• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrijwillig laten afsluiten van Gas /elektriciteit.

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
523-gasmeter-verwijderen.jpg

Waar ik al langer over nadenk is het vrijwillig laten afsluiten van Gas en Electra .
Zonnepanelen liggen op het dak en ik verwacht dat ik daar nog wat mee kan!? Ik neem op en lever terug. Het zit na de meter op het netwerk . Of denk ik te simpel ?

Ik wil dus ook dit jaar nog een mobiele energie genererende installatie aanschaffen . Kosten +- 4000 € . Is nog in behandeling .
Wil een stalen badkuip buiten plaatsen waar vuurtje onder kan en een buitendouche creëren.
Douchen doe ik nu al in zwembad waar ik toch al 34 € per mnd aftik.
Wil tevens een buiten kookgedeelte maken . Heb daar al de middelen voor aangeschaft .

Dit zou mij dus een flinke besparing opleveren wanneer mijn contract verloopt en ik veel duurder moet gaan afnemen .

Hoe zien jullie zo'n mega stap terug en de nadelen hierin .

Olielampen heb ik genoeg . Alleen nog veel lonten kopen en wat ander spul .
Zo vlug mogelijk Slapen gaan wanneer donker en op wanneer licht en die tijd nuttig besteden .

Dus ver terug de tijd in kwa gemak .
 

PBear

Mankinds only hope
Gas afsluiten lijkt me haalbaarder dan elektra. De meeste zonnepanelen/omvormers zijn afhankelijk van een net-aansluiting voor het opwekken en ook het terugleveren van stroom.
Of je moet ze kunnen aansluiten op een omvormer/batterijlader en een batterijbank met inverter om je eigen netspanning te maken.
Maar dat levert in de donkere maanden te weinig energie op om b.v. je TV, aquarium, koelkast of andere apparatuur 24/7 te laten werken. Voor LED-verlichting, smartfoon laden en een zuinige laptop zou het nog wel kunnen.

Stroom zelf opwekken met een (benzine/diesel) aggregaat pakt al snel duurder uit dan stroom uit het net, wegens hoge brandstofkosten. Een klein zuinig aggregaatje verbruikt al gauw een halve liter per uur, zelfs als je maar een klein deel van het maximale vermogen afneemt.
Bovendien vergt een aggregaat regelmatig onderhoud, ook als je het enige tijd niet nodig hebt om stroom op te wekken. Echt iets voor een relatief kort durende noodsituatie dus. Niet om een hele winter te gebruiken.

Maar zonder gasnet aansluiting kan je ook elektrisch of met andere brandstoffen verwarmen en/of koken.
Of eventueel op flessengas koken.

Je waak-slaapritme aanpassen aan het seizoen kan zeker wel energie besparen.
Met een elektrische deken of een kruik in bed of op de bank onder een of meer wollen dekens, is het niet nodig het hele huis warm te houden om het toch comfortabel te houden. Wel opletten dat de waterleidingen, watermeter, boiler of CV installatie niet bevriest natuurlijk.
 
F

frans81

Gast
Gas afsluiten lijkt me haalbaarder dan elektra. De meeste zonnepanelen/omvormers zijn afhankelijk van een net-aansluiting voor het opwekken en ook het terugleveren van stroom.
Of je moet ze kunnen aansluiten op een omvormer/batterijlader en een batterijbank met inverter om je eigen netspanning te maken.
Maar dat levert in de donkere maanden te weinig energie op om b.v. je TV, aquarium, koelkast of andere apparatuur 24/7 te laten werken. Voor LED-verlichting, smartfoon laden en een zuinige laptop zou het nog wel kunnen.

Stroom zelf opwekken met een (benzine/diesel) aggregaat pakt al snel duurder uit dan stroom uit het net, wegens hoge brandstofkosten. Een klein zuinig aggregaatje verbruikt al gauw een halve liter per uur, zelfs als je maar een klein deel van het maximale vermogen afneemt.
Bovendien vergt een aggregaat regelmatig onderhoud, ook als je het enige tijd niet nodig hebt om stroom op te wekken. Echt iets voor een relatief kort durende noodsituatie dus. Niet om een hele winter te gebruiken.

