• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Vraag] DHR Olielamp - hoe reservoir openen?

AWOL

Prepper goeroe
@petroman ik heb nieuwe lont gekocht.
@Ray ik weet niet goed wat jij met gaatjes en zo bedoeld?
Hieronder wat foto's van de brander, wieltjes en lont.

Onderzijde met opdraai mechanisme
DSC_0008.jpg

Brander
DSC_0010.jpg

Nieuwe lont (100% vergelijkbaar met origineel)
DSC_0011.jpg
 

Ray

SHTF Expert
@AWOL, de gaatjes waardoor het asje gaat, haaks op de tandwieltjes/pijltjes van foto 1.
Als ik het mij goed herinner waren die behoorlijk ovaal. Hierdoor zit er wat speling op het eerste tandwieltje.
 

AWOL

Prepper goeroe
@AWOL, de gaatjes waardoor het asje gaat, haaks op de tandwieltjes/pijltjes van foto 1.
Als ik het mij goed herinner waren die behoorlijk ovaal. Hierdoor zit er wat speling op het eerste tandwieltje.

Ah op die manier, ja inderdaad, daardoor beweegt ook het rechter tandwiel meer en geeft wat extra speling (linker is solide) en die rechter kant draait ook het moeilijkst op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Ah op die manier, ja inderdaad, daardoor beweegt ook het rechter tandwiel meer en geeft wat extra speling (linker is solide) en die rechter kant draait ook het moeilijkst op.

Precies, daarom even kijken wanneer het gat voor het lont het grootst is, bij welke stand van het asje. ;)
Je hebt wellicht meer handen nodig dan je hebt. :p
Als 'ie eenmaal zit heb je dikke kans dat het voor het verstellen van de lamp niet zo heel veel uit maakt, mits met een beetje beleid.

Yep, daarom is elektrisch licht zo populair. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Nog wat meer lopen klooien vandaag maar het lijkt er op dat het asje dat de wieltjes aandrijft nu is dolgedraaid dus ik kan het denk ik wel vergeten met deze brander. Zelfs als ik de lont er door zou krijgen dan kan ik niet bijstellen...dat wordt dus een nieuwe brander ben ik bang :(
 

Ray

SHTF Expert
Nog wat meer lopen klooien vandaag maar het lijkt er op dat het asje dat de wieltjes aandrijft nu is dolgedraaid dus ik kan het denk ik wel vergeten met deze brander. Zelfs als ik de lont er door zou krijgen dan kan ik niet bijstellen...dat wordt dus een nieuwe brander ben ik bang :(

He, dat is balen, het asje zit dus los van het tandwieltje?
Welke maat heb je nodig? Ik dacht de 14 ligne brander.... zie anders link die ik eerder hier postte voor de diverse maten.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray ja ligne 14, ik denk dat ik bestel bij die hytta.de die je noemde

Met verzendkosten best een flinke uitgave.
Ik zat net je foto's nog even in detail te bekijken, maar volgens mij heb ik hier dus een brander (markering op het verstelwieltje is volgens mij hetzelfde) voor je lamp liggen. (dus niet alleen een passende, maar identieke brander)
Uiteraard bedoeld om weer een andere lamp op te knappen, maar ja, daar moeten ook weer glazen bij en dat wordt me toch te duur. ;)
 

AWOL

Prepper goeroe
Met verzendkosten best een flinke uitgave.
Ik zat net je foto's nog even in detail te bekijken, maar volgens mij heb ik hier dus een brander (markering op het verstelwieltje is volgens mij hetzelfde) voor je lamp liggen. (dus niet alleen een passende, maar identieke brander)
Uiteraard bedoeld om weer een andere lamp op te knappen, maar ja, daar moeten ook weer glazen bij en dat wordt me toch te duur. ;)

Ja in totaal 37,40 € incl. verzendkosten...
Bij olielampen.nl zou het mij 42.59 € incl. verzenkosten kosten.
Nieuw kost de lamp circa 60, en de variant die ik heb met de opaal glaskap kost nieuw circa 120.
Wat is wijsheid, de lamp lijkt mij wel heel goed bruikbaar wshtf en zal beter licht geven dan de stormlantaarns.

Ik stuur je even een PM.
 

Ray

SHTF Expert
Ja in totaal 37,40 € incl. verzendkosten...
Bij olielampen.nl zou het mij 42.59 € incl. verzenkosten kosten.
Nieuw kost de lamp circa 60, en de variant die ik heb met de opaal glaskap kost nieuw circa 120.
Wat is wijsheid, de lamp lijkt mij wel heel goed bruikbaar wshtf en zal beter licht geven dan de stormlantaarns.

Ik stuur je even een PM.

Niet alleen beter licht, maar de verbranding is veel beter en een paar stormlampjes in je woonkamer ga je ruiken (dus inademen, die dingen zijn net zo ongezond als paraffine kaarsen)
 

petroman

SHTF Expert
hhhmm, deze lampen komen best wel vaak op mp.
Ik zou wachten op een winnaar bij de kringloop, op de rommelmarkt of mp.
Of Ray's aanbod aannemen. Ik zal bij mij ook even op de schroothoop kijken. Ik doe niets met dit soort branders.

ps ik heb ook nog een bananendoos vol met kooktoestellen staan.
Niet komplete maar in verschillende stadia van kompleetheid.
 
Bovenaan