• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

vraag over #10 blikken

Mayo

Prepper goeroe
Ik heb een vraag over #10 blikken met gevriesdroogd voedsel :cool:

De (gegarandeerde) houdbaarheid van deze blikken is 25 jaar, terwijl dat voor hetzelfde product in (gekochte) Mylar-zakken hooguit een paar jaar is..
Ik neem aan dat dat aan de verpakking ligt, maar wat heeft zo'n blik dan extra?
Moet je zo'n blik met een blikopener openen, net als een 'gewoon' blikje en is dat t dan?

Mijn vraag komt voort uit het feit dat, op t moment dat zo'n blik opengaat, het wordt aangeraden om het binnen 5-10 dagen op te eten. Maar als je het opnieuw goed zou kunnen verpakken, dan zou je dat kunnen verlengen (zodat je niet een week lang hetzelfde hoeft te eten.. :rolleyes:). Idealiter natuurlijk weer voor 25 jaar :D

Ik kan me voorstellen dat een blik minder doorlaatbaar is dan een kunststof emmer of zelfs Mylar.

Zou het dan een optie zijn om de inhoud van een #10 blik per portie te verpakken (wat mijn voorkeur heeft) in Mylar en deze zakjes dan in een (nieuw, leeg) verfblik te doen. Zuurstof absorber erbij, (metalen) deksel erop doen en dat dan bv dichttapen?

Of is dat een hoop gedoe zonder echt voordeel? ;)
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb een aantal van die #10 blikken. Het voordeel zit hem denk ik vooral in dat ze robuust zijn en niet of althans minder gevoelig voor (micro) gaatjes. Daarnaast blijft potentieel de inhoud langer intact maar dat maakt qua voedingswaarde niet zoveel uit. Ook kun je ze stapelen. Mocht je ze moeten openmaken dan lijkt het mij dat je ze, mits juist opgeslagen, wel langen dan die 5-10 dagen kunt bewaren, zeker als je de resterende inhoud zou verpakken in zakjes en in de koelkast of het vriesvak legt (als er nog stroom is natuurlijk). Openmaken en alles in zakjes doen om alles vervolgens alsnog lang te bewaren is denk ik een slecht idee, er komt toch weer nieuwe zuurstof bij en mogelijk bacteriën.

Naar mijn mening koop je de blikken voor lange termijn opslag en niet om voor gelegenheden een portie uit te halen. Zo heb ik ze onder mijn bed staan, in principe om ze te vergeten maar wel te hebben "voor het geval dat".
 

Mayo

Prepper goeroe
Ik heb een aantal van die #10 blikken. Het voordeel zit hem denk ik vooral in dat ze robuust zijn en niet of althans minder gevoelig voor (micro) gaatjes. Daarnaast blijft potentieel de inhoud langer intact maar dat maakt qua voedingswaarde niet zoveel uit. Ook kun je ze stapelen. Mocht je ze moeten openmaken dan lijkt het mij dat je ze, mits juist opgeslagen, wel langen dan die 5-10 dagen kunt bewaren, zeker als je de resterende inhoud zou verpakken in zakjes en in de koelkast of het vriesvak legt (als er nog stroom is natuurlijk). Openmaken en alles in zakjes doen om alles vervolgens alsnog lang te bewaren is denk ik een slecht idee, er komt toch weer nieuwe zuurstof bij en mogelijk bacteriën.

Naar mijn mening koop je de blikken voor lange termijn opslag en niet om voor gelegenheden een portie uit te halen. Zo heb ik ze onder mijn bed staan, in principe om ze te vergeten maar wel te hebben "voor het geval dat".

hi @AWOL
klopt, ik zou de #10's ook aanschaffen voor de hele lange termijn.
Maar als per portie verpakken, vacuum sealen in bv Mylar en opnieuw in blik ook weer lang houdbaar zou zijn, dan zou ik dat juist nú doen, nu er (nog) stroom is .. :D

Handig ook om, als je bv 8 smaken hebt, van alle smaken er 1 of 2 per blik op te slaan, of ontbijt+diners+desserts in 1 blik, etc.
Veel praktischer als je over 25 jaar een blik open moet trekken dat je variatie hebt en dat je dan de andere blikken wat langer dicht kan laten :cool:
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij is het eigenlijk simpel: die blikken zijn luchtdicht, misschien wel in een bijna steriele omgeving gevuld en van een beschermend gas voorzien.
Grootste probleem met openmaken is dat er lucht bij komt, dus ook vocht en (micro)organismen.
 

AWOL

Prepper goeroe
hi @AWOL
klopt, ik zou de #10's ook aanschaffen voor de hele lange termijn.
Maar als per portie verpakken, vacuum sealen in bv Mylar en opnieuw in blik ook weer lang houdbaar zou zijn, dan zou ik dat juist nú doen, nu er (nog) stroom is .. :D

Handig ook om, als je bv 8 smaken hebt, van alle smaken er 1 of 2 per blik op te slaan, of ontbijt+diners+desserts in 1 blik, etc.
Veel praktischer als je over 25 jaar een blik open moet trekken dat je variatie hebt en dat je dan de andere blikken wat langer dicht kan laten :cool:

Ik begrijp je gedachtegang zeker maar het is inderdaad zoals @petroman zegt hierboven, je introduceert toch vocht en de rest. Mijn persoonlijke instelling is dat als ik eenmaal de blikken moet aanspreken omdat een andere optie voor voedsel niet mogelijk is ik simpelweg niet moet zeuren omdat het dieet wellicht voor 10 maaltijden minder gevarieerd is. Er vanuit gaande dat je een blik wel kunt blijven gebruiken voor een dag of 20 zonder bijzondere maatregelen kun je meerdere blikken openen en zo variëren. Zeker als je met meerdere mensen ervan zou moeten eten zijn die 8-10 porties per blik snel genoeg verorbert.