Maar zonder gasnet aansluiting kan je ook elektrisch of met andere brandstoffen verwarmen en/of koken.
Of eventueel op flessengas koken.

Je waak-slaapritme aanpassen aan het seizoen kan zeker wel energie besparen.
Met een elektrische deken of een kruik in bed of op de bank onder een of meer wollen dekens, is het niet nodig het hele huis warm te houden om het toch comfortabel te houden. Wel opletten dat de waterleidingen, watermeter, boiler of CV installatie niet bevriest natuurlijk.

Oké! Dus de panelen op mijn dak hebben stroom nodig van het net om te kunnen werken ..mij iets te leveren .
Ik ben leek dus neem aan dat wanneer ik raad krijg deze ook klopt 🙂

Zoals ik al vermelde " of denk ik te simpel .

Ik wil een Goal zero Yeti 1500x aanschaffen en 2x Gal zero nomad 200 met nog de benodigde toebehoren .
Geen aggregaten .

https://goalzero.eu/nl/product/goal-zero-yeti-1500x/

https://goalzero.eu/nl/product/goal-zero-nomad-200/

Ik heb nog tot volgende jaar juni eer mijn contract afloopt .
Dat wat ik daarna krijg en de prijzen erbij horende zijn alles bepalend omtrent het wel of niet afsluiten van gas en elektra of alleen gas .

Mijn huis us goed geïsoleerd en ik heb thermostaat max op 12 graden in de winter .
Geen onzin met elektrische dekens of kruiken of beddepannen enz . Ik heb het liever wat frisser in de winter dan die naar aanvoelende onnatuurlijke warmte uit radiatoren .

Koken kan ik op hout / petroleum , briketten en kolen . Genoeg in voorraad .

Wel het koelen van eten twijfel ik over . Maar daar ben ik mij op aan het inlezen .
 

martin

Mankinds only hope
Dat wat ik daarna krijg en de prijzen erbij horende zijn alles bepalend omtrent het wel of niet afsluiten van gas en elektra of alleen gas .
Ik zou adviseren om eerst een systeem "er naast" te bouwen.
Zonder aansluiting gaan zonnepanelen inderdaad niet werken. En met een accu kan het wel maar moet je zo enorm over produceren om in de bewolkte dagen stroom te hebben dat je hierdoor op zonnige dagen voor jan met de korte achternaam je accus (die dan vol zijn binnen 30 minuten) te blijven opladen.
Je kunt dan beter die elektra laten voor wat het is en juist gebruik maken om maximaal terug te leveren.
(de salderingsregeling is er nog steeds en zal ook nog wel een jaartje of 5 blijven bestaan)
Stel dat 1Kw straks 5 euro kost (ik noem maar wat) en je levert gemiddeld net zoveel terug dan hetgeen je verbruikt dan maakt die elektraprijs in verhouding niks uit.
Want of het nu 1 euro kost, of 10 euro, als je o eind van het jaar op 0 uitkomt kost het alsnog het zelfde bedrag. (gas is uiteraard een ander verhaal)
 
F

frans81

Gast
Ik zou adviseren om eerst een systeem "er naast" te bouwen.
Zonder aansluiting gaan zonnepanelen inderdaad niet werken. En met een accu kan het wel maar moet je zo enorm over produceren om in de bewolkte dagen stroom te hebben dat je hierdoor op zonnige dagen voor jan met de korte achternaam je accus (die dan vol zijn binnen 30 minuten) te blijven opladen.
Je kunt dan beter die elektra laten voor wat het is en juist gebruik maken om maximaal terug te leveren.
(de salderingsregeling is er nog steeds en zal ook nog wel een jaartje of 5 blijven bestaan)
Stel dat 1Kw straks 5 euro kost (ik noem maar wat) en je levert gemiddeld net zoveel terug dan hetgeen je verbruikt dan maakt die elektraprijs in verhouding niks uit.
Want of het nu 1 euro kost, of 10 euro, als je o eind van het jaar op 0 uitkomt kost het alsnog het zelfde bedrag. (gas is uiteraard een ander verhaal)

