iets). Daarna is de lamp klaar voor eerste gebruik.

Vlakbrander types, itt tot deze kosmosbrander, moet je eerst inbranden door alleen het lont nat te maken, leeg reservoir, aansteken en uit laten branden. Hierdoor brand het lont af volgens de contouren (normaal recht, maar wat ouder soms met gebreken) van de vlakke 'schoorsteen' waarin het lont zit. Daarna pas het reservoir vullen en dan is de lamp klaar voor gebruik. Deze procedure kan voor de zekerheid met kosmos en matador type lampen ook.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Omdat de pit niet snel opbrand zullen de tandjes van het wieltje wel een bepaald stuk pit gewoon geplet envernacheld hebben. Per slot van rekening draai je de pit maar een paar mm op en weer neer. Had je het op z'n kop al eens geprobeerd ?
Dus pit met de onderzijde er eerst in stoppen ?
 
Bovenaan