Overigens maak ik mij sterk dat je de portie zakken aanzienlijk langer dan 5 jaar kunt opslaan zonder dat er veel mee gebeurd. De blikken zijn in principe ook nog langer dan de opgegeven 25 jaar te bewaren en het voedsel veilig te eten, alleen de kleur, geur, consistentie en voedingswaarde zal achteruit gaan maar je wordt niet ziek of zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Mayo, kijk onderstaande aflevering eens, met name de houdbaarheid over potten van Hak. De tht zegt niet veel en wanneer op hoge temperatuur ingepakt dan is het voedsel tientallen jaren houdbaar.

Over voedselhoudbaarheid en verspilling.
https://www.npo.nl/kassa-groen/28-06-2013/VARA_101326350

Met een beetje werken en potten kant en klaar verzamelen, heb je zo een voorraad voor jaren. Daar hoef je geen dure blikken of vriesdroog spul voor te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Prepper goeroe
Ik voel me een beetje dom, maarrrr wat zijn in vredesnaam #5 en # 10 blikken? :eek:


@wildemossel #10-blikken zijn blikken waarin (in dit geval) voor meerdere dagen gevriesdroogd voedsel zit.

#10blik.png #10MH.png #10PFE.png
Meestal zijn dit volledige gerechten, zoals bv spaghetti Bolognese, maar soms ook 1 ding, bv alleen gevriesdroogde doperwten of rundvlees.
Het aantal porties varieert, voor zover ik gezien heb, tussen de 8 en 25 per blik, afhankelijk van het product.
De meeste online prep/outdoorshops verkopen ze wel, of winkels als Beverzwerfsport ze ook heeft weet ik niet.

Hoe groot de blikken zijn (formaat) weet ik niet, want ik heb er nog geen gekocht :p
Oh, en de naam komt uit de USA. Blikken hebben een aantal standaard maten die ze daar een nummer gegeven hebben.
Bij advertenties, maar ook in recepten, vermelden ze vaak het maat-nummer van een blik ipv de inhoudsmaat :rolleyes:
Je kunt het Googlen als je er meer over wilt lezen.
 

Mayo

Prepper goeroe
@Mayo, kijk onderstaande aflevering eens, met name de houdbaarheid over potten van Hak. De tht zegt niet veel en wanneer op hoge temperatuur ingepakt dan is het voedsel tientallen jaren houdbaar.

Over voedselhoudbaarheid en verspilling.
https://www.npo.nl/kassa-groen/28-06-2013/VARA_101326350

Met een beetje werken en potten kant en klaar verzamelen, heb je zo een voorraad voor jaren. Daar hoef je geen dure blikken of vriesdroog spul voor te kopen.

@Harry Nack
Zoals je hebt gelezen in mijn stukje van gisteren over de hamburgers met THT 2007, ben ik me ervan bewust dat je aan een THT niet ál teveel belang moet hechten :D
Ik vind het alleen frappant dat eenzelfde product in blik of in Mylar zo'n groot verschil in 'houdbaarheid' mee krijgt en vroeg me af hoe dat komt.

Vwb mijn voorraad ben ik aardig op dreef, al zeg ik het zelf :cool:, maar ik hou ervan om alle mogelijke opties te benutten.
Dus vers, koelkast, vriezer, kopen (blik, pot, zak), gedroogd en zelf drogen, vacumeren, wecken, pressure cannen, etc.
Elk heeft z'n voordeel en toegevoegde waarde (en houdbaarheid).
Alleen voor de héle lange termijn en (dus) gevriesdroogd in #10 blikken heb ik niet.
Ik heb van diverse 'smaken' wel de 1-persoons mylarverpakking gekocht, zodat ik kan proeven of ik het wat vind voordat ik grote blikken koop, want je zult over 30jaar, terwijl je schuilt in je stralingsbunker, maar 25 blikken met spul hebben die je niet te vr.ten vindt.. Toch jammer :lol:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat het niet zozeer met de verpakking te maken heeft (dat is vaak een commerciele aangelegenheid om iets duurder te laten lijken).

Hoe het voedsel is bereid, verhit, behandeld en de hygiëne is volgens mij van veel groter belang m.b.t. de houdbaarheid.

Ik denk verder wanneer je iets gaat herverpakken, dat er dan zuurstof en andere vuiligheid bij komt, je de houdbaarheid verkort. Feitelijk verbreek je de hygiëne.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik voel me een beetje dom, maarrrr wat zijn in vredesnaam #5 en # 10 blikken? :eek:

Ha Wildemossel,

Heb ff gezocht, was iets wat ik ook wel wilde weten. Wat moet ik me er bij voorstellen, ik ben tot het volgende gekomen:
#2 (3, 5, 10) is de maat en de inhoud in cups. Een Amerikaanse cup is kennelijk 240 ml. Een #3 blik zou dan ongeveer vergelijkbaar zijn met ons standaard blik bruine bonen/appelmoes/soep.

#2 = 2-1/2 cups = 600 ml

#3 = 4 cups = 960 ml

#5 = 7 cups = 1680 ml

#10 = 12-3/4 cups = 3060 ml
 
Bovenaan