Ik denk idd dat jullie op dat vlak gelijk gaan krijgen en het bij gas gaat blijven .
De mobiele vorm wil ik aanschaffen ivm uitval en ik toch nog mijzelf en anderen kan voorzien van iets .
Maar ook hier moet ik mij nog op inlezen ivm of het door mij op het oog hebbende Gaol zero systeem nuttig is .
Ben in dit geval ook benieuwd wat volgend jaar de prijzen gaan doen .
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Houd ook bij hoeveel stroom je gebruikt.
sWinters is het iets meer dan zomers, logisch.
Qua koelen, een kleine energiezuinige tafelmodel koelkast A+++ verbruikt echt niet veel. Rond de 100 kWh maar de zuinigste die ik zie verbruikt 65 kWh ...per jaar dus.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
F

frans81

Gast
Houd ook bij hoeveel stroom je gebruikt.
sWinters is het iets meer dan zomers, logisch.
Qua koelen, een kleine energiezuinige tafelmodel koelkast A+++ verbruikt echt niet veel. Rond de 100 kWh maar de zuinigste die ik zie verbruikt 65 kWh ...per jaar dus.

Daar zat ik al mee in mijn maag ! Koop ik dat wat ik nodig heb en niet houdbaar iedere dag of om de dag in de winkel en dan dus van het net af ( wordt het denk ik niet kwa elektra) . Of schaf ik nieuwe koelkast aan die net groot genoeg is voor mij en zuinig genoeg. En dan ? met of zonder een vorm van groot / klein vries gedeelte ?
Ik wil zo zuinig als mogelijk gaan leven kwa verbruik .
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ga eerst een kijken hoeveel je verbruikt en hoeveel de panelen opleveren. Als dat elkaar opheft ben je al klaar. Daarna kan je altijd nog kijken of je een zuiniger koelkast moet kopen of een grotere tv.
En als je haast niet stookt en een elektrische kookplaat geen probleem is kan je van het gas af. Zo heb ik het ook in de planning. Alleen hier geen saldering, dus ook geen buffer voor de winter die je kan opbouwen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb zelf twee jaar geleden een zuinige koelvriezer gekocht. Ik merkte meteen verschil in verbruik.
Ik zit met mijn jaarverbruik stroom in totaal op 850 kWh.
Andere optie voor koel bewaren is een koelbox, of een kuil (met deksel)in de tuin, inkuilen dus...of een grote weckpan ingraven en vullen met water en daar je biertjes in bewaren. Zoals men het op de camping doet.
Swinters zet je gewoon een kastje buiten.
 
F

frans81

Gast
F

frans81

Gast
Ik heb zelf twee jaar geleden een zuinige koelvriezer gekocht. Ik merkte meteen verschil in verbruik.
Ik zit met mijn jaarverbruik stroom in totaal op 850 kWh.
Andere optie voor koel bewaren is een koelbox, of een kuil (met deksel)in de tuin, inkuilen dus...of een grote weckpan ingraven en vullen met water en daar je biertjes in bewaren. Zoals men het op de camping doet.
Swinters zet je gewoon een kastje buiten.

Ik zal eens gaan kijken wat dat kost . Die ik nu heb is al oud maar wel A++ Wel hang ik daar even een kwh meter tussen om een idee te krijgen . De 2 andere diepvriezers heb ik leeggeruimd en staan werkeloos .
Omtrent dat koelen buiten daar heb ik al aan gedacht ivm energie besparen . Kleinere koelkast door mogelijk.

Het is sowieso een winst als je jezelf bewezen hebt dat je kunt besparen op, ook oa vormen van luxe zoals warmwater uit de kraan .
Jezelf ook wat harden is niet verkeerd.
Gas is maar nodig voor drie zaken . Verwarmen, douchen en keuken ( koken en afwassen ) . Die drie durf ik de uitdaging wel aan .
 

Flos

SHTF Expert
@martin bestaat er in Nederland niet zoiets als distributie kost voor het net gebruik?
Bij mij ( in Vlaanderen) zijn die kosten hoger dan het elektriciteit verbruik zelf.
Dwz ik betaal geen elektriciteit verbruik maar wel voor het net te gebruiken waar ik stroom op zet in de zomer bv.
En waar ik stoom van afneem in de winter wanneer er minder zon is.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Daar zat ik al mee in mijn maag ! Koop ik dat wat ik nodig heb en niet houdbaar iedere dag of om de dag in de winkel en dan dus van het net af ( wordt het denk ik niet kwa elektra) . Of schaf ik nieuwe koelkast aan die net groot genoeg is voor mij en zuinig genoeg. En dan ? met of zonder een vorm van groot / klein vries gedeelte ?
Ik wil zo zuinig als mogelijk gaan leven kwa verbruik .
Groenten en dat soort dingen kun je in principe prima in een kuil bewaren of in een ondergrondse bierkoeling. Enkel voor zuivel en dat soort dingen heb je een koelkast nodig maar dat hoeft geen grote te zijn. Ik heb nu sinds een paar maanden een compressor koelbox als koelkast en hoewel het erg klein is bevalt het wel goed. Het mooie is dat deze koelbox maar 35 kWh per jaar gebruikt en zowel een 12 volt als 220 volt aansluiting heeft. Ik heb daarnaast nog een zuinige vriezer omdat ik relatief veel invries. Komt er echter een scenario waarin er stroomtekorten zijn dan kan ik toch vermoedelijk geen zuivel kopen in de winkel en dan kan ik mijn vriezer uitzetten en kan de compressor koelbox ook vriezen en heb ik in plaats van een kleine koelbox een kleine vriezer. De gedachte is dat ik dan bijvoorbeeld insecten die ik kweek kan invriezen of dat ik grote potten en blikken voedsel uit mijn voorraad kan invriezen als ik iets niet in 1 dag kan opeten. Ik vind het zelf een ideale oplossing voor mijn gebruik maar het nadeel is wel dat die koelboxen relatief duur zijn, ik was 350 euro kwijt voor die van mij.

Over het vrijwillig afsluiten van gas is al veel besproken op het Tweakers forum. In dit uitgebreide topic kun je daar meer over vinden. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052146. Je kunt in principe zonder kosten je gasaansluiting laten verwijderen maar je hebt wel wat geduld nodig omdat sommige energieleveranciers daarvoor kosten in rekening proberen te brengen.

Wat betreft de stroomaansluiting, naar mijn mening is het goed haalbaar om ook je stroomaansluiting af te sluiten mits je verwarmt met iets anders dan stroom en zuinig leeft. Ik heb een standaard setje zonnepanelen van de woningbouw op het dak (6 panelen) en voor jouw beeldvorming had ik afgelopen december een opbrengst van 23 kWh, in januari was dit 31 kWh. In November en Februari had ik 60 kWh aan opbrengst. Mijn verbruik is daarbij ongeveer 60 Kwh per maand en ik leef zuinig. Ik heb overal spaarlampen, heb een zuinige computer en een zuinige diepvriezer en koelbox. Ik heb zelfs een elektrische kookplaat en een wasmachine met droger. Deze zet ik nooit op het kast droge programma maar hij draait wel eens 30 tot 60 minuten op de droogstand. Dit kan ik dus allemaal zonder problemen doen van Februari t/m November zonder zelfs te bezuinigen op stroom! Enkel in Januari en December zou ik een probleem hebben maar als ik 2 maanden lang een handwas doe en op een laptop ga zitten in plaats van mijn desktop pc denk ik dat ik aardig in de buurt kom van die 30 kWh.

Als jij dus overweg kunt met een zuinig stroomverbruik van 30 tot 60 kWh per maand heb je aan een 'standaard' setje zonnepanelen van 6 stuks genoeg. Dan is wellicht die accu waar Logan1202 naar linkt van 7 -14,2 kWh wat aan de grote kant. Wellicht kun je met een kleinere accu van 3-5 kWh al een eind komen. Je moet dan natuurlijk nog wel verwarmen met een houtkachel of een petroleumkachel en koud douchen.
@martin bestaat er in Nederland niet zoiets als distributie kost voor het net gebruik?
Bij mij ( in Vlaanderen) zijn die kosten hoger dan het elektriciteit verbruik zelf.
Dwz ik betaal geen elektriciteit verbruik maar wel voor het net te gebruiken waar ik stroom op zet in de zomer bv.
En waar ik stoom van afneem in de winter wanneer er minder zon is.
Je betaald in Nederland ook kosten voor het gebruik van het net. Maar als je geen gas afneemt en een contract kiest met een hoge stroomprijs en dus ook een hoge prijs voor het terugleveren dan kun je de vaste leveringskosten van stroom wel vrij snel terugverdienen denk ik, mits je natuurlijk netto stroom teruglevert.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Maar waarom? Je kan toch gewoon een boiler kopen? Als je toch meer stroom maakt dan dat je verbruikt. En waarom zou je koud gaan douchen? Om jezelf te kasteien? Bezuinigen is 1. Afzien terwijl het niet nodig is is wat anders. En ben je wel goedkoper als je zo gaat leven? Petroleum is ook niet gratis en denk dat je meer kwijt bent dan met een spaarlamp. En de avonden worden lang als het om 17:00 al donker is en je als een oude vent na 5 uur slaap al weer wakker bent.........
 
F

frans81

Gast
Groenten en dat soort dingen kun je in principe prima in een kuil bewaren of in een ondergrondse bierkoeling. Enkel voor zuivel en dat soort dingen heb je een koelkast nodig maar dat hoeft geen grote te zijn. Ik heb nu sinds een paar maanden een compressor koelbox als koelkast en hoewel het erg klein is bevalt het wel goed. Het mooie is dat deze koelbox maar 35 kWh per jaar gebruikt en zowel een 12 volt als 220 volt aansluiting heeft. Ik heb daarnaast nog een zuinige vriezer omdat ik relatief veel invries. Komt er echter een scenario waarin er stroomtekorten zijn dan kan ik toch vermoedelijk geen zuivel kopen in de winkel en dan kan de compressor koelbox ook vriezen en heb ik in plaats van een kleine koelbox een kleine vriezer. De gedachte is dat ik dan bijvoorbeeld insecten die ik kweek kan invriezen of dat ik grote potten en blikken voedsel uit mijn voorraad kan invriezen als ik iets niet in 1 dag kan opeten. Ik vind het zelf een ideale oplossing voor mijn gebruik maar het nadeel is wel dat die koelboxen relatief duur zijn, ik was 350 euro kwijt voor die van mij.

Over het vrijwillig afsluiten van gas is al veel besproken op het Tweakers forum. In dit uitgebreide topic kun je daar meer over vinden. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052146. Je kunt in principe zonder kosten je gasaansluiting laten verwijderen maar je hebt wel wat geduld nodig omdat sommige energieleveranciers daarvoor kosten in rekening proberen te brengen.

Wat betreft de stroomaansluiting, naar mijn mening is het goed haalbaar om ook je stroomaansluiting af te sluiten mits je verwarmt met iets anders dan stroom en zuinig leeft. Ik heb een standaard setje zonnepanelen van de woningbouw op het dak (6 panelen) en voor jouw beeldvorming had ik afgelopen december een opbrengst van 23 kWh, in januari was dit 31 kWh. In November en Februari had ik alweer 60 kWh aan opbrengst. Mijn verbruik is daarbij ongeveer 60 Kwh per maand en ik leef zuinig. Ik heb overal spaarlampen, heb een zuinige computer en een zuinige diepvriezer en koelbox. Ik heb zelfs een elektrische kookplaat en een wasmachine met droger. Deze zet ik nooit op het kast droge programma maar hij draait wel eens 30 tot 60 minuten op de droogstand. Dit kan ik dus allemaal zonder problemen doen van Februari t/m November zonder zelfs te bezuinigen op stroom! Enkel in Januari en December zou ik een probleem hebben maar als ik 2 maanden lang een handwas doe en op een laptop ga zitten in plaats van mijn desktop pc denk ik dat ik aardig in de buurt kom van die 30 kWh.

Als jij dus overweg kunt met een zuinig stroomverbruik van 30 tot 60 kWh per maand heb je aan een 'standaard' setje zonnepanelen van 6 stuks genoeg. Dan is wellicht die accu waar Logan1202 naar linkt van 7 -14,2 kWh wat aan de grote kant. Wellicht kun je met een kleinere accu van 3-5 kWh al een eind komen. Je moet dan natuurlijk nog wel verwarmen met een houtkachel of een petroleumkachel en koud douchen.

Ik heb net als jij zonnepanelen van woningbouw op dak . 6 idd en daar betaal ik ( nog ) niets voor zoals destijds afgesproken . Maar ik mag !? niet zomaar zelf aan dat systeem iets veranderen..toch .

Hoef eigenlijk maar 80 per mnd te betalen voor gas en elektra. Ik betaal bewust op 15 na het dubbele . Spaarpotje !
Ik wil warm buiten af en badderen . Vuurtje onder metalen bad en lauw douchen middels buitendouche .
Dit zijn maar ideeën die nog omgezet moeten worden in iets functioneels.
Verwarmen doe ik binnen nooit . Temp is nog nooit onder de 14 °C geweest . Dus vorstvrij .
Koken en verwarmen kan ik op mijn Vuurduvels . Maar ook op petroleum en flessen gas .
 

Henk88

Diehard Prepper
Maar waarom? Je kan toch gewoon een boiler kopen? Als je toch meer stroom maakt dan dat je verbruikt. En waarom zou je koud gaan douchen? Om jezelf te kasteien? Bezuinigen is 1. Afzien terwijl het niet nodig is is wat anders. En ben je wel goedkoper als je zo gaat leven? Petroleum is ook niet gratis en denk dat je meer kwijt bent dan met een spaarlamp. En de avonden worden lang als het om 17:00 al donker is en je als een oude vent na 5 uur slaap al weer wakker bent.........
Je moet natuurlijk niet koud douchen maar het is wel gezonder en spaart je een dure boiler uit. Het gaat erom dat je in principe geen vaste kosten meer hebt voor gas/licht als je geen gas- en stroomaansluiting hebt. Natuurlijk kun je alsnog jezelf luxe gunnen als je in de zomer energie over hebt en kun je ervoor kiezen haardhout te kopen als het koud is in huis maar je zit niet meer vast aan verplichte kosten. Dat is wellicht nu niet perse goedkoper of handiger maar ik gok dat het over een paar jaar wel goedkoper is en wellicht ook handiger als het net niet meer zo stabiel is.
Ik heb net als jij zonnepanelen van woningbouw op dak . 6 idd en daar betaal ik ( nog ) niets voor zoals destijds afgesproken . Maar ik mag !? niet zomaar zelf aan dat systeem iets veranderen..toch .

Hoef eigenlijk maar 80 per mnd te betalen voor gas en elektra. Ik betaal bewust op 15 na het dubbele . Spaarpotje !
Ik wil warm buiten af en badderen . Vuurtje onder metalen bad en lauw douchen middels buitendouche .
Dit zijn maar ideeën die nog omgezet moeten worden in iets functioneels.
Verwarmen doe ik binnen nooit . Temp is nog nooit onder de 14 °C geweest . Dus vorstvrij .
Koken en verwarmen kan ik op mijn Vuurduvels . Maar ook op petroleum en flessen gas .
Ik moet mijzelf hierin nog verdiepen. Ik denk inderdaad niet dat je de omvormer van de woningbouw mag aanpassen maar ik zag hier een interessante video over hoe je zo'n systeem kunt koppelen aan een powerwall zonder er iets aan te veranderen.
Ik denk dat je dan niet zoveel problemen krijgt met de woningbouw omdat het in principe een losstaand en verwijderbaar systeem is. Wel is het goed om even bij de verzekeraar te informeren of die er geen problemen mee hebben. Als je verder zo weinig kosten hebt aan verwarming zou ik er wel naar neigen om in ieder geval die gasaansluiting de deur uit te doen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar waarom? Je kan toch gewoon een boiler kopen? Als je toch meer stroom maakt dan dat je verbruikt. En waarom zou je koud gaan douchen? Om jezelf te kasteien? Bezuinigen is 1. Afzien terwijl het niet nodig is is wat anders. En ben je wel goedkoper als je zo gaat leven? Petroleum is ook niet gratis en denk dat je meer kwijt bent dan met een spaarlamp. En de avonden worden lang als het om 17:00 al donker is en je als een oude vent na 5 uur slaap al weer wakker bent.........

Met petroleum verwarm ik niet ! Die is voor toch wel zuinige olielampen tussendoor en dus ergens alleen voor noodsituaties bij uitval . Ledlampen zitten al overal en leveren dus extra besparingen op daar ik ze prijsgunstig pas inkoop .
Kouder douchen lig ik niet wakker van . Noem dat ook geen kasteien in de zomer.
Water kun je verwarmen en met een washandje jezelf wassen. Mijn ouders verwarmen vroeger water op de kachel om te wassen . En dat waren 12 kinderen in één gezin. Gewoon op hout fornuis en kachel .
En een boiler wil ik zelfs niet gratis in huis . Ik kan beter tegen de kou dan warmte .
Ben raar weet ik haha .
Heb vaak genoeg bij ruim -20 in T- shirtje gelopen .
Waterkoude das wat anders om te beleven . Das zwaar klote vind zelfs ik .
Ik vind mijzelf harden geen verkeerd iets . Moet het nu nee ! Vroeger hoorde het ergens bij . En af kunnen zien heeft zijn voordelen in moeilijke tijden. Ja ik ben bijna 60 maar er menige 30 plusser die mij al heeft onderschat en op de koffie kwam. Nu in deze zware periode merk ik echter wel vanalles aan mijn lichaam .
Twee weken terug corona . 3 dagen niet noemenswaardig kunnen eten en drinken . Vierde dag beetje begonnen .
4 kilo massa kwijt aan spieren . Nu weer in herstel en veel zwemmen . En ik kan nu al niet meer rustig zwemmen daar ik automatisch grenzen opzoek en verleg . Train dus weer na vele jaren in de put samen met mijn vrouw .
Ga uitdagingen aan en ben mijn leefwijze aan het veranderen . Dit ook toekomst gerelateerd .
Ik ben maar alleen dus alles ligt open aan mogelijkheden om weer te gaan vorm geven . Te kunnen overleven wanneer zware tijden .
Helaas heb ook ik geen enkele garantie op gezond blijven . Vooral nu mijn lichaam het zwaar te verduren heeft door eerder al benoemde .

1700 u al naar bed zal het idd niet worden ! Tijd vullen tot 2100 uur zal wel lukken .
En ik slaap echt wel 7 uur door als ik niet teveel vocht neem . Alcohol drink ik niet .
 

martin

Mankinds only hope
@martin bestaat er in Nederland niet zoiets als distributie kost voor het net gebruik?
Ja, je betaald een bedrag "transportkosten" zowel voor het afnemen en het terugleveren.
Maar er bestaat ook een salderingsregeling die betekend dat je alles wat je teruglevert mag aftrekken van hetgeen je verbruikt.
Zodra ik meer ga terugleveren dan hetgeen ik verbruik dan gaat dit meetellen in de kosten. Zolang ik rond de 0 uitkom is het wegstrepen.
De transportkosten zijn gelukkig wel lager dan de energiekosten. Maar het is zeker niet uitgesloten dat je over 6 maanden alleen nog maar variabele contracten zal hebben waar men gebruik kan maken van uurprijzen. Dan kan het zo zijn dat op een zonnige dag je geld terug krijgt om stroom te verbruiken (en je dus geld moet betalen als je stroom teruglevert)
De korte versie is dat je in Nederland moet proberen om rond de 0 uit te komen.
 
Bovenaan